Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pallatin schreef:Hoe oud is je paard? En hoe deed de vorige eigenaar dit? Waar beloon je mee? Heeft ie last van vliegen?
Toen ik mijn jonge paard net had vond hij het optillen van de voorvoeten lastig. Ik heb t toen aangeleerd op commando en meegenomen tijdens grondwerkoefeningen. De eerste stap was de zwilwrat ‘kietelen’ onder t commando ‘voet’ zodra hij iets reactie gaf belonen met braaf en stukje wortel. Dit herhalen en uitbreiden, niet teveel vragen.
Change3x schreef:Is het uitgesloten door een dierenarts dat het een neurologisch probleem is?
Lindsey_99 schreef:Of ze heeft het nooit geleerd, of vertrouwt jou/de omgeving/de stalling (nog) niet en geeft daarom geen voeten. Zodra iemand haar hoef vastheeft kan ze niet vluchten. Het moet dus echt geoefend worden, zodat ze weet wat er gebeurt, en dat ze haar voet echt wel weer terugkrijgt. Stapsgewijs vertrouwen opbouwen.
Iemand erbij halen die kan timen, die houdt haar vast bij het halster.
Voetje vragen, geeft ze die dan gelijk persoon 2 brokje erin, voet teruggeven. Paar keer doen zodat ze door krijgt dat voetje geven wat oplevert.
Voetje vragen, geeft ze het dan even vasthouden, brokje erin, teruggeven. Ook een paar keer doen.
Voetje steeds langer vasthouden, en uitbouwen met uitkrabben. Is ze niet braaf, dan geen brokje.
Zodra ze door heeft dat ze haar voet weer terugkrijgt, en ze begint het te vertrouwen, dan de andere voeten.
Steeds iets langer wachten met het brokje. En na verloop van tijd alleen nog een brokje nadat de hoef is uitgekrabt.
Het kan zijn dat het proces een aantal dagen/weken nodig heeft.
Tieme schreef:Iemand tips?
Ik heb het paard nu 3 maanden en ze doet flink moeilijk met voetjes geven. Ze tilde ze niet op. Zodra ze hem wel op tilt dan probeert ze ze met alle geweld uit je handen te trekken, ze gaat hangen en ze maait haar voorbenen naar voren. Geprobeerd het vast te houden maar dat win je echt niet. Je vliegt alle kanten op en het is gewoon gevaarlijk. . Achterbeen trekt ze ook uit je handen en met een beetje pech nog met een tikje na. Boos worden heeft weinig nut.
Citaat:Ben aan het oefenen met aanraking op voorkant van haar been en beloning zodra ze hem iets optild. Duurde even maar ze doet dit al beter. Wel vaak nog even een maai met haar been naar voren..
Citaat:Verder nog tips? Haar hoeven kunnen wel weer een vijlbeurt gebruiken...
Ik heb ze van de week met de harde straal van de slang schoon gespoten. Straal op kootholte en meteen op onderkant hoef zodra ze deze optilde. Voor nood ok maar zou handiger zijn als ze haar voeten optilt....
Janneke2 schreef:...heb je zelf een oude vijl van de hoefsmid?
Ik durf niet meer te vijlen dan een paar haaltjes met dat ding (ieder haar vak en ik ben géén hoefsmid) - maar als het zo'n drama was,
is mijn tip om alle stappen 'in kleine stukjes te knippen', dwz dat je als het hoeven krabben lukt, op gegeven moment zelf even één haaltje met de vijl geeft.
En oefent met de hoef tussen je knieën, etc.
Dat als de smid komt, je dier die handelingen al kent en jij haar uitgebreid kunt belonen.
(En boek misschien een dubbele afspraak met de smid. Tijdsdruk werkt niet in je voordeel.)
DuoPenotti schreef:Uitbouwen
Vraag het voetje zonder de intentie hem vast te blijven houden.
geeft ze die voet, dan uitgebreid met je stem, goed zo wat braaf!!!! Aai over de hals.
En je geeft een schijfje wortel oid.
Tieme schreef:Change3x schreef:Is het uitgesloten door een dierenarts dat het een neurologisch probleem is?
Ze is gekeurd en door alle buigproeven enz gekomen. Ik vind de dierenarts voor dit voor nu een stap te ver.
Ze komt uit Hongarije en hier is niet veel met haar gedaan + het is een eigenwijze, ongeduldige en pittige dame dus ik gooi het even daar op.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers