Ik heb gekeken naar te adopteren paarden in mijn omgeving en sommige zeggen dat ze blootsvoets zijn. Ik was altijd in de veronderstelling dat schoenen noodzakelijk waren voor paarden die bereden worden. Wat is het verschil tussen schoenen en blootsvoets? Bepaalt een hoefsmid of schoenen wel of niet nodig zijn? IK BEN ZO IN DE WAR.
Als een paard gezonde hoeven heeft, hoeft het geen ijzers onder. Als je veel buiten zou rijden over asfalt of grint, kun je ter bescherming het paard hoef schoenen onder doen.
DubbelFun
Geplaatst: 18-09-24 09:26
Sommige paarden hebben dunne zolen en lopen daardoor gevoelig op stenige/ongelijke ondergrond, maar kunnen in een zandpaddok of weide prima uit de voeren. Anderen worden zo veel gereden op harde paden (teer of bestrating) dat de hoeven te hard slijten en ze dus beschermd moeten worden tegen teveel slijtage. Een smid kan er wel iets over zeggen, maar het blijft de beslissing van de eigenaar. Een smid die ook beslaat zal misschien eerder een ijzer aanraden, terwijl het zeker niet altijd nodig is. Door een ijzer wat altijd onder de voet zit zal de hoef een iets mindere pompwerking hebben en heeft dus iets mindere bloeddoorstroming. Schoenen doe je thuis gewoon weer uit en de hoef kan weer 'zichzelf' zijn
Shenavallie
Geplaatst: 18-09-24 10:03
Ik dacht aan de hand van de titel dat dit topic over de Sinterklaastijd ging.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Of ben je iemand die graag een paard wil adopteren/helpen maar weet niets van paarden?
fohadie
Geplaatst: 18-09-24 10:06
Shenavallie schreef:
Ik ook! En vraag me bovendien af hoe serieus dit account en dit topic is, maar daar komen we snel genoeg achter.
Ibbel
Geplaatst: 18-09-24 10:07
OP klinkt als vertaald uit het Engels, en de tekst doet me vermoeden dat het een Amerikaanse is. Ook vanuit de VS kun je op bokt stuiten.
Er is een verschil tussen een ijzer (horse shoe, vertaald als schoen) en een hoefschoen (hoof boot in English).
TS: veel paarden kunnen zonder ijzers of hoefschoenen. Aangezien je het over adopteren hebt, denk ik dat het (vooral) over Mustangs zal gaan. Mustangs kunnen vaak prima af zonder hoefijzers (shoes) of schoenen (hoof boots). Wil je later veel over bergachtige of verharde grond rijden, dan zou je misschien wel hoefijzers of hoefschoenen nodig kunnen hebben.
Suzanne F.
Geplaatst: 18-09-24 18:20
Haha, niet ik die dacht dat het over schoenzetten met Sinterklaas ging.
TS: paarden kunnen in principe gewoon zonder ijzers, dus blootsvoets. In vele gevallen is dit zelfs gewoon het beste. Soms kunnen ijzers gewoon nodig zijn, maar dat kan de hoefsmid het beste adviseren.
Melzazu
Geplaatst: 18-09-24 18:30
Shenavallie schreef:
Whaha mijn idee ook. Ik dacht wel even: dat is al vroeg
Nee, ijzers onder een paardenhoef slaan installeerd geen rijpaard.exe Zou wat zijn, dan werden niet alleen hoefsmeden heel duur, maar was de werking van ook tijdelijk. Zou lastig worden met wedstrijd paarden ...