Hoe kostenverdeling paard op logé/leen/training?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Skyla

Hoe kostenverdeling paard op logé/leen/training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-24 18:14

Met de nieuwe indeling van het forum vind ik maar geen geschikte plaats om deze vraag te stellen dus ik hoop dat deze verplaatst kan worden indien nodig.

Ik ga vanaf september hoogstwaarschijnlijk voor een jaar een jonge ruin op stal krijgen die ik het komende jaar zal moeten rijden en vroeg mij af hoe zoiets kwa contract en dan vooral kosten normaal gedaan wordt?

Zijn eigenaar is vorige winter hard met hem ten val gekomen en nog steeds herstellende. Hierdoor kan ze alleen nog maar in het zadel stappen maar dit blijkt veel te weinig voor hem te zijn. Hij krijgt wat kuren waardoor ze niet meer op hem durft. Ze merkt duidelijk dat hij echt wilt werken en uitgedaagd worden en aangezien hij nog jong is wilt ze ook dat hij nog nieuwe dingen ziet en leert. Dus niet gezellig rond hobbelen maar ook echt aan het werk gaan met hem.

De bedoeling is dat hij dus voor een jaar hier bij ons in onze kleine kudde komt te staan, 24/7 buiten met inloopstal, hooi in de winter, voldoende gras in de zomer. En ik mag met hem doen wat ik wil zolang hij minstens 2x per week gereden wordt. Maar dit mogen gerust regelmatig ook boswandelingen zijn.

Op zich kan je het zien als dat ik een pensionstal ben die op vraag het paard rijd/traint voor de klant maar eigenlijk kijk ik er ook wel naar uit terug een paardje te hebben die ik deftig kan rijden aangezien mijn ene paard het rustig aan moet doen en mijn andere nog maar 3 is en dus nog niet zadelmak.

We gaan een contract opmaken aangezien hij van haar blijft. Maar ik vroeg mij vooral af hoe het dan zit met de vaste veearts en hoefsmid kosten? En wanneer er iets met hem gebeurt? Ik weet dat dit vooral iets is wat we onderling moeten overeenkomen maar aangezien het de eerste keer is dat ik zoiets doe heb ik totaal geen idee van wat normaal gedaan wordt en wat logisch/eerlijk naar beide toe is.

kimberly1995

Re: Hoe kostenverdeling paard op logé/leen/training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:35

Het lijkt mij het meest logisch dat ze aan jou een bedrag betaald voor pensionstalling, die in ieder geval de onkosten dekt die jij aan het paard gaat hebben. Dus voor hooi, bodembedekking, brok, mestafvoer, weide onderhoud, etc.

Veearts en hoefsmid lijken me ook voor de eigenaar.

Met betrekking tot het rijden en het zorgen voor het paard kan je kijken wat je wilt. Wil jij betaald worden voor het rijden of heb jij zoiets van 'ik heb gratis een paard onder mijn kont'. Je zou dan de klusjes/zorg voor het paard eventueel gratis/in ruil kunnen doen. Blijf vooral trouw aan waar jij je goed bij voelt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:36

Je gaat dus gewoon een paard trainen voor een ander. Dat betekent volpension stalkosten plus trainingskosten. Hoe je dat berekent mag je zelf doen. Vrij normaal is ergens tussen de 700 en 1000 in de maand. Stalkosten 300-400, training 300-600, zeg maar.

Normaalgesproken zitten in de trainingsprijs tandarts, hoefsmid- en ontwormkosten bij in. Omdat goed hoefonderhoud nodig is voor goede training, goede tandarts idem, en mestonderzoek/ontwormen nodig is voor goed stalmanagement.

Entkosten vallen daar niet onder. Paard hoort correct geënt naar de trainingsstal te komen. Indien enten halverwege nodig is, is dat voor eigenaar.

Indien een paard een DA nodig heeft om andere redenen, komen die kosten voor de eigenaar. Wordt een paard daardoor tijdelijk niet te trainen, gaat een paard meestal terug naar de eigenaar voor revalidatie (want dat is goedkoper) of je spreekt dan volpensionprijs af plus een prijs voor revalidatie-werk (bv stappen aan de hand).

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:44

Stallingskosten + trainingskosten.

Standaard vallen, hoefsmid, tandarts, veearts, (wormenspuit) niet onder de trainingskosten. Deze zijn voor de eigenaar.
Trainingskosten is ik principe de tijd en het werk welke je erin stopt. Zowel de training, als verzorging etc.

De kosten van hoefsmid, ontworming oid, kun je aan het eind van de maand optellen.

Je kan je stallingskosten + een vast bedrag aan trainingskosten rekenen.
Maar eventueel ook een “x” bedrag per training afspreken en dit aan het eind van de maand optellen.

LightningggJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:57

Ik deed het vroeger als volgt:
- Volpension stalprijs + trainingsprijs.

Hoefsmid, dierenarts, tandarts en wedstrijden zaten hier niet bij in.
Eventuele lessen die ik met het paard reed, verplaatsingskosten en huur binnenbak zaten hier wel in. Evenals 1 sessie bij de osteopaat.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:38

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:07

Ik telde stalgeld + beetje extra geld om trainen. Omdat ik het leuk vond om te doen en ook buiten ging rijden lag mijn bedrag echt wel lager dan hier genoemd wordt. Ik weet niet wat de omgeving en prijzen zijn maar 400 wat hier genoemd wordt als stalgeld, bij 24/7 buiten schuilstal vind ik wel erg hoog. ik zat daar maar een klein beetje boven incl de training :o

Enten, smid etc was voor de eigenaar, ik reed net zo goed dressuurlessen en die betaalde ik zelf

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:18

Klinkt alsof je het paard een jaar in bruikleen krijgt.

Je kijkt ernaar uit om hem te rijden. En bosritten voldoen, als hij maar beweging krijgt.

Ik zou in deze enkel onkosten rekenen. Stal, voer, smid, veearts.

Geen kosten voor trainen. En ik zou zelf schappelijk zijn in de onkosten. Daar je volledig vrijgelaten word.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-24 21:45

Ik ben dus geen pension/trainingsstal of prof ruiter. En heb er ook niet de accommodatie van. Dus ze zal na dat jaar ook geen wedstrijdklaar paard terugkrijgen bij wijze van spreken. Ik ben vooral zelf blij dat ik terug een paard heb om mee actief te rijden.

Momenteel staat hij op een trainingsstal maar hiermee wilt ze stoppen omdat het stalgeld en prijs voor iedere keer hij gereden wordt haar maandelijks teveel wordt. Dus daarom hoopt ze op deze manier een goedkopere oplossing te vinden.
Ik ben ook niet van plan om met hem te gaan lessen en ga ik haar ook zeggen, tenzij zij de lessen zou betalen. Ik vind dat ik dat geld zelf beter voor mijn eigen jong paard later hou.

Ik vind dat hier dus de lijn tussen in pension en op training en ter lease/bruikleen echt heel dun is. Al neig ik misschien eerder naar het laatste. Maar wat is dan het meest gangbare wat er gevraagd kan worden?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:36

Ibbel schreef:
Normaalgesproken zitten in de trainingsprijs tandarts, hoefsmid- en ontwormkosten bij in. Omdat goed hoefonderhoud nodig is voor goede training, goede tandarts idem, en mestonderzoek/ontwormen nodig is voor goed stalmanagement.

Op alle 5 stallen waar ik paarden in training heb (gehad) komen dit soort kosten apart op de factuur, ik heb nog niet meegemaakt dat dat ingecalculeerd werd in de vaste kosten. Daarvoor verschilt dat ook teveel per paard.

In jouw geval zou ik een onkostenvergoeding die kostendekkend is vragen voor de stalling en niets of een klein bedrag voor het rijden. Hoefsmid/dierenarts etc is dan wel voor de eigenaar in mijn ogen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:41

Skyla schreef:
Ik ben dus geen pension/trainingsstal of prof ruiter. En heb er ook niet de accommodatie van. Dus ze zal na dat jaar ook geen wedstrijdklaar paard terugkrijgen bij wijze van spreken. Ik ben vooral zelf blij dat ik terug een paard heb om mee actief te rijden.

Momenteel staat hij op een trainingsstal maar hiermee wilt ze stoppen omdat het stalgeld en prijs voor iedere keer hij gereden wordt haar maandelijks teveel wordt. Dus daarom hoopt ze op deze manier een goedkopere oplossing te vinden.
Ik ben ook niet van plan om met hem te gaan lessen en ga ik haar ook zeggen, tenzij zij de lessen zou betalen. Ik vind dat ik dat geld zelf beter voor mijn eigen jong paard later hou.

Ik vind dat hier dus de lijn tussen in pension en op training en ter lease/bruikleen echt heel dun is. Al neig ik misschien eerder naar het laatste. Maar wat is dan het meest gangbare wat er gevraagd kan worden?

Ik weet natuurlijk niet op wat voor niveau je rijdt .. Maar van lessen wordt je nooit stommer.

Ik zou kijken of je het zo af kan spreken dat de onkosten vergoed worden, dus stuk stalling,smid, dierenarts etc. En in plaats van betalen voor het rijden, dat ze bijvoorbeeld voor de moeite 2 lessen per maand betaalt.

Op die manier wordt je er toch wijzer van, en alles wat je leert kun je weer toepassen op je eigen paard.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:50

Het ligt er ook aan hoe jullie in contact zijn gekomen.
Had jij een oproep staan dat je een lease paard zocht? Of had zij een oproep staan dat ze een nieuwe oplossing zocht? Als voorbeeld natuurlijk.

Daarbij ligt het er ook aan wat jij te bieden hebt. Kent dit paard de basis en rij jij in het Z, dan mag daar wel een vergoeding tegenover staan. Of wil je "wat rond hobbelen" en wil zien waar het schip strandt? Dan vind ik gewoon stallingskosten wel op z'n plek.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:55

Normaal vraag ik voor training ook stalgeld/onderhoud + trainingskosten. Maar ik heb twee keer een vergelijkbare situatie gehad als jij nu hebt, laagdrempelige training zonder hele grote verwachtingen, meer voor mijn eigen plezier dan als werk.
Beide keren droeg de eigenaar alle kosten en ik alle zorg, plus training dus. Zo had ik een tweede paard waar ik alles mee kon doen, wel beide projectjes met wat trauma's maar dat is wat ik leuk vind om op te lossen, en zij konden na een jaar opstappen en veilig (buiten) rijden zonder hoge trainingskosten.

Bij een van de pony's betaalde de eigenaar ook regelmatig de gezamenlijke rekeningen met mijn pony ipv alleen zijn helft. Denk aan vaccinaties, ontworming, voer, dat soort dingen. Na ruim een jaar ook nog kosteloos zijn dochter begeleid en zo langzaam de pony weer aan hen afgedragen. Perfecte timing want het was een leuke kinderpony geworden en de lol er daarom voor mij weer vanaf.

Als ik er ook mijn voordeel uit kan halen, als in een leuk paard en ik heb voldoende tijd vrij, dan twijfel ik er niet over om zoiets weer te doen. Maar ik ga niet in het onderhoud meebetalen, mijn bijdrage in zo'n geval zijn de trainings- en verzorgkosten. En ik doe het ook niet zomaar voor een vreemde, ik moet ze wel enigszins kennen.

Maak op voorhand ook goede afspraken welke kosten gemaakt mogen worden, welke behandelaren er mogen komen en hoe vaak, bij voorkeur zo vaak als ik nodig acht maar uiteraard wel in overleg. Zo wil ik bijvoorbeeld sowieso voor ik echt begin met trainen dat ze eerst een tandarts en osteopaat gezien hebben. Alle vaccinaties in orde zijn. Mestonderzoek/ontworming. Bij voorkeur smid van mijn keuze. Zadel , hoofdstel, bit etc moet goed passend zijn. Dingen die niet nodig zijn maar die ik gewoon leuk vind koop ik natuurlijk zelf, zoiets komt toch wel (vaak :') ) voor als je zo lang voor het paard zorgt, indien de eigenaar het wenst wel eerst in overleg maar over het algemeen vertrouwen ze gewoon op mijn inzicht.
Stel dat er iets fout gaat door mijn toedoen zijn de kosten uiteraard voor mij maar een ongelukje in de kudde is risico voor de eigenaar.

Gewoon hele duidelijke afspraken, wat zowel jij als de eigenaar wel of niet willen en verwachten van elkaar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 00:36

hey Ts wat een mooie kans.
het is inderdaad afhankelijk vanuit wie de vraag komt.

ik zou wel echt de ruimte pakken nu om iets te vragen. een stalling met training is nu voor haar te duur. maar als ze gezond was geweest was ze ook sowieso stalling kwijt geweest.

ik zou dus inderdaad wat voor jou minimaal kosten dekkend is. voer, stro etc. (afschrijving hoef je niet mee te nemen bijv.). en dat zij dierenarts erc allemaal betaald. dan kost het rijden vou jou alleen maar tijd en niet geld.

les zou je kunnen aangeven, maar je kan het ook splitten. je wordt er zelf nooit slechter van.

ik heb jaren paarden gereden. ik betaalde er niet voor, maar kreeg ook geen geld. les en wedstrijden betaalde ik zelf. soms kocht ik spullen, maar grote dingen brtaald de eigenaar incl. tandarts, fysio etc.

wat er ook gebeurd. doen wat goed voelt en niet over je eigen grenzen laten gaan.

Be your best self

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 07:06

TS, op basis van je laatste reactie zou ik dan zeggen: vol pensionprijs + VA/HS en eventueel lesgeld.

“Het is gemakkelijker om mensen te misleiden dan om ze ervan te overtuigen dat ze zijn misleid” - Mark Twain

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 07:14

Waar ik ook naar zou kijken is hoe jij en eigenaar zijn verzekerd voor ongevallen, mocht je dat oplopen door dit paard.
Verder weet ik niet wat redelijk is;
-je rijdt een paard van een ander eigenlijk gratis;
-je hebt voer- en stallingskosten;
Ik zou het redelijk houden. Werkelijk gemaakte kosten in rekening brengen en in het achterhoofd houden dat je nu met een paard kunt trainen waar je eigen jonge nog niet zadelmakke paard ook wijzer van kan worden, en je paarden hebben een maatje in de kudde.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-24 09:41

De vraag kwam van haar uit en ik heb mezelf er op aangeboden. We kenden elkaar voordien dus niet. Ze komt volgende week eerst hierheen om te zien hoe de paarden hier zitten.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:17

Skyla schreef:

Als het ook voor jezelf is en het fijn is om een paard te kunnen rijden, al is het maar tijdelijk.

Is het misschien een mogelijkheid om uit te rekenen welke kosten je gaat hebben (buiten je eigen tijd en energie om) en dit eventueel als prijs aan te houden.
Of hier iets bij te rekenen voor de tijd en moeite welke je erin steekt.

Het is wel belangrijk, vind ik, dat het jezelf geen extra geld kost, buiten de tijd en energie die je erin stopt.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:30

Ik zit momenteel in een soortgelijke situatie, maar dan ben ik de partij die haar paard weg heeft gebracht voor training - inrijden in dit geval. Hierin zijn we overeengekomen dat de eigen hoefsmid langs komt en dat ik dat verder zelf afhandel. Ik ga dan naar de trainingsstal toe, zorg dat de hoefsmid daar wordt ontvangen en ik draag de kosten en zorg van de behandeling.

In het geval van spoed mag de stal een DA bellen, voor niet spoed word ik eerst gebeld.

Ik heb eigen tuigage meegegeven dat ze mogen gebruiken als hij wat verder in het traject is. Als daar iets van beschadigd raakt door het paard, dan is dat voor mij. Beschadigingen door onvoorzichtig gebruik - lees opzettelijk beschadigen of gebruiken voor een doel waar deze niet voor is, dan is dat voor de stal.

Voor stalling, voer, stro, hooi etc betaal ik een all-in prijs per week. Het cumulatieve bedrag hiervan dient betaald te zijn voordat ik het paard weer terug ophaal.

Insta: @feddethebarockpinto

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:40

alles van helemaal niks er voor vragen tot stalling en trainingskosten is redelijk.

Het is maar net hoe jullie er allebei in zitten. Er is geen goed of fout denk ik.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie