Yvk schreef:Bedankt voor jullie reacties al!
Ik weet dat het probleem bij mij (of onze combi) ligt en niet zo zeer bij mijn paard.
Het idee dat ze beter af zou zijn bij iemand anders, is zeker in me opgekomen. Dat een zekere ruiter haar goed gaat doen.
Journee lessen doen we zeker! Alleen kom ik hier sowieso niet doorheen. Als we les hebben gaat het beter, omdat ik stop met nadenken en er dan simpelweg gezegd wordt wat ik moet doen. Haar aan het werk zetten helpt niet, dan gaat ze gewoon door met spoken. Het stukje over ademhalen is zeker waar, maar zo moeilijk. Zelf geen spanning opbouwen of dit los laten, dat is waar ik erg mee bezig ben. Maar helaas is het niet een knopje wat ik kan indrukken, dat is nu net het probleem.
Helaas is er inderdaad geen knop om angstgevoelens uit te schakelen. Het is wel iets waar je aan kunt werken. Dat je er tijdens de les minder last van hebt zegt ook wel iets. Waar je jezelf altijd van bewust moet zijn is dat jouw paard op jou vertrouwd. Jij bent de leider. Als jouw angst het leiden in de weg zit en je onzeker wordt, dan voelt je paard dit feilloos aan en zal zelf de leiding over nemen. Dit geld voor ieder paard, naar zeker voor jonge dieren en paarden die van zichzelf al onzeker zijn.
Heb je een 'plan de campagne' als je op je paard stapt? Een plan wat je die dag wilt doen/ oefenen of bereiken? En een soort routine oefening waar je op terug kunt vallen op het moment dat je spanning opbouwd, zodat je dit weer in goede banen kunt leiden? Om je ademhaling te ontspannen, kan het soms ook helpen om domweg weg liedjes te zingen. Dan is het namelijk moeilijk om je ademhaling vast te houden.
Houd er wel rekening mee dat het vaak lang duurt om je eigen angst gevoelens te resetten. Dit lukt je vaak niet in een paar maanden. Het is een stukje vertrouwen in jezelf dat je langzaam op moet bouwen en ook het vertrouwen van je paard dat je terug moet winnen. Als je er zelf geen vertrouwen in hebt dat dit je gaat lukken of je er niet 100% achterstaat, dan is het inderdaad beter om afscheid te nemen.
Zelf heb ik enorm veel van mijn paard geleerd. Dan vooral hoe mijn eigen stemming en onzekerheden door mijn paard werden terug gekaatst, maar dat dit ook geldt voor een zelfverzekerde houding en vertrouwen. Uiteindelijk is hij tot zijn dood bij mij gebleven en hij is onder het zadel altijd heel gevoelig gebleven, dus 100% ontspannen rijden was het maar zelden. Een beetje suffen in het zadel was er niet bij! Leuke hiervan was wel dat het rijden in al die jaren geen dag saai is geworden. Je leert namelijk wel heel goed 'zitten', je paard enorm goed aan te voelen en supersnel te schakelen naar ontspanning zodra er iets van spanning ontstaat. Maar als je elkaar in het rijden eenmaal 'gevonden' hebt en het jullie beiden steeds makkelijker afgaat is dat ook extra waardevol!
Wat je nog wel kunt proberen is om je paard wat extra magnesium bij te voeren. Dit helpt zowel de spieren als de geest te ontspannen. Misschien helpt dit voldoende om haar wat sneller spanning te laten afvloeien. (bij mensen helpt dit overigens op dezelfde manier, dus voor jezelf is het vaak ook niet verkeerd
)