Aan de teugel rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anneee_xx

Aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 12:57

Hallo!
Ik ben nu al een tijdje informatie aan het zoeken over aan de teugel rijden, maar omdat er in de meeste artikelen allemaal termen staan die ik niet begrijp snap ik het nog steeds niet.
Dusss, zou iemand het misschien zo willen uitleggen dat ik het als 14 jarig meisje snap? :D
Groetjes Anneee_xx

R_emkee

Re: Aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:06

Hallo anne,
voor zulke vragen is les nemen het enige antwoord ;) Zoek een fijne instructrice die kijkt naar je pony en hoe jij erop zit. Het is heel belangrijk dat je pony namelijk genoeg lengte in zijn hals blijft behouden en dat de motor achter blijft lopen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:09

Kun je wat achtergrond geven over je huidige niveau? Een paard correct nageeflijk rijden is best wel heel moeilijk en zeker als je de termen online ook niet snapt, is het waarschijnlijk nog boven je niveau. Er zijn echter wel voorbereidende stappen waar je bezig kunt. Zo kun je bijvoorbeeld eens extra letten op hoe voorwaarts en actief je paard is en aan je instructeur/-trice vragen wat hij/zij van de activiteit vindt.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:29

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:50

Anneee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 17:20

Bowo schreef:
Kun je wat achtergrond geven over je huidige niveau? Een paard correct nageeflijk rijden is best wel heel moeilijk en zeker als je de termen online ook niet snapt, is het waarschijnlijk nog boven je niveau. Er zijn echter wel voorbereidende stappen waar je bezig kunt. Zo kun je bijvoorbeeld eens extra letten op hoe voorwaarts en actief je paard is en aan je instructeur/-trice vragen wat hij/zij van de activiteit vindt.

Ik heb ongeveer 4 jaar bij een manege gereden, maar daar heb ik alleen echt de basis geleerd, omdat de hogere groepen vol zaten. Daarna heb ik nog 2 jaar een bijrijdpony gehad, waarmee ik vooral geoefend heb met springen. Ik heb met die pony wel leren wijken en stelling vragen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:28

''Aan de teugel rijden'' vind ikzelf geen goede benaming, probeer het ook gelijk anders te verwoorden, zoals buikspieren gebruiken. Die teugel nek\halshouding is eigenlijk helemaal niet belangrijk.
Wat als basis belangrijk is, is een soepel paard. Misschien is inlezen in rechtrichten iets voor je, lekker voorwaarts, figuren rijden en plezier hebben, ;) Daarnaast, okal heb je les, altijd zelf na blijven denken. ''kneepjes'' met de teugels etc. is niet de juiste manier om de achterhand te actieveren en een paard dus correct te rijden. Een goede instructrice is nog lastig te vinden, je kunt evt online onderzoek doen (bijv youtube) en je eigen oordeel trekken over hoe je je paard wilt trainen. :) (Zo vind ik bijv centered riding een fijn iets)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:43

Ruitergevoel heeft ook podcasts

Aan de teugel is vooral niet teveel doen met je handen, zacht meebewegen met het paard.maar niet in de krul willen trekken. Door middel van z'n achterbenen actief houden (been geven bijvoorbeeld) maakt dat het paard makkelijker contact wil maken met je hand

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:59

R_emkee schreef:
Hallo anne,
voor zulke vragen is les nemen het enige antwoord ;) Zoek een fijne instructrice die kijkt naar je pony en hoe jij erop zit. Het is heel belangrijk dat je pony namelijk genoeg lengte in zijn hals blijft behouden en dat de motor achter blijft lopen.

Eens. Het is moeilijk uit te leggen in tekst omdat je moet leren het te voelen dat je paard nageeflijk wordt/is.
Het heeft te maken met voldoende voorwaartse drang (de motor achter aan) icm met voor begrenzen, zonder dat je paard wordt belemmerd in het voorwaarts zijn.
Aan de teugel is trouwens contact teugel, nog niet nageven (wat ik denk dat je bedoelt)

En omdat dit moeilijk in tekst is uit te leggen is goed les nemen eigenlijk het juiste antwoord.
Maar goede filmpjes kijken kunnen je hierbij wel helpen.
Bv het verschil tussen lange teugel, contactteugel en nageven.
https://www.youtube.com/watch?v=ztIvsbanur8

Zo zijn er heel veel fimpjes op YT te zien die je kunt bekijken. Maar zelf goed les nemen is wel het belangrijkste.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:54

Anneee_xx schreef:
Hallo!
Ik ben nu al een tijdje informatie aan het zoeken over aan de teugel rijden, maar omdat er in de meeste artikelen allemaal termen staan die ik niet begrijp snap ik het nog steeds niet.
Dusss, zou iemand het misschien zo willen uitleggen dat ik het als 14 jarig meisje snap? :D
Groetjes Anneee_xx

Hoi Anne,
Welkom op bokt...!
...en het ligt niet aan jou als je het niet begrijpt, ten eerste is er een wirwar van begrippen - en er zijn verschillende opvattingen.

'Aan de teugel' is wat mij betreft "gewoon goed je paard rijden", maar dat is verschuiven van het probleem: wat is dan goed...?
Om ons goed te kunnen dragen, moet een paard de 'buik'spieren aanspannen, het bekken kantelen (richting bolle rug), de gewrichten van de achterbenen buigen zich iets meer en het zwaartepunt gaat iets naar achteren.
Te bereiken via het paard in verticale balans brengen en 'het juiste tempo' (niet sloffen, niet ijlen - en in het begin is het zoeken en experimenteren).
Gevolg: paard wordt nagefelijk.
Ook weer zo'n term. Nageven is het ontspannen van de gewrichten tussen nek en schedel en het kaakgewricht.
Met name van het kaakgewricht wordt gezegd dat het het lichaam van het hele dier "weerspiegelt". Spanning ergens in het lichaam (volgens sommigen: heupen en bekken) betekent spanning in het kaakgewricht.
....ik vermoed dat daar de term 'aan de teugel' vandaan komt: als resultaat van je paard goed rijden, krijg je bakken informatie over je dier via de teugel.
Ik doe mijn best om zeer aandachtig hiernaar te 'luisteren'.
En dan is er de term 'aanleuning': dat is wat je krijgt, min of meer samen met de nagefelijkheid: het paard raakt de hand van de ruiter aan, "trekt" aan onze hand (ik roep altijd 'drie gram graag') en het soepele, ontspannen paard onderhoudt de verbinding.
In principe hoort het nek gewricht het hoogste punt te zijn (behalve bij halsstrekken ;) ), een paard dat aanleuning neemt zal de neus min of meer vóór of eventueel op de loodlijn hebben.

En er zijn andere opvattingen. Zoals ik het ooit iemand hoorde zeggen: ooit in de 19e eeuw moesten de Duitsers veel cavalerie soldaten opleiden en toen leerden ze de recruten een shortcut.
"Een paard is een soort stoomketel, drijf m flink aan, vang op en dan komt hij aan de teugel."
... als je dat doet met een goed opgeleide instructeur ('you can trust the Germans', die hadden ze) - werkt het nog ook.
Het is een rare manier, maar erg populair.
.
(...en er is helaas de karakatuur dressuur. Je stijgt op en hoepla, paard moet in de krul. Paard mag op de voorhand blijven lopen, moet in hoog tempo/snelheid en er zit een knik tussen de tweede en derde halswervel. Sommigen slagen er in om de dieren toch nog moeilijker oefeningen te laten doen, maar één van mijn stalgenoten worstelt al weken met het appuyement. Omdat deze mensen doorgaans heel actief zijn met hun handen, zogezegd veel praten en nauwelijks luisteren vind ik niet dat de dieren aan de teugel zijn. Aanleuning is er doorgaans ik niet: de dieren knikken weg en zodra ze hun hoofd en hals nodig hebben voor hun balans grijpt de hand in; "naar beneden!")
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-08-24 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:55

Met aan de teugel rijden wordt vaak bedoeld dat het paard aan de voorkant zakt en in een krul gaat lopen. (al dan niet correct verkregen)

Dat is ff heel simpel gechargeerd gezegd. Ik gebruik zelf liever de termen nageeflijkheid en aanleuning.

Nageeflijkheid daarmee wordt bedoeld dat het paard zelf wilt zakken aan de voorkant. Opgewekt door impuls (activiteit) van achter uit.

Aanleuning: dat het paard daadwerkelijk het bit aanneemt en contact pakt op alletwee de teugels. De verende verbinding tussen paard en ruiterhand.

Ff heel simpel gezegd maar hopelijk begrijpelijk genoeg. :-) Om het te leren is een goede instructeur inderdaad belangrijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anneee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:45

Heel erg bedankt voor de reacties, ik snap het nu een stuk beter!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie