hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Joltsje

hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-24 10:27

hallo,

ik twijfel bij mijn paard wel eens over de bespiering. de billenpartij msak ik me geen zorgen over en de lendenen gaan ook steeds beter. maar voor mijn gevoel mist ze wat spieren bij haar schoft.

ik ben dus op zoek naar fotos van correct gespierde paarden ter vergelijking. willen jullie die hier delen?

Be your best self

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:03

Joltsje schreef:
hallo,

ik twijfel bij mijn paard wel eens over de bespiering. de billenpartij msak ik me geen zorgen over en de lendenen gaan ook steeds beter. maar voor mijn gevoel mist ze wat spieren bij haar schoft.

ik ben dus op zoek naar fotos van correct gespierde paarden ter vergelijking. willen jullie die hier delen?

Dat ligt ook een beetje aan de bouw. Een Quarter is anders correct gespierd dan een dressuurpaard.
Plaats eens een foto van je merrie, dan kunnen we meekijken. Wat voor ras is het?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:03

Ligt inderdaad aan het ras, en ook aan wat je ermee doet. Eventing paarden zitten anders in de spieren dan dressuurpaarden. Net als een marathon loper er anders uitziet als een bodybuilder.

Het zou kunnen dat je het misschien hebt over de trapezius spier bij de schoft. Die kan je versterken door het paard nageeflijk maar op lengte te rijden. De schouder kan je sterker maken met zijgangen en cavaletti.

Je kan ook eens de fysiotherapeut laten meekijken en je paard laten beoordelen.

Als je plaatjes wil, Google de gemiddelde dekhengst en je over het algemeen hebt mooi gespierde paarden in beeld.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Joltsje

Re: hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-24 18:08

ooh dat van die dekhengsten is wel een goeie. ga ik evenndoen

gaat hier om een allround kwpn paard.

hier een foto van mijn paard

Afbeelding

Be your best self

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:23

Kijk eens naar een filmpje waarin Karin Leibrand het topline syndrome bespreekt.
Nogal een heftige term.
Maar voornamelijk een benaming voor een bovenlijn die niet helemaal lekker ontwikkelt is (wat ook best moeilijk is). Vaak terug te zien bij oa paarden die iets te kort in de hals gereden worden

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:33

Dit is mijn volbloed die alleen wat recreatief lol maakt met mij:
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind dat zij er goed gespierd uitziet voor haar ras en wat ze doet. Op de bovenste foto lijkt ze wat kaal bij de schoft maar kun je de meeste andere spieren goed zien. Voor de spieren bij de schoft kun je zien op de onderste foto dat dat echt niet het geval is en kun je de hals zien, maar daar is de hoek niet goed voor de rest van het lijf naar achteren

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:51

Ze is inderdaad wat bloot op de bovenlijn. Als ik het zo zie dan zou ik denken dat ze niet echt goed nageeflijk wordt gereden en niet echt in verbinding van achter naar voren.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:53

Suzanne F. schreef:
Ze is inderdaad wat bloot op de bovenlijn. Als ik het zo zie dan zou ik denken dat ze niet echt goed nageeflijk wordt gereden en niet echt in verbinding van achter naar voren.

Of te lang met een knellend zadel waardoor spiergroei wordt belemmerd

Al met al, is dat op den duur wel te verbeteren.
Het paard ziet er niet onwijs slecht uit ofzo.

Mama van mijn lieve meisjes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:55

Anomien schreef:
Suzanne F. schreef:

Of te lang met een knellend zadel waardoor spiergroei wordt belemmerd

Al met al, is dat op den duur wel te verbeteren.
Het paard ziet er niet onwijs slecht uit ofzo.

Nee want het is ook de hals. Paard is over de gehele bovenlijf kaal. De hals is ook arm bespierd. Als je een paard correct in verbinding nageeflijk rijdt dan bolt de hals op, krijgen ze meer bovenhals.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-24 19:16

bedankt! ze kruipt inderdaad achter de loodlijn.

Be your best self

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:18

Mijn steeds breder wordende spaanse merrie. Wel een heel ander type paard natuurlijk, in vergelijking met jouw kwpn..
Ze is in de afgelopen jaren van een boommaat MW naar een XW gegaan

Afbeelding
Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:21

Het verschilt per ras en bouw. Dit is mijn friesxhaflinger (die nog iets te bol is ook). Doet alleen wat recreatief bosritjesAfbeelding

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:45

Blijft een interessant onderwerp. Je moet denken aan een lange "vallende" hals. Te kort in de hals dan ontwikkelen zich geen spieren bij de schoft, is daar geen ruimte voor. Maar natuurlijke bespiering is ook wisselend per ras/geslacht/paard.

Een bredere boommaat wil niet altijd zeggen dat de bespiering is toegenomen. Jonge paarden die in het werk komen, 'rijd je de schoft eruit'. Die gaan dan van een platte brede schoft naar een hogere schoft door hun groei / wisseling van vet naar bespiering, niet te verwarren met het "toplinesyndroom".
Dus ook als je correct rijdt kan het zijn dat je juist een boommaat smaller moet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:34

Leuk onderwerp.

En hoe zie je dan of het bespierd is of juist te vet.
Dat is een lastig iets vind ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:48

Afbeelding

Afbeelding

Zo :D En deze was eigenlijk 20 tot 50 kilo te zwaar.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:26

Bij de meeste paarden in dit topic, op die van ruitje na, heb ik het idee dat het eerlijk gezegd vooral vet is...

Ik weet niet waar je precies woont, maar wij hebben wel eens iemand laten komen voor het wegen en dan kon je ook de Body Condition Score laten controleren. Ze liet ook zien wat het verschil tussen spier en vet is. Misschien een keer leuk en interessant om op stal te organiseren? Dit is ze: https://three-steps.nl/

TS, ik weet niet wat je nu voert, maar misschien kan je haar met extra eiwitten ook nog ondersteunen voor de spieropbouw

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:57

Ik deel de mening van Kidde.
Overigens zijn die van mij eindelijk eens op goed gewicht (altijd te dik gestaan tot we gingen verhuizen naar ons eigen perceel dat een hoogteverschil heeft, dat werkt als een tiet)maar helaas niet voldoende bespiering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:12

Joltsje schreef:
ooh dat van die dekhengsten is wel een goeie. ga ik evenndoen

gaat hier om een allround kwpn paard.

hier een foto van mijn paard

[ Afbeelding ]

Een goed getraind paard wordt rond, zoals al aangegeven..de bovenste halsspier ontwikkeld door het laten vallen van de hals. De achterhand wordt ronder door het goed gebruiken van de achterhand. De bovenlijn wordt rond en bespierd. Niet te verwarren met vet.

Bij jouw paard lijkt de middelste halsspier wat teveel ontwikkeld wat kan betekenen dat ze de hals nog niet helemaal goed laat vallen, of een stuk bouw oid.
Voor de schoft is ze ingevallen wat kan betekenen dat het zadel niet goed past (atrofie) maar ook dat het dier met een weggedrukte rug loopt.
Ik zou eerst het zadel eens na laten kijken.

[HAW] Tijd voor een eigen topic
Misschien kun je in mijn topic wat verschil in bespiering zien. Is natuurlijk wel een heel ander type paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:31

Ik heb nog een voor en na foto.

Voor, let op de schouderpartij, de rechte hals en het puntdakje op de achterhand.
Afbeelding

Afbeelding
Na, alles is ronder geworden..schouder en achterhand hebben meer massa. Hals is mooier gewelfd.

Nog een voorbeeld:

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Edit: ik train ze wel dressuurmatig, dan worden ze mooi rond. Bij eventing oid moeten ze er heel anders uitzien wat al aangegeven is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:47

Gitana schreef:
Mijn steeds breder wordende spaanse merrie. Wel een heel ander type paard natuurlijk, in vergelijking met jouw kwpn..
Ze is in de afgelopen jaren van een boommaat MW naar een XW gegaan

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Zeer Eeuhm bijzondere bouw. Of ze staat erg onvolledig.

Mama van mijn lieve meisjes

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:00

Je paard is inderdaad iets te schraal op de bovenlijn ts. Veel van de anderen die hier gedeeld worden echter (veel) te vet.

Heb even gezocht en een paar voorbeeldjes van paarden die voor mij in goede conditie zijn. Allemaal sportpaarden die in de (hogere) basissport lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:54

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:39

Afbeelding
Afbeelding
Mijn 2 jarige die niet aan het werk is vind ik goed in de bespiering.
Afbeelding

Afbeelding
Mijn merrie vond ik op deze foto ook goed in de bespiering. Terwijl ze drachtig was en nog een veulen zoogde

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 10:19

bedankt allemaal. ik ga het filmpje even kijken hoe te trainen.
her en der zie ik hier inderdaad ook foto's waar het meer vet is dan spieren.
ik ga er mee aan de slag.
en sowieso weer even de zadelmaker langs laten komen

Be your best self

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:38

Ja die van mij mag wel wat vetjes verliezen, maar het ging me vooral om te laten zien hoe een bovenlijn kan zijn en te vergelijken :)
Succes ts