Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Aangezien de hashtag mangalarga marchador aangeeft, is het geen TWH en dus ook geen flatwalk. Flatwalk is ook bij lange na niet zo snel. Running walk (de andere TWH gang) ook niet trouwens.
Het is wel een viertak, en dat heet bij de MM marcha picada (qua beenzetting vergelijkbaar met tölt).
Gezien de snelheid wordt dit echter overal 'speedrack' genoemd. Rack is de Amerikaanse naam van tölt, speedrack is dus gewoon snelle tölt.
musiqolog schreef:office schreef:En dan de vraag van vandaag…
Is dit fysiek gezien wel comfortabel voor dat paard ?
Voor een gewoon paard niet, voor een gangenpaard wel. Dat de hele essentie van gangenpaarden...
musiqolog schreef:Even googelen leert trouwens dat dit ras twee töltachtige gangen heeft: er is ook nog een marcha batida. Dat zou moeten lijken op de draftölt van een ijslander, die ik nog nooit gezien heb en die je ook niet moet willen zien (afgaande op Wikipedia).
Toch altijd een genot om zulke paarden te zien. En mooi om te weten dat er meer rassen zijn die kunnen tölten.
Ibbel schreef:musiqolog schreef:Even googelen leert trouwens dat dit ras twee töltachtige gangen heeft: er is ook nog een marcha batida. Dat zou moeten lijken op de draftölt van een ijslander, die ik nog nooit gezien heb en die je ook niet moet willen zien (afgaande op Wikipedia).
Toch altijd een genot om zulke paarden te zien. En mooi om te weten dat er meer rassen zijn die kunnen tölten.
De marcha batida heet bij Noord-Amerikaanse rassen foxtrot en is gewoon een gewenste gang bij de rassen die die gang van nature aanbieden. Dat-ie bij IJslanders niet gewaardeerd wordt doet daar niets aan af.
Het is een gebroken draf (de 'trot' in foxtrot zegt het al een beetje), maw, de diagonaal wordt in twee 'stukken' opgetild. Je krijgt dus LV-RA - soort zweefmoment - RV-LA als beenzetting ipv linkerdiagonaal - zweefmoment - rechterdiagonaal.
Je kunt op een batida/foxtrot ook niet lichtrijden, daar is het zweefmoment te kort voor.
musiqolog schreef:O, dus dát is de foxtrot. Die kende ik eigenlijk alleen als dans. Nu maar even wat filmpjes opzoeken om te kijken of die gang en die dans een beetje overeenkomst vertonen.