Wat doen jullie met een 3 jarige pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Veluwse80

Wat doen jullie met een 3 jarige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 09:45

Hoi allemaal,

Wij hebben sinds 3 weken een pony van 3 jaar en 4 mnd. Hij is nu 4 mnd onder het zadel. Het is een pony met veel energie en hij werkt graag. (Welsh x Paint)
Hij komt elke dag op de wei.
Mijn dochter rijdt hem nu 3x per week (incl vooraf longeren en dan nog 10 minuutjes rijden ongeveer) en verder 2x per week alleen longeren of wandelen oid. En 2 dagen echt helemaal vrij. Het klinkt als best veel maar als we hem niet aan t werk zetten, hij heeft gewoon echt heel veel energie.
Ik ben er benieuwd naar jullie schema’s met een jong paardje.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:58

Als ik een 3 jarige zadelmak heb dan doet die niet vaker als maximaal 3 x in de week wat en verder loopt die in de wei. Ik zit er dan vaak 2 x max 15 min op. En longeer dan ook nog 1 dag max 15 min. Al sla ik dat soms ook nog wel over. Ik wil ze ook liever niet voor augustus zadelmak hebben. Ik ben nu wel begonnen weer met een 3 jarige. Maar ik heb er nog niet op gezeten. Ik verwacht eind september/begin oktober voor t eerst. Dan rijd ik haar tot eind november door en laat ik haar denk ik tot april/begin mei staan.
Mijn 4 jarige doet ook niet vaker dan 3 x per week iets. Maar loopt dan zo’n 30/40 min per x. Wij hebben springpaarden.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 31-08-24 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Wat doen jullie met een 3 jarige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:00

Ik zou een 3 jarige juist niet teveel longeren, teveel op de circel is belastend voor zijn benen. Ik zou dus gewoon 3 of 4x rijden, max 30 min met longeren van te voren er bij (kort) en voor de rest alleen wandelen of andere training met hem doen. Grondwerk, er achter lopen, trailermak maken, schriktraining, verkeersmak maken etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 10:21

Bedankt voor jullie antwoorden! Daar kan ik zeker wat mee.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:29

Wat ik met mijn 3jarige veel heb gedaan is wandelen, gewoon aan de hans. In het bos, langs de weg, overal. Hij is daardoor heel braaf buiten en ik kan fijn alleen op pad met hem.

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:56

Ik vind 5x pw longeren echt heel veel, zeker voor een jonkie.
Kun je niet les nemen in grondwerken, dan wordt hij mentaal ook uitgedaagd, en met rijden betaalt zich dat ook weer uit

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:57

Ik vind 5x per week werken voor een driejarige sowieso teveel.

Die van mij is in april 4 geworden en die hoeft nog niet eens 5x per week aan het werk. :=

Maargoed, ik vind een driejarige die al 4 maanden onder het zadel is, ook al vrij vroeg begonnen.
Zou het paard juist veel meer vrij geven en verder laten uitgroeien, voor je het verder belast.

:wave:

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:00

Mijn 3 jarigen doen helemaal niks :+ _O-

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:38

Meestal doen ze niks. Maar als ze wat doen absoluut niet langer dan 3x per week 15 minuten. En zeker niet zo veel longeren, ze kunnen veel beter gewoon de wei op.

Life is not easy for any of us. But what of that? We must have perseverance and above all confidence in ourselves. We must believe that we are gifted for something and that this thing must be attained," and "Nothing in life is to be feared; it is only to be understood.” - Marie Curie

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:41

Mijn 3-jarige deed nog niet veel. Beetje wandelen of wat grondwerk, 3-4 keer per week.
Ze is nu 4,5 en daar is af en toe longeren bij gekomen. Waarbij er soms een singeltje of bbp om gaat. Nog niet onder het zadel dus. Ze is zowel fysiek als mentaal een laatbloeier, dus ik vind dat prima zo.
Ze leegt hier overigens wel op een track, dus beweegt zelf ook de hele dag door.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:46

Veel Wandelen idd, verkeersmak is altijd handig. Longeren max 10 minuutjes (5 minuten beide handen) alleen om even stap-draf-galop erop te zetten. N keer iets op de rug, dekentjes erop gooien, schriktraining, parcoursjes aan de hand. Erop nog niet hoor, misschien met 4,5

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:02

Mijn schema met mijn driejarige: ma vrije beweging op track, di vrije beweging op track, wo vrije beweging op track, do vrije beweging op track, vr vrije beweging op track, za vrije beweging op track, zo vrije beweging op track.

Met 4 jaar stuntpiloot erbij om er thuis een aantal keer op te zitten en basisgangen even door te nemen. Daarna tot 5 vrije beweging op de track (en weide uiteraard) en nu aantal keer weer kort opgepakt. Binnenkort als de ergste hitte eraf is en we ons huwelijk achter de rug hebben, gaan we de bossen in.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:14

Mijn driejarigen worden niet bereden. We doen wel grondwerk (geen longeren), in voorbereiding op het rijden voor over een paar jaar.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:16

Ikzelf reed met mijn tinker toen hij 3was welgeteld 30min 1x per 1-2weken. Lekker naar buiten. Verder inderdaad wandelen, kilometers maken. Grondwerk(lange lijnen, rechtrichten, dus niet doelloos op de volte ''energie eruit'', raad dat ook niet aan). Met 3 zijn ze echt nog jong. Beetje spieren opbouwen is goed, ook voor de botten, maar houd het leuk en gemakkelijk. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:05

Veluwse80 schreef:
Hoi allemaal,

Wij hebben sinds 3 weken een pony van 3 jaar en 4 mnd. Hij is nu 4 mnd onder het zadel. Het is een pony met veel energie en hij werkt graag. (Welsh x Paint)
Hij komt elke dag op de wei.
Mijn dochter rijdt hem nu 3x per week (incl vooraf longeren en dan nog 10 minuutjes rijden ongeveer) en verder 2x per week alleen longeren of wandelen oid. En 2 dagen echt helemaal vrij. Het klinkt als best veel maar als we hem niet aan t werk zetten, hij heeft gewoon echt heel veel energie.
Ik ben er benieuwd naar jullie schema’s met een jong paardje.

Het klinkt inderdaad als heel veel. Te veel.

Hoe lang staat het dier buiten, hoe groot is die buitenruimte en met welke andere dieren staat deze pony?

koeien op de weg...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:09

Beleren, stap, draf, galop en een rem erop zetten. Misschien een klein sprongetje, en dan weer de wei op tot ze 4 zijn. In dat proces lopen ze vaak een keer of 3 in de week, en dan misschien 15 minuten. Dus eigenlijk zijn ze als 3 jarigen maar een heel klein deel van dat jaar wat aan het doen. Als 4 jarige is het dan vaak zo weer oppakken en wegrijden.

Hij krijgt niet veel te veel te eten dat die zo veel energie heeft?

I am because you were

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:08

Hier doen de 3 jarigen niks… Op 1 keer in de zoveel tijd even in de bak stappen en spelenderwijs op een krukje ernaast staan e.d. na.

Hij kent al best wel veel, kun je ‘m niet nog een aantal maanden de wei op doen en daarna weer oppakken?

En als hij zoveel energie heeft: wat voer je hem én hoeveel komt hij buiten, is het een ruim stuk?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 18:42

Alles zit er al op. Ik heb hem bij een trainingsstal vandaag. Stap, draf, galop, rem stuur is allemaal bevestigd. Op stem reageert hij ook heel goed.
Hij heeft een flink stuk weide ter beschikking met soortgenoten en komt zeker 6 a 7 uur buiten op een dag.
Eerst gaf ik hem vitalbix breed en grow maar daar werd hij naar mijn idee heel druk van.
Nu krijgt hij gewoon een basisbrok en dat lijkt beter te gaan.
Hij is gewoon een paardje met nieuwsgierig karakter en vindt het echt leuk om wat te doen.
Ik moet voor mezelf idd mijn kennis gaan uitbreiden wat betreft het grondwerken etc. Het schema is ook niet altijd vast we gaan ook wel eens gewoon wandelen oid.
We hebben hem pas 3 weken en ze gaven het advies mee om meteen aan de slag te gaan , zeker even de 1e periode om echt goed aan elkaar gewend te raken.
Maar soms voelt dat nog als teveel en daarom mijn vraag hier.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:47

Ik ging met mijn 3 jarige pony destijds fietsen.
Omdat ik haar te iel vond voor mij.. en niet teveel wilde longeren ivm eerdere genoemde reden.

Nu was ze een pony. Dus wat makkelijker naast de fiets.
Wel deed ik de fietstas aan haar kant vullen, zodat ze zelf automatisch meer van de fiets af bleef lopen.

Ze is uiterst verkeersmak geworden en het was erg leuk om te doen. Je kunt haar ook makkelijk de hemel in prijzen, omdat je er immers naast fietst.

Leuke herinneringen aan!

Boehoe!!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:00

Ik ga met mijn 3-jarige wel eens wandelen, daarnaast train ik best wel fanatiek horse agility (ernaast dus) en kent hij wat dingetjes zoals inparkeren bij een opstapblok. Hij wordt niet bereden.

Instagram: roux.bink.en.ik

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:05

En hoeveel basis brok gooi je er perdag in?
Mijn 3 jarige ben ik max 3x per weer mee bezig tijd verschilt tussen de 40 ,/ 40 min.. binnen kort 1x wat langer ivm lessen op de club.. maar rij zeker geen vol uur mee vind het zat ( mijn oude paard m1 reed ik ook 3x per week een uurtje ) rest wei

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 19:18

Hij krijgt basisbrok van Action (niet de winkelketen), basis en nature en moet daar 2 volle voerscheppen van hebben op een dag.
Zijn gewicht zal ergens rond de 450 liggen, d pony van 1.47

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:23

Veluwse80 schreef:
Hij krijgt basisbrok van Action (niet de winkelketen), basis en nature en moet daar 2 volle voerscheppen van hebben op een dag.

Dan zou ik dat ruim.minderen mijn kwpn van 1.65 kon al vliegen op een 1/2 schepje basis van de handelaar uit de buurt gelukkig is niet elk paard het zelfde maar een andere vitaminebrok en een handje voor de andere x ( zo dat ze toch iets krijgt als de rest van de stal brok krijgt)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 19:52

Het is in elk geval het proberen waard iets minder brok te geven. Hij is verder niet schraal ofzo dus dat zou moeten kunnen.
Na werk geef ik vaak nog wat lekkers als voerwortel met klein handje pavo natures best muesli en af en toe eens klein beetje slobber mash van Pavo

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:00

Veluwse80 schreef:

mag ik vragen hoe je op 2x een volle voerschep komt per dag?
persoonlijk zou ik dat drastisch verminderen.
hier kregen de paarden die in de sport liepen of beleerd werden maximaal 1 voerschep per dag.
(en de paarden wogen tussen de 500 en 650 kilo)

Als de pony te dun is, of echt teveel afvalt zou ik eerder kijken naar een ander soort brok (sport) dan vermeerderen van de kilo's

een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart. maar wint met zijn karakter !
<3