Verschil Andalusiër en PRE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Verschil Andalusiër en PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 10:22

Hoi allemaal, Ik zag laatst een paard te koop staan, dit was een andalusiër en dat maakte dat ik even wat onderzoek ging doen naar wat een andalusier is. Nu zegt de huidige eigenaar dat de ruin geen stamboek heeft en de hengst ook niet bekend is bij haar.
Vandaar dus mijn vraag, is andalusiër gewoon een verzamelnaam voor elk spaans paard ongeacht bloedlijnen? En een PRE is dan een goedgekeurd Spaans paard?
Nu zijn voor mij bloedlijnen niet zeer belangrijk maar wat denken jullie? Is dit een red flag waar ik voor moet oppassen? Het feit dat hij geen papieren heeft maakt wel dat de prijs er ook naar is en dat is dan wel weer een voordeel.

Voor zover ik goed begrepen heb is de drachtige merrie naar hier gekomen en is dit ruintje haar zoon. De huidige eigenaar heeft hem bij deze mensen dus gekocht

Duhelo

Re: Verschil Andalusiër en PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:36

De mijne is ook een Andalusiër, haar ouders zijn wel beide PRE, maar hetzelfde verhaal, door import zijn er geen papieren meegekomen oid en zo kon het veulen niet ingescrhreven worden. Op zich maakt dat niet uit, op papier kan je niet rijden. Enige dat je hebt is dat het "leuker" is om te zeggen dat je een PRE hebt dan dat je een Andalusiër hebt.

PRE is in principe "puur ras", bij paarden zonder papier heb je het risico dat er minder gekeken is hoé er gefokt is ...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 10:54

Duhelo schreef:
De mijne is ook een Andalusiër, haar ouders zijn wel beide PRE, maar hetzelfde verhaal, door import zijn er geen papieren meegekomen oid en zo kon het veulen niet ingescrhreven worden. Op zich maakt dat niet uit, op papier kan je niet rijden. Enige dat je hebt is dat het "leuker" is om te zeggen dat je een PRE hebt dan dat je een Andalusiër hebt.

PRE is in principe "puur ras", bij paarden zonder papier heb je het risico dat er minder gekeken is hoé er gefokt is ...

Op papier kan je niet rijden idd, en als dit mijn droompaard blijkt te zijn en ook gezond dan is dat ook zo. Bij de PRE´s heb je dan ook wel meer rasgebonden aandoeningen misschien? Hoe de eigenaresse hem beschrijft is hij ideaal qua karakter en ook echt wat ik zoek. We gaan binnenkort kijken, daarom dat ik even meer wilde weten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:39

Het gaat om een paard met spaanse looks zonder papieren. Ik zit niet zo in de spanjaarden maar mochten er rasgebonden afwijkingen zijn dan zou ik daar wel extra op testen omdat je niks weet over de ouders en hoe gezond die zijn. Misschien is pssm van belang?

Edit: ik lees je opmerkingen over wellicht minder problemen dan bij de pre. Ik zou juist extra op mijn hoede zijn omdat er nog steeds pre-bloed in zal zitten. En waar ze bij ras-paarden iets weten over ziektes in de lijn (en dat minimaliseren) kunnen ze bij papierloos maar raak fokken zonder dat een nakomeling wordt gezien als hoog risico op probleem X.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:51

Ik heb ook een Spaanse, waarschijnlijk wel PRE (mogelijk met iets anders gekruist). PRE is een erg streng stamboek, dus als er iets niet goed is (bijv. vader nog niet goed gekeurd), krijgt het veulen geen papieren (carta). Het kan prima zijn dat mijn paard wel een zuivere PRE is (als in, afstamming) maar dus niet volgens de officiële weg. Ik weet dat verder niet.
Het maakt mij niet uit verder, het is duidelijk een Spaanse met het karakter waar ik van houd. Ik ben niet zo bang voor gebreken eigenlijk, maar keuren en op de foto zetten is natuurlijk altijd goed.
En waar en hoe ze beleerd zijn kan ook uitmaken.
Ik zal vooral kijken of dit paard bij je past; Spaansen zijn wel een vak apart, is mijn ervaring :P Maar als je daar van houd, zijn het echt geweldige paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:13

Bij zowel een PRE als Lusitano moeten zowel de vader als de moeder goedgekeurd zijn voor de fokkerij, als een van de twee niet goedgekeurd is dan krijgt de nakomeling geen papier en is het een Andalusier of Cruzado. Cruzado's kunnen ook nog gekruist zijn met ander bloed maar de meesten zijn gewoon volbloed.

En nee, het is een ruin..dus papier is helemaal niet belangrijk.
Inderdaad zijn ze vaak gunstiger geprijsd terwijl het net zulke goede paarden kunnen zijn.

Gewoon goed laten keuren verder.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 13:58

Ja ik laat sowieso goed keuren. Ik was ook helemaal niet op zoek naar een Spaanse maar hij werd me aangeboden en hoe de eigenaresse zijn karakter beschrijft zou hij ideaal zijn voor wat ik wil doen. Is verder ook een "simpele' geen erg luxe uitstraling of hoge beenactie maar zo heb ik het liever. De papieren maken mij niet zo veel uit, zolang ik een fijn paardje heb ben ik helemaal gelukkig. Hij is trouwens in Nederland geboren en zijn huidige eigenaresse wilde hem zelf gaan opleiden. Ik heb dus wel de indruk dat hij een fijne vriendelijke opleiding heeft, maar nog niet zadelmak. Als hij in Spanje was opgeleid deed ik het eigenlijk sowieso al niet. Ik zie met de paarden van daar eigenlijk iets te veel mis gaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:43

Heel verstandig.

Ja ik vind persoonlijk de karakters over het algemeen super fijn.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 16:49

Mijn instructrice heeft zelf ook 2 Spanjaarden staan dus zij kan me er ook wel goed in begeleiden. Zij heeft er 2, eentje zelf opgeleid en de andere was al zadelmak. Het verschil is gigantisch. Haar hengst is super braaf, natuurlijk wel zijn karakter en sterk maar zal zeker niet gemeen uit de hoek komen. Haar ruin die al zadelmak was is echt zo´n typetje, als je er niet zeker van bent of je begint met halve energie eraan dat er ongelukken van komen. Bleek trouwens ook kissing spine te hebben wat ze heel mooi zo hadden gefotografeerd dat je het net niet kon zien op foto en is blind aan 1 oog omdat ze er met een hooivork hebben in gestoken. Voor mij geen spaans paard uit Spanje dus :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:34

Pfft..Ja in Spanje gaan ze er soms gruwelijk mee om helaas.

Maar bij KS hebben ze vaak pijn dus dat vertekend het karakter wel denk ik.

Het zijn vaak paarden voor mensen met gevoel. En natuurlijk wisselen de karakters wel onderling. Ieder paard is anders. Maar dat is sowieso de gok die je neemt bij het kopen van een onbeleerd paard.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 17:39

Elisa2 schreef:

Het zijn vaak paarden voor mensen met gevoel. En natuurlijk wisselen de karakters wel onderling. Ieder paard is anders. Maar dat is sowieso de gok die je neemt bij het kopen van een onbeleerd paard.

Inderdaad, ik bedoel daarmee niet dat hij een slecht karakter heeft, maar zijn gedrag is niet normaal. Heeft op zijn neus ook heel veel littekens van een serreta en op de flanken van sporen. Ik zal het nooit begrijpen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:49

Je kunt ook prima Spanjaarden uit Spanje halen. Maar wel goed kijken naar de stal en het beste al voor ze beleerd zijn. :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:27

Waidida schreef:
Elisa2 schreef:

Inderdaad, ik bedoel daarmee niet dat hij een slecht karakter heeft, maar zijn gedrag is niet normaal. Heeft op zijn neus ook heel veel littekens van een serreta en op de flanken van sporen. Ik zal het nooit begrijpen

Een vriendin van mij koopt zelf haar paarden in Spanje, heeft er ook gewoond en zegt de de lokale bevolking juist veel waarde ziet in de littekens op de paarden. Dat geeft aan dat het paard karakter heeft en moeilijk te beleren was, dan zien zij graag en deze paarden zijn ook duurder... |( vreselijk toch..

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 19:38

Daar kan ik echt gewoon niet bij. Dat je een dier zoiets kan aandoen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:11

In Spanje sporen ze soms echt niet hoor..

Hoefsmid gaf aan dat merendeel wat ie uit Spanje heeft doodsbang is. Ken er ook teveel met serreta littekens.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 18:02

Wij zijn eergisteren bij de andalusier gaan kijken maar hebben beslist hem niet te kopen. Behalve dat hij echt nog extreem puppypaard was en enorm smalle schoudertjes had was de bouw niet echt wauw en toonde hij best nog wel wat hengstengedrag. Wat me vooral ook echt tegenhield was de erg korte rug, ik zag mezelf in de toekomst als problemen hebben om een goed passend zadel te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:27

Ja dat kan inderdaad weleens lastig zijn, ze zijn ook laatrijp. Dan was dit gewoon niet het paard voor jou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:37

Waidida schreef:
Wij zijn eergisteren bij de andalusier gaan kijken maar hebben beslist hem niet te kopen. Behalve dat hij echt nog extreem puppypaard was en enorm smalle schoudertjes had was de bouw niet echt wauw en toonde hij best nog wel wat hengstengedrag. Wat me vooral ook echt tegenhield was de erg korte rug, ik zag mezelf in de toekomst als problemen hebben om een goed passend zadel te vinden.

hm, je weet toch dat je op een Andalusiër niet kunt rijden?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andalusi%C3%ABr_(kip)

}>

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:07

Ik heb een Andalusier (zonder papier) en een PRE (geregistreerd bij de ANCCE). We vermoeden dat de Andalusier ook een PRE is, maar zonder DNA test van hem en zijn ouders krijg ik er geen papier bij. Dan weten ze niet 100% zeker dat het ook echt een zoon is van twee PRE's met papier. Daarom is hij als Andalusier verkocht en was ook iets goedkoper, maar 2021 waren de prijzen nog heel anders.

Ik heb mijn paarden zelf uit Spanje gehaald en heb inmiddels verschillende contacten in Spanje. Je moet idd goed kijken waar je ze vandaan haalt. De meeste PRE's en Andalusiers in NL vind ik van slechte kwaliteit. In Duitsland vind je soms wel goede, maar die zijn heel erg duur.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 12:30

We hebben uiteindelijk besloten hem niet te kopen. De schouders waren zooo smal en de ribben dan weer erg rond. Het karakter was ook net niet dat en toonde nog erg veel hengstengedrag. Het was gewoon geen match