Wat voor gang is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellover25

Wat voor gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 21:28

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:30

Flat walk, Tennessee walking horse

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:38

Aangezien de hashtag mangalarga marchador aangeeft, is het geen TWH en dus ook geen flatwalk. Flatwalk is ook bij lange na niet zo snel. Running walk (de andere TWH gang) ook niet trouwens.

Het is wel een viertak, en dat heet bij de MM marcha picada (qua beenzetting vergelijkbaar met tölt).
Gezien de snelheid wordt dit echter overal 'speedrack' genoemd. Rack is de Amerikaanse naam van tölt, speedrack is dus gewoon snelle tölt.

Ezellover25

Re: Wat voor gang is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 22:19

Oke, dank je wel, het ziet er super gaaf uit.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:23

En dan de vraag van vandaag…
Is dit fysiek gezien wel comfortabel voor dat paard ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:25

Het is een natuurlijke gang. Niet oncomfortabeler dan een rengalop voor een 'gewoon' paard, of de 'rendraf' van een draver. Misschien wel comfortabeler, omdat er altijd minimaal 1 been aan de grond is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:18

office schreef:

Het is een natuurlijke gang bij de twh en ijslanders ed.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:24

Ibbel schreef:
Aangezien de hashtag mangalarga marchador aangeeft, is het geen TWH en dus ook geen flatwalk. Flatwalk is ook bij lange na niet zo snel. Running walk (de andere TWH gang) ook niet trouwens.

Het is wel een viertak, en dat heet bij de MM marcha picada (qua beenzetting vergelijkbaar met tölt).
Gezien de snelheid wordt dit echter overal 'speedrack' genoemd. Rack is de Amerikaanse naam van tölt, speedrack is dus gewoon snelle tölt.

Klopt, er staat ook een hashtag #marchapicada onder. Even googelen leert trouwens dat dit ras twee töltachtige gangen heeft: er is ook nog een marcha batida. Dat zou moeten lijken op de draftölt van een ijslander, die ik nog nooit gezien heb en die je ook niet moet willen zien (afgaande op Wikipedia).

Toch altijd een genot om zulke paarden te zien. En mooi om te weten dat er meer rassen zijn die kunnen tölten.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:25

office schreef:

Voor een gewoon paard niet, voor een gangenpaard wel. Dat de hele essentie van gangenpaarden...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:53

musiqolog schreef:
office schreef:

Voor een gewoon paard niet, voor een gangenpaard wel. Dat de hele essentie van gangenpaarden...

Zolang de gangen maar niet "verbeterd" worden met behulp van kettingen om de koten, of "soring" of rare attributen onder de hoeven... en wie weet wat voor ongein ze nog meer verzinnen soms.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:57

De gang aanleg is natuurlijk, maar om in een gang te kunnen lopen moeten ze wel de rug wat wegdrukken en vastzetten. Gangenpaarden gaan dus veel sneller vastzitten in de rug als ze niet op een andere manier erbij getraind worden om die rug los te houden. Sommige rassen zijn ook beduidend zwakker in de achterbenen helaas en daardoor sneller stuk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:22

musiqolog schreef:
Even googelen leert trouwens dat dit ras twee töltachtige gangen heeft: er is ook nog een marcha batida. Dat zou moeten lijken op de draftölt van een ijslander, die ik nog nooit gezien heb en die je ook niet moet willen zien (afgaande op Wikipedia).

Toch altijd een genot om zulke paarden te zien. En mooi om te weten dat er meer rassen zijn die kunnen tölten.

De marcha batida heet bij Noord-Amerikaanse rassen foxtrot en is gewoon een gewenste gang bij de rassen die die gang van nature aanbieden. Dat-ie bij IJslanders niet gewaardeerd wordt doet daar niets aan af.

Het is een gebroken draf (de 'trot' in foxtrot zegt het al een beetje), maw, de diagonaal wordt in twee 'stukken' opgetild. Je krijgt dus LV-RA - soort zweefmoment - RV-LA als beenzetting ipv linkerdiagonaal - zweefmoment - rechterdiagonaal.

Je kunt op een batida/foxtrot ook niet lichtrijden, daar is het zweefmoment te kort voor.

@Elisa: het is niet waar dat gangepaarden hun rug 'moeten' vastzetten - natuurtölters/-paso's/-marcha's etc doen dat in vrijheid ook niet.

Dat het heel lang mode is geweest om - in Europa - IJslanders met de kop in de lucht en een onderhals er uit in tölt te rijden, doet daar niets aan af. Gelukkig is er in Europa al een tijdje een kentering te zien dat nageeflijk gereden IJslanders in gangenwedstrijden tegenwoordig hogere punten krijgen dan bij het oude beeld.

Net als de afgrijselijke gewoonte van de Amerikanen op zo'n ongeveer op de lendenen van TWHs, Foxtrotters, Speedrackers en Saddlebreds te gaan zitten om de gangen er uit te rijden. Nergens voor nodig, maakt de gangen niet beter, ze komen er ook niet beter uit door zo te rijden.

Alle gangenpaarden zijn gewoon netjes over de rug te rijden en horen ook netjes over de rug gereden te worden. Ook in 'gang'. Of dat nu paso llano, marcha picada, flatwalk, rack, tölt, sobreandando, foxtrot, of batida is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:00

Ibbel schreef:
musiqolog schreef:
Even googelen leert trouwens dat dit ras twee töltachtige gangen heeft: er is ook nog een marcha batida. Dat zou moeten lijken op de draftölt van een ijslander, die ik nog nooit gezien heb en die je ook niet moet willen zien (afgaande op Wikipedia).

De marcha batida heet bij Noord-Amerikaanse rassen foxtrot en is gewoon een gewenste gang bij de rassen die die gang van nature aanbieden. Dat-ie bij IJslanders niet gewaardeerd wordt doet daar niets aan af.

Het is een gebroken draf (de 'trot' in foxtrot zegt het al een beetje), maw, de diagonaal wordt in twee 'stukken' opgetild. Je krijgt dus LV-RA - soort zweefmoment - RV-LA als beenzetting ipv linkerdiagonaal - zweefmoment - rechterdiagonaal.

Je kunt op een batida/foxtrot ook niet lichtrijden, daar is het zweefmoment te kort voor.

O, dus dát is de foxtrot. Die kende ik eigenlijk alleen als dans. Nu maar even wat filmpjes opzoeken om te kijken of die gang en die dans een beetje overeenkomst vertonen. :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:19

Voor het paard is de tölt erg comfortabel. Je kunt het vergelijken met een snelle stap, geen zweefmoment en dus minder klappen op de benen.

Dat ze de rug vastzetten is niet waar. Dan is de tölt slecht gereden. Mijn natuurtölter heeft nooit vastgezeten in de rug en die werd om de 6 maanden door de osteopaat gecontroleerd. Mijn jaarling toont alle 5 gangen in de wei met een voorkeur voor tölt momenteel en die kreeg complimenten van de osteo.

Waar ze wél hun rug bij vastzetten is een langzame telgang, de zogenaamde schweinepass. Deze is dan ook zeer onwenselijk en hoort meteen gecorrigeerd te worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:53

Vaak gaan paarden ook pas schweinen áls ze vastzitten.
Net zoals honden met heupdysplasie in telgang gaan lopen om de beweging in hun pijnlijke heupen te verminderen.
Het telgang lopen is een gevolg van problemen elders, niet omgekeerd.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:31

Als ik moet gokken wat dit is gezien de gang ga ik er vanuit dat we praten over een speed racker/ singlefooter. Dit is een beetje te snel voor de meeste andere gangenpaarden rassen. In Duitsland zit een fokker die er een aantal uit de US geïmporteerd heeft.

De gang die hij loopt heeft vele namen en is een viertakt gang. Wij kennen het het beste als tölt en in Amerika noemen ze het ook racking of single foot.

Het is net geen telgang (2 takt lateraal)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:14

Ik heb het niet over Ijslanders, heb zelf een Paso gehad op wie dit ook zeker van toepassing was..hij moest regelmatig gewoon draven om zijn rug los te houden. Heb het dus ook niet over de Schweinepass.

En dit was geen slecht paard maar een ex ggk dekhengst en Europees kampioen, heb me er juist heel erg in verdiept om die rug goed te houden.

Gangenpaard over het algemeen met uitzondering van Ijslanders zijn toch echt kwetsbaarder, voor mij ook een reden om er niet snel nog eens een te nemen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:32

musiqolog schreef:
O, dus dát is de foxtrot. Die kende ik eigenlijk alleen als dans. Nu maar even wat filmpjes opzoeken om te kijken of die gang en die dans een beetje overeenkomst vertonen. :)

Dat zegt wat over je leeftijd :D , want de foxtrot is al jaren geleden vervangen door de quickstep , en wordt eigenlijk nooit meer gedanst ( en dat al meer dan 30 jaar ) .

Leuk om te lezen deze informatie over gangen.

Ik had ooit een draver die een 5 ganger was. Nooit wat mee gedaan, ik was jong en wilde gewoon leuk endurance rijden en een beetje dressuur en springen,