Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pdp schreef:Hey raden jullie aan om een paard met een cyste te kopen?
Het is een 12 jarige die op 120 niveau heeft gelopen eigenaars zijn hier heel eerlijk over dat het paard niet meer op dat niveau gaat kunnen lopen maar wel nog in de 1 m.
De cyste zit in de schouder
troi schreef:Hij kan niet meer op 120 lopen, dus hij heeft er last van. Dikke kans dat als hij 1m gaat lopen de klachten ook daar zullen volgen. Flinke rode vlag!
Als het dier zonder klachten was dat zou ik het zeker wel overwegen, onder voorbehoud van advies van keurende dierenarts natuurlijk
Hutcherson schreef:Een cyste is geen drama toch? Als jij t dier leuk vind, hij zonder pijn of verdere behandeling prima kan leven en lopen. Dikke prima toch? Tis maar n cyste?
gomir schreef:Grote kans dat dit paard er al last van had, want een cyste inde schouder vind je niet bij toeval. Er is dus reden geweest om beeldvorming van dat gebied te doen en in mijn beleving is een symptomatische cyste geen gelukkig bezit. Ik ga er dan vanuit dat het een botcyste is, weke delen zou ik me niet zo druk om maken.
Ik zou er niet aan beginnen tenzij het paard heel goedkoop is en je er rekening mee houdt dat je binnen enige tijd een dure grasmaaier hebt of afscheid moet nemen.
gomir schreef:Grote kans dat dit paard er al last van had, want een cyste inde schouder vind je niet bij toeval. Er is dus reden geweest om beeldvorming van dat gebied te doen en in mijn beleving is een symptomatische cyste geen gelukkig bezit. Ik ga er dan vanuit dat het een botcyste is, weke delen zou ik me niet zo druk om maken.
Ik zou er niet aan beginnen tenzij het paard heel goedkoop is en je er rekening mee houdt dat je binnen enige tijd een dure grasmaaier hebt of afscheid moet nemen.
Hutcherson schreef:Een cyste is geen drama toch? Als jij t dier leuk vind, hij zonder pijn of verdere behandeling prima kan leven en lopen. Dikke prima toch? Tis maar n cyste?
Suzanne F. schreef:Hutcherson schreef:Een cyste is geen drama toch? Als jij t dier leuk vind, hij zonder pijn of verdere behandeling prima kan leven en lopen. Dikke prima toch? Tis maar n cyste?
Het is niet ‘maar’ een cyste. Als het een botcyste is dan is het een degeneratief proces en wordt het altijd alleen maar erger en niet beter. Het bot verdwijnt. Dat is pijnlijk. Ik heb er zelf een paard aan verloren helaas.
Een cyste in weefsel is een met vocht gevulde holte, die kunnen leeggezogen worden. Maar bij paarden zijn cystes eigenlijk altijd botcystes. En zeker omdat het in de schouder zit. Een cyste in de baarmoeder is uiteraard een ander verhaal. Maar ik ga er hier vanuit dat het een botcyste betreft en dat is altijd ellende.