Hoe bepaal je of je een klik hebt met een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Hoe bepaal je of je een klik hebt met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 10:21

Waar basseren jullie een klik met een paard op?
En hoe heb je dat als je meerdere paarden hebt? Is het dan normaal datje met de een meer hebt dan met de ander?
En wat doe je dan, verkopen? Of aanhouden en kijken of het anders wordt?
Ik vraag me af hoe anderen dat voelen en doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:58

Ik denk dat het net als met mensen is.
De ene persoon ben je vrienden mee en de ander kun je niet uitstaan en alles daar tussen in :P

En ja ik heb met eigendom van meerdere paarden ook gemerkt dat ze allemaal anders zijn en ook allemaal anders in mijn hart zitten.
Ook vroeger toen ik nog voor een kleine handelsstal reed.
Bij de ene vond ik het erg dat deze verkocht werd, de ander deed ik nog net geen strikje om.

Of je ze aan wilt houden of niet zal echt persoonlijk zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:28

Oh lastig, het is wel normaal als je meerdere paarden hebt dat je met de ene meer een klik hebt dan met de ander. Ik vindt het lastig, heb altijd met allerlei soorten paarden gewerkt qua karakter en uiterlijk. Bij mij is het vaak hoe raarder ze zijn, hoe groter de klik is ofzo. :+

Verkopen vanwege geen klik zou ik niet snel doen maar dat wordt vaak gebruikt als zin waar een paard eigenlijk een maatje teveel is voor de ruiter/ eigenaar.
Ik heb dan meer de neiging om door te puzzelen tot het wel lukt.

Maar wat wel belangrijk is, is dat je plezier hebt van elkaar. Dat hoeft niet instant te zijn, een paard is geen gebruiksartikel maar het moet wel over de gehele lijn te realiseren zijn. Eventueel met wat meer tijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:37

Hier twee paarden, met beide een klik maar totaal anders.

Maar mag het paard ook een klik met jou hebben?

Deze twee hebben dat, zo erg dat ze in het begin jaloers op elkaar waren. Dan kwamen ze bij het hek staan, meter uit elkaar en dan lelijk doen naar elkaar om de aandacht.

Totdat ik ze betrapte dat ze samen stonden te kroelen. Ze keken elkaar aan: oliebol, betrapt! Gaven elkaar een grauw en kwamen onafhankelijk naar het hek om daar weer lelijk te doen over aandacht.
Daar zijn ze daarna vrij vlot mee op gehouden en nu komen ze gewoon samen bij het hek staan.

Ibbel

Re: Hoe bepaal je of je een klik hebt met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:50

Was is 'een klik met je paard hebben'? Ik vind dat zo'n vaag begrip.

Ik heb paarden waar ik lekker op kan zitten, die een temperament hebben waar ik mee overweg kan, en die ik vertrouw. Is dat een klik? Geen idee.

Als ik er niet lekker op kan zitten, als ze te sensibel, te snel of juist te traag zijn, als ze buitenrijden niet leuk blijken te vinden of als ik ze om wat voor reden niet durf te vertrouwen, verkoop ik ze.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:05

Ik vind een klik ook een vaag iets. Als ik bv. een paard aanschaf moet ik er gewoon een goed gevoel bij hebben, en de rest is voor later. :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 14:35

Het gevoel moet "juist" zitten. Ik heb altijd gezegd dat ik zeker nooit een "heviger" paard wilde, was ook nooit een held in het rijden van zeer voorwaartse / "hevigere" paarden. En toch heb ik een pony gekregen die net wel erg voorwaarts is, met eindeloze energie,... We zijn nu al járen een team. Ondanks dat hij zo voorwaarts is, is hij voor mij wel betrouwbaar. Mijn gevoel zat dadelijk goed toen ik hem ging bekijken bij de vorige eigenaars. Zelfs nu hij echt bejaard is, heeft hij meestal nog meer energie dan ik ;-).
Met mijn honden was dat eigenlijk hetzelfde. Ik heb er nu drie gehad, en echt drie totaal verschillende (karakters). Ik heb van ze allemaal veel geleerd en heb ze allemaal in mijn hart gesloten. Mijn tweede hond heeft mij uitgekozen. Ik was heel in het begin niet zo overtuigd, maar zij wel. Bij mij is het wel erg gegroeid. En allemaal waren/zijn ze op hun eigen manier heel erg aan mij gehecht.
Je moet het echt aanvoelen, het moet goed voelen.
Ik heb bv ooit op het paard van een vriendin gereden. Braaf paard, goed opgeleid, betrouwbaar, rustig,... maar ik kon er helemaal niks mee. En zo zijn er nog wel paarden waar ik weinig mee kan. Sommige kan ik prima mee om om te verzorgen, maar totaal niet om mee te werken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 14:55

Ik zie een klik een beetje als goed begrijpen wat je van elkaar wil. Ooit op wedstrijd ingevallen voor een meisje die van een ander paard was gevallen en ik kon met dat paard een parcoursje rondspringen alsof we het al jaren deden, terwijl ik er nooit opgezeten had. Dat vond ik wel een klik.

Het beste vriendje van mijn paard daarentegen kan ik niks mee. Karakters sluiten gewoon totaal niet op elkaar aan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:06

Voor mij is klik gewoon leuk vinden. Leuk vinden om wat dan ook met je paard te doen, de dagelijkse verzorging, ernaar kijken of op wedstrijd: voor iedere combinatie is dat anders. Zolang je dat graag doet met je paard heb je een klik.

Als je daarentegen altijd het gevoel hebt dat je iets mist, er altijd wat wringt dan heb je het niet

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:08

Die klik dat moet groeien, in ieder geval bij mij. Maar ik denk dat je wel redelijk snel door hebt of je met een paard overweg kunt of niet.
Per paard kan dit inderdaad verschillen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:19

Bij mij is het ook iets dat moet groeien in het algemeen, maar bij Navaro wist ik het gewoon. Ik kan het niet uitleggen. Hij is eigenlijk niet helemaal wat ik zocht of dacht te zoeken. Maar hij is het gewoon :j
Nu ben ik vooral aan het investeren in elkaar leren kennen en begrijpen, want hij is nog niet zo lang bij me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:25

Een klik is voor mij een gevoel…
Bij sommige paarden heb ik meteen dat ‘dit komt goed’ gevoel en bij sommige paarden is het meer van ‘oké. Je bent er.’ :+

Ik hoef geen klik te hebben met een paard om ze te rijden en te verzorgen. Maar werken (of dat nu verzorgen of rijden is) met een paard waar het mee klikt is wel veel leuker.

Heb nu denk ik in mijn hele paardenleven Twee paarden gevonden waarvan ik meteen zo iets had van ‘nope. Niet eens als je me betaald om ze te nemen.’ Dus ik ben er ook achter dat de anti klik ook bestaat. :+ dat was bij 1 van de twee trouwens geheel wederzijds. := heb met dat paard wel geholpen. Maar dat kwam echt op een punt dat als ik moest helpen ze moesten zorgen dat ze haar vast hadden want zodra ze me zag ging dat humeur naar -200. := Heb thans nooit maar dan ook echt nooit iets hardhandig bij haar gedaan. Niks wat logischerwijs die afschuw kon veroorzaken maar wij waren echt geen match. := toen ik haar de 1e keer zag kwam er bij mij prompt uit ‘ik vertrouw haar zo ver als ik haar kan gooien.’ En twee seconden later kon ik opzij springen voor een achterbeen. :=

En dat is nooit beter geworden. := ik kon haar vast houden enz en kon helpen met wat moest gebeuren maar ik moest altijd met haar uit kijken. Veel meer dan de eigenaar en bv mijn man. En het grappige is dat ik met de moeder meteen zo iets had van ‘kom maar meisje… komt goed.’ :+ maar haar kleine en ik… dat was de 1e keer voor mij dat ik zo’n intens wantrouwen had in een paard. :o
Dat mijn man zelfs zei van ‘die vertrouwd ge echt niet hè?’
Gezien ik normaal niet snel op mijn hoede ben was dat de eerste keer in 13 jaar dat ie dat zag. _O- kwam alleen een geërgerde ‘nog geen 2 seconden voor een miljoen’ uit terwijl ik haar in de gate bleef houden. :)) :))

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:50

Ik heb een klik met mijn ruin,hij was een troost in een moeilijke tijd van mijn leven,maar toen Iwan ons pensionpaard kwam had ik echt een klik.Het voelde anders dan mijn ruin.Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen.Zijn eigenaar had ook gemerkt dat ik een band had met haar paard en dat vond ze niet erg gelukkig.Ook was Iwan de soulmate van mijn ruin,de paarden hadden gelijk een klik.Waren altijd bij elkaar,ze stonden nooit meer dan 2 meter van elkaar en sliepen vaak huid op huid naast elkaar <3
Afbeelding
Iwan.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:58

Ik vind het ook een beetje vaag hoor, een 'klik' hebben met je paard. Ik vind m'n paard leuk en boeiend omdat hij zo extravert en temperamentvol is, en ik kan uren naar hem kijken in de groep omdat hij het (niet dominante) leiderpaard is, maar het heeft jaren geduurd voordat ik het gevoel had dat ik een goede band met hem heb. Ik heb hem nu bijna 9 jaar en het gevoel en de band ontwikkelt nog steeds. Het is meer een reis samen door de tijd dan een statisch iets. Het begon met hem gewoon leuk vinden, en de moeite nemen hem te leren kennen, en naar hem luisteren en niet altijd bot mijn wil opleggen.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:18

Ik krijg er vaak een beetje de kriebels van, 'een klik'... vooral in de context dat een vrij recent gekocht paard al weer te koop wordt aangeboden na een maand of 2...
Mijn overtuiging is dat je aan elkaar moet wennen en naar elkaar toe moet groeien. Of dat nou met een paard, hond, kat of cavia is. Je leert je ook aan elkaar aanpassen gaandeweg, leert omgaan met elkaars energie en uitdagingen en persoonlijk probeer ik te onderzoeken wat het is, wanneer ik gevoelsmatig een afstand blijf ervaren tot een dier. Eigenlijk altijd is na verloop van tijd zo gegroeid dat ik op al mijn beesten ontzettend dol ben geworden en ze voor geen goud meer wilde missen, ook bij mijn 3 paarden. Dat betekende in mijn geval wel geduld, een lange adem, me verbazen over het drieste karakter van de jonge ruin wat eigenlijk niet direct bij me past enz enz. Ik verander, dieren veranderen, we worden allemaal ouder, ontwikkelen ons en komen in andere levensfasen terecht met andere behoeftes. Je moet dit wel op willen en kunnen brengen en ik hoef m'n geld niet met mijn dieren te verdienen, dus ik neem de tijd en zie onze verbintenis als een groeiproces te zien. Met de nodige ups en downs uiteraard. Klinkt mssn zweverig, maar vind mezelf erg down-to-earth en heb juist niet zoveel met vaag zweverig gedoe maar realiseer me dat dat wel eens anders kan overkomen obv dit bericht :D

Eigenlijk zoals Rubs ook omschrijft dus!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:33

Rubs schreef:
Ik vind het ook een beetje vaag hoor, een 'klik' hebben met je paard. Ik vind m'n paard leuk en boeiend omdat hij zo extravert en temperamentvol is, en ik kan uren naar hem kijken in de groep omdat hij het (niet dominante) leiderpaard is, maar het heeft jaren geduurd voordat ik het gevoel had dat ik een goede band met hem heb. Ik heb hem nu bijna 9 jaar en het gevoel en de band ontwikkelt nog steeds. Het is meer een reis samen door de tijd dan een statisch iets. Het begon met hem gewoon leuk vinden, en de moeite nemen hem te leren kennen, en naar hem luisteren en niet altijd bot mijn wil opleggen.

Maar als het paard je nog net niet in je donder bijt als je komt kijken, negeer je dat ook?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:36

Het moet wel groeien soms.Ons nieuwe pensionpaard die we nu hebben kwam al een dag later nadat het vorige pensionpaard onverwachts werd ingeslapen en mijn ruin verlatingsangst heeft.Dan is het wennen,ook het drama met Max,het gemis van hem,dat het zo snel ging en onverwacht(ongeluk in de wei) en dan staat de volgende dag een grote merrie in de stal,die mij niet kent en ik haar niet ken.En dat is erg wennen.Maar kan nu een half jaar later wel zeggen dat we een ¨band¨hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:46

Zeker kan het groeien. En zou zeker niet verkopen in de eerste maanden of het moet gevaarlijk zijn of zo. Dat maakt dingen anders. Maar niet omdat het wat minder gaat dan gewenst.

En zelf heb ik niet perse de klik nodig om een paard te kunnen verzorgen of te kunnen rijden. Maar dat zal meer de ervaring zijn die dat goed maakt.

Maar de paarden waar ik wel echt een klik/band/connectie mee voel dat zijn de paarden waarmee ik dat al had toen ik ze de eerste minuut zag.
Soort van liefde op het eerste gezicht?

Mijn Sjimpie was echt een once in al lifetime paard.
Ik vond hem meteen leuk.
Ik mocht in die tijd van de handelaar kiezen uit 3 welke hij zou kopen :+
En dit was zeker niet de makkelijkste van de 3...maar gewoon zo de leukste.
En ja toen hij ook nog eens voor mij persoonlijk te koop kwam heb ik niet hoeven twijfelen.

Mijn merrie zag ik met 1 week oud. Stonden daar meer veulens, maar zij was echt mijn zielsmaatje.
Lieve knuffel. En ze kwam uit die groep ook steeds voorzichtig mijn kant op.
Nu is ze 9 en dat is ze nog. Zo'n bijzonder dier voor mij betreft.

Mijn ruin, ik vind hem lief, leuk, alles kunner, maar is geen zielsmaatje, geen once in een lifetime paard.
Maar zou wel echt verdriet hebben als hij er niet meer is. Heb wel eens gedacht hij is beter af bij iemand anders waar hij dat wel is. Maar kan hem ook gewoon niet missen. Dus er is zeker wel iets.
Maakt het me soms moeilijk betreft zijn karakter naar andere paarden. Maar voor mij als persoon is hij altijd betrouwbaar en lief. En dat waardeer ik ook echt in hem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:14

Rubs schreef:
Het begon met hem gewoon leuk vinden

ikke schreef:
Maar als het paard je nog net niet in je donder bijt als je komt kijken, negeer je dat ook?

Ikke, jongen, wat lees/interpreteer jij toch af en toe slecht/selectief :))

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:19

Ik vind een klik anders dan een band. Een band moet groeien, en dat wordt (als het goed is) alleen maar beter. Een klik kan ook groeien / later ontstaan, maar dat kan ook gelijk zijn. Soort liefde op het eerste gezicht of liefde die moet groeien.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:23

Ja,dat is zo,een klik kan gelijk en een band moet inderdaad groeien.Klink raar dat ik dat over pensionpaarden zeg,maar ik behandel mijn pensionpaard hetzelfde als mijn paard alsof het paard van ¨mij¨is.Hoop dat ik een beetje duidelijk ben,dat jullie niet denken dat ik de pensionpaarden claim.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 28-09-24 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:26

Met mijn Fjord had ik destijds vanaf moment één een "klik", ik kan dat niet beschrijven hoe dat is. Ik zag hem en vóór ik hem bereden had wist ik "dat is 'm". Dat bleek ook achteraf. Onvoorwaardelijk vertrouwen van beide kanten.
Mijn draver kocht ik meer met het idee "dat komt nog wel", en "het is er" maar helemaal anders. Dat heeft ook echt tijd gekost (meer dan een jaar). Ik heb hier een meisje dat hem mag verzorgen en berijden en die hebben écht een hele juiste "klik".

Mijn Haflinger was een "klik" vanaf het moment dat ik hem probeerde. Anders dan mijn Fjorden, maar toch... Ondertussen is hij bijna 25, heeft hij artrose, staat hij op pensioen en zegt iedereen "doe hem weg". Dat kan ik niet, hij blijft tot het niet meer kan. Ondertussen is hij redelijk pijnvrij, oogt hij gelukkig, staat hij met mijn "bende" op pensioen. Ik heb mijn paardjes bij me thuis, dus dat scheelt een hoop.
Afbeelding

De IJslander hier, niet mijn paard, dat moest groeien.... Is van mijn tante, staat bij mij, had ik in het begin niets komma niets mee. Ondertussen vertrouwen we elkaar, ik blijf op mijn hoede, hij blijft "het duiveltje". Een echte "klik" is het niet, maar ik zou het wél erg vinden mocht hij hier moeten vertrekken. Hij hoort er echt bij, is een paardje met een "hoek af", maar juist daarom vind ik dat hij hier thuis is.... We hebben dus een band, maar ik noem het wel géén "klik".
Laatst bijgewerkt door TanteFlavie op 28-09-24 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:27

Ibbel schreef:
Rubs schreef:
Het begon met hem gewoon leuk vinden

ikke schreef:

Ikke, jongen, wat lees/interpreteer jij toch af en toe slecht/selectief :))

Ben het eigenlijk met ikke eens.
Als het meteen goed voelt is dat vaag en krijgt iemand er zelfs de kriebels van. Maar zien diezelfde mensen ook door de vingers als ie ze aan gaat als een leeuw die al drie dagen niks te eten gehad heeft omdat een ‘klik’ moet groeien? :+

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:32

Een klik met een paard vind ik persoonlijk iets als eerste indruk. als ik opstap voor de eerste x en aan het rijden ben en denk, dit is een leuk paard, en dan hoeft dat rijden niet eens goed voor te gaan.

Al de rest moet groeien, de band het vertrouwen enz.

Heb ook al vaker gehad dat ik op stap en meteen denk NEE niet mijn paard. Ook al gaat het rijden super lekker.

Meestal blijf ik dat gevoel ook houden als ik ze langere tijd rijd.

Heb dat met mensen ook. Meestal is mijn eerste indruk van mensen ook klik of geen klik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:38

Ayasha schreef:
Ben het eigenlijk met ikke eens.
Als het meteen goed voelt is dat vaag en krijgt iemand er zelfs de kriebels van. Maar zien diezelfde mensen ook door de vingers als ie ze aan gaat als een leeuw die al drie dagen niks te eten gehad heeft omdat een ‘klik’ moet groeien? :+

Maar ikke vraagt 'als je gaat kijken'. Niet als-ie al 4 maanden thuis staat en 'de klik' nog moet groeien.
Als je gaat kijken naar een paard en een paard bijt je nog net niet in je donder, dan 'vind je hem niet meteen leuk'. Dus was het een non-vraag.