Buitenrit en beginneling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arual91

Buitenrit en beginneling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 17:14

Hoi! Ik ben nog een ‘broekie’ in de paardenwereld en heb laatst een begeleidde buitenrit voor beginners van 2 uur gedaan. Dit vond ik zo leuk dat ik nu ben gaan lessen. Meteen de eerste les kreeg ik een super goede zitles waarbij ik moest lichtrijden (tenminste, dat was de bedoeling haha) met m’n armen wijd etc. Had echt niet verwacht zo snel in draf te mogen. Mijn doel is om uiteindelijk geregeld gevorderde buitenritten te kunnen doen bij maneges die dit aanbieden. Geen idee of dit mij maanden of jaren gaat kosten voor dit mogelijk is, maar ik wil er echt voor gaan! Ik ben in de 30 en weet uberhaupt niet of ik te oud ben om het nog vanaf 0 af aan te leren..
Zijn er hier ruiters zonder eigen (verzorg)paard die geregeld buitenritten doen? En hoelang duurde het voordat je als gevorderde mee kon? Tips welkom! Groetjes een nog ietwat onzekere maar enthousiaste beginneling

Keell94

Re: Buitenrit en beginneling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:21

Super leuk dat je nu zo fanatiek aan het lessen bent en zo enthousiast ben geworden!

Ikzelf rijd wel al jaren paard, maar ik ben zelf wel eens met mijn moeder of vriend op buitenrit geweest met echt 0 rijervaring (op een paar x uitstappen na). Ik denk zolang er goede begeleiding bij is en brave paarden dat er wel genoeg maneges/stallen zijn waar dit bij zou kunnen. Vaak zijn dit bos/duin ritjes op ruiterpaden waar de paarden ook netjes achter/naast elkaar blijven. Voor bijvoorbeeld een strandrit zul je vaak wel wat meer ervaring moeten hebben omdat dat natuurlijk een erg open gebied is en daar vaak ook meer gebeurd waardoor een paard bv kan schrikken.

En ik denk dat het helemaal van jou zelf af hangt en hoe snel je dingen op pakt of dat je al met gevorderd mee kunt. Ga er niet vanuit dat je binnen nu en een maand 'gevorderd bent' want 3/4 jaar rijervaring is tegenwoordig niks. Maar zoals ik al zei als je snel leert en een goede balans en zit hebt kan het snel gaan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:03

Hoi wat leuk zeg! Mijn vriend heeft nooit gelest. Dat vindt hij stom. Maar buitenritten doen vindt hij geweldig.
We zijn een aantal keren naar the mill ranch geweest. Toen hij daar de stap en draf onder controle had zijn we ook een paar keer bij Van Koren Tot Manen geweest. Inmiddels gaat stap en draf super goed. Bij vlakke paarden gaat galop ook goed. Op de Dominicaanse Republiek waren de ritten die we deden grotendeels in galop. Dus kon hij goed oefenen.
Jij lest natuurlijk wel.
Het heeft mijn vriend ongeveer een jaar gekost. Dan deden we wel ongeveer iedere maand een rit van 2 uur.
Nu gaat hij zo goed dat we ook weleens samen met mijn paarden rijden.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:49

Toen ik nog reed (nooit eigen paard gehad, wel met verzorgpaard privé-les naast de manegeles) ging ik 1x per maand in Drenthe op buitenrit. Ook ben ik meerdere keren op paardrijvakantie geweest. Belangrijk is dat je in draf en galop een beetje meezit en en dat je een onverwachte beweging kunt uitzitten. Hoe vaker je rijdt hoe sneller het gaat.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:07

Als je zo enthousiast en gemotiveerd bent en ook (nog) een beetje onzeker zijn lessen op een simulator paard misschien ook fijn aan het begin.
Zelf heb ik een Joker en combineer ik dat met Centered Riding ®.
Al een paar keer "beginnelingen" gehad die het heel fijn vonden om met een Joker traject de basis van het rijden "onder de knie" te krijgen.
Naast Jokers heb je ook andere simulatoren en iedere instructeur werkt er ook op zijn/haar eigen manier mee. Wie weet spreekt het je aan.
Een buitenrit op een echt paard is natuurlijk super. Rijden op een simulator paard kan het proces best versnellen is mijn ervaring omdat je je helemaal op je eigen houding en zit kunt concentreren en een instructeur ook veel meer "hands-on" aanwijzingen kan geven zonder mee te hoeven hollen in draf en galop :D

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:07

Ik ben net 25 zonder enige ervaring voor het eerst op een paard geklommen. Dat is nu 2 jaar terug. Inmiddels rij ik mee met gevorderde buitenritten van The Mill Ranch. Daarbij wel de kanttekening dat een begeleide gevorderde buitenrit niet hetzelfde is als een gevoorderde ruiter. Ik ben nog echt een beginner namelijk, en ben gewoon met de basis dingen bezig kwa dressuur. Dat goed doen is gewoon heel moeilijk. Maar voor wat er op zo'n buitenrit gevraagd wordt, zo ver kom ik wel. Dat maakt de rit niet minder leuk overigens ;) . Dus kwa leeftijd zou dat doel niet zo'n issue moeten zijn.

Hoe lang het duurt, tja dat ligt eraan. Les je privé of in een groep (en hoe groot is die groep)? Hoe vaak rij je? Hoe goed is je instructeur? Hoe ligt de verhouding tussen focussen puur op techniek/rijkunst vs gewoon lekker lol met je knol? Hoe veel natuurlijk talent heb je/hoe snel pak je het op? Dat maakt allemaal verschil.

Ik heb de afgelopen 2 jaar veel privéles gevolgd (grotendeels 1x per week, nooit minder dan 1x per 2 week), en heb al snel daar extra groepslessen bij gedaan om meters te maken (in relatief kleine groepen, max 5 man). Inmiddels rij ik standaard 4x in de week waarvan 2 lessen (1 privé en 1 groep) en 2x zelfstandig. Ik ben niet onzeker, leergierig en erg gefocussed om het verbeteren van mijn rijkunsten. Ook volg ik met enige regelmaat houding & zit lessen. Dat helpt allemaal. En ik ben dus nogsteeds gewoon een enorme beginner, maar heb genoeg basis om in die buitenritten mee te rijden. Ik kan me indenken dat als je onzeker bent en bijv. 1x per week lest het langer duurt.

Ik ben trouwens een jaar geleden voor het eerst op buitenrit gegaan. Zat toen te twijfelen tussen beginners niveau en een niveau hoger, en besloten dus een lager niveau te starten. Dat ging goed dus toen omhoog gegaan. Pas nu na 2 jaar en meerdere ritten daar ga ik mee met de meest gevorderde ritten. Ik raad je echt aan om jezelf altijd wat lager in te schatten en uit voorzorg simpel te beginnen. Als het goed gaat kun je daarna wel een moeilijkere rit doen. Maar jezelf overschatten is zo makkelijk, en dat is op zo'n rit niet fijn voor jou, je paard, noch de rest van de groep. Maar neem de tijd, haast niet en blijf oefenen en dan kom je er vanzelf!

Blitz888

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:12

Als het jou doel is om lekker (gevorderde) buitenritten te kunnen maken, gaat dat je zeker wel lukken hoor, met jou leeftijd! Je hebt ook echt veel verschillende opties qua ritten. Gevorderd en intensief, maar ook gewoon beginners stap/draf en alles daartussen. Je moet alleen soms wel even bereid zijn een stukje te reizen ervoor (dat ligt er aan waar je woont natuurlijk.) omgeving Rotterdam zit vrij weinig.
Lekker blijven lessen, dan kom je er wel. Succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:25

Arual91 schreef:
Hoi! Ik ben nog een ‘broekie’ in de paardenwereld en heb laatst een begeleidde buitenrit voor beginners van 2 uur gedaan. Dit vond ik zo leuk dat ik nu ben gaan lessen. Meteen de eerste les kreeg ik een super goede zitles waarbij ik moest lichtrijden (tenminste, dat was de bedoeling haha) met m’n armen wijd etc. Had echt niet verwacht zo snel in draf te mogen. Mijn doel is om uiteindelijk geregeld gevorderde buitenritten te kunnen doen bij maneges die dit aanbieden. Geen idee of dit mij maanden of jaren gaat kosten voor dit mogelijk is, maar ik wil er echt voor gaan! Ik ben in de 30 en weet uberhaupt niet of ik te oud ben om het nog vanaf 0 af aan te leren..
Zijn er hier ruiters zonder eigen (verzorg)paard die geregeld buitenritten doen? En hoelang duurde het voordat je als gevorderde mee kon? Tips welkom! Groetjes een nog ietwat onzekere maar enthousiaste beginneling

Nee joh, je bent niet te oud! Mijn ouders waren eind 30 toen ze begonnen met paardrijden en hadden na 2 jaar al twee eigen paarden. :+ Hun doel was ook vooral lekker ontspannen bosritjes maken en ze hebben tot in de 60 gereden.

Ik zou zeggen als je goed kunt blijven zitten in stap, draf en galop en je kunt zelfstandig alle hulpen geven en sturen dan kun je mee met de gevorderde groep. Succes en veel plezier!

Arual91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 13:41

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Daar kan ik zeker wat mee. Wat ik wel interessant vond om te lezen is dat een gevorderde buitenrit niet hetzelfde is als een gevorderde ruiter. Ik zal komende jaren waarschijnlijk nog geen gevorderde ruiter zijn maar hoop wel met gevorderde buitenritten mee te kunnen als ik goed kan blijven zitten in draf en galop en goed hulpen kan geven. Ondertussen lessen we vrolijk door bedankt!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:18

Ik wil nog wel ff toevoegen. Bij de gevoorderde ritten van The Mill Ranch krijg je ook paarden waar je echt moet wat moet doen omtrent rechtrichten, ze op de achterhand houden, etc. Dit moet je zelf wel beetje kunnen merken en uitvoeren (het is immers geen les waar ze het je uitleggen, het is een rit waarbij je het niveau hoort te hebben om mee te komen). Ook moet je wel zelfstandig kunnen rijden en opletten/reageren op je omgeving want ze zijn in de gevoorderde ritten niet zo strikt met het bij elkaar blijven noch wordt er gezegd wat ze gaan doen.

Dat valt imho wel nogsteeds allemaal onder de basis van rijden. Je hoeft hiervoor echt geen dressuur superster te zijn ofzo, maar een beetje basisniveau dit soort dingen kunnen wordt wel van je verwacht. Tevens is ook conditie om langere stukken te galloperen wel erg handig, gezien je dat op hogere niveaus vaak wel doet (langer dan in de meeste manegelessen). Puur "kunnen blijven zitten in alle gangen en daarvoor de hulpen kunnen geven + sturen" is dan niet per se genoeg. Je moet wel een beetje kunnen rijden.

Nou klinkt dat wellicht als heel veel. Maar het valt ook wel weer mee in het grote plaatje. Het is eigenlijk vooral een basis in "paardrijden" ipv "op een paard zitten". Ze verwachten echt niet dat je een pro bent ofzo. Waarschijnlijk ben je met deze dingen ook al wel bezig in de les, zelfs al wordt dat niet expliciet gemeld/merk je het niet. Vaak wordt je als beginner eerst geleerd iets te doen waarbij je automatisch al wat doet (zoals kijken in de bochten zodat je lichaam meedraait), en later uitgelegd wat je nou precies moet doen en waarom. Tegen de tijd dat je dan met de gevorderde ritten mee gaat zul je de basis van dit soort dingen ook al in je les gezien hebben. Ik zou me er dus niet te druk om maken, maar ik wou het toch ff noemen in dit topic.

Zoals eerder gezegd, ik doe ook mee met deze ritten. En ik ben met mijn 2 jaar gewoon een beginner kwa ruiterkunsten.

Overigens heb ik het dan wel over de ritten waarvoor je er vaker moet komen voor je mee mag doen. Ze kijken namelijk wel een beetje naar hoe je rijd/wat je kan en delen paarden aan de hand daarvan in. Ik weet ook niet hoe dit elders is, gezien ik zo ver enkel bij The Mill Ranch heb gereden. Het bevalt daar gewoon heel goed.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:10

Cambionn schreef:
Ik wil nog wel ff toevoegen. Bij de gevoorderde ritten van The Mill Ranch krijg je ook paarden waar je echt moet wat moet doen omtrent rechtrichten, ze op de achterhand houden, etc. Dit moet je zelf wel beetje kunnen merken en uitvoeren (het is immers geen les waar ze het je uitleggen, het is een rit waarbij je het niveau hoort te hebben om mee te komen). Ook moet je wel zelfstandig kunnen rijden en opletten/reageren op je omgeving want ze zijn in de gevoorderde ritten niet zo strikt met het bij elkaar blijven noch wordt er gezegd wat ze gaan doen.

Ach hou op. Dat heb ik nog nooit gezien als ik ze tegen kom. Zou ook wat zijn dat jij als betalende ruiter hun paarden moet gaan rechtrichten. :+ Daarbij heeft dat vrij weinig nut als een dag later er weer een "beginner" op zit.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:39

Captain schreef:
Cambionn schreef:
Ach hou op. Dat heb ik nog nooit gezien als ik ze tegen kom. Zou ook wat zijn dat jij als betalende ruiter hun paarden moet gaan rechtrichten. :+ Daarbij heeft dat vrij weinig nut als een dag later er weer een "beginner" op zit.
Wellicht dat ik het de term rechtrichten verkeerd gebruik, mijn fout. Maar ik heb wel eens een paard gehad dat echt niet recht liep als je er niks voor deed die je dus wel recht moest houden met rijden. Toen het met het na borrelen ter sprake kwam kreeg ik te horen "ja dan moet je rijden, en wat meer moeite doen". Gister een paard dat ik nog best lastig vond, die had moeite met de achterhand blijven gebruiken en met balans. Had vooraf ook al instructie gekregen teugels niet te kort te nemen omdat ze snel achter het bit kruipt en de rug dan wegdrukt. Kreeg achteraf hetzelfde te horen "dan moet je rijden, en meer moeite doen". Paardje was nog jong zei ze. Er wordt gewoon wel vanuit gegaan dat je met dat soort dingen een beetje kan omgaan als je je inschrijft voor die ritten en niet het paard 2 uur schuin laat lopen of de rug laat wegdrukken.

Er wordt verwacht dat je in de basis beetje kan rijden en niet enkel meelift. Iig op de hogere niveau ritten. Op het laagste niveau mag je zelfs mee doen als je nog nooit hebt gereden. Daar worden de paarden ook op uitgezocht. Maar TS vroeg om gevorderde ritten. En dan wordt er wel vanuit gegaan dat je je paard rijd, en dat rijden kan prima op beginersniveau.

En ze kijken ook echt wel wat voor ruiter ze waar op zetten en geven vaak ook wel wat dingen vooraf waar je per paard op moet letten, maar sommige dingen moet je zelf opmerken. Gister werd er ook gewisseld omdat het paard ff wat meer nodig had dan de gastruiter lukte, die ruiter kreeg dus een ander paard en een medewerker reed op haar paard mee. De kans dat je helemaal niet mee mag zonder die basis is klein, toegegeven. Ze proberen het wel te laten passen en ze hebben ook wel paarden waar je bojna alleen maar hoeft te zitten en dan gaan ze wel. Dus als dat je maatstaaf is kom je idd weg met blijven zitten. Maar het wordt eigenlijk wel van je verwacht dat je niet enkel mee lift als inschrijft voor die ritten.

Ik vind het helemaal leuk overigens hoor. Het is zeker geen klacht. En nogmaals, ik heb het echt gewoon over een basis niveau rijden die je waarschijnlijk al hebt opgedaan tegen de tijd dat je mee gaat rijden met die ritten.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:46

Ik wil geen domper zijn want ik vind het super tof dat je het paardrijden ontdekt hebt. Maar ik moet soms bij de manege waar ik sta soms ook wel een beetje slikken als volwassen beginners les krijgen. Ze krijgen hier sowieso altijd eerst privé les en soms ook aan de longe. En de paarden zijn super braaf. Maar ik snap wel dat het voor een paard niet altijd leuk is om altijd maar de beginners op je rug te krijgen. Is toch anders dan bijvoorbeeld kinderen die net beginnen. Ik zou dan eerst zitles nemen op een mechanisch paard om in elk geval een goede start te maken. En ook letten op je eigen training (kunnen aanspannen van je eigen core) en ruitergewicht dat past bij het paard. Ook als je ergens een rit gaat maken.

Tuurlijk moet iedereen ergens beginnen. Maar stilstaan hoe het voor het paard is is soms ook wel goed denk ik.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 00:43

Ik ben zelf ook pas na mijn 30e begonnen met lessen op de manege. Ik vond de drempel destijds best wel hoog om te beginnen. := Op de manege lekker gelest en af en toe op buitenrit en toen kwamen de ruitervakanties. Toen maar eens op zoek gegaan naar een bijrijdpaard en zo is het bij mij allemaal een beetje begonnen.