Paard wel of niet kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

Paard wel of niet kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:45

Hi lieve mensen, ;)

Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben, kennis, ervaringen etc.

Ik ben opzoek naar een paard, er is er 1 die mijn hart gestolen heeft.. maar....
Beestje is op vroege leeftijd naar Ierland verkocht vanuit België
Nu weer terug gekocht door een handelsstal hier in Nederland.
Hij word omschreven als ontzettend nuchter en heb ook het idee dat hij in Ierland wellicht is gebruikt voor de jacht of voor de cross, ik heb geen idee..
Hij is 7 jaar, Zangersheide.
Ik sta nogal versteld om het feit dat hij ontzettend nuchter is, hij is schraal en wat leeg in zijn bespiering.
Hij kijkt nergens van op, je kan zo gek doen als je wilt. Hij is nieuwsgierig naar alles en kijkt, maar absoluut nergens van onder de indruk.
Je kan alles met hem doen en hij vind het wel oke.
Dit is wat ik zoek.... maar.. waar ik een beetje bang voor ben.
Is dat als hij aankomt, betere bespiering krijgt, lekkerder in zn vel gaat zitten (hij is nu bijna 2 maanden terug hier, vervoert met de boot.) dat zijn gedrag gaat veranderen...
Het kan ook zijn dat hij al een hoop heeft gezien en zoveel gewend is al.. zo een reis heen en terug is natuurlijk ook niet niks.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Doe ik hier goed aan, hebben jullie advies?

Ik hoor het heel graag ! BVD :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:51

shaniasofia schreef:
Hi lieve mensen, ;)

Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben, kennis, ervaringen etc.

Ik ben opzoek naar een paard, er is er 1 die mijn hart gestolen heeft.. maar....
Beestje is op vroege leeftijd naar Ierland verkocht vanuit België
Nu weer terug gekocht door een handelsstal hier in Nederland.
Hij word omschreven als ontzettend nuchter en heb ook het idee dat hij in Ierland wellicht is gebruikt voor de jacht of voor de cross, ik heb geen idee..
Hij is 7 jaar, Zangersheide.
Ik sta nogal versteld om het feit dat hij ontzettend nuchter is, hij is schraal en wat leeg in zijn bespiering.
Hij kijkt nergens van op, je kan zo gek doen als je wilt. Hij is nieuwsgierig naar alles en kijkt, maar absoluut nergens van onder de indruk.
Je kan alles met hem doen en hij vind het wel oke.
Dit is wat ik zoek.... maar.. waar ik een beetje bang voor ben.
Is dat als hij aankomt, betere bespiering krijgt, lekkerder in zn vel gaat zitten (hij is nu bijna 2 maanden terug hier, vervoert met de boot.) dat zijn gedrag gaat veranderen...
Het kan ook zijn dat hij al een hoop heeft gezien en zoveel gewend is al.. zo een reis heen en terug is natuurlijk ook niet niks.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Doe ik hier goed aan, hebben jullie advies?

Ik hoor het heel graag ! BVD :D

In elk geval laten keuren door een betrouwbare DA. Heb je zijn paspoort al ingezien? Want ze kunnen wel vanalles beweren (de verkopers bedoel ik).

shaniasofia

Re: Paard wel of niet kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:52

Ja, keuren gaat sowieso gebeuren. Zijn fokker heb ik ook gevonden.
Het gaat nu puur even over het eventuele veranderen in gedrag. Heb je daar ervaring mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:56

Kun je bij vorige eigenaren achterhalen hoe hij daar was?
Dan weet je ook al wel wat denk ik.
Hij zal allicht wat frisser en wakkerder worden als hij weer goed in zijn vel zit en wat meer energie hebben, maar als zijn karakter goed is hoeft dat niet negatief te zijn.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:58

Ik heb hem dus gevonden via facebook, het is een oudere man, die voor t laats eind 2023 iets heeft geplaatst. Ik heb hem natuurlijk een bericht gestuurd en zelfs zijn vriendin in FB een bericht gestuurd om zo in contact te komen. Dan kan ik natuurlijk vragen waar hij heen is verkocht etc.. Helaas tot op heden nog geen antwoord...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:09

shaniasofia schreef:
Ja, keuren gaat sowieso gebeuren. Zijn fokker heb ik ook gevonden.
Het gaat nu puur even over het eventuele veranderen in gedrag. Heb je daar ervaring mee?

Dat paard zal nu onder de indruk zijn door alle veranderingen, en zeker als hij ook nog schraal van conditie is, zal hij nu "makker" zijn.Je zegt dat hij pas 7 is. Dan kan het zijn dat hij ,zogauw hij ergens gesetteld is en op krachten gekomen, wel wat gaat uitproberen. Of het moet van aanleg een zeer rustig en braaf en onderdanig paardje zijn, die bestaan ook. Waarom is hij eerst naar Ierland verkocht en nu weer terug? Of heeft hij daar voor opfok in een natuurgebied gelopen? (Meestal zijn dat daar geboren Tinkers die daarin lopen). Aparte geschiedenis in elk geval. Laat ook de chip checken of die overeenkomt met het paspoortnummer.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:13

Ja dat denk ik dus ook, ik ben door vele ongelukken een onzekere ruiter geworden.. dus vind dit lastig, wat raad jij mij aan, welke leeftijd etc?
Waarom hij erheen is verkocht geen idee, daarom probeer ik de fokker te bereiken...
Hij was zeker tot zijn 2e in belgie, zie foto's op meneer zijn facebook staan van 2020 van het paard, en is geboren in 2018..
Helaas geen gehoor...
Ja er zijn ook zeker van nature gewoon nuchtere paarden.. daarom beangstigd mij het gewoon.
hij zal zo lekker in zn vel gaan zitten bij ons.
Bedankt voor je reactie trouwens.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:14

Blijkbaar vertrouw je het niet en dna zou ik mijn gevoel volgen eerlijk gezegd….

Een schraal en ondervoed paard toont niet altijd zijn ware aard, zo jong nog, over en weer naar Ierland,….

Andere paarden met meer zekerheid zijn ook te koop denk ik dan…

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:15

Tja eerlijk? als een paard gezond is, zal het allemaal wel loslopen.
Heb vaak het idee dat echt lastige paarden meestal door omgang en management komt.
Een echt hele stoute, blijft over het algemeen stout.

Als je weet dat de basis (dus de gezondheid) goed is, moet je ze vaak met een voor het paard passend management echt wel braaf kunnen houden....

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:18

Ja, klopt. Ik ben onzeker. Je hebt ook gelijk.
Maar hij voelde zo vertrouwd onder zadel en veel mensen zeggen dat als hij nuchter is nu.. dat hij nu ook wel al wat zou flikken.
dusja ik weet t echt niet man....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:25

Ahh oke, je bent onzeker....dan wordt het alweer een ander verhaal.
Als je onzeker bent dan zou ik wel iets over zijn geschiedenis willen weten....
Want dan heb je goed kans dat je het op den duur wel op hem overbrengt.

Een onzeker persoon, kan in sommige gevallen zelfs het meest stabiele dier uit balans brengen helaas.....

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:29

Klopt, ik heb voor dit paard een ouder dressuur paard geprobeerd.. ik dacht 18, paar jaartjes genieten. Zekerheid terug krijgen (onzekerheid komt overigens door de ongelukken die ik heb gehad)
maar merkte dat hij meer mijn spanning overnam dan dat dit paard dat deed waardoor ik al snel bij dit paard veel minder onzeker was... wellicht is dit paard er minder gevoelig voor..? Merries doe ik sowieso niet, vrouw en vrouw.. ben er persoonlijk niet zo gek op.. snapje

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:32

lastig TS.

ik denk dat je zeker een gedeelte van de ware aard ziet. ik heb bij mange paarden wel gezien dat wanneer ze goed op gezondheid en gewicht komen ze inderdaad wel eens wat meer praatjes krijgen, maar niet gevaarlijk of zo.

het is dus een gok die je neemt en niemand die ja dat kan vertellen. ook oude eigenaren kunnen natuurlijk wat vertellen. maar hij is nu weer in een ander land. komt straks weer op een andere stal en en eigenaar.

het is denk ik aan jou. durf je de gok aan, met in het achterhoofd dat je onzeker bent. of ga je voor het zekere en koop je een braaf paard die al volledig in actie is. (zal vast wat meer kosten).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:35

Merries zijn er ook in alle soorten.
Mijn merrie is liever dan lief, dus zou dat niet bij voorbaat uitsluiten.

Ja er zijn paarden die spanning overnemen en er zijn er die dat nooit doen.
En het vervelende, het is niet altijd te zeggen welke.

Deze ook is zijn voedingstoestand dan echt zo slecht dat je denkt dat hij weinig energie heeft?
Want schraler dan wat wij hier doorgaans gewend zijn bij te vette dressuurpaarden is natuurlijk niet een echt goede graadmeter.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:43

Maar je kunt ook zelf allemaal spoken (gaan) zien die er helemaal niet zijn. Ik ben simpelweg geen held meer die overal opstapt, maar toen mijn vorige pony 3 weken zadelmak was reed ik ermee in het bos. Je moet dingen gewoon doen en dan kom je er gaandeweg achter wat wel en niet bij die pony past. Als je van te voren overal bij denkt 'oooooh wat als???' Dan zit jij jezelf gek te maken en dat ga je inderdaad overbrengen op je dier.

Simpel: ja dat paard gaat veranderen als hij verhuist en een ander voer en huisvesting krijgt. Het is aan jou om dat in goede banen te leiden. Dat gaat bij iedere aankoop zo zijn. Als je dat niet ziet zitten dan zou ik lekker bij een manege blijven rijden of een bijrijdpaard zoeken. Daar is helemaal niets mis mee.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:46

TS,
staat dit paard nu nog op een handelsstal!!
zodat je misschien wat vaker en op wisselende tijden kunt gaan rijden??

Voor aankoop (gezien de reis van dit paard) zou ik zeker:
chipcontrole,
keuren - röntgen hals, rug, benen zeker doen om te zien of mogelijk artrose, chipjes aanwezig is/zijn
bloedprikken zodat je weet dat er geen " ongeoorloofde middelen" inzitten, niet alles wordt altijd genoteerd

en dan als je weet dat het paard "eerlijk" is, gaan dan met goede begeleiding proberen dit paard weer te "resetten"

dwz. niets afleren of vanuit zijn historie werken maar simpel opnieuw dingen leren zoals u denkt dat het zou moeten,
leer hen in u vertrouwen te krijgen leer hem uw regels laat hem voelen dat hij mag leren en samen leren niets moet maar vanuit het paard denken en doen, want dat is de atleet
u bent de leider die het in goede banen moet leiden

Leuk project en als het paard "eerlijk" en gezond is zou ik zeggen doen en veel plezier, en accepteer dat paarden veranderen maar dat is bij elk paard zo.

TIP:
koop geen paard op emotie,
dat gaat (bijna) altijd veel teleurstelling opleveren en geld kosten
Laatst bijgewerkt door mce op 26-08-24 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:49

har166 schreef:
Maar je kunt ook zelf allemaal spoken (gaan) zien die er helemaal niet zijn. Ik ben simpelweg geen held meer die overal opstapt, maar toen mijn vorige pony 3 weken zadelmak was reed ik ermee in het bos. Je moet dingen gewoon doen en dan kom je er gaandeweg achter wat wel en niet bij die pony past. Als je van te voren overal bij denkt 'oooooh wat als???' Dan zit jij jezelf gek te maken en dat ga je inderdaad overbrengen op je dier.

Simpel: ja dat paard gaat veranderen als hij verhuist en een ander voer en huisvesting krijgt. Het is aan jou om dat in goede banen te leiden. Dat gaat bij iedere aankoop zo zijn. Als je dat niet ziet zitten dan zou ik lekker bij een manege blijven rijden of een bijrijdpaard zoeken. Daar is helemaal niets mis mee.

Je hebt volledig gelijk, ben het helemaal mee eens. Moet mijn praatjes terug krijgen en inderdaad, ieder paard. ook een paard wat al in actie zit en goed gevoerd is kan door de verhuizing en een andere baas een heel ander paard worden.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:51

mce schreef:
TS,
staat dit paard nu nog op een handelsstal!!
zodat je misschien wat vaker en op wisselende tijden kunt gaan rijden??

Voor aankoop (gezien de reis van dit paard) zou ik zeker:
chipcontrole,
keuren - röntgen hals, rug, benen zeker doen om te zien of mogelijk artrose, chipjes aanwezig is/zijn
bloedprikken zodat je weet dat er geen " ongeoorloofde middelen" inzitten, niet alles wordt altijd genoteerd

en dan als je weet dat het paard "eerlijk" is, gaan dan met goede begeleiding proberen dit paard weer te "resetten"

dwz. niets afleren of vanuit zijn historie werken maar simpel opnieuw dingen leren zoals u denkt dat het zou moeten,
leer hen in u vertrouwen te krijgen leer hem uw regels laat hem voelen dat hij mag leren en samen leren niets moet maar vanuit het paard denken en doen, want dat is de atleet
u bent de leider die het in goede banen moet leiden

Leuk project en als het paard "eerlijk" en gezond is zou ik zeggen doen en veel plezier, en accepteer dat paarden veranderen maar dat is bij elk paard zo.

TIP:
koop geen paard op emotie,
dat gaat (bijna) altijd veel teleurstelling opleveren en geld kosten

Ja klopt hij staat er nog, en gaan volgende week weer rijden. Mocht van de eigenaar zovaak komen als ik wilt, zelf uit de wei halen etc etc... keuringen gaan er zeker weten komen !
Bedankt voor je reactie. haal ik ook een hoop zekerheid uit.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:52

Ja en de nieuwe stal kan ook heel veel schelen. Toen ik mijn huidige pony kocht zat er ik de volgende dag al op, hij was zo relaxt ik dacht huppetee erop. Na ruim een jaar verhuisde ik naar een volpension en vervolgens was hij 3 maanden van slag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:53

Maar laten we van het slechte uitgaan, hij staat bij een handelsstal. Daar kan hij altijd toch weer naar terug verkocht worden?
ja dan verlies je er misschien wat geld op, maar ja.
Maar wellicht is het wel zo'n nuchtere en heb je er 20 jaar nog plezier van.

Ga nog eens vaker rijden.
Laat inderdaad goed keuren bij jou eigen gekozen da, incl bloed test inderdaad.

Hoe rot ook, elk paard blijft een gok.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:53

Ik heb vorig jaar een schrale, onbespierde PRE merrie gekocht die ik al een jaar kende. Superlief beestje.

De hele zomer heerlijk met haar gereden, rustig bijgevoerd en aan laten komen en ik zei wel eens voor de grap 'ik heb de enige slome Spanjaard in Nederland' en ik twijfelde wel eens of ze genoeg power had om fanatiek dressuur te rijden.

Nou.. ik kan je vertellen, power genoeg! Ze is echt wel veranderd toen ze meer spieren en vetjes kreeg. Niet alleen om te zien (behoorlijk gegroeid, alle kanten op) maar ook veel meer looplust. Gelukkig blijft ze braaf en is de power heel gaaf om te voelen. Maar het is wel anders!

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:55

Hier wel de ervaring met een soortgelijk dier, wel een van 4, wat natuurlijk wel het eea veranderd.

Deze werd na een paar maanden laten bijtrekken zeker brutaler waar ik weer spanning van kreeg aangezien ik de kennis en ervaring gewoon nog niet had om dit in goede banen te leiden. Ik heb naar mijn idee de deels fout gemaakt om in deze situatie dit paard weg te zetten.

afhankelijk van je kunde zou ik (mits gezond dier natuurlijk) dit wel aandurven, maar dan wel direct met het dier lekker aan de gang gaan, dat je al wat vertrouwen kan opbouwen voordat hij eventuele ''praatjes'' gaat krijgen. Dan kan je al meer opvangen als hij zich lekker gaat voelen. Gewoon meteen lekker gaan lessen, naar locatie etc. Dat alles meteen gewoon is :)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:00

Ik heb vorig jaar een hele brave groene 6 jarige gekocht. Inmiddels heeft hij conditie en spieren, in de bak altijd nog heel braaf maar buiten wel wat meer praatjes. Maar omdat we vorig jaar zo konden beginnen heb ik vertrouwen in hem gekregen, dus als hij nu wat fanatieker is dan weet ik dat hij niet heel gek gaat etc. Ik heb de tijd gehad om aan hem te kunnen wennen en vertrouwen krijgen, en ik denk dat dat bij dit paard ook kan.

Want als jij het paard nu kan gaan leren vertrouwen, en misschien wordt hij straks wat fanatieker of een keertje fris, dan ken je hem en weet je hoe je er mee om kunt gaan.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:04

DuoPenotti schreef:
Maar laten we van het slechte uitgaan, hij staat bij een handelsstal. Daar kan hij altijd toch weer naar terug verkocht worden?
ja dan verlies je er misschien wat geld op, maar ja.
Maar wellicht is het wel zo'n nuchtere en heb je er 20 jaar nog plezier van.

Ga nog eens vaker rijden.
Laat inderdaad goed keuren bij jou eigen gekozen da, incl bloed test inderdaad.

Hoe rot ook, elk paard blijft een gok.

Is zo, je hebt ook gelijk.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:04

har166 schreef:
Ja en de nieuwe stal kan ook heel veel schelen. Toen ik mijn huidige pony kocht zat er ik de volgende dag al op, hij was zo relaxt ik dacht huppetee erop. Na ruim een jaar verhuisde ik naar een volpension en vervolgens was hij 3 maanden van slag.

En wat was het ''van slag'' hoe ging hij naa 3 maanden