Koukleumen te paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Nyaleti

Koukleumen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-24 19:15

Ja ik ben er optijd bij :+ nu is het nog niet uitverkocht of verdubbeld in prijs.

Ik ben een extreme koukleum, met reumatische klachten dus warm blijven is ook gewoon belangrijk.
Ik heb jaren niet gereden dus ben best uit het 'wereldje' met wat er te halen valt.
Vroegah reed ik de hele koude dagen wel eens met een skibroek er over ofzo. Maar nu heb ik het altijd koud dus zoek ik wel echt een rijbroek waarmee je gewoon goed in het zadel zit en fatsoenlijk mee kan rijden.
Hetzelfde geldt voor laarzen. Niet van die prut dingen zonder stevigheid of neuzen die eigenlijk net te breed zijn voor een stijgbeugel.
Handschoenen zijn helemaal belangrijk want ik heb nu al koude vingers :=

Dusss wat zijn jouw tips om warm te blijven maar toch nog soepel te kunnen rijden?
Ik zag al een verwarmde rijbroek en een verwarmde jas?
Die dikke rijbroek van de Decathlon, is die ook de moeite waard? (Al gaat die alleen niet dik genoeg zijn).

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:25

De kipwarm rijbroek vind ik in de echte winter eigenlijk ook niet warm genoeg. Pasvorm vond ik ook matig.

Verwarmde voetzooltjes vond ik wel ideaal. Scheelt al heel veel als je voeten goed warm blijven.

Hop Hop op die bok in galop

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:28

Afbeelding
Rzelfgemaakte rijrok (oude regendeken) en ijslandse trui met regenjas, waterdicht en heerlijk warm!

Somali en Abessijn cattery Wu Wei
Mijn knappe haflinger Aron EJL ITP 2024

mika11

Re: Koukleumen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:37

Je kan lang wollen ondergoed onder je kleding dragen.
Dit is sowieso goed met reumatische klachten.
En wind/waterdichte rijbroek En jas voor buiten rijden.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:47

De kipwarm rijbroek van Decathlon is warm genoeg voor mij. Wind- en waterdicht, komt dus niks binnen wat kou mee trekt. Dat is voor mij meestal echt de grootste boosdoener. De fleece lining geeft extra warmte. En daarbij de warmte die je zelf genereerd door te rijden (wat vast gehouden wordt in de broek). Ergste geval kun je er nog een fleecelegging onder doen, maar is voor mij nooit nodig geweest. Fleecelegging onder een normale rijbroek doe ik in de winter ook nog wel, maar dat blokeerd natuurlijk wel mibder de wind en regen.

Onder mijn laarzen gaan gewoon warmere sokken. Leren laarzen houden vocht en wind tegen, zelfde voordeel als de kipwarm rijbroek. Dikkere/warmere sokken is makkelijker en schaalbaarder dan extra warme laarzen bijkopen, en zo past het ook gewoon in mijn beugels.

Heb net 3 winterrijjassen besteld bij Kramer, ga ff kijken welke het fijnste is en de andere 2 terug sturen. Voor daaronder heb ik rijshirts met geruwde binnenkant, waardoor ze veel warmer zijn dan normale rijshirts. Zweet ik me echt snel kapot in, zijn echt voor de koude dagen.

Verder heb ik momenteel bontgevoerde rijhandschoenen van Quur met een bondrandje die echt goed warm zijn, en oorwarmers speciaal voor onder een cap van Kramer.

I could write a whole Wikipedia page about why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:52

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:29

Is een rijoverall misschien wat voor jou?

[VMR] Brrrr... Het vriest, welke rij overall moet ik hebben?

Verder hou ik vooral van wollen laagjes kleding. Ik vind bijvoorbeeld de shirtjes, longsleeves en andere onderkleding van Icebreaker fijn.

Gewoon alles opschrijven en dan je winter outfit scoren met Black Friday.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:30

Merinowool (ondergoed en kleding) dragen onder je rijkleding? Bijv skipully dragen? Helpt mij enorm met warmhouden :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:31

Rijoverall idd en laagjes

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:43

Ik ben heel blij met mijn wollen rijrok die ik zo over m'n kleding heen wikkel. Maar met insensiever rijden, zit ie soms wel in de weg.

Maar er zijn ook rijbroek varianten van skibroeken. Meestal te vinden als "thermo overbroek". Ik heb er lang zo een gehad, super rijn!
Een elektrisch verwarme jas of bodywarmer kan ook heel fijn zijn inderdaad en ik zie dat er zelfs ook verwarmde sokken bestaan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:46

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:48

Mijn manieren om warm te blijven zijn de afgelopen jaren aardig veranderd omdat ik echt een koukleum ben en steeds meer leerde.

Een rijrok is echt een lifesaver geworden. Ik had altijd kniepijn van de kou, zelfs als ik met thermobroek onder mijn rijlegging reed. Maar sinds ik een rijrok gebruik heb ik dus geen last meer. Echt ideaal! En zo ontzettend warm.

Bij echt flinke kou draag ik gewoon mijn winterjas. Dat is er eentje van Busse. Heel warm, maar super ademend en soepel waardoor ik het nooit echt warm heb, maar dus ook niet koud. Echt ideaal.

Als ik geen jas nodig heb draag ik graag een wollen poncho met daaronder een trui en eventueel een bodywarmer. Net even iets losser allemaal dan een jas, zeker gezien mijn airbag bodyprotector. Als het echt heel koud zou zijn kan ik de poncho ook nog over de jas heen doen. Maar dan moet het wel echt heel heel koud zijn hoor.

Voor mijn voeten heb ik willen sokken en gevoerde thermo schoenen (Ariat Telluride winter versie) en als handschoenen heb ik voor echte kou bij buitenritten draag ik goede handschoenen van Roeckl. De Waregem Softshell rijhandschoenen. Dit is de eerste handschoen die mijn handen opwarmt nadat ik in koud ijswater heb gezeten of bij lange buitenritten mid winter. Voor dressuurmatig werk vind ik ze alleen wat te dik en dan draag ik gewoon dunnere thermo rij handschoenen van Kramer.

Voor onder mijn cap heb ik eventueel nog een mutsje en ik draag in de winter verder altijd een face shield tegen de kou op mijn gezicht.

In theorie heb ik het met deze kledingstukken niet meer koud. :j

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-24 20:51

Kwa onderkleding heb ik een hele hoop want dat draag ik elke dag in de winter :')
Inderdaad een thermo- legging en shirtjes, en ski pullys. Fleece vest erover en een goede ski jas. Dat wilt wel.
Maar kwa broek.. een thermolegging en bv die broek van de Decathlon, ga ik het niet mee redden denk ik.

Zo'n overal, zit dat niet mega lomp? Want het zal wel een paar weken (maanden) m'n standaard rij outfit zijn, dus moet er wel mee kunnen zitten etc.
Een rijrok lijkt me heerlijk! Maar denk ik weer, blijft dat niet hangen als je valt? := of klapperen in de wind?

Celebi: hier ook voornamelijk pijn aan m'n knieën inderdaad. Koude bovenbenen is irritant maar verder geen last van. Maar m'n knieën worden koud tot op het bot en daar blijf ik echt last van hebben. Zelfde voor handen en voeten.
Ik ga de spullen die je noemt eens googlen, dankje!
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 21-09-24 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:53

Een rijrok en/of een bontje op je zadel. :D

Afbeelding

Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:55

Hier nog een koukleum , ik probeer altijd in laagjes maar ook niet te warm omdat je dan gaat zweten. Daarnaast vind ik het altijd fijn om wat uit te kunnen doen als het echt te warm is.

Ik heb mijn beste vriendin vorig jaar een aantal thermoshirts mee laten nemen uit Nieuw-Zeeland. Top dingen aangezien je er niet snel in zweet waardoor ik ook langer warm blijf. Daarover een dik vest en echt een goede warme liefst waterdichte regenjas. Deze koop ik altijd bij de Welkoop.

Qua broek ga ik bij erge kou vaak voor een thermolegging. Nadeel is wel dat het daarna niet te strak moet zitten als je rijbroek erover gaat. Dus hou daar rekening mee met de aanschaf van een rijbroek.

Als ik naast mijn paard sta heb ik een muts op , de meeste warmte verlies je op je hoofd.

Daarnaast toch echt ski handschoenen aan met name tijdens de stalwerkzaamheden. Mijn handen waren dan vaak lekker warm als ik ging wisselen. Rijden deed ik dan wel met rijhandschoenen maar dan die wat langer zijn richting de pols. Die handschoenen ook vaak een beetje warm maken is wel handig om te doen anders begint het verkleumen weer.

En in de schoenen hele dikke sokken van wol , wat goed vocht opneemt en niet snel zweet. Daarover de dikke waterdichte stalschoenen.

Wat ik vooral ontdekte is dat ik vroeger te eigenwijs was om mijzelf goed aan te kleden. Het scheelt echt een enorme hoop. En bij extreem koud weer rij ik eigenlijk niet , vaak is de bak dan ook wel bevroren. Dan ga ik alleen heen voor het uitmesten ( en daar krijg ik het altijd warm van).

Ik heb ook wel iets geprobeerd met van die zakjes waar warmte vanaf komt. Maar die vond ik vrij irritant met rijden.

Licht uit, zelfspot aan

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:57

Nyaleti schreef:
Kwa onderkleding heb ik een hele hoop want dat draag ik elke dag in de winter :')
Inderdaad een thermo- legging en shirtjes, en ski pullys. Fleece vest erover en een goede ski jas. Dat wilt wel.
Maar kwa broek.. een thermolegging en bv die broek van de Decathlon, ga ik het niet mee redden denk ik.

Zo'n overal, zit dat niet mega lomp? Want het zal wel een paar weken (maanden) m'n standaard rij outfit zijn, dus moet er wel mee kunnen zitten etc.
Een rijrok lijkt me heerlijk! Maar denk ik weer, blijft dat niet hangen als je valt? := of klapperen in de wind?

Een rijoverall is idd niet zo sexy en charmant, maar ik vind het heerlijk voor als het koud is. Misschien kun je er eens keertje eentje van iemand lenen/uitproberen om te kijken of het wat is?

It's not how good you are, but how good you want to be!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:03

Oh en een rijrok wappert niet als het zware stof is, bijvoorbeeld wol.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:04

DuoPenotti schreef:
https://www.zaczess.nl/collections/wint ... r-leggings

Ik moest aan deze broek van zacses denken

Deze heb ik mét nog een thermo rijlegging eronder ( ook daar te koop).

Ik woon daar in als het koud is.

Een rijrok is wel echt heerlijk op buitenrit, in de binnenbaan is het te warm :D

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:07

Hier in Noorwegen rijden we in een overall of rijrok.
En een wollen trui is ook lekker warm.
Ik heb als handschoenen gevoerde werkhandschoenen die ik ook in de stal gebruik.
Voor schoenen heb ik nog niet het ultieme gevonden,want ik heb snel last van koude voeten :(

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:31

noordje schreef:
Hier in Noorwegen rijden we in een overall of rijrok.
En een wollen trui is ook lekker warm.
Ik heb als handschoenen gevoerde werkhandschoenen die ik ook in de stal gebruik.
Voor schoenen heb ik nog niet het ultieme gevonden,want ik heb snel last van koude voeten :(

Daar heb je dan elektrisch verwarmde sokken of inlegzooltjes voor :)*

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:50

Lange leren chaps zijn ook heerlijk in de winter!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-24 22:38

Die verwarmde zooltjes zijn €150 := degene die werken dan, de goedkopere vind ik geen of slechte recensies over. Jammer, wat een droom.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 07:08

Sinds ik willen sokken plus goed gevoerde schoenen draag met een rijrok er boven heb ik nooit meer koude voeten gehad. De combinatie met warme benen door de rijrok maakt dat mijn voeten ook automatisch warmer blijven, ondanks dat die er natuurlijk onderuit steken.

Als je inderdaad die kniepijn herkent kan ik het enorm aanraden. Het was voor mij zo'n verademing!

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 07:48

Ik ben ook een enorme koukleum en heb inderdaad wollen onderlaagjes en verwarmde zooltjes voor tijdens het rijden. De kipwarm rijbroek heb ik het onder de 10 graden alsnog koud in. Ook met thermolegging eronder. Nu heb ik een gevoerde softshell rijbroek van ariat en die is al een stuk warmer en zit heerlijk. En als het echt koud is, doe ik er nog een thermolegging onder

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 07:50

Ik rijd met zowel een thermo ondergoed legging onder rijbroek en dan een rijbroek speciaal voor de winter dus met soort stof die aan de binnenkant soort fleece achtig aanvoelt. Daarbij heb ik ook nog een lange jas die over benen heen valt. Die thermolegging gaat al aan onder de 10 graden anders kan ik niet meer bewegen, maar dan onder zomer rijbroek. Onder de 5 graden gaat winterrijbroek eroverheen en als het echt vriest doe ik er een skibroek achtige broek over die alsnog grip/leren zit heeft.
Handschoenen vind ik lastig, zou eigenlijk onderhandschoenen moeten hebben maar dan wordt het te dik en kan ik teugels niet meer vasthouden.

Voeten en tenen sowieso zorgen dat laarzen of schoenen niet te strak zijn dus met passen ook de dikke sokken aan. Als het te strak is krijg je juist koude voeten. En ik heb graag wollen sokken of ski sokken aan.

Onder de lange jas heb ik laagjes. Shirts met geruwde binnenkant, soms daar thermoshirt onder en erover bodywarmer of vesten

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?