Paard benauwd tijdens inspanning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Floortje2018

Paard benauwd tijdens inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-24 08:53

Wij hebben sinds januari een paard gekocht. Helaas na 1.5 maand gek gedaan op de weide en hierdoor een peesblessure opgelopen. Rust gehad en hier volledig van hersteld.
Toen na scan rustig opgepakt eerste 4 weken rustig aan opgepakt.
Daarna van de ene op de andere dag na een paar minuten longeren heel erg benauwd geluid naar de dierenarts geweest scoop gemaakt en toen zagen we dat hij cornage klasse 4 heeft en iets vocht in de luchtpijp. Kuur gekregen ventopomin maar geen verschil.
Weer naar de kliniek geweest nu een scoop gemaakt tijdens het geluid en toen zagen we dat hij zijn stembanden naar binnen trekt dus compleet de luchtpijp afdicht. Heeft iemand dit eerder mee gemaakt of ervaringen mee.
De optie die we hebben gekregen is om prednisol te proberen of een operatie zou mogelijk zijn dan nieten ze de stembanden vast maar of dit gaat werken is niet zeker en gezien zijn leeftijd van al 17 jaar raden ze dit zeker niet aan
Ik vind het vooral zo raar dat van de ene op andere dag is ontstaan en vroeger nooit iets is gemerkt heeft hoog in de dressuur gelopen tot december vorig jaar.

Elisa2

Re: Paard benauwd tijdens inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:57

Hebben jullie dit paard laten keuren bij aankoop? Cornage is vaak wel te horen. Of heeft het dier iets meegemaakt in de tussentijd? luchtweg infectie oid?

Ik weet dat ze in DLD cornage opereren, heb daar wel goede resultaten van gezien.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:06

Oef... Eerste vraag die in me opkomt hoe kan je Cornage eerder niet opgemerkt hebben. Zelf met hinniken hoor je dit.
Operatie is een goede optie dacht alleen dat ze dit in NL niet meer doen. Van wat ik weet/lees wel succesvol.

Cornage kunnen ze oud mee worden en ook kan je wat trainen ( conditie opbouwen, gaat Cornage niet van weg maar met meer conditie wel meer lucht)

Floortje2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-24 10:00

Ja hij is gekeurd.
Alleen geen scoop gedaan.
Tijdens rijden hoor je hem absoluut niet nu nog steeds niet behalve dat zijn luchtpijp dicht klapt dan klinkt hij 10 sec benauwd daarna ook weer normaal.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:13

Floortje2018 schreef:
Ja hij is gekeurd.
Alleen geen scoop gedaan.
Tijdens rijden hoor je hem absoluut niet nu nog steeds niet behalve dat zijn luchtpijp dicht klapt dan klinkt hij 10 sec benauwd daarna ook weer normaal.

Zijn het echt de stembanden of een trachea collaps? Als het paard fit is zou ik met 17 jaar wel laten opereren.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Floortje2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-24 12:40

Echt de rechter stemband die er voor schuift

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:05

Vreemd.. Normaal gezien is de linker stemband verlamd bij cornage. Aan de rechterkant komt dit bijna niet voor.

Je hebt verschillende keuzes bij een operatie. Je kan kiezen voor een laser, dan wordt er een stukje van Arythenoiden afgehaald. Echter bij een graad 4 cornage is dit waarschijnlijk niet voldoende.

Is er nog genoeg spier over, dan zou je kunnen kiezen voor een nerve graft.

Mocht de spier nagenoeg compleet weggevallen zijn dan is eigenlijk de enige optie een Tie Back. Dan wordt inderdaad de linker stemband naar boven gehaald. Dit gebeurt normaal gezien met een soort schroef/hechting die je strakker/losser kan zetten. TIjdens de operatie wordt gekeken naar de ideale positie van de stemband.

Soms worden een nerve graft en tie back ook samen gedaan. Dan heb je alles aangepakt zeg maar.
De laser wordt normaal gezien bij alle operaties ook uitgevoerd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:33

Alles bij elkaar vraag ik me af of dit wel Cornage is. Dit had ook bij een klinische keuring (waar ze moeten werken longeren etc ) naar boven moeten kunnen en dan wat hierboven word omschreven links/rechts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:59

Ik vind dit ook een vaag verhaal bij een 17 jarige die een keuring heeft ondergaan.
Cornage komt toch niet zomaar ineens?
ik zou hier toch eens mee naar een andere dierenartsen kliniek gaan.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:52

Danmaarzo schreef:
Vreemd.. Normaal gezien is de linker stemband verlamd bij cornage. Aan de rechterkant komt dit bijna niet voor.

Je hebt verschillende keuzes bij een operatie. Je kan kiezen voor een laser, dan wordt er een stukje van stembanden afgehaald. Echter bij een graad 4 cornage is dit waarschijnlijk niet voldoende.

Is er nog genoeg spier over, dan zou je kunnen kiezen voor een nerve graft.

Mocht de spier nagenoeg compleet weggevallen zijn dan is eigenlijk de enige optie een Tie Back. Dan wordt inderdaad de linker Arythenoid naar boven gehaald. Dit gebeurt normaal gezien met een soort schroef/hechting die je strakker/losser kan zetten. TIjdens de operatie wordt gekeken naar de ideale positie van de arythenoid.

Soms worden een nerve graft en tie back ook samen gedaan. Dan heb je alles aangepakt zeg maar.
De laser wordt normaal gezien bij alle operaties ook uitgevoerd.

Excuus, zie dat ik 2 dingen door elkaar heb gegooid. De laser haalt een stukje van de stembanden weg natuurlijk en de hechting zet de arythenoid omhoog. Wil die 2 nog wel eens door elkaar gooien :+

Floortje2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-24 08:15

StalNollie schreef:
Alles bij elkaar vraag ik me af of dit wel Cornage is. Dit had ook bij een klinische keuring (waar ze moeten werken longeren etc ) naar boven moeten kunnen en dan wat hierboven word omschreven links/rechts.

Dat is dus ook het vreemde maar door 2 verschillende 2 de lijns dierenpraktijken bevestigd dat dit het is ik ben vooral ook op zoek naar mensen die zo'n operatie hebben laten uitvoeren.
Wat de ervaringen zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:59

Collega van mij heeft het laten doen bij haar paard met goede resultaten maar die is rond de 12 jaar.

Mando heeft ook cornage nu niveau 3-4 het is aanpassen maar prima mee te werken.
Conditie is belangrijk, hoe beter in conditie hoe minder last.
Hij heeft er M2 mee gelopen.

Cornage is progressief dat wist ik ook niet.
Hij is van niveau 2-3 dan naar stapje hoger gegaan.
Hij heeft het al vanaf het moment dat ik hem kocht. Toen hij in training stond is het maar voren gekomen in de kliniek.

Vooral met hoge luchtvochtigheid hoor ik hem pompen.
Operatie.. nee nooit aan gedacht.

Hij is er nu 22,5 al mee geworden en ik hoop nog 10 jaar erbij.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Floortje2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-24 17:33

Helaas is hij door zijn peesblessure dus in een mindere conditie gekomen en is het nu zo ernstig dat hij niet meer kan draven zonder dat het gebeurt dan gaat hij weer naar stap en is er dan binnen 10 sec wel weer maar je bent constant in diezelfde circel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie