Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 16:39

Vanmiddag is een stalgenootje van mij met mijn pony een buitenritje gaan maken, het gaat om een volwassen persoon en een grote D pony. De weg langs onze stal is een smal langwegje, op het breedste punt kunnen twee auto’s elkaar net passeren, het zal daar iets meer dan 3 meter breed zijn.
Toen ze nog maar een paar honderd meter het erf af waren werden ze ingehaald door een groepje van 4 motorrijders die achter hen vandaan kwamen. Deze pony is heel braaf maar wel sensibel, wat bij hem betekent dat je hem altijd makkelijk bij je kunt houden maar hij voor zo’n dikke prop wel heel behoorlijk kan piafferen :') of een paar galoppasjes op de plaats kan doen. Verkeersmak is hij ook zeker, maar 4 motoren tegelijk vond hij schijnbaar toch wel spannend. Dat het alle 4 muscle bikes waren met bijbehorend geluid hielp ook niet denk ik.
Volgens mijn stalgenootje kwamen ze met behoorlijke snelheid aan, maar passeerden ze wel op nette snelheid nadat ze even leken te twijfelen over het inhalen. Bij het inhalen is een van de motorrijders onderuit geschoven.

Stalgenootje zei dat pony niet echt gek deed, alleen zijn gebruikelijke huppels/stuiteren bij spannende dingen, waarop ze hem de redelijke smalle berm in heeft gestuurd om ze te laten passeren, en dat hij harder schrok van de val van de motorrijder dan iets anders. Motorrijder zegt dat de pony ‘wild werd en ging steigeren’ op het moment van passeren en hij daardoor uit moest wijken en ten val kwam.
Er is géén contact geweest tussen pony en motor.

Stalgenootje is nog gestopt en heeft gevraagd of alles ok was, gelukkig alleen lakschade, en is daarna doorgereden. Even later zijn ze haar echter toch nog achterna gereden en wilden een schadeformulier ingevuld hebben (dat ze nog een keer naast hem kwamen rijden en met draaiende motoren om hem heen stonden vond pony overigens niet heel tof := ).
Daarop heeft ze mij gebeld voor advies en om te vragen of ik wist hoe het zat met aansprakelijkheid, en ben ik er gelijk heen gereden.

Daar aangekomen werd mij direct door een van de mannen (die ‘heel lang in de verzekeringen had gezeten’) verteld dat door een gedraging van de pony de val was veroorzaakt, dus berijder en/of eigenaar pony aansprakelijk. Ik heb direct foto’s gemaakt van alle schade en mijn gegevens achter gelaten, maar ook duidelijk gemaakt dat er geen contact is geweest en ik ze er veel succes mee wens (ik heb overigens gewoon een AVP, maar of mijn stalgenootje dat heeft weet ik niet). Schadeformulier is door de motorrijder en mijn stalgenootje ingevuld.
Ik ben ook nog terug gereden naar de plek waar het incident gebeurde, en er loopt duidelijk een bandenspoor van de motor de modder aan de zijkant van de weg en de berm in met duidelijke val sporen er direct na, ook daar heb ik foto’s van gemaakt. Hoef afdrukken van de pony zijn ook duidelijk te zien aan de berm in de overkant, er heeft ruim 3 meter tussen pony en plaats van de val gezeten.

Nu is mijn vraag, kan het zijn dat in dit geval berijder en/of eigenaar daadwerkelijk aansprakelijk is voor de schade? En zo ja, wie is dat dan, ik of mijn stalgenootje? Ik zou het voor mijn stalgenootje heel vervelend vinden als zij hiervoor aansprakelijk gehouden zou worden, zeker als ze geen AVP heeft (ze is meerderjarig maar onder de 21 en woont nog thuis en weet niet of haar moeder er een heeft). Eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon een foutje van de motorrijder is geweest aangezien er 100% geen contact is geweest, maar of dat wettelijk ook zo is?
Ik heb zelf weleens schade gereden door uitwijken voor wild, en dat mocht ik mooi zelf betalen (als ik het had geraakt niet), maar of dat ook zo werkt voor een dier met een eigenaar?

xxPaige

Re: Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:44

Je stalgenootje is sowieso niet aansprakelijk voor de geleden schade. Je bent altijd als eigenaar verantwoordelijk voor de acties van je paard, ook als er iemand anders op rijdt. Ik ben benieuwd hoe de verzekering dit gaat zien. Als ik jou verhaal zo lees zou ik zeggen dat je niet aansprakelijk bent en dat de motorrijder zelf is gevallen, maar dat zal misschien woord tegen woord worden (zij waren met 4 rijders en je stalgenootje was alleen). Of waren er getuigen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:47

Het lijkt me dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes en handelingen.

Dat zou betekenen dat een bestuurder tegen een paaltje aan rijdt met de auto en dan de vrouw op de stoep verantwoordelijk kan houden omdat hij nog een keer achterom keek omdat ze zo knap was :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:53

Jij als eigenaar bent aansprakelijk. Schakel je AVP in, en laat het aan hun over. De rest doet er niet toe, ook de meningen van bokkers niet, je verzekering moet dit oppakken. En doet dat hopelijk ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:56

Sowieso is de eigenaar van een paard te allen tijde verantwoordelijk, wie je er ook op laat rijden. Maar puur op basis van wat er in de OP staat, dan lijkt de motorrijder mijns inziens zelf verantwoordelijk voor de val. De pony heeft hem niet van zijn motorfiets getrapt en de afstand was ruim voldoende voor de situatie aldaar. Jouw bijrijdster is netjes voor hem aan de kant gegaan, begrijp ik, en kon de pony goed bij zich houden. Zij (of jij in dit geval) bent niet verantwoordelijk voor de reactie en kunde van de motorrijder om de motor op de weg te houden, omdat hij zelf ergens van zegt te zijn geschrokken of de situatie niet goed wist in te schatten. Goed dat je foto's hebt gemaakt!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:56

Als eigenaar ben je inderdaad aansprakelijk voor schade veroorzaakt door jouw paard. Als je een aansprakelijkheidsverzekering hebt, zou ik dit daar neerleggen, samen met de gegevens van de verzekeraar van de motor. Dan komen zij hier zelf uit. Hoef jij je daar niet mee bezig te houden.

Ik verwacht zelf dat jij niet aansprakelijk bent, aangezien er geen contact is geweest tussen je paard en de motor.
Als jij met de auto uitwijkt voor een andere auto die iets verkeerds doet, daardoor een lantaarnpaal raakt, dan kan je dit ook niet verhalen op de eigenaar van de andere auto.
Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een conclusie van een schadedossier toch anders is dan van te voren verwacht. Dus laat het vooral door de verzekeringen onderling uitzoeken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 17:24

xxPaige schreef:
Je stalgenootje is sowieso niet aansprakelijk voor de geleden schade. Je bent altijd als eigenaar verantwoordelijk voor de acties van je paard, ook als er iemand anders op rijdt. Ik ben benieuwd hoe de verzekering dit gaat zien. Als ik jou verhaal zo lees zou ik zeggen dat je niet aansprakelijk bent en dat de motorrijder zelf is gevallen, maar dat zal misschien woord tegen woord worden (zij waren met 4 rijders en je stalgenootje was alleen). Of waren er getuigen?

Dat probeerde ik degene ‘die heel lang in de verzekeringen had gezeten’ ook duidelijk te maken, maar volgens hem absoluut niet waar :+
Uiteindelijk zullen ze dan toch wel bij mij terecht komen.
Geen getuigen helaas inderdaad, maar de motorrijders hebben wel ook zelf gezegd dat er geen contact is geweest. Volgens hen werd de pony zo gevaarlijk dat de motorrijder uit zelfbescherming zover uit moest wijken dat hij onderuit ging.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:26

Staat er op het formulier ook al dat er geen contact is geweest? Ze kunnen ook natuurlijk heel hard roepen omdat ze zelf niet willen betalen.. het klinkt zoals jij typt mij ook in de oren als schade ieder voor zich.

Maar een niet paardenmens kan natuurlijk een paard lastiger inschatten..

Lastig hoor. Ben benieuwd wat de verzekering ermee doet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:28

Supertje schreef:
xxPaige schreef:

Dat probeerde ik degene ‘die heel lang in de verzekeringen had gezeten’ ook duidelijk te maken, maar volgens hem absoluut niet waar :+
Geen getuigen helaas inderdaad, maar de motorrijders hebben wel ook zelf gezegd dat er geen contact is geweest. Volgens hen werd de pony zo gevaarlijk dat de motorrijder uit zelfbescherming zover uit moest wijken dat hij onderuit ging.

Je dient ook ten allen tijde je voertuig onder controle te kunnen houden, dat is 'm dus niet gelukt.

Ik zou het de verzekeringen uit laten zoeken, die hebben er voor door geleerd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:28

Supertje schreef:
Volgens hen werd de pony zo gevaarlijk dat de motorrijder uit zelfbescherming zover uit moest wijken dat hij onderuit ging.

Ja, dat had-ie ook gedaan als-ie een andere auto was tegengekomen. Als dat vervolgens geen aanrijding als resultaat heeft (wat je met uitwijken ook wilt voorkomen), draait-ie zelf voor de kosten op.

Maar goed, voer voor jouw verzekeraar.

Tynes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:33

Ooit eens zelf aan de hand gehad. Omdat er geen contact is geweest met de motor( ik zat op het paard, paard schrok en wilde omdraaien, daarop schrok de tegenligger, motorrijder en ging onderuit), was ik niet aansprakelijk voor de schade aan de motor.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 17:46

Cioccolato schreef:
Staat er op het formulier ook al dat er geen contact is geweest? Ze kunnen ook natuurlijk heel hard roepen omdat ze zelf niet willen betalen.. het klinkt zoals jij typt mij ook in de oren als schade ieder voor zich.

Maar een niet paardenmens kan natuurlijk een paard lastiger inschatten..

Lastig hoor. Ben benieuwd wat de verzekering ermee doet.

Ja dat staat erop, ik heb er ook echt op gestaan dat pony en motor duidelijk aan verschillende kanten van de weg ingetekend werden op de schets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:48

Heel verstandig Supertje.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:50

Supertje schreef:
xxPaige schreef:

Hij heeft nu een schadeformulier zonder handtekening van de eigenaar, dus dat is waardeloos.
Hij zal idd bij jou komen en dan goed de situatie uittekenen en het aantal meters tussen de motorrijder en het paard aangeven.
Op de achterzijde van het formulier mag jij jouw visie aangeven, dan geef je nogmaals aan dat er geen contact. tussen het paard en de motorrijders is geweest en dat jij van mening bent dat je niet aansprakelijk bent.
Dan wordt de schade vanzelf afgewezen, maar ben jij ervan af!

Toevoeging: ik lees dat het al super ingetekend is. Top!!!!!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:58

Ik heb hier niet voor geleerd, dus wie er aansprakelijk is ga ik niet zeggen. Jammer dat er verder geen getuigen(behalve de andere motorrijders) want Nu gaat het zijn woord tegen jouw bijrijder zijn. Het kan natuurlijk zo zijn dat de motorrijder totaal geen verstand van paarden heeft en dat het paard in zijn beleving idd aan het steigeren was. Dat hij bang was om het paard te raken of door zelf van het paard gewond te raken en dat hij daardoor gevallen is en wie zijn schuld het dan is...

Lekker aan de verzekering overlaten. Dekt je apv ook ongevallen met je paard? Of heb je juist deze verzekering genomen speciaal voor je paard.

Succes en sterkte ermee, alijd naar als zoiets gebeurt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 18:02

Even om aan te geven hoeveel ruimte er tussen pony en motor zat, pony liep bij de groene cirkel, rode cirkel is waar de motorrijder onderuit schoof. Foto is genomen van voren gezien, ze kwamen dus ten tijde van het incident allebei richting het camera standpunt.

Afbeelding

En het spoor van de val

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:37

Ik had echt een heel smal weggetje in gedachten. Dit is nog best wel breed vind ik. Best knap dat ie daar onderuit ging.. :')

Lijkt me dat ie gewoon breed wilde inhalen en iets te ver uitweek en weg gleed in dat stuk zachte aarde/zand dat op de weg ligt. Al dan niet doordat hij schrok van jouw paard. Die beesten zijn ook best imposant voor niet paardenmensen. Nog mazzel dat jouw paard niet gigantisch schrok van het omvallen van die motor. Dan had het een nog ingewikkelder verhaal geworden met misschien wel dubbele schade.

Ben in ieder geval erg benieuwd wat de verzekeringen hieruit gaan halen. Vind dit soort dingen altijd reuze interessant.

En gezien je verzekerd bent zou ik het loslaten als ik jou was. Mocht je aansprakelijk zijn dan gebruik je jouw verzekering nog ergens voor en heeft de man een mazzeltje qua lakschade herstellen. Zou alleen bij je stalgenoot toch voor de zekerheid even peilen hoe zij zit met haar verzekering. Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor de gedragingen van jouw paard, maar een andere ruiter kan soms wel een deel eigen schuld hebben en dus ook een percentage aansprakelijk zijn. Snap daarom ook nog steeds niet dat die AVP niet gewoon verplicht zijn in Nederland.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:49

Als motorrijder wordt je geleerd om even koppeling in te houden als je daadwerkelijk passeert of zelfs even motor uit en langs te rollen voor je verder rijden gaat als je daartoe de mogelijkheid hebt op smalle wegen. Deze motor rijder had zijn voertuig niet onder controle . Pony kon niet bij de motorrijder komen en wat die kerel zei is gewoon intimidatie in de hoop dat jij/ jullie een fout toegeven zodat de schade aan de motor vergoed wordt.

Je kan je verzekering er op zetten als je het spannend vind maar die kerel gaat geen cent zien vermoed ik .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:52

Ik vind vooral die smalle berm ook heel breed.
Je paard kwam zo niet eens op de weg.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:00

Heel goed dat je foto's hebt van het incident.
Ik zou het aan je verzekering overlaten wie de schade vergoed, maar ik vermoed dat hij het zelf mag betalen.
Motorrijder is in het naar de berm aflopende deel gaan rijden en onderuit gegaan. Daar doet een huppelende pony aan de andere kant van de berm niets aan. Hij heeft zijn motor niet onder controle gehad, en ik vermoed ook dat hij er geen cent van vergoed zal krijgen. Lekker door de verzekering laten afhandelen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:02

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:03

Ik zou het jouw verzekering uit laten zoeken. Ben wel benieuwd wat ze zeggen maar ik denk dat die motorrijder pech heeft. Anders had hij ook wel kunnen zeggen dat er een paardenbloem heel hard heen en weer ging in de berm en dat hij daarom moest uitwijken naar de andere kant en viel. Jouw pony heeft geen schade gemaakt aan zijn motor.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 19:18

Celebi schreef:
Ik had echt een heel smal weggetje in gedachten. Dit is nog best wel breed vind ik. Best knap dat ie daar onderuit ging.. :')

Lijkt me dat ie gewoon breed wilde inhalen en iets te ver uitweek en weg gleed in dat stuk zachte aarde/zand dat op de weg ligt. Al dan niet doordat hij schrok van jouw paard. Die beesten zijn ook best imposant voor niet paardenmensen. Nog mazzel dat jouw paard niet gigantisch schrok van het omvallen van die motor. Dan had het een nog ingewikkelder verhaal geworden met misschien wel dubbele schade.

Ben in ieder geval erg benieuwd wat de verzekeringen hieruit gaan halen. Vind dit soort dingen altijd reuze interessant.

En gezien je verzekerd bent zou ik het loslaten als ik jou was. Mocht je aansprakelijk zijn dan gebruik je jouw verzekering nog ergens voor en heeft de man een mazzeltje qua lakschade herstellen. Zou alleen bij je stalgenoot toch voor de zekerheid even peilen hoe zij zit met haar verzekering. Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor de gedragingen van jouw paard, maar een andere ruiter kan soms wel een deel eigen schuld hebben en dus ook een percentage aansprakelijk zijn. Snap daarom ook nog steeds niet dat die AVP niet gewoon verplicht zijn in Nederland.

Dat mijn stalgenootje deels aansprakelijk wordt gesteld is inderdaad waar ik me het meest zorgen over maak, ik heb haar dan ook gevraagd even na te kijken of ze een AVP hebben (wat hier op stal ook eigenlijk verplicht is). Ik zou het echt heel vervelend vinden voor haar als er gevolgen aan zitten, want eerlijk gezegd is het mijns inziens gewoon een niet zo slimme actie van de motorrijder geweest.

Ze hadden het er ook nog over toen we met zijn allen langs de weg stonden hoe groot zo’n paard eigenlijk is. Moesten we wel een beetje om lachen, het is een dikke prop van een new forest pony van wel 1.46 hoog :')

Stalgenootje zei dat hij inderdaad harder schrok van het omvallen van de motor dan van het voorbij rijden op zich. Hij was wat aan het hupsen omdat ze eerst even achter hem bleven hangen voor ze een voor een voorbij kwamen.
Pony komt vaker motoren tegen (en groot landbouwverkeer etc) en geeft daar normaal niks om.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:22

Waarschijnlijk ben je helemaal niet aansprakelijk en je stalgenoot ook niet, maar voor de gemoedsrust is het wel fijn als jullie beide verzekerd zijn.

En 1.46 is inderdaad wel heel erg groot. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:25

Nu is hupsen van een pony voor iemand die niets met paarden heeft best wel een dingetje.
Hem daarmee wat belachelijk maken vind ik niet gepast.
Hij wilde ruimte maken, oke wat te ver, maar deed het wel.
Naar hem toe netjes blijven is wel zo netjes....
Als ze ons bijna van de sokken jagen zijn we ook niet blij...dan terecht