Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boemel schreef:Hier gewoon een paard met een braaf karakter. Kan je wel een jaar wegzetten en gewoon opstappen en wegrijden.
Maar zeker niet lui, eerder iets te heet.
In jouw geval zou ik ook kijken naar een rustig karakter. En verder dusdanig trainen dat je een paard hebt dat fijn aan het been is.
Duhelo schreef:Er is een verschil tussen lui en rustig. Je moet een paard hebben dat wil werken, dan krijg je die zo snel als je zelf wil. Maar het dcheelt of ze zelf hyper aangelegd zijn van karakter of niet.
Mijn pre kan je zes maand stilzetten, opstappen en wegrijden. Is wel vlug in haar bewegingen, maar over het algemeen niet hyper.
Mijn ene trekpaard is sneller hyper en heeft neiging om in het begin niet te kunnen stappen, is iets minder vlug in haar bewegingen maar wel helemaal controleerbaar.
Ander trekpaard is ook niet lui, maar heeft weinig ein om onder het zadel te werken en speelt dan voor ezel…
Gewoon verschillende paarden gaan bekijken en testen. Of een jong dier kopen. Nature vs nurture.
belle_boef schreef:Ik heb een flegmatiek paard in de bak. Buiten flinke stapper. Maar het is wel heerlijk dat ze rustig een maand stil kan staan en ik stap zo weer op. Gezien mijn beperkte tijd af en toe heel fijn. Jammere is dat als ik meer tijd heb en lekker zou willen trainen dat wat lastiger is. Vraagt meer activering.
Maar er is een verschil in lui (karakter/instelling) of traag (manier van bewegen)
Je moet je vooral afvragen wat je zoekt en wat je het belangrijkste vindt.
Saar4 schreef:Er zijn wel meer smaken dan de twee die jij noemt. Ik heb een jonge PRE, zodra je gaat zitten staat ze 'aan'. Wil altijd lopen lopen lopen. Maar ze bokt niet, gaat er niet vandoor, je kan na 3 weken stilstaan zo opstappen en reageert niet op gek gedoe van andere paarden. Ze is gewoon wakker en voorwaarts. Het één sluit het ander niet uit.
Saar4 schreef:Er zijn wel meer smaken dan de twee die jij noemt. Ik heb een jonge PRE, zodra je gaat zitten staat ze 'aan'. Wil altijd lopen lopen lopen. Maar ze bokt niet, gaat er niet vandoor, je kan na 3 weken stilstaan zo opstappen en reageert niet op gek gedoe van andere paarden. Ze is gewoon wakker en voorwaarts. Het één sluit het ander niet uit.
boemel schreef:Wij hebben zelf al jaren Friezen. Erg werklustig, maar je kan ze rustig een tijd wegzetten en ook simpel weer oppakken.
Is een groter aanbod in dan de Murghees.
Maar, voor de brave gezonde exemplaren betaal je helaas wel.
Captain schreef:Dit. Die van mij is heel erg rustig, maar als je er op stapt gaat er een knop om en zit hij in een werkmodus. Ik hoef nooit extra been te geven, hij denkt zelf erg vooruit. Ik kan hem ook makkelijk een maand stil zetten en dan weer opstappen en direct naar het bos. Gaat ook om een PRE.
Captain schreef:Ik bedoel dat ik 1x been geef, en hij vervolgens in dat tempo blijft. Dus ik kan gerust een kilometer of 2/3 draven met alleen maar 1x been geven aan het begin.
Galop hetzelfde, wil ik een rengalop doen zal hij nooit echt voluit gaan tenzij ik daar expliciet om vraag. Ook niet op de terugweg. Het is echt heel erg prettig!
Elisa2 schreef:Ik heb echt een super rustige Lusitano, totaal niet sensibel..enorm dapper en bomproof. Liever lui dan moe..het is alleen wel een dominant paard. Heeft een sterke leider nodig en moet het echt voor je willen doen.
Met Murgese paarden heb ik geen ervaring maar de Lusitano's zijn juist geliefd aangespannen.
Ik zou als ik jou was gewoon verschillende paarden gaan bekijken, het belangrijkste is dat ze een werkbaar karakter hebben. Bij een wat flegmatieker paard moet je zelf heel consequent zijn. Ik denk dat in jouw geval vooral het stukje bomproof, rustig kunnen wegzetten een tijdje e.d het belangrijkste zijn en die vind je over het algemeen wel bij de Iberische paarden.
Gemma_99 schreef:Ik heb in Frankrijk een zomer geholpen bij een bedrijf die paardrijvakanties aanbood, waar ze een aantal Murgese paarden mee hadden lopen en heb een Lusitano als verzorgpaard gehad. Als je ervaringen wilt horen mag je me een pb doenOver het algemeen erg te spreken over beide rassen!
Flubberboot schreef:Hier een lusitano. Ik kan hem een week stilzetten en zo weer opstappen. Stapritjes in het bos vind hij geweldig maar zodra je draaft wordt hij echt enorm heet. In de bak kan ik hem zo heet maken als ik wil. Als ik een beetje simpele dingen vraag, vind hij dat helemaal prima en doet braaf wat hem gevraagd wordt. Maar wil ik hem iets heter hebben, kan dat ook. Hij kijkt nergens naar en schrikt werkelijk nooit als ik erop zit. In de omgang het makkelijkste paard wat wij ooit gehad hebben.
Ik denk ook dat je je niet vast moet plakken aan een ras. Je hebt rustige lusitano's en je hebt hele hete, zelfde met KWPN en ik kan me niet voorstellen dat dat bij andere rassen niet zo is. Ik zou gewoon wat paarden proberen die je aanspreken. Eigenaar goed doorvragen hoe het paard is en zelf opletten hoe het paard is wanneer je er bent
Citaat:Nu dus mijn vraag: hebben jullie "luie" paarden of nerveuze paarden? Wat vinden jullie hier de voor en nadelen van? Hoe is jullie ervaring met tragere paarden voorwaarts te rijden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers