Ik heb een veulentje van bijna 3 maanden oud, en ik wil graag met haar naar de keuring.. of graag, mijn trailertwijfels gooien wel wat roet in het eten.
Het veulentje kan al meelopen aan een touwtje, dat snapt ze super goed. Ook weer stoppen en even stilstaan gaat heel goed. Pasjes achteruit kent ze. Vastzetten zijn we mee bezig, dat vlot iets minder. Ze gaat niet hangen, maar kan wel ineens besluiten om weg te willen lopen en kan dan wat van links naar rechts dralen. Gewoon nog niet helemaal goed, dat kost nog wat oefentijd.
De trailer hebben we ook geoefend, en hier zit dus mijn grootste twijfel. Misschien denk ik ook wel teveel hoor..
De merrie is goed trailermak en loopt er zo in, en het veulen inmiddels ook. Tuurlijk vond ze de klep gek, maar ook wel weer interessant. Ik heb eerst geoefend zonder tussenschot, en ook al een paar keer met toen zonder goed ging. Ze krijgt wat brokjes in de trailer, ik heb haar nog niet vast gezet dus gewoon aan touw en zelf wat druk geven als ze wel achteruit wou. Dit gaat eigenlijk best goed.
Maar goed, nu moeten we natuurlijk ook gaan rijden.. en mijn twijfels, of eigenlijk opties:
- tussenschot er in, veulen los (tussenschot er in vind ik fijn, dan kan de merrie niet het veulen per ongeluk klemzetten of pletten, maar veulen los vind ik erg spannend: omdraaien, onder de stang door en klem komen te zitten)
-tussenschot er in, veulen vast
(Lijkt me de fijnste optie, maar echt vast staan is ze dus nog niet helemaal oké mee en daarom vind ik dit wel een risico.. ik heb wel een elastisch koord gehaald voor het vastzetten, maar toch)
-tussenschot er uit en alleen de merrie vast
(Ik heb alleen deelbare stangen, dus de stabiliteit is wel uit de trailer als ik geen tussenschot doe.. plus, de merrie kan alle kanten op en ik zie gewoon ongelukken gebeuren met een los veulen)
Ik heb echt veel mensen gevraagd, iedereen zegt iets anders en heeft andere ervaringen. Jullie natuurlijk ook, maar ik hoop toch op veel tips!