Moeilijk doen met voetje geven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tieme

Moeilijk doen met voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-24 19:24

Iemand tips?
Ik heb het paard nu 3 maanden en ze doet flink moeilijk met voetjes geven. Ze tilde ze niet op. Zodra ze hem wel op tilt dan probeert ze ze met alle geweld uit je handen te trekken, ze gaat hangen en ze maait haar voorbenen naar voren. Geprobeerd het vast te houden maar dat win je echt niet. Je vliegt alle kanten op en het is gewoon gevaarlijk. . Achterbeen trekt ze ook uit je handen en met een beetje pech nog met een tikje na. Boos worden heeft weinig nut.
Hoefsmid heeft haar een paar weken geleden bekapt maar dat was drama. Hij vloog alle kanten op. Hij Heeft ook aangegeven dat ik echt moet oefenen en het volgende keer verbeterd moet zijn omdat hij haar anders niet wil doen. Groot gelijk, hij heeft z'n rug op dit soort paarden al verpest. maar ja, ik heb nu wel een probleem. Ben aan het oefenen met aanraking op voorkant van haar been en beloning zodra ze hem iets optild. Duurde even maar ze doet dit al beter. Wel vaak nog even een maai met haar been naar voren..
Vast houden en dan op een gegeven moment los laten zodat ze haar evenwicht verliest werkt niet hij haar en is gevaarlijk.
Las dat er op bokt ook iemand was die het met een zacht touw om de benen aan heeft geleerd? Ging om een trekpaard? Iemand idee wie dit was?

Verder nog tips? Haar hoeven kunnen wel weer een vijlbeurt gebruiken...
Ik heb ze van de week met de harde straal van de slang schoon gespoten. Straal op kootholte en meteen op onderkant hoef zodra ze deze optilde. Voor nood ok maar zou handiger zijn als ze haar voeten optilt....

Change3x

Re: Moeilijk doen met voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:31

Is het uitgesloten door een dierenarts dat het een neurologisch probleem is?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:43

Hoe oud is je paard? En hoe deed de vorige eigenaar dit? Waar beloon je mee? Heeft ie last van vliegen?
Toen ik mijn jonge paard net had vond hij het optillen van de voorvoeten lastig. Ik heb t toen aangeleerd op commando en meegenomen tijdens grondwerkoefeningen. De eerste stap was de zwilwrat ‘kietelen’ onder t commando ‘voet’ zodra hij iets reactie gaf belonen met braaf en stukje wortel. Dit herhalen en uitbreiden, niet teveel vragen.

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:49

Of ze heeft het nooit geleerd, of vertrouwt jou/de omgeving/de stalling (nog) niet en geeft daarom geen voeten. Zodra iemand haar hoef vastheeft kan ze niet vluchten. Het moet dus echt geoefend worden, zodat ze weet wat er gebeurt, en dat ze haar voet echt wel weer terugkrijgt. Stapsgewijs vertrouwen opbouwen.

Iemand erbij halen die kan timen, die houdt haar vast bij het halster.
Voetje vragen, geeft ze die dan gelijk persoon 2 brokje erin, voet teruggeven. Paar keer doen zodat ze door krijgt dat voetje geven wat oplevert.
Voetje vragen, geeft ze het dan even vasthouden, brokje erin, teruggeven. Ook een paar keer doen.
Voetje steeds langer vasthouden, en uitbouwen met uitkrabben. Is ze niet braaf, dan geen brokje.
Zodra ze door heeft dat ze haar voet weer terugkrijgt, en ze begint het te vertrouwen, dan de andere voeten.
Steeds iets langer wachten met het brokje. En na verloop van tijd alleen nog een brokje nadat de hoef is uitgekrabt.
Het kan zijn dat het proces een aantal dagen/weken nodig heeft.

Over de IJssel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:52

Uitbouwen

Vraag het voetje zonder de intentie hem vast te blijven houden.
geeft ze die voet, dan uitgebreid met je stem, goed zo wat braaf!!!! Aai over de hals.
En je geeft een schijfje wortel oid.

Dan zal ze vast dat voetje gaan geven, dan hou je het 1 seconde vast.
dan uitgebreid met je stem, goed zo wat braaf!!!! Aai over de hals.
En je geeft een schijfje wortel

dan hou je hem 3 seconden vast enz enz.

En gaat het mis, trekt ze los. Niet boos worden, maar uiteraard ook geen goed zo, ook geen lekkers.
gewoon opnieuw proberen.

Echt dat hebben ze zo snel door :j

Oh ja, ook niet te lang achter elkaar oefenen, de concentratieboog moet er nog wel zijn

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:10

Belangrijk punt is hoe oud het dier is. De aanpak voor een groene 3-jarige is totaal anders dan voor een 16-jarige die altijd braaf voetjes gaf.
Laatst bijgewerkt door troi op 18-08-24 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:14

Mirre Brouwer van Paardenparadigma is bekapster en doet een minitraining voor paarden die moeite hebben met bekappen. Je zou haar kunnen benaderen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-24 20:19

Pallatin schreef:
Hoe oud is je paard? En hoe deed de vorige eigenaar dit? Waar beloon je mee? Heeft ie last van vliegen?
Toen ik mijn jonge paard net had vond hij het optillen van de voorvoeten lastig. Ik heb t toen aangeleerd op commando en meegenomen tijdens grondwerkoefeningen. De eerste stap was de zwilwrat ‘kietelen’ onder t commando ‘voet’ zodra hij iets reactie gaf belonen met braaf en stukje wortel. Dit herhalen en uitbreiden, niet teveel vragen.

Ze is 6. Ze komt bij een handelaar vandaan waar ze 3 weken heeft gestaan. Ze komt uit Hongarije dus verder wienig bekend. Bij de handelaar ook met moeite en is ook vermeld dat ze goed zadelmak was en nog veel moest leren.
Inderdaad ook gelezen over die zwilwrat maar dat doet haar niks. Ze blijft gewoon staan.
Ik beloon haar met m'n stem en stukje wortel of een snoepje.
Ik stop ook wanneer het goed gaat. Ik ga niet te lang door en eindig met positief.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-24 20:25

Change3x schreef:

Ze is gekeurd en door alle buigproeven enz gekomen. Ik vind de dierenarts voor dit voor nu een stap te ver.
Ze komt uit Hongarije en hier is niet veel met haar gedaan + het is een eigenwijze, ongeduldige en pittige dame dus ik gooi het even daar op.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-24 20:25

troi schreef:
Belangrijk punt is hoe oud het dier is. De aanpak voor een groene 3-jarige is totaal anders dan voor een 16-jarige die altijd braaf voetjes gaf.

Ze is 6.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-24 20:27

Lindsey_99 schreef:
Of ze heeft het nooit geleerd, of vertrouwt jou/de omgeving/de stalling (nog) niet en geeft daarom geen voeten. Zodra iemand haar hoef vastheeft kan ze niet vluchten. Het moet dus echt geoefend worden, zodat ze weet wat er gebeurt, en dat ze haar voet echt wel weer terugkrijgt. Stapsgewijs vertrouwen opbouwen.

Iemand erbij halen die kan timen, die houdt haar vast bij het halster.
Voetje vragen, geeft ze die dan gelijk persoon 2 brokje erin, voet teruggeven. Paar keer doen zodat ze door krijgt dat voetje geven wat oplevert.
Voetje vragen, geeft ze het dan even vasthouden, brokje erin, teruggeven. Ook een paar keer doen.
Voetje steeds langer vasthouden, en uitbouwen met uitkrabben. Is ze niet braaf, dan geen brokje.
Zodra ze door heeft dat ze haar voet weer terugkrijgt, en ze begint het te vertrouwen, dan de andere voeten.
Steeds iets langer wachten met het brokje. En na verloop van tijd alleen nog een brokje nadat de hoef is uitgekrabt.
Het kan zijn dat het proces een aantal dagen/weken nodig heeft.

Ja kan zeker hoor. Ze is een beetje onzeker en was net 3 weken in Nederland toen ik haar kocht dus ze moet ook echt nog wennen en meer vertrouwen krijgen.
Ik doe het stapje voor stapje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:20

Tieme schreef:
Iemand tips?
Ik heb het paard nu 3 maanden en ze doet flink moeilijk met voetjes geven. Ze tilde ze niet op. Zodra ze hem wel op tilt dan probeert ze ze met alle geweld uit je handen te trekken, ze gaat hangen en ze maait haar voorbenen naar voren. Geprobeerd het vast te houden maar dat win je echt niet. Je vliegt alle kanten op en het is gewoon gevaarlijk. . Achterbeen trekt ze ook uit je handen en met een beetje pech nog met een tikje na. Boos worden heeft weinig nut.

Als leerling van Linda Tellington-Jones ben ik geneigd te zeggen dat de werkpunten 'vertrouwen en balans' zijn.
Er zijn verschillende manieren om het dier te vragen om de voet te geven.
Het woord 'voet', bijvoorbeeld.
Ik vul het aan met de volgende voorbereiding:
Voorbeen: je kijkt richting staart,
streelt van oor naar schouder, boeg, naar de pols en dan zeg je 'voet'.
Achterbeen: streel vanaf de schoft langs de wervelkolom, over het bekken, naar het spronggewricht en zeg 'voet'.
Dan kan het dier in de tussentijd op de andere drie benen gaan staan.
Een voet geven is voor een vluchtdier een kwestie van vertrouwen, dus inderdaad lief zijn en de eerste keer meteen terugzetten/ loslaten.
Tegen de tijd dat je de hoef laten we zeggen drie seconden kunt vasthouden
(houd de hoef zelf vast, niet de koot) geef ik een zacht kneepje in de hoef, dat betekent 'ik ben klaar, zet je hoef maar neer'.
En op drie benen staan moet een dier leren, dwz ten eerste dat het kan, dat het niet gevaarlijk is,
en ook de bijbehorende spieren trainen. Één van de 'grapjes van Linda' die goed kunnen werken is de body bandage/ bodywrap. (Heel losjes om het lijf, oefen op jezelf: je hoeft het ding nauwelijks te voelen als je niet beweegt, bij bewegen trekt het even de aandacht.)

Citaat:
Ben aan het oefenen met aanraking op voorkant van haar been en beloning zodra ze hem iets optild. Duurde even maar ze doet dit al beter. Wel vaak nog even een maai met haar been naar voren..

+:)+
(En die maai gewoon negeren.)

Citaat:
Verder nog tips? Haar hoeven kunnen wel weer een vijlbeurt gebruiken...
Ik heb ze van de week met de harde straal van de slang schoon gespoten. Straal op kootholte en meteen op onderkant hoef zodra ze deze optilde. Voor nood ok maar zou handiger zijn als ze haar voeten optilt....

...heb je zelf een oude vijl van de hoefsmid?
Ik durf niet meer te vijlen dan een paar haaltjes met dat ding (ieder haar vak en ik ben géén hoefsmid) - maar als het zo'n drama was,
is mijn tip om alle stappen 'in kleine stukjes te knippen', dwz dat je als het hoeven krabben lukt, op gegeven moment zelf even één haaltje met de vijl geeft.
En oefent met de hoef tussen je knieën, etc.
Dat als de smid komt, je dier die handelingen al kent en jij haar uitgebreid kunt belonen.
(En boek misschien een dubbele afspraak met de smid. Tijdsdruk werkt niet in je voordeel.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-24 00:03

Janneke2 schreef:
...heb je zelf een oude vijl van de hoefsmid?
Ik durf niet meer te vijlen dan een paar haaltjes met dat ding (ieder haar vak en ik ben géén hoefsmid) - maar als het zo'n drama was,
is mijn tip om alle stappen 'in kleine stukjes te knippen', dwz dat je als het hoeven krabben lukt, op gegeven moment zelf even één haaltje met de vijl geeft.
En oefent met de hoef tussen je knieën, etc.
Dat als de smid komt, je dier die handelingen al kent en jij haar uitgebreid kunt belonen.
(En boek misschien een dubbele afspraak met de smid. Tijdsdruk werkt niet in je voordeel.)

Ik heb zelf een vijl. Daar deed ik tussendoor de hoeven van m'n andere paard ook mee.
Alleen om af en toe de hoefrand wat rond te vijlen en evt oneffenheden weg te halen. De rest laat ik aan de hoefsmid over.

2 weken geleden kon ik 1 hoef iets langer vashouden en heb ik snel het randje iets glad kunnen vijlen terwijl ik haar hoef in de "hoefkrab stand" had. Daarna helaas geen moment meer gekregen om dit te doen. Hopelijk kan ik op den duur haar hoef ook naar voren brengen en op het bekap bokje zetten.

Lisa_v96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 00:31

DuoPenotti schreef:
Uitbouwen

Vraag het voetje zonder de intentie hem vast te blijven houden.
geeft ze die voet, dan uitgebreid met je stem, goed zo wat braaf!!!! Aai over de hals.
En je geeft een schijfje wortel oid.

Zo zou ik het ook doen. Kijk alleen uit met schijfjes wortel. Die zijn een risico voor slokdarmverstopping door de vorm als ze er niet goed op kauwen. Je kan beter iets grotere stukjes wortel doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:19

Tieme schreef:
Change3x schreef:

Ze is gekeurd en door alle buigproeven enz gekomen. Ik vind de dierenarts voor dit voor nu een stap te ver.
Ze komt uit Hongarije en hier is niet veel met haar gedaan + het is een eigenwijze, ongeduldige en pittige dame dus ik gooi het even daar op.

Dus bij de buigproeven wou ze wel voetjes geven? Zou ze daar een nare ervaring van gehad kunnen hebben? Die buigproeven zijn best pittig... ik vind de tip van het stapje voor stapje opbouwen en uitgebreid belonen een goede.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2026 drachtig van Eckstein's Eminenz [FA] Stal Muronia hoopt op een zeer gewenst Groninger veulentje in 2026 , Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:41

Wat sneu voor het paardje.
Ze zal flink wat hebben meegemaakt neem ik aan. Je doet t prima, rust en geduld elke dag vragen , en belonen met stem.
Mijn 2 jarige kon niks.ik vond t al mega braaf als ik z'n hoef kon aanraken op de grond. Binnen 12 weken kon hij elk been optillen en is de bekapper voor t eerst geweest. Voor voorhoefjes.
6 weken later werd hij braaf rondom bekapt. Spijtig genoeg moest ik een andere hoefsmid laten komen omdat mijn eigen ermee stopte.
Deze hoefsmid had een heel andere aanpak en resulteerde dat hij met 2 beentjes omhoog kwam( hij is gelukkig maar klein)en een flinke dreun op zijn hoofd kreeg later omdat hij z'n been weg trok. Mmm jammer hoefsmid mocht van mij direct vertrekken. En nu kan ik weer van voren af aan beginnen met traject, zodra hij het blok ziet of een vijl trekt hij z'n pootje al los.
Gelukkig heb ik alle tijd en veel geduld. Maar hoeven groeien en moeten nu eenmaal met regelmaat bekapt, dus wel een soort tijdsdruk qua training

Sterkte voor jullie beide.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:47

Mijn merrie hield ook niet van voetjes geven, wegens artrose. Zij had gewoon simpelweg pijn.
Achteraan ging het nog wel, vooraan was een ander paar mouwen. Bij de smid was ze overigens heel braaf en meewerkend, ik was nogal flauw haha. Bij de smid gaf ze de voetjes wel, na 2 voetjes strekten we even de benen en mocht ze een rondje lopen.

Wat bij ons wel werkte, was vrijheidsdressuur. Als er maar eten bij kwam kijken haha. Zo heb ik haar wel kunnen leren om ook mij een voetje te geven :)

Daisy had wel heel sterke voeten, dus ik hoefde het in de verste verte niet dagelijks te vragen. Op den duur profiteerde ik van haar liggende dutjes.

Geduld, en zachtaardigheid zullen al een goede richting zijn. Veel succes!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:07

Ik denk inderdaad stukje niet weten wat te doen, niet vertrouwen maar ook te weinig balans. Ik heb hier een pony die toen ze hier kwam ook een drama was met de voeten geven. Is waarschijnlijk in het verleden e.e.a. niet heel prettig gegaan maar ook was ook echt een balans issue.
Door in rust steeds even een voetje te vragen en snel weer terug te geven, veel belonen, haar soms even tegen een muur aan te zetten als extra "support" en te trainen met balkjes om meer balans te krijgen, ging het steeds beter. Verder ook een fijne hoefsmid die geduld had met haar en snel kan werken.
Inmiddels kan ik zonder problemen als ze los staat, elk hoefje optillen. En ook bij de smid is het geen probleem meer.
Succes met het oefenen.

Grondwerk en werk aan de lange teugel in combinatie met obstakeloefeningen om je paard/pony op een ongedwongen, speelse manier te gymnastiseren en mentaal uit te dagen https://longreinpg.com/ en https://playfulhorsemanship.com/

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 09:47

Daihyo schreef:
Mirre Brouwer van Paardenparadigma is bekapster en doet een minitraining voor paarden die moeite hebben met bekappen. Je zou haar kunnen benaderen.

Ik wou haar idd ook aanraden! Super fijne meid met kennis van zaken. Vraagt ook niet de hoofdprijs

Begeleiding doe het zelf bekappen. Klink op de link https://hannalobbezoo.nl/ omg. Brabant/België

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:13

Ik herken je probleem TS! Mijn destijds 3-jarige kon voetjes geven bij de trainingstal waar ik hem kocht, maar eenmaal bij mij deed hij het niet meer -O- . Hij gaf z'n voetje, maar begon dan gewoon te maaien en ik (1.65 / 50 kg) hield dat gewoon niet. Achterbenen exact hetzelfde. Ik heb destijds ook een topic gevolgd met daarin tips, die overeen kwamen met de tips hierboven. Echter, mijn drie-jarige was gewoon boevig, dus de wekenlange opbouw met koekjes, snoepjes en lieve woordjes deden hem niet zo veel :')

Ik hoorde via via een andere manier. Dat het 'verkeerde' antwoord geven van het paard vervelender voor hem zou zijn dan het juiste antwoord geven. Begrijp me niet verkeerd, vervelend is hier NIET synoniem voor een plak slaag!! Ik liet 'm juist moe worden :') Deze nieuwe aanpak zorgde voor letterlijk een wereld van verschil binnen een week en binnen 2 weken kon ik perfect z'n voetjes krabben.

Mijn aanpak:
In de longeerbak gewoon beginnen met het poetsproces en dan voetje vragen. En dat mag lang duren he, ik heb ook van alles geprobeerd; aan zn vetlok trekken, tegen zn been tikken, etc. Wanneer voetje gegeven is - hoe lang dat dus ook mag duren -, uitgebreid belonen, maar wanneer er ook maar 1 keer een voetje teruggetrokken wordt, gelijk de volte opjagen en laten draven (of galoperen). Hij mag dan best wel een beetje moe worden. En wanneer hij dan zelf terugkomt in tempo, juist dan nog even een rondje of 2/3 door laten rennen en pas terug laten komen op jouw signaal.

Mijn boef vond het spelletje geweldig leuk :+ , want conditie heeft hij wel, maar nadat hij voor de 3e keer weer moest gaan rennen vond hij het wel welletjes dus kon ik zn voetje toch zeker al wat langer vast houden.
Ik lette er hierbij wel op dat ik niet gelijk de eerste keer die voet voor 10 seconden vast kon houden of dat ik gelijk rondom kon krabben. Ik liet het bij 1 voetje. En wanneer ik ook maar enigsins progessie opmerkte (voetje kon 2 seconden vastgehouden worden ipv 1 seconde, bijvoorbeeld), dan stopte ik. En uiteraard op een positieve noot; dus als ik merkte dat ik zijn voet 2 seconden kon vasthouden voor het maaien begon, dan deed ik de laatste keer zn voet optillen voor 1 seconde, dus nog VOOR hij begon met maaien.

Ik zeg niet dat dit DE oplossing gaat zijn, maar bij mij werkte het. Juist het lieve getuttel met woordjes en snoepjes en dergelijke werkte bij hem pertinent niet. Wie weet helpt het jou ook!

Succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:10

Hoeveel ervaring heb je zelf?

Paard is geen krampentrekker en heeft geen hanetred?

Er vanuit gaande dat het paard gezond is, is de trick vaak..voet laten geven en hoef direct omdraaien (toon omhoog) en dan vast blijven houden. Op die manier kunnen ze niet maaien en niet trappen. Maar het vereist wel wat handigheid. Dit dan gewoon langzaam uitbouwen. Het belangrijkste is dat het paard ontspant.

Dus ga met je hand over het been, voel je al spanning..dan vraag je geen voet maar wacht net zolang totdat het paard ontspant. Bij het geven van de hoeven en het omdraaien ook wachten tot het paard ontspant voor een eventuele stap 2 (hoeven uitkrabben). Niet loslaten als een paard maait of trapt maar vast blijven houden tot deze ontspant.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie