0 gram regendeken of 100 gram staldeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteCanary

0 gram regendeken of 100 gram staldeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 20:20

Hoi!
Ik zit met een dilemma. Mijn paard is gisteren geschoren maar heeft het alsnog warm onder een 0 grams regendeken. En een katoenen dekentje vind ik de komende nachten te koud… nou zei een stalgenoot dat een 100 grams staldeken minder warm is voor het paard dan een 0 grams regendeken. Paard staat op stal en als hij naar buiten gaat krijgt hij sowieso een regendeken op.
Wat is jullie ervaring met staldekens? Is dit echt beter?
Xxx

Diddykong

Re: 0 gram regendeken of 100 gram staldeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:35

Het is niet perse minder warm, maar een staldeken ademt beter. Vergelijk het met een gewone jas en een regenjas. In een regenjas zweet je (meestal) eerder. Een en ander ligt ook aan het ademend vermogen van je regendeken. Soms zweet een paard onder de ene deken wel en onder de ander niet, terwijl de vulling hetzelfde is in gram.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:36

Ik zou je paard (minimaal) onder een regendeken zetten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:38

Ja buiten wel, maar op stal kun je prima met een staldeken werken. Vaak een stuk comfortabeler voor het paard. Enige nadeel is dat iemand de deken moet willen wisselen of extra erover doen als je paard naar buiten gaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 23:03

En een fleecedeken? Is een mooie tussenoplossing.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:22

Een fleecedeken is niet bedoeld voor dag en nacht ophouden.

Ik zou gewoon de regendeken opdoen, maar goed ik ben gewend dat er niet gewisseld word door het stalpersoneel en zelf kan ik niet 2x per dag op stal zijn dagelijks.

WhiteCanary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 11:24

Ineke2 schreef:
Ik zou gewoon de regendeken opdoen, maar goed ik ben gewend dat er niet gewisseld word door het stalpersoneel en zelf kan ik niet 2x per dag op stal zijn dagelijks.

Dat is bij mij dus geen punt. Vanuit stal zetten ze hem ‘s ochtends in de stapmolen en verder hebben wij zelf een groepje die onderling voor elkaar buiten zet. En daarvan vind niemand het een probleem om dekens te wisselen :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:32

Ik ben fan van staldekens. Het ademt veel beter en zit lekkerder.

Als het geen probleem is om om te wisselen, is het zeker het proberen waard. De enige reden dat ik uitsluitend regendekens met liners heb is uit gemakzucht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:34

Ik heb een 24/7 buitenplaats en heb voor dat soort momenten een Rambo summer series.
Dichte rug, kan met zulk weer ook nog 100grams voering in de rug, maar flanken en buik worden slechts bedenkt door een vliegendeken.

Vind ik persoonlijk echt een super fijne deken, rugspieren beschermd tegen kou en/of regen/wind en toch niet te warm dat hij er onder gaat staan zweten.