Voor en nadelen "lui" murgese paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Waidida

Voor en nadelen "lui" murgese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 08:36

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie besloten hebben wat voor paard jullie zouden gaan kopen?
Beetje context: ik wil de komende tijd even rustig aan gaan kijken naar een paard, ik ben mijn hart helemaal verloren aan de murgese en lusitano. Alleen vrees ik dat de meeste lusitano´s wel wat spicy zijn voor wat ik wil doen. Ik wil namelijk graag een rustig paard, waar ik fijn mee kan buitenrijden en dressuur/working equitation doen. Daarom ging mijn voorkeur meer uit naar de murgese ipv de lusitano.
Ik heb dus nu een best nerveus paard en hoewel ik wel heb leren ermee om te gaan, zou ik het liever niet meer willen voor de toekomst. Ik wil niet 700 schietgebedjes moeten doen als je even 2 dagen niet gereden hebt omdat je dan een bom onder je kont hebt. Langs de andere kant ben ik wel bang dat zo´n paard te lui zou zijn. Heel af en toe rijdt ik eens een paard die niet vooruit is en dat vind ik ook niet heel aangenaam, maar voornamelijk komt dat ook omdat ze niet goed getraind is.
Maar dus ik vind het moeilijk om een balans te vinden tussen rustig genoeg om lekker rustig mee naar buiten te gaan maar niet zo rustig dat je de hele tijd alleen maar bezig bent met vooruit rijden.
Nu zou ik voor een jonger dier willen gaan, en het lijkt me toch ook, dat als je meteen bij de training begint met vooruit denken, dat dit wel mee zou vallen?

Nu dus mijn vraag: hebben jullie "luie" paarden of nerveuze paarden? Wat vinden jullie hier de voor en nadelen van? Hoe is jullie ervaring met tragere paarden voorwaarts te rijden?

belle_boef

Re: Voor en nadelen "lui" murgese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:40

Ik heb een flegmatiek paard in de bak. Buiten flinke stapper. Maar het is wel heerlijk dat ze rustig een maand stil kan staan en ik stap zo weer op. Gezien mijn beperkte tijd af en toe heel fijn. Jammere is dat als ik meer tijd heb en lekker zou willen trainen dat wat lastiger is. Vraagt meer activering.

Maar er is een verschil in lui (karakter/instelling) of traag (manier van bewegen)
Je moet je vooral afvragen wat je zoekt en wat je het belangrijkste vindt.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:45

Er zijn wel meer smaken dan de twee die jij noemt. Ik heb een jonge PRE, zodra je gaat zitten staat ze 'aan'. Wil altijd lopen lopen lopen. Maar ze bokt niet, gaat er niet vandoor, je kan na 3 weken stilstaan zo opstappen en reageert niet op gek gedoe van andere paarden. Ze is gewoon wakker en voorwaarts. Het één sluit het ander niet uit.

That which yields is not always weak

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:52

Er is een verschil tussen lui en rustig. Je moet een paard hebben dat wil werken, dan krijg je die zo snel als je zelf wil. Maar het dcheelt of ze zelf hyper aangelegd zijn van karakter of niet.

Mijn pre kan je zes maand stilzetten, opstappen en wegrijden. Is wel vlug in haar bewegingen, maar over het algemeen niet hyper.
Mijn ene trekpaard is sneller hyper en heeft neiging om in het begin niet te kunnen stappen, is iets minder vlug in haar bewegingen maar wel helemaal controleerbaar.
Ander trekpaard is ook niet lui, maar heeft weinig ein om onder het zadel te werken en speelt dan voor ezel…

Gewoon verschillende paarden gaan bekijken en testen. Of een jong dier kopen. Nature vs nurture.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:55

Hier gewoon een paard met een braaf karakter. Kan je wel een jaar wegzetten en gewoon opstappen en wegrijden.
Maar zeker niet lui, eerder iets te heet.

In jouw geval zou ik ook kijken naar een rustig karakter. En verder dusdanig trainen dat je een paard hebt dat fijn aan het been is.

M1+10

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 09:05

boemel schreef:
Hier gewoon een paard met een braaf karakter. Kan je wel een jaar wegzetten en gewoon opstappen en wegrijden.
Maar zeker niet lui, eerder iets te heet.

In jouw geval zou ik ook kijken naar een rustig karakter. En verder dusdanig trainen dat je een paard hebt dat fijn aan het been is.

Ik denk dat het rustig karakter een erg belangrijke is idd. Ik wil ook in het achterhoofd houden dat ik door verschillende aandoeningen misschien later niet meer ga kunnen rijden, of zeker niet intensief, dan wil ik misschien gaan mennen. Een murgese lijkt mij daarvoor ook meer geschikt.

Duhelo schreef:
Er is een verschil tussen lui en rustig. Je moet een paard hebben dat wil werken, dan krijg je die zo snel als je zelf wil. Maar het dcheelt of ze zelf hyper aangelegd zijn van karakter of niet.

Mijn pre kan je zes maand stilzetten, opstappen en wegrijden. Is wel vlug in haar bewegingen, maar over het algemeen niet hyper.
Mijn ene trekpaard is sneller hyper en heeft neiging om in het begin niet te kunnen stappen, is iets minder vlug in haar bewegingen maar wel helemaal controleerbaar.
Ander trekpaard is ook niet lui, maar heeft weinig ein om onder het zadel te werken en speelt dan voor ezel…

Gewoon verschillende paarden gaan bekijken en testen. Of een jong dier kopen. Nature vs nurture.

Ja dat dacht ik ook, als je een rustig paard meteen leert dat voorwaarts hde bedoeling is, en dat die het spelletje gaat snappen, lijkt mij dat het moet kunnen? Natuurlijk zal die niet winnen bij een speedtrial maar goed dat is ook niet nodig voor mij.

belle_boef schreef:
Ik heb een flegmatiek paard in de bak. Buiten flinke stapper. Maar het is wel heerlijk dat ze rustig een maand stil kan staan en ik stap zo weer op. Gezien mijn beperkte tijd af en toe heel fijn. Jammere is dat als ik meer tijd heb en lekker zou willen trainen dat wat lastiger is. Vraagt meer activering.

Maar er is een verschil in lui (karakter/instelling) of traag (manier van bewegen)
Je moet je vooral afvragen wat je zoekt en wat je het belangrijkste vindt.

Ja het maand stil staan lijkt me een belangrijke, wel natuur´ijk op voorwaarde dat ze genoeg buiten komen. Maar zeker in het begin komt die bij ons aan huis waar de piste niet bepaald geweldig is en rijden dus ook niet vaak kan. Ik vind het dan ook zielig als je ziet dat ze zich echt gaan vervelen en "hun kast opvreten" om het zo mooi Vlaams te zeggen. Het probleem is dat ik nu dus nog niet echt weet wat ik wil gaan doen, ik wil wel graag wedstrijden rijden hier en daar, maar ik ben niet het persoon die elke zo dag op wedstrijd gaat.
Ik bedoel idd meer lui dan traag, voor de duidelijkheid is mijn paard nu ook niet de meest zenuwachtige die er is hoor. Alleen wel in de omgang, zeker met voer (het resultaat van jaren niet helemaal goed behandeld worden denken we, de verhalen spreken voor zich) en ze uit haar ontevredenheid nogal in bokken soms. Het probleem waar ik bij haar tegenaan loop is dat ze niet echt rustig kan bewegen (het nerveuze deel) ze beweegt niet ruim maar net kleine ponypasjes en a´s ze het moeilijk vind gaat ze meteen trappelen en opspannen.
Dat wil ik dus liever niet weer, en daarvoor ben ik banger met een lusitano, als je ziet op wedstrijden zijn dat toch meer de border collies van de paarden, en ik weet niet of ik de tijd heb om hun echt bezig te houden in zijn hoofd.

Saar4 schreef:
Er zijn wel meer smaken dan de twee die jij noemt. Ik heb een jonge PRE, zodra je gaat zitten staat ze 'aan'. Wil altijd lopen lopen lopen. Maar ze bokt niet, gaat er niet vandoor, je kan na 3 weken stilstaan zo opstappen en reageert niet op gek gedoe van andere paarden. Ze is gewoon wakker en voorwaarts. Het één sluit het ander niet uit.

Nee dat begrijp ik, daar zou ik nog mee kunnen leven maar ik zou het liever niet hebben. Ik denk niet dat ik me perse heel op mijn gemakzou voelen. Maar goed zolang ze niet bokken en heel extreem reageren op hulpe´ kan het nog best.

Het probleem is dat je zo´n dingen niet weet wanneer je een jong paard koopt dus he :') -O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:12

Saar4 schreef:

Dit. Die van mij is heel erg rustig, maar als je er op stapt gaat er een knop om en zit hij in een werkmodus. Ik hoef nooit extra been te geven, hij denkt zelf erg vooruit. Ik kan hem ook makkelijk een maand stil zetten en dan weer opstappen en direct naar het bos. Gaat ook om een PRE.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:14

Wij hebben zelf al jaren Friezen. Erg werklustig, maar je kan ze rustig een tijd wegzetten en ook simpel weer oppakken.
Is een groter aanbod in dan de Murghees.
Maar, voor de brave gezonde exemplaren betaal je helaas wel.

M1+10

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 09:17

boemel schreef:
Wij hebben zelf al jaren Friezen. Erg werklustig, maar je kan ze rustig een tijd wegzetten en ook simpel weer oppakken.
Is een groter aanbod in dan de Murghees.
Maar, voor de brave gezonde exemplaren betaal je helaas wel.

Ja voor Friezen heb ik het ook echt niet, ik weet ook niet waarom maar het zijn niet mijn type paarden. Het zou echt wel een murgese zijn, i know naald en hooiberg. Het voordeel van dat ze niet zo bekend zijn is wel dat de prijs nog ge doen is, als ik de prijzen in Nederland hoor tegenwoordig, dat is om van te janken.

Captain schreef:
Dit. Die van mij is heel erg rustig, maar als je er op stapt gaat er een knop om en zit hij in een werkmodus. Ik hoef nooit extra been te geven, hij denkt zelf erg vooruit. Ik kan hem ook makkelijk een maand stil zetten en dan weer opstappen en direct naar het bos. Gaat ook om een PRE.

Wil je daarmee zeggen dat je nooit actief been moet geven of dat je je been er niet kan aanleggen zonder dat die erg reageert? Ik ben blij met alles wat jullie zeggen trouwens! Ik vind het mega interessant om jullie ervaringen te horen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:20

Ik bedoel dat ik 1x been geef, en hij vervolgens in dat tempo blijft. Dus ik kan gerust een kilometer of 2/3 draven met alleen maar 1x been geven aan het begin.

Galop hetzelfde, wil ik een rengalop doen zal hij nooit echt voluit gaan tenzij ik daar expliciet om vraag. Ook niet op de terugweg. Het is echt heel erg prettig!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 09:33

Captain schreef:
Ik bedoel dat ik 1x been geef, en hij vervolgens in dat tempo blijft. Dus ik kan gerust een kilometer of 2/3 draven met alleen maar 1x been geven aan het begin.

Galop hetzelfde, wil ik een rengalop doen zal hij nooit echt voluit gaan tenzij ik daar expliciet om vraag. Ook niet op de terugweg. Het is echt heel erg prettig!

Duidelijk! Ik denk dat ik daarmee nog zou kunnen omgaan wel. Ik vind het moeilijk in te beelden moet ik zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:49

Ik heb echt een super rustige Lusitano, totaal niet sensibel..enorm dapper en bomproof. Liever lui dan moe..het is alleen wel een dominant paard. Heeft een sterke leider nodig en moet het echt voor je willen doen.

Met Murgese paarden heb ik geen ervaring maar de Lusitano's zijn juist geliefd aangespannen.

Ik zou als ik jou was gewoon verschillende paarden gaan bekijken, het belangrijkste is dat ze een werkbaar karakter hebben. Bij een wat flegmatieker paard moet je zelf heel consequent zijn. Ik denk dat in jouw geval vooral het stukje bomproof, rustig kunnen wegzetten een tijdje e.d het belangrijkste zijn en die vind je over het algemeen wel bij de Iberische paarden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 09:54

Elisa2 schreef:
Ik heb echt een super rustige Lusitano, totaal niet sensibel..enorm dapper en bomproof. Liever lui dan moe..het is alleen wel een dominant paard. Heeft een sterke leider nodig en moet het echt voor je willen doen.

Met Murgese paarden heb ik geen ervaring maar de Lusitano's zijn juist geliefd aangespannen.

Ik zou als ik jou was gewoon verschillende paarden gaan bekijken, het belangrijkste is dat ze een werkbaar karakter hebben. Bij een wat flegmatieker paard moet je zelf heel consequent zijn. Ik denk dat in jouw geval vooral het stukje bomproof, rustig kunnen wegzetten een tijdje e.d het belangrijkste zijn en die vind je over het algemeen wel bij de Iberische paarden.

Klopt, daarom schrijf ik de lusitano zeker nog niet af! De murgese wordt heel veel gebruikt voor de koets in Italië. Ik wil sowieso inderdaad verschillende paarden bekijken. Ik geloof er ook in dat mijn gevoel mij wel zal zeggen wanneer het een match is en wanneer niet.

Gemma_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:14

Ik heb in Frankrijk een zomer geholpen bij een bedrijf die paardrijvakanties aanbood, waar ze een aantal Murgese paarden mee hadden lopen en heb een Lusitano als verzorgpaard gehad. Als je ervaringen wilt horen mag je me een pb doen :) Over het algemeen erg te spreken over beide rassen!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 10:16

Gemma_99 schreef:
Ik heb in Frankrijk een zomer geholpen bij een bedrijf die paardrijvakanties aanbood, waar ze een aantal Murgese paarden mee hadden lopen en heb een Lusitano als verzorgpaard gehad. Als je ervaringen wilt horen mag je me een pb doen :) Over het algemeen erg te spreken over beide rassen!

Ik ga je een pb doen!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:10

Hier een lusitano. Ik kan hem een week stilzetten en zo weer opstappen. Stapritjes in het bos vind hij geweldig maar zodra je draaft wordt hij echt enorm heet. In de bak kan ik hem zo heet maken als ik wil. Als ik een beetje simpele dingen vraag, vind hij dat helemaal prima en doet braaf wat hem gevraagd wordt. Maar wil ik hem iets heter hebben, kan dat ook. Hij kijkt nergens naar en schrikt werkelijk nooit als ik erop zit. In de omgang het makkelijkste paard wat wij ooit gehad hebben.

Ik denk ook dat je je niet vast moet plakken aan een ras. Je hebt rustige lusitano's en je hebt hele hete, zelfde met KWPN en ik kan me niet voorstellen dat dat bij andere rassen niet zo is. Ik zou gewoon wat paarden proberen die je aanspreken. Eigenaar goed doorvragen hoe het paard is en zelf opletten hoe het paard is wanneer je er bent

Pedro B+13 || L1+12 || L2+10
Pietje

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 12:14

Flubberboot schreef:
Hier een lusitano. Ik kan hem een week stilzetten en zo weer opstappen. Stapritjes in het bos vind hij geweldig maar zodra je draaft wordt hij echt enorm heet. In de bak kan ik hem zo heet maken als ik wil. Als ik een beetje simpele dingen vraag, vind hij dat helemaal prima en doet braaf wat hem gevraagd wordt. Maar wil ik hem iets heter hebben, kan dat ook. Hij kijkt nergens naar en schrikt werkelijk nooit als ik erop zit. In de omgang het makkelijkste paard wat wij ooit gehad hebben.

Ik denk ook dat je je niet vast moet plakken aan een ras. Je hebt rustige lusitano's en je hebt hele hete, zelfde met KWPN en ik kan me niet voorstellen dat dat bij andere rassen niet zo is. Ik zou gewoon wat paarden proberen die je aanspreken. Eigenaar goed doorvragen hoe het paard is en zelf opletten hoe het paard is wanneer je er bent

Dat was inderdaad sowieso al het plan. Ik vind het wel moeilijker met een onbeleerde om de 'heetheid' in te schatten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:20

Kun je wel een beetje testen door te kijken hoe een paard is als je hem opjaagt, hoe hij reageert op nieuwe dingen. Goed doorvragen bij de verkoper. Karakter was voor mij ook enorm belangrijk en hier zei de verkoper al dat deze nergens van onder de indruk was en nooit in paniek oid.

Hoe het dan uiteindelijk ohz gaat zijn weet je toch nooit 100% van te voren, dan is het misschien handiger om al voor een gereden paard te gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:30

Een luie wordt geen echt voorwaartse . Heb hier eentje die flegmatiek is en die geleerd heeft om op lichte hulpen te reageren. Maar haar zoon die van zichzelf fijn voorwaarts is (ook heel gehoorzaam op de ‘terug’) is toch echt veel aangenamer rijden en makkelijker voor mijn lijf ook trouwens.
Beide kan ik gerust een flinke tijd stil zetten, op stappen en weg rijden terwijl de zoon nog maar kort onder het zadel is. Die heeft recent 6 weken stil gestaan. Op gestapt en mee naar buiten gegaan in zijn eentje. :+

Voorwaarts en heet hoeven niet perse samen te gaan. De zoon is geen heet paard. Wel een voorwaarts paard. Zeker met een lijf dat moeite heeft zou ik zoeken naar een voorwaarts paard dat niet heet is.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:33

Voorwaarts en nerveus is niet hetzelfde inderdaad.

Ik heb een warmbloed die al heel z'n leven nerveus (bodemschuw) is. Inderdaad elk ritje alert zijn want hij kan zomaar opzij springen onder een auto om aan een brievenbus te ontsnappen :')

Daarnaast heb ik ijslanders en dit is een heel ander temperament. Mega voorwaarts en looplustig, maar ze voelen altijd stabiel en veilig. Ze werken gewoon graag, maar zijn daarnaast heel koel in hun hoofd.

Ik denk dat je niet perse een 'lui' paard zoekt, maar eentje die stabiel is en toch werklustig. Ik kan ijslanders aanbevelen O:)

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 14:17

Of een PRE

That which yields is not always weak

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:14

Ik denk dat er in elk ras wel nerveusjes zijn. Het gaat meer om de bloedlijn, karakter van t individuele paard en de staat van zn lichaam en omgeving.
Mijn vorige merrie was half pre half bloedje en die was echt verschrikkelijk nerveus. Mijn huidige merrie is ook (ongeveer) half pre half volbloed, maar die is veel rustiger. Ze is vanwege traumas wat wantrouwig maar je kan wel in je eentje met haar naar t bos zegmaar. Ze is zeker voorwaarts en kan echt heel snel zijn, maar je kan haar ook prima een weekje stilzetten.

Ik heb toen besloten om (weer) voor een spaanse mix te gaan omdat ik ze erg mooi en veelzijdig vind en het karaktertype spreekt me aan. Ik heb besloten om voor deze merrie te gaan omdat haar dapperheid me erg aansprak

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:38

Citaat:
Nu dus mijn vraag: hebben jullie "luie" paarden of nerveuze paarden? Wat vinden jullie hier de voor en nadelen van? Hoe is jullie ervaring met tragere paarden voorwaarts te rijden?

Na mijn overactieve haf zocht ik een nieuwe bospony. Harde eis: geen tweede rodeopaard.
Tara was bij aankoop absoluut nerveus. Voordeel: je hoeft alleen been aan te leggen als je een versnelling hoger wilt. Verder zitten en vanaf blijven. Nadeel: totaal geen correct lichaamsgebruik.
Nadat zij 9 maanden ziek was geweest, sloeg ze de andere kant op : 'f it, ik ben met pensioen'. Iedere meter was een gevecht. Voordeel: geen enkele. Nadeel: je moet heel hard werken om vooruit te komen, je kunt niet op rijden focussen, geen correct lichaamsgebruik, enorm veel frustratie bij ruiter en bij pony.

Ik heb gelukkig een heel goede instructrice met wie ik oa aan het voorwaards rijden werk. Het verschil is enorm! De achterhand komt er onder, de passen worden groot, ze loopt zelf het hoofdstel in. Ik krijg steeds langere stukken met een actief voorwaartse pony, prachtig nagevelijk, sportpony waardig. <3 En ik kan ríjden, op mijn eigen zit letten.
Nee, je krijgt het niet kado. Het is investeren, hard werken, en heel veel geduld hebben. Maar hey, paarden worden ong 25 jaar. Als alles meteen perfect gaat, wat doe je dan met de rest van die tijd? :')

'Lui' wilt overigens niet zeggen 'gebeurt nooit wat'. Mijn pony is het type 'eerst rennen, dan vragen stellen', ook toen ze op haar flegmatiekst was. Blijft niet doorrennen, maar die eerste 30 meter is ze héél snel. :')

Handig he...brandgel
Epona Paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-24 20:28

Leuk om jullie verhalen en ervaringen te lezen! Ik vind het erg moeilijk om in te schatten wat ik wil. Als ik erover denk is mijn merrie ook zeker niet snel, een beetje het gevoel van rijden met de handrem op. Vroeger was ze een stuk nerveuzer in het rijden en schoot ze zo vooruit vanaf je nog maar dacht aan been geven. Nu moet ze eerst een beetje wakker worden voor ze echt gaat doorlopen, ze is ook niet meer van de jongsten, maar ik wil idd niet zo´n paard die je vooruit moet 'stampen' om het even heel fout te zeggen. Maar evenmin eentje die al vooruitschiet met elk been dat je eraan ligt.
Qua hoeveelheid been vind ik mijn merrie fijn, ik moet er niet heel veel been aan doen maar ze vliegt ook niet van onder je weg. Ze heeft alleen door nare ervaringen een gewoonte ontwikkeld van erg nerveus en gespannen te worden als ze het niet meteen snapt.
Dat is ook de grootste reden dat ik nu alles zelf wil gaan doen. Ik denk dat je wel veel kan trainen qua aan het been zijn, dus misschien dat ik die gok wel durf te nemen en gewoon meteen consequent zijn (dat kan ik wel)
Mijn merrie is dus niet snel maar wel nerveus, zonder het te beseffen had ik al het levende bewijs dat nerveus en snel niet hetzelfde zijn :+
Ik wil dus vooral rustig denk ik. Een veilig gevoel is het belangrijkste, maar dat vertrouwen kweek je wel als je er van het begin zelf mee aan de slag gaat lijkt me, en gewoon alle tijd nemen die er nodig is. Ik hoef er zeker niet met 3 al op te zitten, dus ik kan lekker veel tijd grondwerken

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 23:52

Ervaring met beide rassen, zou ze geen van beiden omschrijven als nerveus. Gemiddelde Lusitano is wel een pak heter en gevoeliger voor ruiterfouten. Ze zijn gewoon heel atletisch en energiek, ik vind t een soort ferarri's onder de paarden. Luso's kun je op zich prima een maand laten staan en dan erop gaan, voelen ze niet anders dan dat je ze dagelijks rijdt, maar gemiddepde Luso gaat sowieso 'aan' als je opstapt. Tegelijk neigen ze tot luiheid waar het zaken betrefr die ze moeilijk vinden. :') Je kunt ze ook 'lui' rijden.
Murgese zijn gemoedelijker maar ook niet lui. Wel heel anders gefokt dan Luso en doorgaans ook zwaarder gebouwd met vrij veel front. Zo'n paard moet je dus als ruiter helpen om lichtvoetig te leren bewegen, snel te schakelen etc, waar een Luso dat makkelijker uit zichzelf kan.
Luso raad ik af voor mensen zonder ervaring met het ras, Murgese is toegankelijker in dat opzicht.