Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikita390

Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 21:36

Hallo iedereen,
ik ben nieuw hier maar wou even wat kwijt. Ik ben momenteel 16 en ik heb samen met mijn moeder een paard gekocht voor mij. Het is mijn droom om springwedstrijden te gaan rijden en moet hier nog heel veel in groeien. Sinds kort wilt mijn moeder die vroeger ook veel heeft gereden ook gaan rijden op ons nisuwe paard, dit vind ik prima alleen gaat het steeds een stapje verder, mijn broertje rij sinds kort voor het eerst op een manege en wil ook op ons paard gaan rijden en mijn moeder zegt nu dat ze ook wilt gaan springen met ons paard. Voor mij voelt dit steeds meer alsof ik minder kan gaan rijden en hun meer. Met 1x per week springen gaat het mij nooit lukken om mijn droom te behalen en kan ik dit niet met mijn moeder bespreken omdat ze zegt dat het een '' familiepaard'' is. Zelf betaal ik mee aan de stalling en begin ik het gaan naar het paard steeds minder leuk omdat ik het idee krijg dat ze van me word afgepakt beetje bij beetje. iemand tips wat ik zou moeten doen?

troi

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:42

Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!

Maar ik snap je moeder ook. Je gezin steekt er flink wat geld in en dus hebben zij ook recht om met het familie paard te rijden.

Ook, echt wedstrijden rijden is lastig en lukt niet in een maand. Pak het kalm aan, ga oefenen en lessen op de dagen dat het jouw beurt is en dan komt het moment echt wel dat jullie dressuur basis goed genoegen is om fijn te kunnen gaan springen!

Dus: heb wat geduld, gun je familie ook het plezier en dan komt het echt op zijn pootjes terecht

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 21:44

troi schreef:
Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!

Maar ik snap je moeder ook. Je gezin steekt er flink wat geld in en dus hebben zij ook recht om met het familie paard te rijden.

Ook, echt wedstrijden rijden is lastig en lukt niet in een maand. Pak het kalm aan, ga oefenen en lessen op de dagen dat het jouw beurt is en dan komt het moment echt wel dat jullie dressuur basis goed genoegen is om fijn te kunnen gaan springen!

Dus: heb wat geduld, gun je familie ook het plezier en dan komt het echt op zijn pootjes terecht

Klopt, ik zeg ook niet dat ik binnen een maand wedstrijden wil gaan rijden maar met de dressuur ben ik er al door veel lessen genomen te hebben en ik ben nu met mijn lesgever met springen bezig

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:48

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je paard ook voldoende rustdagen en afwisseling heeft.

Misschien kunnen jullie een weekplanning maken, zodat je weet waar je aan toe bent.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 21:51

Change3x schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je paard ook voldoende rustdagen en afwisseling heeft.

Misschien kunnen jullie een weekplanning maken, zodat je weet waar je aan toe bent.

Nou daar zit ook al wat probleem in, Ik vind het belangrijk dat ons paard 2 rustdagen in de week heeft. Mijn moeder wilt er 2/3x per week op en mijn broertje ook 1x dan blijft er voor mij maar 1/2x over en dat valt dus niet te bespreken...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:57

Jeetje wat flauw zeg..

Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan, en ook benoemen dat het belangrijk is dat je paard 2 vrije dagen heeft. Het lijkt me sowieso voor je paard niet fijn als er 3 verschillende ruiters per week op rijden..

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 22:05

Change3x schreef:
Jeetje wat flauw zeg..

Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan, en ook benoemen dat het belangrijk is dat je paard 2 vrije dagen heeft. Het lijkt me sowieso voor je paard niet fijn als er 3 verschillende ruiters per week op rijden..

Ik zal het eens proberen, maar mijn moeder zegt dus steeds dat een paard gemaakt is om 16 uur per dag te bewegen en dat ik mij aanstel met de rustdagen en veel rijden..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:07

Dat is lastig, wat in jouw hoofd een plan was, pakt anders uit. Je was in de ban van je nieuwe paard en dan gaat het allemaal anders. Ik snap dat dat frustrerend is.

2 a 3 dagen rust zeg je. Waarop baseer je dat? Wellicht hoeft dat helemaal niet. Zeker niet als je broertje nog op het niveau van "rondje stappen, rondje draven, rondje gelopperen" is. Je zegt immers dat hij net begonnen is met rijden. Dan kan jouw paard prima 's morgens met je broertje en 's middags met jou aan de slag. Of je broertje rijdt op de dagen dat je de "rust" gepland had. Want inspannend zal het niet zijn voor het dier. En dan heeft hij op de dagen dat hij niet hard hoeft te trainen toch lekker beweging.
Ga in gesprek met z'n allen. Gedeelde vreugde is dubbele vreugde toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:07

nikita390 schreef:
Change3x schreef:
Jeetje wat flauw zeg..

Ik zal het eens proberen, maar mijn moeder zegt dus steeds dat een paard gemaakt is om 16 uur per dag te bewegen en dat ik mij aanstel met de rustdagen en veel rijden..

Nou, aanstellen is wat fors uitgedrukt, maar ik snap je moeder wel.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:09

Het klinkt alsof je moeder nog veel te leren heeft en het is jammer dat ze niet naar je luistert. Vrije beweging is inderdaad heel belangrijk, naast het buiten lopen in de wei of paddock kan daar kan ook joggen aan een halstertje onder vallen.

Iedere dag rijden is voor geen enkel paard goed, spieren moeten ook de tijd krijgen om te herstellen. Je gaat zelf ook niet 7 dagen per week naar de sportschool.

Ik vind het in ieder geval heel goed dat jij je er wel zo bewust van bent, wellicht kun je wat onderbouwde artikelen vinden over het managen van een paard. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:10

Iedere dag rijden kan prima. Iedere dag topprestaties vragen van je paard niet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:13

Alles kan, of je paard er gelukkiger van wordt.. Longeren of joggen is een fijne afwisseling voor je paard. 7 dagen per week met 3 verschillende ruiters, en zoals jij het benoemd ook dagen 2x daags gereden worden, is toch niet fijn voor een paard. Ik denk dat ze daar zowel mentaal als lichamelijk niet beter van worden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:17

Als een paard een uurtje per dag gereden wordt heeft het 23 uur om te herstellen. Dat kan prima.

Daarbij zeg je dat de dressuur op orde is maar dat kan niet, dressuur is altijd voor verbetering vatbaar en dressuur is zeker bij springen heel belangrijk. Een keer per week springen is meer dan genoeg voor een paard tenzij het huppeltjes zijn.

Een familiepaard wordt gedeeld met de familie.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:22

Percy schreef:
Als een paard een uurtje per dag gereden wordt heeft het 23 uur om te herstellen. Dat kan prima.

Daarbij zeg je dat de dressuur op orde is maar dat kan niet, dressuur is altijd voor verbetering vatbaar en dressuur is zeker bij springen heel belangrijk. Een keer per week springen is meer dan genoeg voor een paard tenzij het huppeltjes zijn.

Een familiepaard wordt gedeeld met de familie.

Dan moet je wel rekening houden met je paard, en niet alleen aan je eigen plezier denken.

Don’t get me wrong, mijn sportpaard loopt 6x per week maar absoluut niet elke dag onder het zadel, kan ook gewoon even joggen zijn een klein halfuurtje.

Als je 7 dagen per week wil rijden, en meerdere dagen in die week zelfs 2x per dag, moet je gewoon 2 paarden hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:31

Ho, ik heb het niet over 2 keer per dag en een rondje lopen met een beginner versta ik niet onder werken. Meerdere keren per week springen vind ik kwalijker als het geen kleine sprongetjes zijn.
Dressuurmatig klaar zijn vind ik ook wat alarmerend.
En, meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. Het is nog maar afwachten of broertje zo enthousiast blijft en of moeder zo vaak wil blijven rijden. Feit is dat het niet het paard van ts is maar van het gezin en dan moet iedereen water bij de wijn doen en een routine ontwikkelen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:35

Tja, wat versta je onder springen? Twee keer per week wat huppeltjes maken worden ze alleen maar losser van. Maar beide kunnen we niet invullen.

Een hobbelende beginner op je rug wordt een paard gemiddeld ook niet beter van, je kunt het beide kanten op bekijken.

Ik blijf verder bij mijn eigen standpunt, als het echt een familie paard is moet je ook aan je eigen dochter denken en daarbij het welzijn en management van je paard altijd voorop stellen. Dat hele plaatje lijkt wat basis te missen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:38

Wat bedoel je met de zin : ik heb samen met mijn moeder een paard gekocht voor mij ?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:41

Ik denk dat je de sportambities beter kunt laten voor wat het is met dit paard. Als je moeder er 3 keer op wil rijden en je broertje er ook nog 1 of 2 dagen op dat blijft er voor jou weinig over om iets op te bouwen. Dan zou je dat paard beter voor recreatie en familiepaard kunnen zien en er geen wedstrijden mee rijden, maar gewoon voor je plezier een rondje rijden. Wil je wel perse wedstrijden gaan doen en valt dit niet te bespreken, dan wellicht kijken of je op iemand anders zijn paard mag rijden en daar mee de wedstrijden in?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:47

Gewoon eerst eens met dit paard gaan rijden en gaan lessen. En dan kijken hoe het loopt. Misschien stoppen broertje en moeder wel. Misschien is het paard niet zo geschikt om mee te springen, misschien.... misschien zie je een hoop beren op de weg die er eigenlijk niet zijn.
Meestal plan je een hoop en loopt het allemaal anders. Vergeet niet te genieten van je eerste eigen paard. Zo onwijs leuk!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:34

Goh, dat er hier mensen zijn die oprecht hun paard 7 dagen per week zadelen. Dacht dat het welzijn op bokt de andere kant op ging.

Ik snap je gevoel ts. Maar laat het eerst even gaan. Is je paard wel en beginners paard voor je broertje? Kan je moeder wel rijden? Misschien klikt het niet tussen hun of met jou zelfs.
Eerst proberen en gaandeweg ervaren wat het is en hoe het bevalt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:45

Dat is vervelend TS. Ik kan me voorstellen dat het niet goed voelt dat je meebetaalt aan de stalling en je voor je gevoel steeds meer moet afstaan wbt kunnen rijden met het paard.
Heb je dat gevoel ook al besproken met je moeder?

Ik ken het paard natuurlijk niet, maar niet ieder paard is geschikt om springwedstrijden mee te rijden en ook niet ieder paard is geschikt als familiepaard. Het zou kunnen dat het paard wel geschikt is als springpaard, maar niet als familiepaard.
Ik heb mijn pony ook gekregen met de sidenote dat mijn zus er ook mee mocht rijden. Dat heeft ze welgeteld 1x gedaan. Het is een fijne pony met een goed karakter, maar hij heeft wel een handleiding en is niet voor iedere ruiter geschikt.
Wie weet is jullie paard dus helemaal niet het juiste paard voor je broertje en houdt hij het al snel voor bekeken.

Wat betreft aantal dagen rijden: ik denk dat dat paard per paard bekeken moet worden. Voor sommigen zal dat haalbaar zijn en is het niet slecht, voor anderen is dat teveel. Jullie paard is nog niet zo lang bij jullie begrijp ik. In die eerste periode is het nog heel erg wennen aan elkaar en elkaar leren kennen.

Laat je het plezier met je paard niet ontnemen, ook niet als springwedstrijden uiteindelijk om een of andere reden niet zouden lukken. Dat zou echt zonde zijn.
Je kan dit ook zien als een opstapje: wennen aan een eigen paard, samen leuke dingen doen en samen bij leren. En als je dan later op eigen benen staat, kan je als je dat dan nog steeds wil, een paard kopen dat echt alleen van jou is en waarmee je je dromen najaagt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:45

Goh dat lijkt me vervelend. Is er goede communicatie geweest tussen jou en je moeder ts? Was het vanaf het begin al duidelijk dat zij ook 3x ging rijden? Ik denk ook wel dat je moeder nog veel te leren heeft wbt paarden, spieren hebben inderdaad 48-72 uur nodig om te herstellen, niet 23 uur. Als je spieren traint krijg je pas na een dag spierpijn wat ook nog een dag of twee aanhoud, ga je erdoor heen krijg je blessures en verzuring. Ook met longeren, je traint toch vrijwel dezelfde spiergroepen.
Ik vind jou dus verstandig ts, maar zo te lezen loop je vast en is er geen discussie met je moeder mogelijk. Ik snap je droom, maar bekijk het ook van een ander perspectief, je hebt een eigen paard, minimaal 1x per week kunnen jullie trainen en die wedstrijden komen over tijd wel. Als je nu al mee stalling betaald kun je over een paar jaar mogelijk je eigen paard aan schaffen, die verantwoordelijkheid leer je nu al. Probeer ervan te genieten. Wie week haakt je broertje af en komt er een 2de keer bij.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 06:24

Voor ik aannames doe heb ik een paar vragen die je hopelijk kunt beantwoorden; hoe oud is jullie paard en hoe wordt deze gestald? En hoe lang hebben jullie dit paard nu?
Vind haar opmerking van ‘16 uur per dag etc ‘ ook echt niet zo fijn klinken hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 06:37

mirim schreef:
Wat bedoel je met de zin : ik heb samen met mijn moeder een paard gekocht voor mij ?

Dit vraag ik me ook af.
Heb je dat wel goed begrepen? Je moeder heeft het over een familiepaard, dus niet over een paard wat alleen voor jou is?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:06

Cayenne schreef:
mirim schreef:

Dit vraag ik me ook af.
Heb je dat wel goed begrepen? Je moeder heeft het over een familiepaard, dus niet over een paard wat alleen voor jou is?

Als je als moeder een paard voor jezelf koopt waar je kinderen dan ook op mogen rijden (want zo is het met zelf 2/3x per week en de rest verdelen onder de kinderen) dan begrijp ik niet waarom de dochter dan mee moet betalen.

Los daarvan TS zou ik het eerst eens 2 maanden aanzien of iedereen effectief blijft rijden.