Aankoop paard afspraken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Rica1311

Aankoop paard afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 15:22

Hoi allemaal,

Nog even een vraag. Hoe doen jullie het met de afspraken als het paard nog enige tijd bij de verkoper blijft staan? (I.v.m. een castratie in dit geval). Is het paard totdat hij geleverd wordt risico voor de verkoper of de koper? Etc.

Hoor het graag!

xXbellaXx

Re: Aankoop paard afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:27

Wij hebben het in een soortgelijke situatie zo gedaan dat het paard al van de nieuwe eigenaar was, en wij alleen als ''pensionstal'' functioneerde. Voor de tijd dat hij nog bij ons stond rekende wij dan ook ''stalling'' :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:48

Dat is afhankelijk van jullie afspraken. Wil jij of de verkoper het paard gecastreerd hebben?

Mijn jaarling is net thuisgekomen. Wegens een klein gebrekje waarvan de fokster niet wist of het erfelijk was of gewoon pech, wilde zij hem niet als hengst verkopen. Ze wilde niet het risico nemen dat er toch mee gefokt zou worden. Zij stelde meteen voor om het paard nog een paar maanden te laten staan, zij zou hem dan laten castreren en het risico dragen. Dat kwam mij handig uit ivm zeer gebrekkige gezondheid door revalidatie op dat moment, dus direct ja gezegd.

Helaas kwamen er complicaties, gevalletje dikke pech. Hierdoor is hij langer blijven staan, op vraag van de fokster. Zij wilde hem pas laten gaan als ze wist dat hij 100% in orde was. Hier zijn ook geen stalkosten gegeven omdat zij dit graag zo wilde.
Moest hij pas in november klaar geweest zijn voor de verhuis, dan had ik aan de fokster gevraagd of hij bij haar kon overwinteren omdat ik mogelijk begin volgend jaar weer geopereerd moet worden. In dat geval had ik haar absoluut stallingskosten betaald, want dan zou het op míjn vraag geweest zijn dat hij bleef. Alle risico's waren dan ook voor mij.

Lang verhaal kort: zolang de jaarling bij de fokster bleef omdat zij dit wilde, bleef het risico bij haar. Als ik haar had gevraagd om hem wat langer bij te houden, zou het risico bij mij hebben gezeten. Dan was het in feite stalling op grote afstand.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:51

Dat is aan jezelf en de verkoper en welke afspraken jullie daarover maken.

Maak gezamenlijk duidelijke afspraken zodat mocht er iets gebeuren dat het ook daadwerkelijk duidelijk is wie de kosten/verantwoordelijkheid draagt. Ik zou geen kosten/verantwoordelijkheid willen hebben over een dier wat nog niet 'geleverd' is.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:54

toevoeging nav het bericht hierboven:

het paard zou enkele dagen daarna opgehaald worden. Maar aangezien de koper het vervoer op korte termijn niet kon regelen, en wij geen risico wilde lopen, zijn we overeengekomen dat de verkoop rond gemaakt zou worden, en wij een paar weken puur als stalling fungeerde.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:54

Hangt helemaal van de afspraken af. Als ik een dier als hengst verkoop, en de nieuwe eigenaar wil hem ruinen, is het risico voor hun.
Verkoop ik een dier, met de afspraak dat hij bij mij geruind wordt, kun je weer andere dingen afspreken.
Ik zou in ieder geval, hoe dan ook, een goede verzekering afsluiten voor deze tijd.
Zodat in beide gevallen, jullie niet beide met lege handen komen te staan.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:58

Omdat het daar beter past verplaats ik dit topic van PaardenPraat naar Vraag Maar Raak.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:59

Hier is het zo dat een volwassen paard zodra verkocht de verantwoordelijkheid is van de nieuwe eigenaar en ik ‘pension’ ben tot afhalen. Naargelang hoelang die hier nog blijft staan vraag ik dan ook een basis onderhoudskost. Niet in geval van een weekje, maar in geval van enkele weken of langer (bvb stal die nog in orde gemaakt moet worden of een vakantie die ze eerst willen afronden), wordt het paard volledig aangekocht en is hij reeds van jou.
Verkocht is verkocht en daarbij vervalt mijn verantwoordelijkheid.

In geval van een veulen is er een voorschot en blijft het risico van mij tot afspenen (ze zouden toch nooit vroeger dan dat kunnen verhuizen). Indien er iets in die tijd gebeurt met het veulen en de kopers willen ervan afzien, krijgen ze hun voorschot terug.

Als jij het paard gecastreerd wil hebben voordat hij komt, zou dat bij mij dus onder je eigen verantwoordelijkheid vallen gezien het jouw paard is en jij hem wil castreren.

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie