Wolfvrije buitenrij-mogelijkheden in provincie Groningen/Drenthe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

Wolfvrije buitenrij-mogelijkheden in provincie Groningen/Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 16:59

de titel geeft het al wel aan,

Maar waar kun je nou echt even fijn met je paard (en/of pony) lekker naar buiten?

Gezien momenteel overal eigenlijk wel de Wolf opduikt, en ik graag mijn heren bescherm, zoek ik een fijne, mooie plek.
Tevens waar je ook je auto+trailer makkelijk neer kan zetten (en weer uit kan draaien).

Als ik af en toe met de fiets mee kan, als 1 van mijn kids wil rijden, dan is dat een hele fijne bijkomstigheid!

Ik had Borgerswold al in gedachten, maar vanwege blauwalg wil ik daar niet heen met mijn dochter en hun pony.

Wellicht kunnen wij elkaar hier helpen met mooie plekken/overzichten enz.

chinou

Re: Wolfvrije buitenrij-mogelijkheden in provincie Groningen/Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:08

Bos van Buinen/Exloo
Geen wolf tot op heden gesignaleerd.

Parkeren aan het heideveld, Voorbosweg Buinen langs les Chevaux rechtdoor rijden. Je ziet vanzelf een heideveld aan de linkerkant. Daar in de berm kan je staan en direct het bos in.

Je kan rondrijden, dus geen gedoe.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:12

In/rond Exloo zijn ze zeker wel gespot, niet heel lang geleden nog.

Oefenterrein Marnewaard heeft ruiterpaden, daar zitten geen wolven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:47

Provincie Groningen zal nog prima te doen zijn.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:02

Dieuwke_ schreef:
In/rond Exloo zijn ze zeker wel gespot, niet heel lang geleden nog.

Ik kom dagelijks meerdere keren in het bos en woon aan het gebied. Sporen wel eens gezien, maar nooit een wolf.
Zeg niet dat ze er niet zijn, maar geven geen overlast in dit stuk in ieder geval.

Je kan daar gerust gaan paardrijden.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:53

Dieuwke_ schreef:

Had ik nog niet van gehoord eerder van deze , waar zou je dan ergens parkeren en is er ergens een kaart met ruiterpaden?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:14

Let wel op het oefenterrein Marnewaard op dat de vlag niet uithangt. Dan zijn ze namelijk aan het oefenen. Of je moet heel graag onder schot genomen willen worden :+

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:41

Loran_Nolen schreef:

Maar waar kun je nou echt even fijn met je paard (en/of pony) lekker naar buiten?

Gezien momenteel overal eigenlijk wel de Wolf opduikt, en ik graag mijn heren bescherm, zoek ik een fijne, mooie plek.
Tevens waar je ook je auto+trailer makkelijk neer kan zetten (en weer uit kan draaien).

Als ik af en toe met de fiets mee kan, als 1 van mijn kids wil rijden, dan is dat een hele fijne bijkomstigheid!

Ik had Borgerswold al in gedachten, maar vanwege blauwalg wil ik daar niet heen met mijn dochter en hun pony.

Geen antwoord op jou vraag ...
Maar als je niet het water in gaat heb je toch geen last van blauwalg?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:26

Hobbyhorse schreef:
Had ik nog niet van gehoord eerder van deze , waar zou je dan ergens parkeren en is er ergens een kaart met ruiterpaden?

Parkeren kan volgens mij aan de Strandweg, vlak bij de kazerne. De route stond voorheen op Ruiter&mennen maar daar lijkt hij het nu even niet te doen, ik zoek nog even verder naar de route.

Vikawiek noemt wel een goede tip, met de schietweken is een groot gedeelte afgesloten. Die zijn terug te vinden op de site van Nationaal Park Lauwersmeer.
https://www.np-lauwersmeer.nl/hoe-kom-e ... efeningen/

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:00

In Twente zijn er ook nog weinig tot geen wolven, toch? Misschien de Sallandse heuvelrug?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 21:27

carika schreef:
Loran_Nolen schreef:

Geen antwoord op jou vraag ...
Maar als je niet het water in gaat heb je toch geen last van blauwalg?

Ik zou graag door het water willen als de temp. het toelaat..
Is voor mijn dochter(s) en hun pony uiteraard een hele ervaring om dat samen te kunnen doen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:32

Blijf thuis als het Siberisch koud is.

Ik doorkruis het bos rond dorpje X met plezier te paard. Knollie heeft het niet echt op de diersoort hond, en er was ooit een moment dat de Spaanse schone een loeigrote hond die niet onder appèl stond aanviel.

Maar ook mijn stalgenoten zonder Spanjaarden rijden buiten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:23

Hier in het DFW zijn 18 wolven en er wordt volop paard gereden. Tot nu toe 1 x een confrontatie met een ruiter geweest. Ik woon er en rijd en fiets veel in het bos, nog nooit een wolf gezien. Dus om nou speciaal een wolfvrij gebied te zoeken?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 22:07

pillow schreef:
Hier in het DFW zijn 18 wolven en er wordt volop paard gereden. Tot nu toe 1 x een confrontatie met een ruiter geweest. Ik woon er en rijd en fiets veel in het bos, nog nooit een wolf gezien. Dus om nou speciaal een wolfvrij gebied te zoeken?

Ik vind het risico voor mijn dochtwr te groot. Stel er gebeurd wel ieys, hoe moet zij zich en haar pony gaan verdedigen

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:12

Rond de Blauwestad kun je prachtig rijden, en de trailer kun je ruim parkeren aan de Zuiderringdijk in Oostwold (doorrijden tot vlak voor de brug, kan niet missen). Er zit ook een strandje waar je met paard het water in kan en mag. Dat zou ik een keertje voor je op moeten zoeken als ik op de laptop ben met google maps streetview, ik kom er met de gewone google maps op de telefoon niet uit :+ Een wolf heb ik hier nog niet gezien in de omgeving, en ook nog niet van gehoord. Of ze er dan gegarandeerd niet zijn weet ik natuurlijk niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 03:41

Texas02 schreef:
Rond de Blauwestad kun je prachtig rijden, en de trailer kun je ruim parkeren aan de Zuiderringdijk in Oostwold (doorrijden tot vlak voor de brug, kan niet missen). Er zit ook een strandje waar je met paard het water in kan en mag. Dat zou ik een keertje voor je op moeten zoeken als ik op de laptop ben met google maps streetview, ik kom er met de gewone google maps op de telefoon niet uit :+ Een wolf heb ik hier nog niet gezien in de omgeving, en ook nog niet van gehoord. Of ze er dan gegarandeerd niet zijn weet ik natuurlijk niet.

Hier staan mijn paarden niet ver vandaan en ik rij 200+ km per maand door deze omgeving. Dat strandje is een strandje in de eerste plaats bedoeld voor honden. Door de bewoners in de buurt wordt er redelijk wat overlast ervaren door paarden, ook op de paadjes die op dit strandje aansluiten, en zelfs de PS brug onlangs. Ik vind het persoonlijk ook best onbeleefd dat ruiters hier gewoon overdag of in een groep heen gaan in dit seizoen, en de mest niet opruimen in dit gebied. Het is een aangelegd “parkje” waar veel honden en kinderen komen en mensen wandelen. Dat kan in een split second goed mis gaan.

Ik zou dit dus zeker niet aanraden aan mensen uit een andere omgeving, zéker niet een moeder met dochter(s) en pony. Denk dat de kans dat een hond die niet helemaal lekker onder apel staat de pony grijpt een stuk aanzienlijker is dan een confrontatie met een wolf elders.

De omgeving net buiten deze vinexwijk is wél erg tof om te rijden, en prima geschikt voor ruiters. De parkeerplaats die je noemt is top. Iets verderop is nog een net zo’n grote en lege parkeerplaats te vinden.

Maar er zijn in de provincie en omgeving wel rustigere en veel mooiere plekjes waar je het water in kan, als dat het voornaamste doel is. Persoonlijk denk ik dat de meest toffe ervaring voor dochter de spartelvijver is. Ik heb meerdere vrienden in deze omgeving, er zelf onlangs gereden met een vriendin, en nog nooit gehoord over een confrontatie met een wolf. Volgende maand wordt er ook gewoon endurance gereden. Je kan ook denken aan het gat van Homan Free. Prachtige plek, en parkeren kan bij “parkeerplaats boswachterij Gieten”. Dat is denk ik ongeveer 2-3 km, half uurtje stappen, van het gat.

In de omgeving van Onstwedde heb je diverse doorwater plekken wat ook leuk is, of aan de achterkant van de SellingerBeetse. Voor zover ik weet daar ook geen gevestigde wolven.

Er worden overigens op loopafstand van waar ik zit wel eens zichtmeldingen gedaan van wolven, maar dat zijn individuen op doorreis. Er is niks gevestigd, de schapen lopen hier ook gewoon nog schadeloos in de velden en op de dijken achter lage prikkers met dun draad.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 06:55

Baloerveld , maar zwemmen met je paard is daar niet mogelijk. Er zijn wel kleine meertjes het is niet de bedoeling dat je daarin gaat zwemmen. Is ook geen aanrader de kanten zijn te steil en ik zou ook niet weten hoe diep het is ook hoe de bodem loopt.

Geen gevestigde wolven. Ik ben er zelf nog niks tegengekomen en mijn stalgenoten ook niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:11

Sellingerbeetse, ook de achterkant zou ik niet aanraden om met paarden het water in te gaan. Het is een zandafgraving en met name aan de achterkant loopt het behoorlijk steil af hoor. Daar gaan ook veel mensen naartoe met (loslopende) honden om ze te laten zwemmen.

Ik lees verder graag even mee. Ik zoek in dezelfde regio fijne plekken om te kunnen mennen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:03

Zebrastreep schreef:
Baloerveld , maar zwemmen met je paard is daar niet mogelijk. Er zijn wel kleine meertjes het is niet de bedoeling dat je daarin gaat zwemmen. Is ook geen aanrader de kanten zijn te steil en ik zou ook niet weten hoe diep het is ook hoe de bodem loopt.

Geen gevestigde wolven. Ik ben er zelf nog niks tegengekomen en mijn stalgenoten ook niet.

Maar iets hoger, omgeving Zeegse/Schipborg kan je er wel in dacht ik. Ben alleen niet zeker of dat officieel mag?

@muronia, hebben we het over dezelfde plek? Ik heb deze foto’s daar vorig jaar laten maken

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:27

Ik weet niet aan welke kant je daar precies was. Voorkant is dat strand, daar mag je zomers sowieso niet met paarden komen. Hebben we in de herfst wel eens een fotomeeting gedaan. Achterkant is wat duin-achtig voordat je bij het water bent. Daar laten mensen vaak hun honden zwemmen. Wij gaan daar meestal zelf ook zwemmen, is een stuk rustiger dan het grote strand maar het loopt wel vlot af naar beneden, alleen helemaal vooraan niet.