Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiKiDo schreef:Ik denk eigenlijk dat je van nature best een goede zit hebt, maar dat e.e.a. in onbalans gezet wordt door het zadel en/of in combinatie met nog net niet genoeg rij ervaring.
Jouw stoelzit kàn komen doordat je zadel achterover ligt. Of dat het zwaartepunt van dit merk zadel verder terug ligt. Je kan dit zelf bekijken door bijvoorbeeld een potlood op het zadel leggen en kijken waar hij naar toe rolt.
Als je tenen naar buiten gaan kán dat ook komen doordat de twist van het zadel te breed voor je is.
Misschien is er een ander zadel wat eens geprobeerd mag worden? Eens kijken hoe je dan zit? Want dat er aan de houding van een ruiter gesleuteld moet worden is normaal, maar als je je in bochten moet gaan wringen, is de basis niet goed.
Super bedankt om mee te zoeken naar een oplossing. Ik denk dat het vooral bij mij te zoeken is en niet zozeer bij het zadel vermits ik dit probleem ook heb bij andere paarden. Ik krijg vaak te horen dat ik mijn benen ‘ meer moet gebruiken en er beter bij moet houden’ . Het vertalen van deze aanwijzingen en omzetten in realiteit echter vind ik niet zo makkelijk. Aan de slijtage van mijn laarzen kan ik duidelijk zien dat ik slijtplekken aan mijn kuiten heb die eerder achteraan zijn dan de binnenkant. Dus ik blijf oefenen om mijn been meer inwaarts te roteren vanuit de heup… heb gisteren een zitles gehad aan de longe en dat was erg leerzaam. Heel veel zonder stijgbeugel gewerkt ook korte galop momenten zonder stijgbeugels en hand(en).
Of als je een foto plaatst van een zijdelingse opname van het zadel op het paard, kan Bokt misschien meedenken.
En.. het is het paard van je vriendin? Heeft zij een beetje jouw postuur, en kan zij wel haar benen laten hangen?