Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MyWishMax schreef:Geen scan gehad na het opbouwen? Ik wacht altijd de scan af zodra we alles weer doen qua gangen en liefst ook wendingen. Omdat iets als een galop nog wel invloed kan hebben, ook bij overbelasting juist. Wij hebben dus altijd nog een scan zodra we alle gangen weer doen, ookal waren de scans daarvoor al goed.
Longeren heb ik altijd pas gedaan als we tijdens het rijden werkelijk alles weer deden zonder beperking en dat al langere tijd goed ging. Dus denk echt aan gewoon alle zijgangen, galop zolang als we nodig hadden en noem maar op. Bij 1 paard sneller gedaan vanwege gedrag, maar dan dus wel hele opbouwschema erop aangepast en alsnog niet alleen maar op de volte
Als je nu nog voorzichtig bent met voltes is Longeren wel meteen een grote stap. Tenminste, dat vind ik.
Odetje92 schreef:Gaat het om een voor of achterbeen? Dat kan veel verschil maken ik de opbouw.
Als je een revalidatie trainer kunt vinden dan kun je dadelijk gezamenlijk wat korte stukjes longeren erbij pakken, mits het paard uit zijn compensatie gehaald wordt! Met andere woorden, als jouw paard een chronische blessure opliep omdat hij teveel de voorhand belast en een flinke verticale disbalans heeft door de stand van zijn hoeven, dan kan longeren zoals je altijd deed juist terugval in de hand werken.
Als je genoeg mogelijkheden hebt om vanaf de grond te werken ivm rechtuit dan zou dat de voorkeur hebben; werken aan rechtgerichtheid, kracht en coördinatie opbouwen
MyWishMax schreef:Wel heel apart. Ik ken zat paarden die door overbelasting revalidatie traject ingaan maar juist gecontroleerd worden tijdens de opbouw. Je wilt niet dat de overbelasting overgaat in een echte blessure en die kans is altijd aanwezig zonder controle scans.
En ook met platvoeten, dan moet er daar iets aan gebeuren maar alsnog moet je daarna weten of de belasting het niet erger gaat maken. Vind het apart dat naast de ijzers er niet meer naar gekeken js eigenlijk
Ik ken helaas paarden die ook alleen maar wat vocht hadden door overbelasting maar doordat er zonder controles opgebouwd werden en paar maanden later met echte peesblessures stonden. Pezen konden de belasting toch niet aan en de revalidatie dus te snel gegaan, omdat er tussentijds niks aangepast kon worden, omdat er enkel afgegaan was op klinische.
Ik heb er ook 1 met alleen maar irritatie, maar toch elke keer echo als we wat nieuws toegevoegd hebben.