Wel of niet klinisch/röntgenologisch keuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rica1311

Wel of niet klinisch/röntgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 18:53

Hoi allemaal,

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen. Doen jullie bij aankoop van een paard wel of niet een klinische/röntgenologische keuring? En waarom wel en waarom niet? Ik snap dat dit natuurlijk soms met meerdere zaken te maken heeft, maar hier ben ik juist benieuwd naar. Ik lees graag jullie antwoorden Ben ook benieuwd naar de ervaringen met gangenpaarden.

D__S

Re: Wel of niet klinisch/röntgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:10

Ik heb bij mijn beide paarden zowel klinische als röntgenologische keuring laten uitvoeren. Waarom?
Omdat ik echt al genoeg miserie heb gezien bij anderen die kon voorkomen worden met een keuring vooraf. Dan ben ik liever een paar honderd euro meer kwijt voor een keuring dan een paar duizend achteraf.

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:18

Hier alleen klinisch laten keuren. Vond het wel een fijn idee dat een dierenarts goed naar alles keek. Hoe ze loopt en hoe alles eruit ziet/klinkt. Röntgen vind ik wel echt weer een stap verder en heb ik niet gedaan.

Ik kan me voorstellen als je een paard in de hogere prijsklasse voor de wedstrijdsport koopt, je dat wel doet uiteraard.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:46

Ik heb allebei mijn paarden niet laten keuren.
De hele geschiedenis van mijn ruin is bekend en ik reed hem al een aantal jaar voordat ik hem overnam. Mijn merrie van 2 heb ik ook niet laten keuren. ik ken haar sinds haar geboorte, en ze is een uitstekend maatje voor mijn ruin.

Omdat ik ze allebei al kende durfde ik het aan om zonder keuring te kopen, een negatieve uitslag had voor mij ook niks uitgemaakt.

Mocht ik ooit een nieuw paard aanschaffen hangt het van de omstandigheden af. Een paard bij een handelaar zowel klinisch al röntgen. Ook een paard wat al veel eigenaren heeft gehad zou ik op de foto laten zetten.
Maar met een wat ouder paard waarvan de hele geschiedenis bekend is zou ik het wel zonder keuren aandurven, paard is inmiddels zo al volwassen geworden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:49

Ik heb destijds klinisch en rontgen gedaan. Dan kan je naar waarde betalen en ik wil graag vooraf weten of er al iets mis is waarvan ik kan besluiten of ik daarmee iets wil en kan. Voor mij maakt het gebruikersdoel niet uit, als er iets kapot is ben jij nadien sowieso degene die er voor moet betalen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:53

Ik had toen een paard alleen klinisch gedaan maar die bleek toen ik het paard eenmaal gekocht had helemaal kapot te zijn. Dus paard erna heb ik volledig op de foto gezet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:07

Ik heb pas een paard gekocht en deze uitgebreid laten keuren. Klinisch, röntgenologisch incl. hals/rug en zelfs nog extra halsfoto's laten maken die niet standaard zijn.

Ik heb het paard ook verzekerd, maar voor de waarde die ik wilde verzekeren was eigenlijk alleen een klinische keuring nodig.

Ellende hoef je niet te kopen. Dat krijg je vanzelf wel :x

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:32

Ooit kocht ik - jong en onbezonnen - een projectpaard zonder keuring.
(Wel had ik het dier een half jaar verzorgd.)
Daarna twaalf jaar met veel plezier gereden.

Mijn huidige Knollie heb ik klinisch laten keuren. Ze was toen 6 en er was weinig met het dier gedaan en ik wilde vooral weten of ze gezond was.
Wel had ik een dierfysio mee bij beide keren proefrijden. Deze mevrouw "heeft geen röntgenogen" (natuurlijk niet) maar het piepkleine puntje wat ze zag is bij de klinische keuring onderzocht en okee bevonden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:51

Mijn laatste 4 paarden waren veulen en 1 net jaarling en heb ik niet laten keuren.
Of ze correct op de benen staan en of de tanden netjes staan zie ik zelf ook.
De rest is dan op de gok maar prijs was ook niet hoog.
Tot de leeftijd van gaan rijden kan dan nog zoveel anders mis gaan.

Ouder paard zou ik wel minstens klinisch willen.
Duurder paard ook röntgen

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:59

Mijn eerste paard alleen klinisch laten keuren met de reden dat röntgen ik toen niet noodzakelijk vond. Helaas dit paard in juni op te jonge leeftijd moeten laten inslapen. Veel pech gehad.

Daarom liet ik m’n nieuwe paard uitgebreid op de kliniek keuren. Een fjord, voor recreatief doeleinde maar was de pech wel zat. Gelukkig röntgen en klinisch gezien 100%! Sommige verklaarde mij voor gek, maar ik wil graag een gezond dier waar ik lekker mee de bossen door kan!

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:16

Onze oudere merrie is niet gekeurd. Ik reed ze al een hele tijd toen we ze kochten, ze was 17 en drachtig. Op die moment was ze gezond. RX'en van een klinisch gezonde 17jarige waren geen meerwaarde voor ons.
Onze ruin is zowel klinisch als RX gekeurd. Gekocht met enkele bemerkingen op RX maar ook hier: klinisch gezond. En we kunnen hem alles bieden wat hij nodig heeft om geen last te krijgen van de bemerkingen, wat tor hiertoe goed lukt.
Het veulen van onze merrie is RX gekeurd op 2 jaar omdat ik graag wilde weten hoe we ervoor stonden (is een ras waarbij er wel eens wat genetische afwijkingen zijn op rx die later problemen kunnen geven) en ze wordt volgend voorjaar voor ze zadelmak gemaakt wordt opnieuw gekeurd met rug en hals erbij.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:50

Laatste nieuwe paard zowel klinisch als röntgen. Paarden zijn duur en er is vaak iets mis mee. Helaas uit ervaring geleerd dat je beter zoveel mogelijk uitsluit. Problemen krijg je sowieso, je moet ze niet kopen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:57

Eerste paard (was toen 17) ongekeurd gekocht. Helaas na 1,5 jaar in moeten laten slapen. 2e paard alleen klinisch laten keuren (nu enorm veel spijt van). Deze na 3 jaar in moeten laten slapen met spat.
3e en huidige paard zowel klinisch als röntgen gekeurd. Ik heb al zoveel ellende en verdriet gehad dat ik nu zoveel mogelijk wilde uitsluiten.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:50

In tegenstelling tot Duitsland worden paarden in Nederland bij aankoop minder vaak gekeurd. Pure dommigheid van de Nederlanders, oliedom. Dat wil niet zeggen dat een paard geen bemerking mag hebben, gebruiksdoel belangrijk. Ben een voorstander dat een paard verplicht reeds kl+rx gekeurd is zodat je alleen hoeft overkeuren en daarmee de risico 's van keuringskosten en geen paard verkleind. De keuringskosten zijn in verhouding tot de stallingskosten een verwaarloosbaar bedrag dus waarom zou je niet volledig keuren. Ook al is paard 25 jaar oud volledig keuren dan weet je wat je koopt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:54

Keuren, zeker als je er niet zoveel verstand van hebt. Sowieso altijd klinisch, dat een dierenarts er een goed oordeel over kan geven. Ik heb recent bij klanten 2 keer gezien dat een paar niet was gekeurd en dat het duidelijk op het oog iets mankeerde wat een leek niet ziet maar een kenner wel.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:13

Paardje gekocht als veulen, voordat ik er echt mee bezig ga, gaat hij rondom op de foto.
Ik heb zoveel verdrietige verhalen gelezen, dus ik wil het zekere voor het onzekere.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:28

Veulen laat ik even door mijn da beoordelen, hart/longen luisteren en bewegingsapparaat . Twee en driejarige op de foto en klinisch

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:40

Oudere merrie geen van beide, zowel ik als ouders hadden er destijds weinig kaas van gegeten. Ondanks dat ik veel plezier met haar heb gehad, ook veel rare problemen tussendoor. Ze loopt er nog steeds maar ivm kissing spines/atrose met pensioen.

Omdat ik al 1 kapot paard heb staan, de 3 jarife opvolger zowel röntgen als klinisch. Problemen en zorgen komen vanzelf wel, die koop ik niet (meer).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:02

Julius is niet gekeurd bij aankoop. Dat was wel het plan, maar dit paard was nog nooit in de hand geweest, en niet te benaderen.

Ondertussen is hij helemaal in de hand, en klinisch goedgekeurd :D
Het was best een gok, maar ik had een kundig paardenmens bij, die op het zicht ook al veel kon aflezen.
Gelukkig heeft het goed uitgepakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:06

Ik heb tot nu toe alleen veulens of een jaarling gekocht. Die heb ik allemaal niet gekeurd. Tot op heden hebben ze ook nog nooit iets gehad. Altijd fit en nooit kreupel oid

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:51

Rica1311 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen. Doen jullie bij aankoop van een paard wel of niet een klinische/röntgenologische keuring? En waarom wel en waarom niet? Ik snap dat dit natuurlijk soms met meerdere zaken te maken heeft, maar hier ben ik juist benieuwd naar. Ik lees graag jullie antwoorden Ben ook benieuwd naar de ervaringen met gangenpaarden.

Gangenpaarden zou ik sowieso laten keuren, kan iets lastiger zijn maar deze zijn op Ijslanders na vaak wat zwakker en hebben sneller achterbeen/ achterhand problematiek.

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 15:19

Dankjulliewel voor alle antwoorden! De meeste keuren dus wel als ik het hier zo lees.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:36

BigOne schreef:
Veulen laat ik even door mijn da beoordelen, hart/longen luisteren en bewegingsapparaat . Twee en driejarige op de foto en klinisch

Zo hebben wij het in de meeste gevallen ook gedaan, alles tot een jaar oud klinisch.

Ooit een keer een merrie die hoogdragend was gekocht, die alleen klinisch+bloed.
Die moest heel snel weg uit de omstandigheden hoe ze daar erbij stond, superbraaf, met goeie papieren en de prijs was er naar. Heeft nog heel wat mooie jaren bij ons gehad.

Verder, helemaal zonder keuring zou ik nooit iets kopen en normaal gezien ook niks waar al een bemerking aan is.
Problemen krijg je doorgaans vanzelf, die hoef je niet al te kopen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:48

Wij hebben altijd alles zowel klinisch laten keuren als een complete set röntgen foto's. De waarde van de paarden was daar ook wel naar.
Ik zou sowieso te allen tijde klinisch laten keuren en als het een kostbaar dier is ook een setje foto's.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:59

Ik verplaats dit topic van PaardenPraat naar Vraag Maar Raak.