Jaren onbetaald gewerkt, met belofte op contract, maar geen gehoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbly

Jaren onbetaald gewerkt, met belofte op contract, maar geen gehoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 22:57

Ik weet niet of dit de juiste categorie is en of bokt de juiste plek is hiervoor, maar ik wil iemand helpen…
Een vriendin van mij werkt al een hele tijd op een handelstal, onbetaald. Dit was geen probleem, want het viel voor werkgever en haar onder het mom leren. Maar ze zou na haar opleiding een contract krijgen.
Nu is ze al 3 maanden klaar met school en is er nog geen contract en als ernaar gevraagd wordt, wordt het onderwerp gewijzigd.
Als ik eerlijk ben, wordt ze ook respectloos behandeld en vind werkgever dat ze maar blij moet zijn dat ze daar überhaupt paarden mag rijden.
Is hier iets juridisch in te doen? (Iets met contract, terugwerkende kracht, loon, etc)
Het lijkt me dat er sprake is van arbeidsvoorwaarden die geschonden zijn?
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik wil haar graag helpen.
Laatst bijgewerkt door Kmbly op 09-09-24 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Re: Jaren onbetaald gewerkt, met belofte op contract, maar geen gehoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:59

Dit is een vorm van misbruik, want ze wordt gechanteerd. Voor haar het beste om te vertrekken. Juridisch kun je er vermoedelijk weinig aan doen.
Sneu hoor.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:00

Dit gebeurt veel op stallen, het gratis werken. Ik deed het zelf ook twee jaar. Ik denk dat ze haar gewoon een zoethoudertje hebben gegeven, maar voor haar 10 anderen. Dus ik ben bang dat ze pech heeft. Ze mag best op haar strepen gaan staan hoor.
Ik ga er niet vanuit dat er slecht over gesproken wordt, dus ik denk dat naar een andere plek op zoek gaan de beste optie is.
Hoe dat met het paard zit, tja dat is andere koek. Zijn daar afspraken over gemaakt die zwart op wit staan?

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 23:05

Earth schreef:
Dit gebeurt veel op stallen, het gratis werken. Ik deed het zelf ook twee jaar. Ik denk dat ze haar gewoon een zoethoudertje hebben gegeven, maar voor haar 10 anderen. Dus ik ben bang dat ze pech heeft. Ze mag best op haar strepen gaan staan hoor.
Ik ga er niet vanuit dat er slecht over gesproken wordt, dus ik denk dat naar een andere plek op zoek gaan de beste optie is.
Hoe dat met het paard zit, tja dat is andere koek. Zijn daar afspraken over gemaakt die zwart op wit staan?

Niet dat ik weet. Maar als erover gesproken wordt, dan is het altijd haar paard en dat ze hem niet genoeg aandacht geeft omdat ze te druk met andere dingen bezig is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:14

Enige oplossing is spullen pakken en gaan. Als je daar toch graag een contract wilt regelen, gaat je vriendin naar de werkgever en zegt: nu contract of ik ben weg. Mijn tip: eerst haar spullen veilig stellen in de auto voordat ze naar werkgever gaat. Zo verhinder je verdere chantage. Als je dit juridisch moet gaan regelen is er zowiezo een verstoorde relatie en gaat er geen contract meer komen en een pro deo advocaat weet ik niet of die iets gedaan krijgt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:45

Ik denk dat er juridisch niet veel aan te doen is. Vermoedelijk staan er geen afspraken of beloftes op papier waardoor je in een situatie komt van woord tegen woord. Daarnaast: als je al jaren werkt zonder enige overeenkomst (dus ook niet een vrijwilligersovereenkomst), dan is dat denk ik niet legaal. Ga je er een juridische strijd over aan, dan riskeer je zelf ook in de problemen te komen.
Ik denk dat de beste tip inderdaad is: spullen pakken en wegwezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:45

Dat paard is ze kwijt, die was ook nooit haar eigendom.
Hoogstens dat ze werkgever kan aanspreken en aangeven dat ze ivm einde studie of hier een contract en dus inkomen nodig heeft of elders betaald werk zoekt om vaste lasten te kunnen betalen.
Geen bewijs is geen juridische gronden en ook dan vermoed ik zo dat bedrijf niet genoeg opbrengt voor betaalde kracht. Van een kale kip valt niks te plukken.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:54

Dat gaat helaas vaker zo en de harde les heb ik ook geleerd, op kleinere schaal bij iemand met paarden die maar bleef uitstellen met betalen toen ik haar hielp. Als je eigenlijk niks zwart op wit hebt staan kun je niet veel, maar of ze na een heel proces als dat wel gebeurt is daar nog wil werken, is een tweede. Ze spelen op je gevoel in, je liefde voor paarden. Heel naar..
Ook ik zeg, spullen pakken en weg wezen. Het liefst zou je zulke mensen aan de schandpaal nagelen zodat mensen er niet weer in trappen, maar zonder bewijs is het laster..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 06:53

Staan de afspraken op papier?
Zo niet, kun je hier juridisch niks mee helaas. Je gaat het dan niet bewijzen.

Ik snap niet hoe dit al drie maanden duurt. Gewoon per direct opstappen en iets anders gaan doen.
Veel te groot risico dit ‘werk’ ook als je ziek wordt of arbeidsongeschikt, ben je de pineut.
Ga ergens wit werken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:05

Is de openingspost gewijzigd? Ik lees niets over een bepaald paard?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:24

Cayenne schreef:
Is de openingspost gewijzigd? Ik lees niets over een bepaald paard?

Ja maar qua tijd van gewijzigd en de reacties klopt het niet, ik ben ook in de war. :+

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:42

Moderators een post wijzigen, zonder dat er een melding van gewijzigd komt te staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:55

Tja beloftes, verwachtingen. Dat is een recept voor teleurstelling. En zeker in de paarden. Hier kan je juridisch natuurlijk niks mee want er staan geen afspraken op papier. Enige wat ze kan doen is de eigenaar aanspreken en aangeven dat ze nu volgens mondelinge afspraak een contract wil en dat ze anders weg is. En de kans is dus groot dat ze dan direct weg kan gaan. Ze kan het beste haar spullen al bij elkaar zoeken als ze die heeft zodat ze snel weg kan zijn. Ik las iets over een paard maar als het op papier niet haar paard is, dan is het niet haar paard en dan kan ze er dus niks mee. Goede les voor volgende keer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:05

Nee helaas die kan fluiten naar haar contract.
Veel meiden rijden bij een handelaar voor de ervaring.
En soms lukt het om af te spreken bij verkoop van het paard x% te krijgen.

Die ervaring heeft ze nu. Misschien daardoor school ook fijn af kunnen maken.
Dan nu op weg naar werk met bij aanvang een contract.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:08

Precies. Dat paard en de belofte op werk was een zoethoudertje. Slim van die eigenaar want die weet natuurlijk dat zo’n meisje gek wordt op het paard en daarom niet zo snel weg zal gaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:22

Ik vind dat er heel snel geroepen wordt ‘je kunt hier niets mee’ want dit is wel degelijk strafbaar, al is het alleen al om aansprakelijkheid bij ongevallen. Ik zou haar naar de rechtswinkel sturen en hem minstens aangeven bij de arbeidsinspectie. Wel ben ik het met de rest eens dat ze zo snel mogelijk moet stoppen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:23

Waarom?
Ze heeft gewoon bijrij paarden gehad zoals de halve paardenwereld

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:24

Dit is keihard zeggen: nu een contract of ik ben weg en dan ook weggaan.
Je ziet die heel veel gebeuren. De opleiding is nu afgerond en misschien is dat wel gelukt omdat ze hier 'werkte', dus daar mag ze dan weer blij om zijn, maar het is wel tijd voor een contract en betaling conform de regels.

Overigens komt andersom ook voor, mensen die vinden dat ze erg goed kunnen rijden en paarden kunnen trainen, maar eigenlijk een paard puur als leerschool gebruiken. Het ligt natuurlijk ook aan de verhouding dan van de werkzaamheden en wat je er voor terugkrijgt om van te leren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:44

Ik denk dat als je alles op papier hebt staan je er mogelijk een contract uit kan halen zoals beloofd. De vraag is: wil je dat dan nog? Ga je daarvoor door een hoop juridische rompslomp om een contract te krijgen bij iemand die dat helemaal niet wil? Dat wordt geen fijne baan verwacht ik.

Ik zou het zien als een dure leerles en opvulling op het cv en verder gaan kijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:46

secricible schreef:
Ik denk dat als je alles op papier hebt staan je er mogelijk een contract uit kan halen zoals beloofd. De vraag is: wil je dat dan nog? Ga je daarvoor door een hoop juridische rompslomp om een contract te krijgen bij iemand die dat helemaal niet wil? Dat wordt geen fijne baan verwacht ik.

Ik zou het zien als een dure leerles en opvulling op het cv en verder gaan kijken.

Nou, je kunt altijd beter van werk naar werk, dus dat contract als je dat met aanvechten kunt krijgen zou ik beslist wel doen. Dan maar even een paar maanden met minder sfeer werken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:51

Aangezien er nu alleen mondelinge afspraken zijn kan er geprobeerd worden om e.e.a. schriftelijk te krijgen.
Ofwel een aangetekende brief sturen met daarin wat er is afgesproken en wanneer. En dan met terugwerkende kracht een contract en betaling eisen.

Geen idee of dat juridisch stand houdt.
En daarna is de verhouding zo verstoord dat ze er toch weg moet.
De vraag is of ze dat gevecht wil aangaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:58

Caira schreef:
Ik vind dat er heel snel geroepen wordt ‘je kunt hier niets mee’ want dit is wel degelijk strafbaar, al is het alleen al om aansprakelijkheid bij ongevallen. Ik zou haar naar de rechtswinkel sturen en hem minstens aangeven bij de arbeidsinspectie. Wel ben ik het met de rest eens dat ze zo snel mogelijk moet stoppen.

En dan? Ik denk niet dat het gezellig werken wordt daarna.

Als ik je vriendin was zou ik op zoek gaan naar iets anders :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:07

Ik zou het zien als een leuke werkplek tijdens mijn schooltijd. Nu met een diploma op zak ga ik op zoek naar echt werk en zodra ik dat heb zeg ik vriendelijk gedag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:34

Kidde schreef:
Caira schreef:

En dan? Ik denk niet dat het gezellig werken wordt daarna.

Als ik je vriendin was zou ik op zoek gaan naar iets anders :j

Is tijdelijk minder gezellig werken erg? Nee, absoluut niet, dan krijg je tenminste betaalt en kun je op zoek naar wat anders.
Ik heb net na mijn studententijd zo inderdaad eens met succes iets aangevochten (was wel een iets andere situatie, ze probeerden mij te laten tekenen voor het voortijdig 'vrijwillig' beëindigen van mijn jaarcontract omdat de werkgever, een detacheerder, een hele grote klant kwijtgeraakt was. En dus wilden ze zo snel mogelijk de tijdelijke contracten er uit). En ook al waren ze er niet blij mee en waren het echt wel zware maanden, ik kon toen van werk naar werk gaan en hoefde geen uitkering aan te vragen. Ik heb in die tijd bijvoorbeeld bureaus verhuisd en schoongemaakt terwijl ik daar helemaal niet voor aangenomen was. Maar ik kreeg er gewoon voor betaald.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:42

Vervelend, maar veelzeggend dat het zo gespeeld wordt.

Ik zou persoonlijk denk ik voor de optie gaan, van dankbaar zijn voor de tijd die je er gehad hebt, dat je er veel hebt kunnen leren en blijkbaar een soort eigen paard had? Je spullen veilig stellen, kijken of het paard mee kan / echt van jou is. Geen idee hoe dat geregeld was want dat staat niet (meer) in de openingspost.

En dan gewoon zonder eisen en gedoe, gewoon als mensen onder elkaar, heel eerlijk de situatie voorleggen: opleiding is klaar, dus er moet nu een betaalde baan gevonden worden. Is dat hier voor einde van de week geregeld of niet? Zo niet dan meteen vertrekken. Niet langer uitstellen en afwachten.