Veulen in de trailer, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Veulen in de trailer, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 19:28

Ik blijf maar twijfelen hoe ik dit ga doen, ik heb al veel mensen gevraagd en krijg zoveel verschillende adviezen.. en hier vast ook, maar ik hoop toch iets doorslaggevends te lezen :)

Ik heb een veulentje van bijna 3 maanden oud, en ik wil graag met haar naar de keuring.. of graag, mijn trailertwijfels gooien wel wat roet in het eten.

Het veulentje kan al meelopen aan een touwtje, dat snapt ze super goed. Ook weer stoppen en even stilstaan gaat heel goed. Pasjes achteruit kent ze. Vastzetten zijn we mee bezig, dat vlot iets minder. Ze gaat niet hangen, maar kan wel ineens besluiten om weg te willen lopen en kan dan wat van links naar rechts dralen. Gewoon nog niet helemaal goed, dat kost nog wat oefentijd.

De trailer hebben we ook geoefend, en hier zit dus mijn grootste twijfel. Misschien denk ik ook wel teveel hoor..

De merrie is goed trailermak en loopt er zo in, en het veulen inmiddels ook. Tuurlijk vond ze de klep gek, maar ook wel weer interessant. Ik heb eerst geoefend zonder tussenschot, en ook al een paar keer met toen zonder goed ging. Ze krijgt wat brokjes in de trailer, ik heb haar nog niet vast gezet dus gewoon aan touw en zelf wat druk geven als ze wel achteruit wou. Dit gaat eigenlijk best goed.

Maar goed, nu moeten we natuurlijk ook gaan rijden.. en mijn twijfels, of eigenlijk opties:

- tussenschot er in, veulen los (tussenschot er in vind ik fijn, dan kan de merrie niet het veulen per ongeluk klemzetten of pletten, maar veulen los vind ik erg spannend: omdraaien, onder de stang door en klem komen te zitten)

-tussenschot er in, veulen vast
(Lijkt me de fijnste optie, maar echt vast staan is ze dus nog niet helemaal oké mee en daarom vind ik dit wel een risico.. ik heb wel een elastisch koord gehaald voor het vastzetten, maar toch)

-tussenschot er uit en alleen de merrie vast
(Ik heb alleen deelbare stangen, dus de stabiliteit is wel uit de trailer als ik geen tussenschot doe.. plus, de merrie kan alle kanten op en ik zie gewoon ongelukken gebeuren met een los veulen)

Ik heb echt veel mensen gevraagd, iedereen zegt iets anders en heeft andere ervaringen. Jullie natuurlijk ook, maar ik hoop toch op veel tips!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:36

Lange stangen kopen. Tussenschot er uit, veulen los. Schot onder de voorstang of de voorpunt vullen met strobalen zodat veulen niet onder de voorbalk kan. Is veulen klein genoeg, kan het ook zonder schot of strobaal, want dan komt het toch niet klem te zitten.
Alternatief: met schot, veulen los, en voorpunt vullen met strobaal/schot maken zodat veulen niet om kan lopen naar moeder, ook al zou het niet klem kunnen komen te zitten.

Voordeel van eerste scenario is dat veulen dichter tegen moeder aan kan staan en evt omgedraaid kan reizen (is meestal fijner) en kan drinken. En veiliger, want het kan niet tóch zichzelf klem zetten bij de moeder ondanks strobalen etc.

Altijd veulenrek achterop de trailer!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:39

Als je een deelbare stang hebt en geen speciale verstevigde trailer die zonder stangen kan rijden kan je uit veiligheid natuurlijk niet zonder dat tussenschot rijden. Verkijk je er niet op hoeveel impact het heeft als je de stevigheid van de stangen weghaalt.

Dan blijven de opties met tussenschot over, of een andere trailer regelen of een set nieuwe lange stangen kopen.

tengeltje11

Re: Veulen in de trailer, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:43

Zo’n jonkies gaan hier altijd los in de trailer. Ze hebben nog geen verstand om in angst modus verstandig te reageren en los raken ze nergens onder vast of op.

Ook ik zou tussenschot weg laten, merrie vast op de trailer en veulen los er bij. Als ze vlot onder de stang door kan, gewoon zo laten, als ze te groot is om onder de stang te kunnen , idd stro baaltje voor de eerste stang zodat ze daar niet vast raakt en heel rustig rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:45

En is dat allemaal niet (meer) te regelen, huur dan een 2-paardsbusje, zet merrie en veulen er beide los in met alle tussenschotten opzij (zodat je in feite een kleine rijdende box krijgt) en ga op die manier op pad.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:51

Hier neem ik ze als volgt mee:
- tussenschot erin
- baaltjes stro/ hooi voorin zodat ze niet onder de voorstang kan
- boven de klep ook dicht maken
- niet vastzetten
- inladen en rustig gaan rijden

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:47

Nooit tussenschot of stangen eruit halen. Ze zitten er niet voor niks in..

Ik doe er een pallet voor en veulen los naast de moeder en achterklep + bovenklep dicht. Als ze vaststaan zijn gewent gewoon aan 2 touwen vast zetten. Gaat eigenlijk nooit verkeerd. Ik rij er niet anders om. Gewoon normaal met verkeer meegaan. Ze zijn niet van porselein :o
Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 22:21

Die pallet is wel slim ja Kabayo! Ik heb ook wel hooipakjes, al vraag ik me af of dat niet gaat schuiven. Onhandig ook met het deurtje en de voerbak daar, ik heb niet super veel ruimte voorin door de voerbak.

Ik ben niet van plan om voor die ene keer andere stangen te kopen, ik ga wel even kijken of ik een dubbele stang kan lenen. Anders zal het gewoon zo moeten, het veulentje loopt zo de trailer op dus dat is het probleem niet.

Misschien inderdaad niet te moeilijk denken en gewoon los naast de moeder met tussenschot, en aan de voorkant zorgen dat ze niet onder de stang door kan. Tussenschot vind ik wel fijn om er in te hebben, dat is wel mijn eerste keus..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:02

Ik heb het op deze manier gedaan.

Het veulen was wel wat jonger dan 3 maanden, dus mocht het een korte rit zijn (half uur), zou je het veulen naar mijn mening prima 'gewoon' naast de merrie kunnen zetten.
In mijn geval was het een rit van anderhalf uur heen en het veulen heeft grotendeels rustig liggen slapen en een gedeelte rustig gestaan.
Er was absoluut op geen enkel moment sprake van paniek en natuurlijk pas je je rijgedrag er flink op aan. :)

Het komt goed hoor, vaak maken we ons veel te veel zorgen en achter blijken veulens zich vaak ontzettend makkelijk aan te passen aan de situatie waarin ze zitten. :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:04

Veulen los. Schot eruit en 2 lange stangen. Als veulen een vak kan vullen past vast zetten.
Minimaal zeil dicht, liever een rek.
Wat mij betreft geen ander manier mogelijk voor vervoeren van veulens met de merrie

Anders wagen huren of vervoer bedrijf inschakelen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 01:55

zorro schreef:
Die pallet is wel slim ja Kabayo! Ik heb ook wel hooipakjes, al vraag ik me af of dat niet gaat schuiven. Onhandig ook met het deurtje en de voerbak daar, ik heb niet super veel ruimte voorin door de voerbak.

Ik ben niet van plan om voor die ene keer andere stangen te kopen, ik ga wel even kijken of ik een dubbele stang kan lenen. Anders zal het gewoon zo moeten, het veulentje loopt zo de trailer op dus dat is het probleem niet.

Misschien inderdaad niet te moeilijk denken en gewoon los naast de moeder met tussenschot, en aan de voorkant zorgen dat ze niet onder de stang door kan. Tussenschot vind ik wel fijn om er in te hebben, dat is wel mijn eerste keus..

Gaat niet schuiven. Zit zo vast als een huis. Heb het aan de bovenkant vast aan de stang en aan de zijkant aan de paal van de stang :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 06:58

Ik hou het tussenschot er in. Veulen aan de ene kantel, merrie aan de andere kant. Als ze heel jong zijn laat ik het veulen los en zeiltje dicht. Ik maak de voorkant ook dicht zodat ze niet onder de voorstang door kunnen. Als ze het vaststaan een beetje kennen zet ik ze wel vast op de trailer. Ze zijn dan vaak ook zo groot dat ze al niet meer goed kunnen omdraaien in de trailer.

Tot nu toe nog geen problemen gehad gelukkig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:07

Tussenschot erin laten, ik heb een plaat van betonplex voorin vastgemaakt met tie wraps. Veulen vastzetten (touwtje onder de stang door en er 1x omheen draaien voordat je het vastmaakt). Ik zal straks even wat foto's voor je maken. Mijn veulens kenden het vaststaan ook niet, behalve op de trailer. Al mijn paarden trouwens want ik zet ze verder nooit vast. Ik leer ze gewoon stil staan.

Oh ja, zorg sowieso dat je een scherp mes bij je hebt, dan kun je in geval van nood altijd snel dingen los snijden mocht het nodig zijn. Een reserve halster en touw is ook slim.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:41

Cioccolato schreef:
Veulen los. Schot eruit en 2 lange stangen. Als veulen een vak kan vullen past vast zetten.
Minimaal zeil dicht, liever een rek.
Wat mij betreft geen ander manier mogelijk voor vervoeren van veulens met de merrie

Anders wagen huren of vervoer bedrijf inschakelen.

Dit.
Was ooit bij een kliniek met pleegmerrie’s en die accepteren geen ander vervoer. Ze hadden er teveel ongelukken mee gezien.
Veulenvoetjes onder schotten, veulens die toch willen drinken en dan niet passen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:46

Merrie vast, veulen los, geen schotten
liefste een andere stang aan de achterkant en boven de klep goed afsluiten met een veulenrek

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:08

Wij doen het als de meesten hier. Tussenschot eruit, merrie vastzetten, veulen los. We hebben lange stangen gekocht voor de stabiliteit van de trailer. Altijd zeiltje dichtmaken en rijden maar. Meestal staan de veulens omgedraaid als we aankomen op bestemming, dat lijken ze prettiger te vinden tijdens het reizen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:06

Kan je bij de keuring een stal huren?
Zoniet: zou ik het schot eruit laten. Want dan wordt je trailer waarschijnlijk je stal?
Ik deel jouw angst voor klem zetten niet: merries weten wel waar hun veulen staat. Ik denk dat jij meer beren op de weg ziet dan jouw paardenkinders. (Goed hoor! Voorbereiding is ook veiligheid.)

Met schot zou ik het veulen ook vastzetten. Touwtje kort en een slag om de boom heen. Als het veulen daar niet groot genoeg voor is, zou ik zonder schot gaan.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:20

Ik heb niks toe te voegen aan mijn voorgangers wat betreft het vervoeren, ik heb zowel met als zonder tussenschot gedaan en beide werkt. Veulen wel altijd los.

En nooit, maar dan ook nooit, een paard vast zetten met een elastisch touw.