Hoe weet je dat een paard eenzaam is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise061103

Hoe weet je dat een paard eenzaam is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 22:57

Mijn paardje staat nu een maand alleen op een wei.
Naast haar staan 2 andere paardjes. Ze kan hiermee wel niet in aanraking komen maar ze zien elkaar staan.
Aan de andere kant van straat staan ook paarden.
Nu valt het me de laatste tijd heb dat ze vaak in de buurt van de paarden (in de wei naast haar) staat. Ze loopt hier vaak heen en weer. Hinnikt naar hun, kijkt waar ze zijn,…. Ook mesten gebeurt vaak aan deze kant.

Mijn paardje is een echte Merie en wordt boos als andere paarden te dicht komen.
Maar toch vraag ik me nu af, is ze eenzaam of niet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:16

Paarden zijn kudde dieren.
Natuurlijk is ze eenzaam.

Hutcherson

Re: Hoe weet je dat een paard eenzaam is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 00:04

Ik heb mijn ruin drie maanden alleen gehad. Wel met maatjes aan de andere kant maar die werden zonder aankondiging ineens weggehaald. Toen mijn ruin mij niet meer opzocht en op dezelfde plek bleef staan terwijl ik de stalklussen deed, en uiteindelijk ook in de mist, al turend in de verte, liggend op de grond toen brak mijn hart. Die dag heb ik marktplaats aangeslingerd en gaan zoeken voor zijn eigen maat. Zag een foto en was gelijk verliefd. Gaan kijken paar dagen later en datzelfde weekend werd ie op stal gebracht. Ruin was ZO blij en zo heftig en overwhelming. Arm gupje toen haha. Kwam er ineens een drie keer zo grote zwarte enthousiasteling op je af gestormd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 00:15

Is toch geen probleem dat ze boos wordt als anderen te dicht komen? Als je weide groot genoeg is zouden er niet snel problemen mogen ontstaan, ook al heb je een dominant paard. Lijkt mij duidelijk dat ze eenzaam is. Je paard heeft nood aan sociaal contact. Dat is een basisbehoefte. Hoe zou jij je voelen als je met niemand contact kan hebben behalve met de buurman over het hek aan de andere kant van de straat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:51

Waarom staat ze alleen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:58

Lees je eigen bericht nog eens en dan met name het stuk over hinniken, heen en weer lopen en steeds kijken waar ze zijn.

En wat maakt het uit dat ze boos kijkt? Zolang ze niet continu andere paarden opjaagt en je ruimte is groot genoeg dan is er toch niks aan de hand?

Mijn pony is ook dominant, zeker als de rangorde nog bepaald moet worden. Maar mijn andere pony weet inmiddels precies wat hij wel en niet mag als hij bij haar in de buurt staat en dat gaat al jaren goed samen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:59

Hoeveel signalen moet ze nog geven dan?

Boos kijken is normaal gedrag.
Ze eens aan de kant jagen ook.
Het word anders als ze blijven jagen en trappen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:36

Ja je paard is eenzaam en dat is absoluut niet o.k! Paard is ongelukkig, gestressed en kan ongemakken gaan krijgen

(Bedenk je even dit in sommige landen verboden is een paard alleen te houden.)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:41

Ik sluit me bij de anderen aan. Boos worden als andere paarden te dichtbij komen is echt wat anders dan graag in je uppie in een wei staan.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:46

Mijn merrie heeft toen ik haar net had ook op een plek gestaan waar ze vooral apart van de anderen gehouden werd. Want ze joeg anderen weg en keek er zo boos naar met de oren ook nog naar achteren..
Dat verbeterde niet natuurlijk door haar zo apart te blijven houden, goh!

Toen ik een plekje in een kudde in een paddock paradise kon krijgen, heb ik haar meteen verhuisd. Binnen no time stond ze in de kudde. Te knuffelen met andere paarden. Ze staat inmiddels met 35 anderen in een kudde en daar heeft ze echte vriendjes.

Dus, zet ze ergens samen waar voldoende ruimte en voldoende voerplekken zijn.

Louise061103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 17:51

Ik snap niet dat jullie zo negatief kunnen reageren.
Ik stel ook maar een vraag, omdat ik het ook niet weet. Dat kan toch ook op een normale manier?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:59

Vind je de reacties negatief? Waarom?
Iedereen zegt: een paard hoort niet alleen te staan en ja, je paard is eenzaam.

Dat wil je misschien niet horen, maar dat is niet negatief.

En deze manier van reageren is normaal hier op bokt en door paardenkenners en -liefhebbers.
Vergeet niet, communicatie met paarden is ook zwart-wit en duidelijk. Dat doen paardenmensen dus ook naar andere mensen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:01

Louise061103 schreef:
Mijn paardje staat nu een maand alleen op een wei.
Naast haar staan 2 andere paardjes. Ze kan hiermee wel niet in aanraking komen maar ze zien elkaar staan.
Aan de andere kant van straat staan ook paarden.
Nu valt het me de laatste tijd heb dat ze vaak in de buurt van de paarden (in de wei naast haar) staat. Ze loopt hier vaak heen en weer. Hinnikt naar hun, kijkt waar ze zijn,…. Ook mesten gebeurt vaak aan deze kant.

Mijn paardje is een echte Merie en wordt boos als andere paarden te dicht komen.
Maar toch vraag ik me nu af, is ze eenzaam of niet?

Ik denk wel dat jouw paard eenzaam is.
Dat maak ik op uit hoe jij je paard beschrijft.
Heb je een mogelijkheid om er een pony/paard bij te zetten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:28

waarom denk je dat een kuddedier niet eenzaam is zonder soortgenoten erbij?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:39

Paarden zijn kuddedieren en zijn niet graag alleen, dan voelen ze zich niet veilig. Oren in de nek leggen, beetje dreigen is normaal gedrag in een kudde, of bij vreemde paarden, en merries zijn wat duidelijker dan ruinen over het algemeen.
Verdiep je eens in paardentaal, en probeer te herkennen waaróm ze doet zoals ze doet, en kijk of er een ruin of merrie bij haar kan staan, waar ze het goed mee kan vinden. Niet alle paarden vinden elkaar leuk; net als mensen willen ze het liefst een buurman of buurvrouw waarmee het klikt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:00

Louise061103 schreef:
Ik stel ook maar een vraag, omdat ik het ook niet weet. Dat kan toch ook op een normale manier?

Negatief? Iedereen reageert volgensmij vrij normaal.

En zelfs met een heel klein beetje basis kennis weet je dat paarden kuddedieren zijn en niet alleen moeten staan, toch? Je stelt een vraag, dat is goed, maar de antwoorden zijn gewoon rechttoe rechtaan; je paard is eenzaam en is zo snel mogelijk een vriendje nodig.

Ik heb ook een merrie. Die kijkt ook heel boos en jaagt anderen weg die te dicht in haar buurt komen. Maar die staat echt niet alleen hoor. En eigenlijk houd ze heel veel van haar vriendjes, ookal lijkt dat niet zo als ze er daadwerkelijk naast staat.

Ik vraag me ook heel erg af waarom je bedacht hebt dat het paard alleen in een wei te zetten een goed idee was.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:18

Mijn reactie was wellicht wat kortaf.
Ik schrik altijd gewoon als mensen een paard nemen zonder van te voren kennis te vergaren over de meest basis dingen, zoals kuddegedrag van een paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:23

Louise061103 schreef:

Ik denk dat vele er van schrikken hoeveel signalen nodig zijn en het dan nog vraagtekens geeft.

Alles roept dat ze alleen is.

Boos kijken doen we allemaal wel eens neem ik aan. Mijn paarden staan allemaal samen en mijn kleine merrie en ruin kibbelen volop maar geloof me, zonder elkaar willen ze ook niet.

Zo negatief zijn de reacties niet. Ze zijn alleen niet leuk om te horen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:29

Idd… voor je een paard koopt hoor je te weten dat een paard een kuddedier is.
Tuurlijk is je paard eenzaam en dat wat waarschijnlijk niet wat je wou horen….
Het is normaal dat een nieuw paard erbij voor onrust, platte oren, zelfs bijten, slaan,… is allemaal normaal, ze moeten uitmaken wie de baas is, maar eens dat uitgemaakt is, keert de rust terug.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:32

tengeltje11 schreef:
Idd… voor je een paard koopt hoor je te weten dat een paard een kuddedier is.
Tuurlijk is je paard eenzaam en dat wat waarschijnlijk niet wat je wou horen….
Het is normaal dat een nieuw paard erbij voor onrust, platte oren, zelfs bijten, slaan,… is allemaal normaal, ze moeten uitmaken wie de baas is, maar eens dat uitgemaakt is, keert de rust terug.

Mijne staan al aardig lang samen ennmijn merrietje schopt mijn ruin nog :') :')

Echt van die merriedingen

Een kwartier later wilt ze kroelen en loopt achter hem aan alsof ze aan hem vast zit. Hij kan dan geen stap zetten of ze is erbij, maaaaaar als hij dan bij haar wilt kijken en het zint mevrouw niet phoh. Piept ze de hele zooi bij elkaar en dan moet die weer weg.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:35

Lees je eigen verhaal nog eens. Ze heeft onrust in haar lijf en koppie. Is niet de gezondste situatie voor haar. Dat boze gedrag is waarschijnlijk ook deels frustratie. Ze kan niet doen wat paarden van nature willen, rondhangen met elkaar. En ja, waarschijnlijk zou daar in het begin best wel wat ruw gedrag plaatsvinden onderling, terwijl ze de rangorde bepalen in de kudde. Dus dat is niet zo gek.
Je kunt je ook afvragen wat die frustratie en gebrek aan toekomen in de behoeften van je paard gaat doen voor haar gedrag. Ik denk niet dat ze er een leuker paard door gaat worden, en dat is dan niet haar schuld.

Denk eens na over mogelijkheden om haar in een groep te huisvesten of een maatje erbij misschien?

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:07

Ik heb ook een merrie met een dominant karakter. Geloof me, er zijn echt wel paarden waar ze goed mee samen kan staan. Het is misschien wel goed zoeken naar het juiste plekje, maar dat gaat het helemaal waard zijn. Je krijgt er een rustige, tevreden en socialer paard voor terug!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:56

Mijn paard keek de hele tijd naar de weg toen ze tijdelijk even alleen stond. Was verder niet onrustig maar bleef echt maar naar de weg staren. Heb er een klein ruintje bij nu, nou het verschil is wel duidelijk ze is helemaal opgevrolijkt. Ik had eerst altijd merries en die mochten nooit in haar stal of bij haar eten komen, en deze kleine shet mag alles. Heel leuk om te zien. Ze hoefden ook helemaal geen rangorde te bepalen, het was toevallig echt precies een schot in de roos en een perfecte match. Ik dacht altijd wat moet mijn kwpn nou met zo'n kleine shet. Was zelfs mijn laatste redmiddel omdat 2 grote paarden voor mij te veel werk is, toen naar een stalling in een kudde maar dat was too much voor ons. Nou blijkbaar was dit toch waar ze behoefte aan had.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:24

Louise061103 schreef:

Waarheid is hard zul je bedoelen!
En als je niet eens benul hebt van de basis behoefte van een paard waar begin je dan aan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:43

Popstra schreef:
Louise061103 schreef:

Waarheid is hard zul je bedoelen!
En als je niet eens benul hebt van de basis behoefte van een paard waar begin je dan aan?

TS heeft er niet bij staan waarom het paard nu alleen staat en of ze hier iets aan probeert te doen, en het is ook 'pas' een maand met andere paarden op zicht. Ik kan me best voorstellen dat je je dan afvraagt wanneer je je nu echt zorgen moet gaan maken over het gedrag van je paard.
Ons paard heeft door omstandigheden ook wel eens een tijdje alleen moeten staan met enkel paarden op zicht of contact over de draad. Ons paard was zolang hij nog paarden redelijk dichtbij had die hij over de draad kon aanraken niet super treurig er over, helemaal alleen zonder paarden op zicht vond ie wel verschrikkelijk echt al met een of twee dagen.