Leren paarden opleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ona

Leren paarden opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 18:39

Ik hoop dat ik voor deze vraag in het juiste topic zit. Ik vond niet direct een antwoord op mijn vraag in andere topics dus ik probeer het eens zo

Nu vroeg ik me af hoe wordt iemand eigenlijk een fokker of begint iemand aan het opleren van paarden.
Het is nu niet dat ik me dit afvraag met het doel van "ik koop morgen een veulen om later op te leren" maar ik heb me toch al vaak afgevraagd hoe dit hele process verloopt. Het is iets dat ik graag meer over wil leren, niet met het doeleinde van zelf aan de slag te gaan als fokker of paarden op te leren, maar gewoon om zo een interesse die ik al lang heb te voeden.
Natuurlijk kun je niet zomaar zonder ervaring dit allemaal doen maar hoe krijgt iemand al deze ervaring om te beginnen? Zijn er daar opleidingen voor of is dit eerder in de praktijk meevolgen op een stal?

Deze vraag komt er vooral omdat de stalling waar mijn eigen pony staat van een stal waar ze vooral paarden uitbrachten op wedstrijden over is gegaan naar volledig fokkerij. Ook in mijn streek zijn er ontzettend veel fokkerijen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 18:47

Ik denk dat het wel een combinatie van in de praktijk leren is icm liefst met goede onderbouwing en professionele hulp eerst.
De opleidingen van Emiel Voest/fsa zijn wel gericht op het goede basis geven voor een paard. En ik meende dat de als je niveau 1 hebt ze ook een jonge paarden traject hebt welke je kan volgen.

Zelf heb ik de basis van Emiel Voest en ben daarna op stal in 'beleerwerk' gerold. Echter wel als de grondpersoon. Niet als de 'opstap persoon'
Echter kan ik dus wel al stuur en versnellingen bevestigen op de grond(dmv longeren, werken aan de hand en dubbele longe werk).
En uiteraard wennen aan zadel, bit en beetje basis schriktraining zoals afspoelen of wat 'gekke' dingen in de bak al gewend zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:14

Ik heb vroeger paarden zadelmak gemaakt en het eerste begin van springen en die er langer stonden ook een parcourtje.
Hobbymatig overigens.

Hoe begon dat.
Paarden verzorgen bij een kleine handelstal in de buurt.
Daar eerst op de braafste rijden. Eigenaar merkt dat je niet bang bent en zo ook wat fellere paarden gaan rijden.
Daar in dan ook begeleiding krijgen.

Daarna bij een andere stal gaan rijden die jonge paarden beleerde. En er werden ook vaak paarden gebracht die andere niet beleerd kregen. Daar heb ik echt mega veel geleerd.
Ik hielp bij alles. En die braaf en wat langer onder het zadel waren mocht ik dan ook gaan rijden. Zo ook weer naar steeds meer onervaren paarden.
Daar kwam uit dat ik de sensibele vaker fijn kon rijden dan die eigenaar. Dus die werden dan naar mij toegeschoven.
En zo reden we samen. Mocht ik op zijn kosten naar les en wedstrijd.

Denk dat het zo bij veel mensen gaat.
Ervaring opdoen en er zo inrollen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:13

Ik ben een fokker geworden doordat ik een hele goede merrie gekocht had die dragend was. De merrie had eerder 2 veulens met een 1e premie en dit 1e veulen bij mij deed het ook goed op de keuring.

dit was voor mij de start om nog een veulen te fokken uit deze merrie.
En zo dus ook gestart met de fokkerij

belangrijk is te beginnen met een goede merrie.

Elisa2

Re: Leren paarden opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:22

Fokker wordt je door je merrie een veulen te laten krijgen. Een goede fokker wordt je door je er in te verdiepen wat je doet. Verdiepen in het ras, de genetica, stambonen, lijnenteelt etc.
Dan helpt het om bijvoorbeeld veel keuringen op te gaan zoeken, praten met andere fokkers etc.

Paarden beleren dat leer je het beste door het meelopen met een ervaren persoon. Liefst voor werk, want het is belangrijk om er veel uren aan te besteden en met veel verschillende paarden te werken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:36

Ik heb het geluk gehad op de manege in aanraking te zijn gekomen met een fokker die er voor open stond mij en een aantal anderen te begeleiden in het beleren van zijn paarden, hij was hier zelf te oud voor en had geen ruiters die hij kende in de buurt. Zo veel ervaring opgedaan in het beleren maar ook kennis van de fokkerij (al was dat minder mijn ding)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:52

Ik ben ooit begonnen met een 3 jarige onder goede begeleiding. Ik kreeg 3 x in de week les in het begin dus elke keer als ik reed. Daarna 1 x per week bij een meer ervaren instructeur en binnen enkele jaren reed ik ermee in het ZZL en bij de junioren. Toen ben ik zelf paarden gaan zadelmak maken en wat les gaan geven. Daarna heb ik een opleiding gedaan maar dat was meer om de theorie erachter te leren en een diploma te hebben. Toen nog een paard ZZL gereden en toen werd mij gevraagd om voor iemand anders paarden te rijden. En zo doe je ervaring op. Wel bleef ik elke week en soms zelfs 2 x in de week lessen. Dat gaf een goede basis. Verder gewoon doen, je leert van elk paard weer.
Fokken ben ik mee begonnen toen mijn beste paard, een merrie, ongeschikt raakte voor de sport. Ik was al wel met haar naar de keuring geweest toen ze 3 jaar was. Dus ja ook gewoon doen en leren door ervaring. En laat je goed begeleiden en voorlichten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:59

siskeh schreef:
Ik denk dat het wel een combinatie van in de praktijk leren is icm liefst met goede onderbouwing en professionele hulp eerst.
De opleidingen van Emiel Voest/fsa zijn wel gericht op het goede basis geven voor een paard. En ik meende dat de als je niveau 1 hebt ze ook een jonge paarden traject hebt welke je kan volgen.

Zelf heb ik de basis van Emiel Voest en ben daarna op stal in 'beleerwerk' gerold. Echter wel als de grondpersoon. Niet als de 'opstap persoon'
Echter kan ik dus wel al stuur en versnellingen bevestigen op de grond(dmv longeren, werken aan de hand en dubbele longe werk).
En uiteraard wennen aan zadel, bit en beetje basis schriktraining zoals afspoelen of wat 'gekke' dingen in de bak al gewend zijn.

Ik heb dit 'andersom ' gedaan. Heb al honderden paarden beleerd en ben toen bij de FSA beland. Ik kan het zeker aanraden TS om daar de opleiding te volgen. En daarna: kilometers maken.

En dan niet bij iemand die toevallig een schijndooie tinker in 7 maanden zadelmak heeft gemaakt en zichzelf nu expert in beleren vind :+ .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:12

Ruitje _O-

_ona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 23:38

Bedankt voor al de antwoorden! Aangezien mijn pony gestalt staat ergens waar ze fokken en ook opleren ga ik eens vragen aan de eigenaars als ik kan meevolgen en hopen op een positief antwoord. In de buurt hier zijn er meer fokkerijen dan dat ik op 1 hand kan tellen maar natuurlijk wil niet iedereen iemand die meekijkt. Maar ik heb toch al genoeg opties waar ik het eens kan vragen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 00:10

Hoezo kan je er niet gewoon zomaar zonder ervaring aan beginnen?
Ik kocht in 2015 een veulen en ben gewoon met hem gaan klooien. Uiteraard veel gelezen en zat al wel sinds mn 9e in de paardenwereld. Maar had niet al opleerervaring.uiteindelijk zelf ingereden alles puur op vertrouwen en geduld. Ging prima. Daarna nog n jaarling gekocht. Ging ook prima. Ze leven nog :Y) en ik ook. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 00:59

Leren beleren doe je IMO door eerst veel ervaring op te doen op veel paarden op verschillende niveaus. Zodat je leert voelen en weet wat het doel is. Stom gezegd: leren fouten maken en ze ook weer corrigeren want niemand kan je garanderen dat het beleren volgens plan zal gaan. Flexibiliteit is imo belangrijk.

Daarna een keer wat paarden die zadelmak zijn doorrijden dat je je bewust wordt van het feit dat heel veel dingen die je als vanzelfsprekend beschouwd dat niet zijn. Hoe vaak ik van best ervaren mensen met een eerste jonge paard hoor dat ‘been’ niet automatisch ‘go’ is en ‘zitten’ niet ‘ho’ en vooral stelling is echt de meest onderschatte reactie. :+ ik kan ze echt niet meer tellen die stomverbaasd waren dat stelling/zich om het been plooien in bochten een aangeleerde reactie is. := en dat waren echt geen beginnende ruiters.

Onafhankelijke zit, het vermogen om rust over te brengen en snelle reflexen zijn IMO een must. Als je:
-een onafhankelijke zit hebt ook bij onverwachte bewegingen. D.w.z.: functioneel zitten. Niet ‘volgens het boekje’. Mee zijn met elke beweging is belangrijker dan schouder, heup en enkel op 1 lijn.
-weet wat het einddoel is
-weet dat geen enkele hulp ‘vanzelfsprekend’ is
-kan beredeneren hoe je een paard kan duidelijk maken wat jij wil en snel kan schakelen als plan A, B en C niet werken
-dat alles kan terwijl je rustig blijft en die rust ook kan over brengen op je paard (een van de twee moet zelfzeker zijn en dat is veelal niet het paard.)

Dan ben je klaar om te beleren, ik persoonlijk vind een goede grondpersoon onmisbaar maar dat is persoonlijk. I

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:18

Hutcherson schreef:
Ik kocht in 2015 een veulen en ben gewoon met hem gaan klooien. Uiteraard veel gelezen en zat al wel sinds mn 9e in de paardenwereld. Maar had niet al opleerervaring.uiteindelijk zelf ingereden alles puur op vertrouwen en geduld. Ging prima. Daarna nog n jaarling gekocht. Ging ook prima. Ze leven nog :Y) en ik ook. :')

Zoveel mensen die dat doen waarbij het niet prima gaat. En die paarden krijgen slechte eerste ervaringen die er nooit meer uitgaan. Juist voor een paard is het zo belangrijk dat die eerste ervaringen goed zijn.
Heb er zoveel gezien waar mee aangekloot was met zadelmak maken die daar gewoon de rest van hun leven last van hielden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:16

Elisa2 schreef:
Hutcherson schreef:

Zoveel mensen die dat doen waarbij het niet prima gaat. En die paarden krijgen slechte eerste ervaringen die er nooit meer uitgaan. Juist voor een paard is het zo belangrijk dat die eerste ervaringen goed zijn.
Heb er zoveel gezien waar mee aangekloot was met zadelmak maken die daar gewoon de rest van hun leven last van hielden.

Precies
Bij die ene stal waar ik reed kreeg dat soort paarden die helemaal naar de de kl.te waren gereden door die acties van mensen die het wel dachten te kunnen. En dan wist daarna een stalgenootje het ook nog wel want die had haar haflinger ook zelf gedaan.
En bij sommige was het snel opgelost, maar bij de wat meer sensibele of karakter paarden duurde het toch wat langer.
En zo zonde, want een delete zit er geen op, bij sommige blijft een spoortje angst of brutaliteit over. Terwijl het gewoon onnodig was

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:25

Inderdaad, en een enkeling is helemaal niet meer goed te krijgen.

Heb zo wel wat voorbeelden, een die in paniek raakt bij het afstappen (niet meer goed gekomen, ging aan de kletter in blinde paniek), een die zo sensibel was geworden dat ie met ruiter en al door het hek ging.(niet meer goedgekomen) Een die ontdekt had dat bokken betekende dat de ruiter er af vloog en bij iedere nieuwe ruiter een rodeosessie ging houden. (alleen voor handige ruiters) Een die ontdekt had dat uitbreken en over het hek in de bak springen tot de mogelijkheden behoorde. (niet meer goedgekomen, wel bij prof maar bij amateur bleef het mis gaan)

Nouja en dan heb ik het nog niet over de paarden die verreden zijn omdat ze wel braaf waren maar de ruiter en geen fatsoenlijke basis op kon installeren. Dus niet aan het been, problemen met het bit/ tong, scheef gereden, niet nageeflijk etc.

En dat soort paarden komen allemaal in de handel terecht uiteindelijk terwijl dat allemaal voorkomen had kunnen worden als het gewoon allemaal vanaf het begin af aan goed was aangeleerd allemaal.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:38

Ik heb een tijd gewerkt op een internationale springstal waar ik onze jonge hengsten beleerde en klaar maakte voor de jonge paarden wedstrijden en ze daar ook uit mocht brengen. Hoe ik daar ben begonnen? De stal eigenaar was een tennismaatje van mijn vader. Wij hadden de paarden aan huis en zo zijn ze ooit op dat gesprek gekomen. Ik mocht als jong meisje op zaterdag bij de stal van die vriend mee helpen en uiteindelijk bleek ik best handig met de jonge hengsten te zijn en van het een kwam het ander. Eerst eens paarden uitstappen, toen longeren en uiteindelijk er als eerste aan gaan hangen want ik was de lichtste op stal en zo ben ik begonnen met het beleren van de paarden.
Ik heb voor die tijd wel al Z2 bij de ponies gereden en ZZ-licht bij de paarden in de dressuur en Z springen bij de ponies.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:37

Elisa2 schreef:
Hutcherson schreef:

True, maar die ervaringen kunnen ze ook krijgen op een professionele beleerstal waar je ze wegbrengt met het idee: hier wordt alles netjes en rustig aangeleerd.

Dit is ook de reden dat ik mijn dieren echt niet weg heb gebracht en alles bij me thuis heb gehouden (of nouja, alles vanuit onze eigen plek te doen).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:41

Dan kun je ook kijken voor een ervaren persoon aan huis. Die bestaan ook.
Zelf aanklungelen is naar mijn idee geen goede tip. Maar vaak meer geluk dan wijsheid.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:53

Meestal groei je daar in bijvoorbeeld door het helpen op een professionele stal waar gefokt/beleerd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:21

Hutcherson schreef:
Elisa2 schreef:

True, maar die ervaringen kunnen ze ook krijgen op een professionele beleerstal waar je ze wegbrengt met het idee: hier wordt alles netjes en rustig aangeleerd.

Dit is ook de reden dat ik mijn dieren echt niet weg heb gebracht en alles bij me thuis heb gehouden (of nouja, alles vanuit onze eigen plek te doen).

Die kans is wel een stuk kleiner meestal. Maar uiteraard is het wel belangrijk om van te voren goed onderzoek te doen naar zo,n persoon en stal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 23:17

Absoluut. Ik heb voor mijn jongste een stuntpiloot met goede recensies laten komen aan huis. Was echt fantastisch. Ze deed het echt goed. We deden het samen, zij erop ik op de grond. Echt fijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 23:21

Laten we eerlijk zijn…. ‘Vroegah’ leerde je beleren omdat je als gratis crash-dummy in gezet werd als je een beetje handig en niet bang was. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 07:55

Dat is niet mijn ervaring.

Al denk ik wel dat het 'beetje handig' zijn enorm belangrijk is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:58

Ayasha schreef:
Laten we eerlijk zijn…. ‘Vroegah’ leerde je beleren omdat je als gratis crash-dummy in gezet werd als je een beetje handig en niet bang was. :+

:') inderdaad ja.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:28

Ayasha schreef:

Dat is mijn ervaring ook _O-

En stoer dat je je dan ook voelde :')