Longeren na blessure/overbelasting wanneer weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Longeren na blessure/overbelasting wanneer weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 07:09

In maart is paard gediagnosticeerd met “chronische milde overbelasting kogeldraag apparaat en tussenpees door stand voet” naast zwelling geen scheuren en gaten te zien op de scan. Advies was speciaal beslag, wat er nu onder zit. Daarnaast 4 tot 6 weken stappen, daarna controle. Die weken zijn 8 weken geworden, bij controle alles goed en mogen opbouwen, dit was begin/midden, opbouw schema was 6 weken. Wat inmiddels voorbij is, en zijn nu weer galop aan het meenemen. Het volgende mogen/doen we nu:
Onbeperkt stap
Onbeperkt draf
Galop elke hand +/- 6 voltes elke week er wat bij
Lessen ect doen we ook weer
Wanneer zouden jullie weer gaan longeren?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:17

Geen scan gehad na het opbouwen? Ik wacht altijd de scan af zodra we alles weer doen qua gangen en liefst ook wendingen. Omdat iets als een galop nog wel invloed kan hebben, ook bij overbelasting juist. Wij hebben dus altijd nog een scan zodra we alle gangen weer doen, ookal waren de scans daarvoor al goed.

Longeren heb ik altijd pas gedaan als we tijdens het rijden werkelijk alles weer deden zonder beperking en dat al langere tijd goed ging. Dus denk echt aan gewoon alle zijgangen, galop zolang als we nodig hadden en noem maar op. Bij 1 paard sneller gedaan vanwege gedrag, maar dan dus wel hele opbouwschema erop aangepast en alsnog niet alleen maar op de volte

Als je nu nog voorzichtig bent met voltes is Longeren wel meteen een grote stap. Tenminste, dat vind ik.

henshem

Re: Longeren na blessure/overbelasting wanneer weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:20

Persoonlijk zou ik voorlopig niet aan longeren denken bij zo een blessure en in de toekomst ook zo min mogelijk longeren.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 07:21

MyWishMax schreef:
Geen scan gehad na het opbouwen? Ik wacht altijd de scan af zodra we alles weer doen qua gangen en liefst ook wendingen. Omdat iets als een galop nog wel invloed kan hebben, ook bij overbelasting juist. Wij hebben dus altijd nog een scan zodra we alle gangen weer doen, ookal waren de scans daarvoor al goed.

Longeren heb ik altijd pas gedaan als we tijdens het rijden werkelijk alles weer deden zonder beperking en dat al langere tijd goed ging. Dus denk echt aan gewoon alle zijgangen, galop zolang als we nodig hadden en noem maar op. Bij 1 paard sneller gedaan vanwege gedrag, maar dan dus wel hele opbouwschema erop aangepast en alsnog niet alleen maar op de volte

Als je nu nog voorzichtig bent met voltes is Longeren wel meteen een grote stap. Tenminste, dat vind ik.

Nee, alleen telefonisch contact gehad, bij de controle nadat hij op ijzers is gezet voor het opbouwen is er ook geen scan meer gemaakt
Op de scan in maart was er ook zoals ik begreep niet heel veel te zien op een klein beetje zwelling en irritatie na.
Op dit moment rijd ik wel gewoon alle basis figuren, alleen inderdaad nog geen “onbeperkt” voltes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:01

Ik zou dat even met de DA bespreken of je alweer kunt longeren en wellicht is inderdaad een scan maken nog ter controle ook niet onverstandig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:06

Longeren kan ansich niet heel kwaad als je het enkel bij stap en een langzaam rustig drafje houd op een zo groot mogelijke cirkel.

Het paard moet dus echt kalm zn rondje doen en niet te lang.
Dus niet laten rond scheuren omdat ze fris zijn.
Paard moet dus echt goed aan de hulpen staan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:17

Ten eerste is het de vraag hoe je longeert, of je daar echt heel handig in bent.
Wanneer je vooral 'rondjes slingert' heeft het geen meerwaarde en zou ik het niet doen.

Wanneer je er wel handig in bent zou ik starten met vooral vierkanten en rechthoeken, en dan bijvoorbeeld wat drafpassen op de lange zijden, en de bochten in stap.
Sowieso fijner op te bouwen met logeren op de vierkanten en geen cirkels. Je kunt ook werken met lange lijnen, doe je ook onbelast werk, maar kun je meer werken zoals je dat vanuit het zadel zou doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:34

Niet. Mijn paard zit ook met de pezen...ik longeer hem nooit meer. Ok hij is dan ook al bijna 23 maar heb eigenlijk nooit veel gelongeerd. Ik vind het veel te belastend.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:10

Gaat het om een voor of achterbeen? Dat kan veel verschil maken ik de opbouw.
Als je een revalidatie trainer kunt vinden dan kun je dadelijk gezamenlijk wat korte stukjes longeren erbij pakken, mits het paard uit zijn compensatie gehaald wordt! Met andere woorden, als jouw paard een chronische blessure opliep omdat hij teveel de voorhand belast en een flinke verticale disbalans heeft door de stand van zijn hoeven, dan kan longeren zoals je altijd deed juist terugval in de hand werken.
Als je genoeg mogelijkheden hebt om vanaf de grond te werken ivm rechtuit dan zou dat de voorkeur hebben; werken aan rechtgerichtheid, kracht en coördinatie opbouwen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 09:56

Odetje92 schreef:
Gaat het om een voor of achterbeen? Dat kan veel verschil maken ik de opbouw.
Als je een revalidatie trainer kunt vinden dan kun je dadelijk gezamenlijk wat korte stukjes longeren erbij pakken, mits het paard uit zijn compensatie gehaald wordt! Met andere woorden, als jouw paard een chronische blessure opliep omdat hij teveel de voorhand belast en een flinke verticale disbalans heeft door de stand van zijn hoeven, dan kan longeren zoals je altijd deed juist terugval in de hand werken.
Als je genoeg mogelijkheden hebt om vanaf de grond te werken ivm rechtuit dan zou dat de voorkeur hebben; werken aan rechtgerichtheid, kracht en coördinatie opbouwen

Rechtsvoor, overbelasting door platvoeten, dierenarts heeft in maart gezegd dat ik ook gewoon alles weer zou kunnen en mogen als paard weer volledig opgebouwd is.
Uiteraard doe ik alles heel rustig aan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:09

Wel heel apart. Ik ken zat paarden die door overbelasting revalidatie traject ingaan maar juist gecontroleerd worden tijdens de opbouw. Je wilt niet dat de overbelasting overgaat in een echte blessure en die kans is altijd aanwezig zonder controle scans.
En ook met platvoeten, dan moet er daar iets aan gebeuren maar alsnog moet je daarna weten of de belasting het niet erger gaat maken. Vind het apart dat naast de ijzers er niet meer naar gekeken js eigenlijk

Ik ken helaas paarden die ook alleen maar wat vocht hadden door overbelasting maar doordat er zonder controles opgebouwd werden en paar maanden later met echte peesblessures stonden. Pezen konden de belasting toch niet aan en de revalidatie dus te snel gegaan, omdat er tussentijds niks aangepast kon worden, omdat er enkel afgegaan was op klinische.

Ik heb er ook 1 met alleen maar irritatie, maar toch elke keer echo als we wat nieuws toegevoegd hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:23

Kan je in een bak longeren dan kan je iets ruimere volte pakken.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 12:34

MyWishMax schreef:
Wel heel apart. Ik ken zat paarden die door overbelasting revalidatie traject ingaan maar juist gecontroleerd worden tijdens de opbouw. Je wilt niet dat de overbelasting overgaat in een echte blessure en die kans is altijd aanwezig zonder controle scans.
En ook met platvoeten, dan moet er daar iets aan gebeuren maar alsnog moet je daarna weten of de belasting het niet erger gaat maken. Vind het apart dat naast de ijzers er niet meer naar gekeken js eigenlijk

Ik ken helaas paarden die ook alleen maar wat vocht hadden door overbelasting maar doordat er zonder controles opgebouwd werden en paar maanden later met echte peesblessures stonden. Pezen konden de belasting toch niet aan en de revalidatie dus te snel gegaan, omdat er tussentijds niks aangepast kon worden, omdat er enkel afgegaan was op klinische.

Ik heb er ook 1 met alleen maar irritatie, maar toch elke keer echo als we wat nieuws toegevoegd hebben.

en dat is ook wel soms waar ik bang voor ben, of inderdaad die overbelasting weg is of niet, ik wil natuurlijk niet dat de overbelasting zo daadwerkelijk een tussenpeesblessure word, maar volgens paardenarts (welke samenwerkt met emmeloord) waren er geen scans meer nodig.
ik doe sowieso alles wat rustiger aan dan dat de dierenarts aangeeft, paard loopt wel beter dan ooit sinds de ijzers, maar dat hoeft natuurlijk niet veel te zeggen
dit was bij de scan en rontgen afgelopen maart gezegd
- Milde chronische zwelling Interosseus tot aan aftakking RV > LV
- Schenkel interosseus en collateraalbanden mediaal iets diffuus zwelling
- intersesamoidaal lig iets vergroot chronisch RV tov LV.
- Mediale collateraalband voet coffin vergroot tov lateraal
Geen acute grote laesies nu, wel milde overbelasting kogeldraagapparaat wat in chronische vorm terug te zien is. Graag morgen RX ter uitsluiting benige blessures.
Rontgen:
Minimale neg nav angle foot RV.
Toon kan nog mooier afgerond en Zool vrij dun
diagnose : Chronische overbelasting door stand voet kogeldraagapparaat geeft dermate druk op
tussenpees, kogel en voet dat de hoek/hefboom nu niet ideaal is.
Hierdoor Milde kreupelheid RV, zonder ernstige blessures op dit momentt