Wat is wijsheid? Ik weet het even niet meer....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

silver_eagle

Wat is wijsheid? Ik weet het even niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 12:43

Ik heb al ruim 30 jaar eigen paarden. Altijd heeft mijn leven in het teken van paarden gestaan, en veel dingen weken hiervoor. Nu op dit moment heb ik ook een paard. Een sensibele kwpner welke ik van nul tot PSG heb opgeleid. De laatste 2 jaar nogal wat pech met zijn gezondheid gehad (peesblessure, operatie en nog wat dingen). Dus het paard heeft met name stil gestaan en in de wei gewandeld. Ik heb hem met veel liefde verzorgd die periode. Tussendoor heb ik hem een paar keer kunnen oppakken, en toen kreeg hij weer een nieuwe kwaal waardoor hij weer stil gezet moest worden. Vanwege zijn sensibele, explosieve karakter kon ik er in die periode telkens echt weinig mee. Nu inmiddels is hij volledig hersteld en goedgekeurd voor de sport en heb ik besloten hem te verkopen. Ik merk dat ik er echt geen plezier meer in heb momenteel. Dus volgende week vertrekt hij naar een luxe dressuur trainingsstal (die hem overgekocht hebben) van waar uit hij verkocht gaat worden naar het buitenland voor de hogere dressuursport.

Nu komt mijn dilemma; nieuw paard kopen of niet?
Als ik een paard neem wil zo ie zo geen sportpaard meer. Ik denk eerder aan een recreatiepaard om lekker buitenritjes mee te maken (iets wat met mijn huidige paard nooit ging). Ik woon aan de kust en heb strand en bos om de hoek. Verder sta ik op een fantastische stal, en goede stalling is schaars hier in de regio en hebben vaak een lange wachtlijst.

Anderzijds is het ook fijn om niet meer die dagelijkse verplichting van een paard te hebben. Na het werk ben ik bijv. vaak echt moe en heb dan ook geen zin meer. Verder gaan wij regelmatig dagjes/ weekendjes weg en moet dan altijd weer wat regelen mbt verzorging. In het weideseizoen is dat makkelijker dan in het stalseizoen. Daarnaast ook alle extra kosten, zo heeft mijn huidige paard afgelopen 2 jaar ruim €10.000 aan medische en extra kosten gehad en heb ik er nul plezier van gehad. Ook willen wij binnen nu en 5 jaar vertrekken uit Nederland en een paar jaar gaan rondreizen om ons vervolgens ergens in het buitenland te vestigen.

Dus tja, aan de ene kant kan een paard veel plezier geven en geniet ik echt van de omgang met paarden, aan de andere kant vind ik het ook een last. Maar ik ben ook bang als ik geen paard meer heb, dat ik in een soort gat val en tijd te over heb. Ik heb namelijk altijd de zorg voor een paard gehad met bijbehorende tijdbesteding.
Zal ik weer plezier in paarden kunnen krijgen als ik er weer 1 heb waar ik echt wat mee kan doen? Is het wijs om weer aan een nieuw paard te beginnen? Of beter deze hobby gedag zeggen en tijd voor nieuwe dingen gaan hebben? Ik weet het dus echt niet... Wellicht kunnen jullie mij nieuw inzicht geven?
Laatst bijgewerkt door silver_eagle op 31-08-24 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:49

Ik zou geen paard meer kopen als ik dit zo lees. Misschien kan je iemand helpen en zo toch wat in de paarden blijven.

I love Zilda en Dana!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:50

Wat te denken van een leuk bijrijdpaard zoeken ? Niet de lasten, wel de lusten. Met je achtergrond op en rond het paard zouden veel recrea-rijders blij met je zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat is wijsheid? Ik weet het even niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:53

Ik zou ook gaan bijrijden. Dan hoef je niet iedere dag en kun je rustig kijken of dat voldoende voor je is of dat je toch weer een eigen paard wilt.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:59

Je paard is nog niet eens weg.
Ik zou het eigenlijk even laten voor wat het is, en je ziet wel hoe het gaat als je paard weg is toch ….wat je dan wil.
Komt tijd komt raad zeggen ze wel eens….
Niet nu al over gaan nadenken :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:03

Zou eerst je paard eens echt verkopen en dan goed nadenken, stal zolang doorbetalen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 13:05

BigOne schreef:
Zou eerst je paard eens echt verkopen en dan goed nadenken, stal zolang doorbetalen.

Hij is verkocht aan de trainingsstal voor verkoop naar het buitenland. Het is een heel goed paard, en dus interessant. Volgende week vertrekt hij.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 13:13

ellepel schreef:
Je paard is nog niet eens weg.
Ik zou het eigenlijk even laten voor wat het is, en je ziet wel hoe het gaat als je paard weg is toch ….wat je dan wil.
Komt tijd komt raad zeggen ze wel eens….
Niet nu al over gaan nadenken :(:)

Ivm stalling moet ik een keuze maken op korte termijn. Ik kan de stal niet heel lang leeg aanhouden. Goede stalling is hier schaars en met lange wachtlijsten.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:17

Mijn eerste idee was ook, probeer even zonder paard en kijk wat dat geeft. Maar dan ben je inderdaad wel je stalling kwijt...
Ken je niemand op stal of in je omgeving met een paard dat wat extra beweging kan gebruiken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:20

Als je plezier hebt van een paard dan gaat het zo anders aanvoelen. Als de stal inclusive is dan hoef je niet iedere dag te komen toch? Zou sowieso voor een paard gaan die niet perse dagelijks hoeft te lopen.

Wel/ niet..die keuze kun je alleen maar zelf maken. Wat wil je echt?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:42

Met het oog op gaan reizen in het buitenland voor langetermijn zou ik zeggen. Neem geen paard meer.
Misschien daarna weer als het dag nog kriebelt.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 13:57

Katyatje schreef:
Mijn eerste idee was ook, probeer even zonder paard en kijk wat dat geeft. Maar dan ben je inderdaad wel je stalling kwijt...
Ken je niemand op stal of in je omgeving met een paard dat wat extra beweging kan gebruiken?

De meeste mensen met echt leuke paarden hebben al een bijrijder. Dus helaas voor mij. Ik zie mezelf nu ook weer niet op bijv. een tinker rijden, met dit soort paarden heb ik niks.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 14:01

Elisa2 schreef:
Als je plezier hebt van een paard dan gaat het zo anders aanvoelen. Als de stal inclusive is dan hoef je niet iedere dag te komen toch? Zou sowieso voor een paard gaan die niet perse dagelijks hoeft te lopen.

Wel/ niet..die keuze kun je alleen maar zelf maken. Wat wil je echt?

De stal is idd all in. En in de zomer lopen ze 24/7 op de wei, dus dan is het ook geen probleem om eens een dagje over te slaan. Stalgenootjes houden toch wel een oogje in het zeil. Maar in de winter staan ze op stal met een kleine eigen uitloop van 3x5m en dan wil ik het paard er wel gewoon elke dag voldoende uit hebben om echt de benen te strekken. En toch ook wel even de drollen eruit halen. En mss ben ik daar een beetje te pietluttig in, maar ik wil graag elke dag even checken of alles goed is, geen wondjes, ijzers er no goed onder, dekens goed etc. Als ik voor een paard zou gaan zou het zeker een recreatie paard worden die niet elke dag hoeft te lopen.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 14:03

DuoPenotti schreef:
Met het oog op gaan reizen in het buitenland voor langetermijn zou ik zeggen. Neem geen paard meer.

Nou dat reizen is ook wel echt een dingetje. het is nog niet zeker wanneer we precies gaan. Maar binnen 5 jaar zijn we zo ie zo weg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:09

Het is echt een hoop werk een eigen paard, en goed dat je daar over na denkt. Ik zou een verzorg paard zoeken.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:14

Misschien zou je een oproepje in je netwerk kunnen plaatsen dat je de tijd hebt om een paard tijdelijk te rijden?
Ik zie dat wel eens voorbij komen bv ivm studie,werk, wereldreis of zwangerschap.
Dan kun je zelf kijken of een paard bij je past.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:14

Oke, dacht dat hij via de stal verkocht zou worden maar die hebben hem dus al gekocht.
Misschien een lijst van voor en nadelen en wat je kunt besparen voor jullie droom reis .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:16

silver_eagle schreef:
DuoPenotti schreef:

Nou dat reizen is ook wel echt een dingetje. het is nog niet zeker wanneer we precies gaan. Maar binnen 5 jaar zijn we zo ie zo weg.

Een paard is een lange-termijn project. Als je hem voor beperkte tijd wilt kun je er beter een leasen.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 14:27

nuevo_mien schreef:
Misschien zou je een oproepje in je netwerk kunnen plaatsen dat je de tijd hebt om een paard tijdelijk te rijden?
Ik zie dat wel eens voorbij komen bv ivm studie,werk, wereldreis of zwangerschap.
Dan kun je zelf kijken of een paard bij je past.

Dat is ook zeker een goed idee.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 14:30

BigOne schreef:
Oke, dacht dat hij via de stal verkocht zou worden maar die hebben hem dus al gekocht.
Misschien een lijst van voor en nadelen en wat je kunt besparen voor jullie droom reis .

Nee gelukkig was hij snel verkocht. Ik vond die keuze toch zo lastig, maar hij verdiend meer en beter.
Die lijst heb ik dus gemaakt, maar is beiderzijds even lang, om het makkelijker te maken :D Voor onze reisplannen is sparen niet noodzakelijk. We gaan beiden met pension en hebben nog wat vastgoed in de verhuur en 2 goedlopende bedrijven die gewoon doordraaien als wij weg zijn. Ik besef me dat we wat dat betreft in een luxe positie zitten.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 14:31

anjali schreef:
Een paard is een lange-termijn project. Als je hem voor beperkte tijd wilt kun je er beter een leasen.

Leasen weet ik de kanalen niet echt voor. Heb jij tips?
Vind dat op zich best een goed plan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:33

mirm schreef:
Ik zou geen paard meer kopen als ik dit zo lees. Misschien kan je iemand helpen en zo toch wat in de paarden blijven.

Zelfde geachte.
Zou ik ook niet meer doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:41

silver_eagle schreef:
anjali schreef:

Leasen weet ik de kanalen niet echt voor. Heb jij tips?
Vind dat op zich best een goed plan.

Veel maneges en pensionstallingen verleasen paarden. Die moeten dan meestal wel op hun locatie blijven staan. Er zijn ook bedrijven die paarden verleasen "op verplaatsing", daar komt hier op Bokt wel ooit een bericht over, maar veelal vindt men dat dan veel te duur omdat men dan zowel de lease van het paard moet betalen alsook de eigen keuzestalling.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:41

Het leest of ben je inmiddels ook 'van een zekere leeftijd'.
Dan is het ook interessant om de bakens eens te verzetten: wil je over 5-8 jaar uberhaupt nog wel paardrijden? Misschien vind je hele andere dingen doen ook leuk? Bijvoorbeeld een paar keer per jaar op een lange vakantie kunnen gaan (geen zorgen voor paard en bovendien budget te over).

Met jouw rijvaardigheid zullen mensen heel blij zijn als jij wilt komen bijrijden. Geen idee waar je zit in NL, maar als dat in de buurt van DH is heb ik wel een tof adres voor je.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:20

Ik wilde net schrijven..een andere invalshoek maar als je PSG gereden hebt dan willen mensen waarschijnlijk je ook wel betalen om hun paard te rijden. Misschien is dat wel wat voor je?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-