Hoeveel vragen voor stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Hoeveel vragen voor stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 16:33

Mijn pony's zijn al een aantal jaar weg en ik zou graag onze stal / weide willen verhuren (obv alles zelf doen)
Ik heb alleen echt geen flauw benul wat een realistische prijs is om te vragen dus graag jullie input :)

Foto's ga ik niet plaatsen want ben nog bezig met opknappen etc. Niks luxe, wel functioneel.

Chaamse bossen (groooot) op 3km afstand. Buitenbak rijvereniging op nog geen 10 minuten stappen.
Aan huis (maar afgezonderd) dus altijd toezicht.

Stalgebouw: ongeveer 49m2
- 2 stallen van 3 x 3,5m met deuren binnen als naar buiten de paddock in. 1 stal beste te gebruiken als noodbox of opslag ivm aflopend dak.
De rest, 7 x 3,5m voor poets plaats, opslag whatever.
- licht, stroom en water (automatische waterbak).
- grond is ongeveer 2.500m2 waarvan nu een paddock van 40x15 direct aan de stallen ligt.

In principe is de huurder vrij om er van te maken wat ze wilt bv een paddock paradise oid. Omheining is allemaal in orde, hooguit shetlander proof te maken.
Ik heb zelf altijd in de wei gereden en dat ging echt prima (ook voor wedstrijden trainen etc).

Nadelen:
Ivm hoogte en de grootte, geschikt voor een D pony en een kleintje of meerdere kleine pony's.
En momenteel is er geen ruimte voor hooi opslag binnen, behalve in de stal zelf. Maar een groot pak a 200kg komt daar niet in denk ik. Ergens volgend jaar komt die ruimte er wel maarja, daar heb je nu weinig aan. Wachten / toch wat verzinnen voor een grotere hooi opslag?

Verder is het helemaal zelfservice. In overleg wel vanalles mogelijk.

Wat zijn dingen waar ik verder nog aan moet denken?

boedjang

Re: Hoeveel vragen voor stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 14:03

Ligt er een beetje aan hoeveel je er kwijt zou kunnen.als ik bedenk dat ik met 2 paarden zou willen staan, zou t max 500 huur zijn als ik ook hooi er nog bij bereken. Maar als je er een eigen paradijs, paarden buiten met schuilstal van kunt maken dan zou de prijs omhoog kunnen, want qua grond kunnen er denk wel meer staan

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 14:09

Zou goed bedenken hoe die vrijheid qua "alles mag" praktisch werkt.

Als er zaken gebeuren waar de gemeente/omgevingsplan niet mee akkoord is is het wel jouw terrein.
Als er zomaar een partijtje puin wordt aangevoerd om wat te verharden maar daar blijkt asbest in te zitten. Paar karretjes zand om wat op te hogen, maar die waren verontreinigd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 14:27

boedjang schreef:
Ligt er een beetje aan hoeveel je er kwijt zou kunnen.als ik bedenk dat ik met 2 paarden zou willen staan, zou t max 500 huur zijn als ik ook hooi er nog bij bereken. Maar als je er een eigen paradijs, paarden buiten met schuilstal van kunt maken dan zou de prijs omhoog kunnen, want qua grond kunnen er denk wel meer staan

Max een d pony en een kleine staat er....
500 euro?
Per maand?
Op 2000 m2 kun je echt niet meer dan 2 paarden kwijt als groot gedeelte gras is. En ik denk dat er niemand volle bak gaat investeren in de grond van een ander.

Daar komt dan nog hooi,stro, Brok en je tijd bij. En eventueel bakhuur... Dan kun je beter volpension gaan staan ergens.

Ik denk dat afhankelijk van hoe (netjes etc )het er uit ziet... Je een beetje tussen de 250 en 350 euro per maand kunt zitten voor het hele spul.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:15

Het is nu in principe een uitloop stal met paddock. En direct daaraan de weide.

"Huurder mag in principe doen wat ie wilt" heb ik maar kort gehouden, anders wordt het een heel lang verhaal. Maar dat is meer: indelen zoals je wilt. Maar geen dingen waar een vergunning voor nodig (zou kunnen) zijn. Dus geen extra schuilstalletje etc plaatsen.
Kan me ook best voorstellen dat iemand een groter deel wilt verharden uit de stal, prima maar zelf doen.
Wil je een PP? Prima maar zelf doen.
Maar wel in overleg uiteraard maar denk dat als iemand grootste plannen heeft, dat wel besproken wordt voor de paarden komen.

De stal wordt helaas niet groter of hoger dus 1 grote pony en een kleintje, of 3/4 kleine pony's is de max. Heel veel meer zal het ook niet zijn bij gebrek aan rijbak.

€250 ja? Oh relaxed. Had minder verwacht :+ maar ik heb ook echt geen idee van de prijzen anno 2024.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:22

Dat is 125 per dier en daar komt de rest dan nog bij. Zijn ze iets goedkoper uit dan op een pension stal maar moeten ze wel alles zelf doen.

Vraag is enkel, of je voor dat geld zo veel privacy in wil leveren en risico dat het toch niet gaat zoals je wil op je terrein. Denk aan paasei maken, gerust een week niet komen... Of juist heel de dag op jouw terrein hangen. Iedereen mee nemen. je wei helemaal vernaggelt etc.

Maar het kan ook goed gaan natuurlijk hoor, alleen wel dingen waar je van te voren over na moet denken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:56

Sky. Denk dat er echt wel mensen zijn die liever 250 eu per paard betalen voor een fijne prive plek.liever dan vol pension ergens.
Dus 400/500 eu vind ik niet raar.
Hier in de randstad verhuren ze een weide zonder verdere toestanden( geen schuil,verharding etc (voor 300 eu per maand.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:02

Er past maar 1 grote pony en een kleine.... vergeet even niet dat jij in een hele andere omgeving zit.

Hier in deze omgeving kost volpension 300 tot ca 400/450 euro en voor 400 euro zit je echt op een vrij luxe stal....

250 euro per dier zou uitkomen op ruim 400-450 euro per dier, en dan heb je nog geen bak en al het werk ...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:04

Per maand 4/500?
Ik betaal per jaar 500 euro voor een stuk van 4000m2. Moest er wel zelf stallen op zetten en heb geen stroom en water, maar woon er tegenover, dus geen probleem voor mij. Ik snap dat ik een mazzeltje heb met 500 per jaar, maar ik zou er zeker geen 500 per maand voor betalen. Ik zou bij het stuk van TS denken aan een euro of 200 max per maand.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:19

Voorheen huurde we met 5 eigenaren 2 hectare met schuilstal van de gemeente voor 2000€ per jaar en dat was in Rotterdam.

Geen idee wat de prijzen bij jullie doen maar ik weet wel dat paarden in eigen beheer niet aan huis echt heel veel energie,tijd en geld kost en dat je dat echt moet willen.
Ik twijfel zelf om toch weer voor pension te kiezen omdat 2x per dag 7 dagen in de week het onderhouden van het perceel echt niet persee goedkoper is dan pension.
Voor 4-500€ zou ik het nooit niet doen weinig hooi opslag betekend geen grote inkopen van baaltjes dat tikt aan per maand voor 2.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:38

Ik zou zelf dan echt op zoek gaan naar één iemand met twee, maximaal drie (kleine) pony's en dan per maand een vast bedrag rekenen aan kale huur, dus niet per pony. Ik vind als het 'helemaal-zelf-doen is' en er één slechts iemand staat, nooit zo fair om per pony te betalen, eerlijk gezegd. :o Op half- of volpension vind ik dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik weet niet hoe de prijzen in jouw regio zijn natuurlijk, maar ik zou zelf denken aan zo'n 100,- tot 125,- kale huur per maand (dus ook zonder stroom en water, dat zou ik dan weer apart berekenen), gezien het 'helemaal-zelf-doen' concept en de grootte van het totale stuk. 2500 vierkante meter is niet zo heel groot.. Maar nogmaals, wel rekening houdend met wat andere 'doe-alles-zelf' stallen in je nabije omgeving rekenen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:42

100 euro Kale huur? Dat is echt het andere uiterste en daarvoor zou ik nooit vreemd volk op mijn dam willen....
Hier in de buurt betaalde je dat 15 jaar geleden al aan kale boxhuur op stallen.
Of bedoel je 100 euro per dier?

Ik zou ook altijd een prijs voor het totaal vragen...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 18:58

Het is inderdaad afhankelijk van wat we er voor kunnen vragen, of we het willen verhuren. Voor €100 is het het niet waard.

We hebben nu een jaartje paarden van een kennis er in gehad en toch wel leuk om gewoon weer paarden te zien als je uit je raam kijkt.
Maar zou wel rustig willen kijken tot de juist persoon en niet de eerste de beste erin zegmaar.

Kan ik hier ook wel vragen trouwens: hoe krijg je een contract rechtsgeldig? Waar bijvoorbeeld in staat dat ze begin van de maand betalen, 1 maand opzegtermijn etc.

Ik weet dat je een paard niet zo maar aan t hek mag zetten na 1 maand niet betalen :+ maar dat weet ik van Bokt topics. Officiële wetgeving zegmaar krijg ik niet gevonden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:15

Ik betaalde 100 per maand voor 3000 m2 weide, twee boxen van 2.90*2.90, kleine opslag van 2*3 en een afdak van 5*3.
Heb er dan zelf tracks, paddock en verharding rond gemaakt.
Ik kon er makkelijk 2-3 paarden op houden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:32

500 per maand vind ik veel… 150 Max eerder. := ik verhuur nu een grotere oppervlakte weide met 20*40 piste (die enkel ik verder gebruik maar we zien elkaar nooit dus :+ in praktijk heeft ze de boel voor zich alleen met als voordeel dat in geval van nood ik ‘s avonds eventueel even kan voeren of nakijken of war dan ook gezien zij altijd in de ochtend gaat.)
De rest moet ze zelf doen en betalen alleen brengen wij het hooi ook (ze betaald het hooi wel zelf).

Vind 500 flink veel voor een schuur en een bak waar je eigenlijk niet gek veel mee kan en vijf plukken gras die dan nog over blijven als weide.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:42

Ik kom zelf uit de regio, goedkoopste is Schriek met 195€ per maand, en is een volpension.
Ik zou zelf als ik in jou schoenen stond rond de 150/170€ per paard, per maand vragen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:38

Onlylienn schreef:
Ik kom zelf uit de regio, goedkoopste is Schriek met 195€ per maand, en is een volpension.
Ik zou zelf als ik in jou schoenen stond rond de 150/170€ per paard, per maand vragen.

Volpension is 195, maar je zou voor een kale stal 150 vragen ? Paard op onbeperkt hooi aan drie euro per baaltje eet al minstens 75 euro per maand aan hooi, dan nog stalbedekking, keachtvoer, en je zit daar nog eens aan min 50-75, kom je aan 300 euro voor een paard. En je moet al het werk (en meer dan op een pensionstal) zelf doen…
150 voor het ganse stuk land , ongeacht aantal paarden vind ik logischer klinken.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:21

Nyaleti schreef:
Het is inderdaad afhankelijk van wat we er voor kunnen vragen, of we het willen verhuren. Voor €100 is het het niet waard.

We hebben nu een jaartje paarden van een kennis er in gehad en toch wel leuk om gewoon weer paarden te zien als je uit je raam kijkt.
Maar zou wel rustig willen kijken tot de juist persoon en niet de eerste de beste erin zegmaar.

Kan ik hier ook wel vragen trouwens: hoe krijg je een contract rechtsgeldig? Waar bijvoorbeeld in staat dat ze begin van de maand betalen, 1 maand opzegtermijn etc.

Ik weet dat je een paard niet zo maar aan t hek mag zetten na 1 maand niet betalen :+ maar dat weet ik van Bokt topics. Officiële wetgeving zegmaar krijg ik niet gevonden?

TS, heb je zelf al een huurprijs in gedachte?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:59

Ik heb

3 stallen
1 20x40 rijbaan
1 paddock 10 x 6 daar tegenaan een schuilstal 3 x 6 nij elkaar dus 13x6
1 stuk weide in 4 delen verdeelt.

Ik betaal 150 per paard, doe alles zelf
Mestafvoer en hooi betaal ik ook zelf

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:47

lies schreef:
Per maand 4/500?
Ik betaal per jaar 500 euro voor een stuk van 4000m2. Moest er wel zelf stallen op zetten en heb geen stroom en water, maar woon er tegenover, dus geen probleem voor mij. Ik snap dat ik een mazzeltje heb met 500 per jaar, maar ik zou er zeker geen 500 per maand voor betalen. Ik zou bij het stuk van TS denken aan een euro of 200 max per maand.

Dat is toch niet te vergelijken met een stuk waar wel een ruime stal op staat met/inclusief stroom en water?
Ik zou voor kale huur uitgaan van €75, tot €125,- per pony/paard-plek.
En dan verhuren voor minimaal de prijs van 2 dieren. Je wilt ook niet het spul verhuren voor een minibedrag en een paard alleen is ook niet diervriendelijk.

De paddock is 15 bij 40 aansluitend aan de stal. Dus dat geeft al een inloopstal.
Als het een zandpaddock is dan kan je die toch ook als bak gebruiken?
Desnoods even draadje spannen bij de rand van de bestrating/bij de stal waar het andere dier dan even opgesloten kan staan. Of in de wei laten.

2500m2 is prima voor dieren die amper tot niet op het gras mogen. op een pensionstal hebben ze vaak minder grote paddocks. En minder uren buiten. Of is geen weidegang een probleem in de zomer.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:58

Zelf zou ik niet meer dan 150 willen betalen. Er is maar 1 stal geschikt. Deze kan dus ook alleen voor een pony. Dus het moet iemand zijn die een paar shetjes heeft voor de leuk of 1 pony met een klein maatje. Deze moeten goed genoeg met elkaar kunnen om in 1 stal te staan.

Alle andere kosten komen hier nog overheen. Bakhuur, onderhoud omheining, voer etc. Denk dat het anders heel duur voor die persoon uitpakt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 13:36

Ik schop dit topic even omhoog voor verdere input van jullie. :)

Ik heb zelf jaren een grote shet en een D pony zo gehouden en dat ging prima. Heerlijk plekje (al kwam voor mij de luxe erbij dat het aan huis is natuurlijk, dan ga ik geen honderden euros leggen om ergens net wat beter te staan).

Iemand tips hoe het zit met een contract? Want ik krijg online wel voorbeelden gevonden maar ik lees hier op Bokt vaak dat het in de praktijk geen zak waard is.
Al staat er in het contract bijvoorbeeld "na 2 maanden niet betalen, beëindiging contract" dan mag ik de pony's alsnog niet aan het hek knopen natuurlijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:51

Even als voorbeeld qua huisvesting niet goor bedragen. Ik heb een dierenweide van 2500m2. Hierop heb ik een stal van 50m2. De stal voor de 2 paarden is een loopstal. Dan lopen er 3 geiten die ook een stal hebben met uitloop in de winter en eigen gras gedeelte in de zomer. Een kippenhok en de kippen lopen in het gras tussen de geiten. Een paddock die niet heel groot in maar er kan in gereden worden. En een stuk weide voor in het seizoen. In de stal heb ik een zadelkamer en een opslag. Ik heb voordroog hooi en dat staat buiten. Genoeg mogelijkheden

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:35

En dat allemaal op 2500m2???
Dan hebben de paarden toch niks als weide?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 20:55

Jawel hoor.
Grond is even groot en als ik hier even een kippenhokje met wat meters uitloop bij denk, blijft er echt zat gras over hoor. Niet volledig op gras, je zult moeten bijvoeren maar prima toch? Paarden staan wel lekker met de kop naar beneden en kunnen de benen strekken.