Toen ze nog maar een paar honderd meter het erf af waren werden ze ingehaald door een groepje van 4 motorrijders die achter hen vandaan kwamen. Deze pony is heel braaf maar wel sensibel, wat bij hem betekent dat je hem altijd makkelijk bij je kunt houden maar hij voor zo’n dikke prop wel heel behoorlijk kan piafferen

Volgens mijn stalgenootje kwamen ze met behoorlijke snelheid aan, maar passeerden ze wel op nette snelheid nadat ze even leken te twijfelen over het inhalen. Bij het inhalen is een van de motorrijders onderuit geschoven.
Stalgenootje zei dat pony niet echt gek deed, alleen zijn gebruikelijke huppels/stuiteren bij spannende dingen, waarop ze hem de redelijke smalle berm in heeft gestuurd om ze te laten passeren, en dat hij harder schrok van de val van de motorrijder dan iets anders. Motorrijder zegt dat de pony ‘wild werd en ging steigeren’ op het moment van passeren en hij daardoor uit moest wijken en ten val kwam.
Er is géén contact geweest tussen pony en motor.
Stalgenootje is nog gestopt en heeft gevraagd of alles ok was, gelukkig alleen lakschade, en is daarna doorgereden. Even later zijn ze haar echter toch nog achterna gereden en wilden een schadeformulier ingevuld hebben (dat ze nog een keer naast hem kwamen rijden en met draaiende motoren om hem heen stonden vond pony overigens niet heel tof

Daarop heeft ze mij gebeld voor advies en om te vragen of ik wist hoe het zat met aansprakelijkheid, en ben ik er gelijk heen gereden.
Daar aangekomen werd mij direct door een van de mannen (die ‘heel lang in de verzekeringen had gezeten’) verteld dat door een gedraging van de pony de val was veroorzaakt, dus berijder en/of eigenaar pony aansprakelijk. Ik heb direct foto’s gemaakt van alle schade en mijn gegevens achter gelaten, maar ook duidelijk gemaakt dat er geen contact is geweest en ik ze er veel succes mee wens (ik heb overigens gewoon een AVP, maar of mijn stalgenootje dat heeft weet ik niet). Schadeformulier is door de motorrijder en mijn stalgenootje ingevuld.
Ik ben ook nog terug gereden naar de plek waar het incident gebeurde, en er loopt duidelijk een bandenspoor van de motor de modder aan de zijkant van de weg en de berm in met duidelijke val sporen er direct na, ook daar heb ik foto’s van gemaakt. Hoef afdrukken van de pony zijn ook duidelijk te zien aan de berm in de overkant, er heeft ruim 3 meter tussen pony en plaats van de val gezeten.
Nu is mijn vraag, kan het zijn dat in dit geval berijder en/of eigenaar daadwerkelijk aansprakelijk is voor de schade? En zo ja, wie is dat dan, ik of mijn stalgenootje? Ik zou het voor mijn stalgenootje heel vervelend vinden als zij hiervoor aansprakelijk gehouden zou worden, zeker als ze geen AVP heeft (ze is meerderjarig maar onder de 21 en woont nog thuis en weet niet of haar moeder er een heeft). Eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon een foutje van de motorrijder is geweest aangezien er 100% geen contact is geweest, maar of dat wettelijk ook zo is?
Ik heb zelf weleens schade gereden door uitwijken voor wild, en dat mocht ik mooi zelf betalen (als ik het had geraakt niet), maar of dat ook zo werkt voor een dier met een eigenaar?