Starten met paardrijden, en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwtje_97

Starten met paardrijden, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 15:10

Hoi allemaal,

Vorige week vrijdag heb ik weer voor het eerst in een hele lange tijd paardgereden, en man wat had ik het gemist. Het was natuurlijk even wennen, maar het was heerlijk.
Ik ben 26 jaar en ik vraag me af wat er mogelijk is in de paardensport. Ik ben van plan om bij een manage bij mij in de buurt te gaan lessen, 1 x per week in de beginnersles en dan daarnaast 1x per 2 weken een prive les.

Toen ik jong was heb ik veel paardgereden bij een andere manage die helaas nu niet meer bestaat tot een jaar of 10, daarna heb ik toen ik 17 was nog een keer gereden in een priveles. Hierna ben ik nooit meer op een paard gestapt. Ik heb nooit wedstrijd gereden of iets, maar ik ben wel heel benieuwd wat hier het proces naar toe is. Ik weet nog niet precies welke richting mij het leukste lijkt, maar misschien kunnen jullie mij wel vertellen hoe dit allemaal verloopt. Kun je ook wedstrijdrijden op een managepaard? Na hoelang lessen zou je in wezen mee mogen doen met een proef?

Ik ben er best wel even uit geweest, dus alle overige leuke tips zijn natuurlijk van harte welkom!
Laatst bijgewerkt door Leeuwtje_97 op 14-08-24 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:13

Wat leuk dat je weer begonnen bent. Wat je het beste kunt doen, bij de manege waar je rijd, vragen of ze FNRS proeven (de F proeven) rijden. Dat is een leuk begin.

Hier kan je ook een hoop informatie vinden https://www.knhs.nl/beginnen-met-paardrijden

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:16

Toen ik begon op de manage waren er FNRS wedstrijden super leuk en het niveau word steeds wat hoger. Als je manage hier bij aangesloten heeft is dit een prima opstap om te kijken wat jij leuk vind!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:53

Mocht je bij een MRB manege rijden ipv een FNRS manege, dan zijn ook daar proeven manegewedstrijden. Dit zijn dan de zogenaamde D-proeven maar het idee is hetzelfde als de F-proeven bij de FNRS maneges. Meestal doe je die op je manege zelf, hoe vaak die zijn ligt aan hoe vaak je manege ze organiseert. Maar eens per jaar is er ook een kampioenschap tussen de aangesloten maneges waar je aan mee kan doen.

Daarnaast zijn er ook VS-proeven bij MRB maneges, deze leggen nadruk op (en die quote ik ff) "balans, behendigheid en de samenwerking met het paard". Daarin zitten naast standaard dressuur dingen ook dingen als balkjes, poortjes, slalommen, en kleine sprongetjes. Dit is bij ons ook meteen een mogelijk voorstapje voor meedoen aan het oefen springparcours. Bij ons moet je voor de VS-proeven wel een minimaal niveau in de D-proeven hebben gehaald, maar dat is niet heel hoog. Ik werd bijvoorbeeld al hoger ingeschaald voor mijn eerste proef dan de minimale eis (en ik ben met 25 voor het eerst op een paard gestapt).

Bij ons is de regel overigens dat je mee mag doen met wedstrijden vanaf het moment dat je zelfstandig kan rijden (minimaal stap, draf, stuur en rem). Het is gemaakt voor manegeruiters waar veel mensen voor het eerst te paard gaan, dus het begint echt heel simpel. Welk niveau je inschaalt mag je instructeur/de manege bepalen aan de hand van je kunde, dus als je al wat meer kan hoef je niet onderaan te beginnen (tenzij de manege dat per se zou willen).

Ik zou gewoon eens vragen wat je manege aanbied en van daar uit gaan kijken wat je leuk lijkt.

Leeuwtje_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 07:25

rien10 schreef:
Wat leuk dat je weer begonnen bent. Wat je het beste kunt doen, bij de manege waar je rijd, vragen of ze FNRS proeven (de F proeven) rijden. Dat is een leuk begin.

Hier kan je ook een hoop informatie vinden https://www.knhs.nl/beginnen-met-paardrijden

Dankjewel! Ik ga de website doorspitten :D

Leeuwtje_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 07:27

RanjaRietje schreef:
Toen ik begon op de manage waren er FNRS wedstrijden super leuk en het niveau word steeds wat hoger. Als je manage hier bij aangesloten heeft is dit een prima opstap om te kijken wat jij leuk vind!

Ik heb zitten kijken en ze zijn een FNRS manage. Ik ben benieuwd wat er allemaal vanuit wordt gedaan :)

Leeuwtje_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 07:29

Cambionn schreef:
Mocht je bij een MRB manege rijden ipv een FNRS manege, dan zijn ook daar proeven manegewedstrijden. Dit zijn dan de zogenaamde D-proeven maar het idee is hetzelfde als de F-proeven bij de FNRS maneges. Meestal doe je die op je manege zelf, hoe vaak die zijn ligt aan hoe vaak je manege ze organiseert. Maar eens per jaar is er ook een kampioenschap tussen de aangesloten maneges waar je aan mee kan doen.

Daarnaast zijn er ook VS-proeven bij MRB maneges, deze leggen nadruk op (en die quote ik ff) "balans, behendigheid en de samenwerking met het paard". Daarin zitten naast standaard dressuur dingen ook dingen als balkjes, poortjes, slalommen, en kleine sprongetjes. Dit is bij ons ook meteen een mogelijk voorstapje voor meedoen aan het oefen springparcours. Bij ons moet je voor de VS-proeven wel een minimaal niveau in de D-proeven hebben gehaald, maar dat is niet heel hoog. Ik werd bijvoorbeeld al hoger ingeschaald voor mijn eerste proef dan de minimale eis (en ik ben met 25 voor het eerst op een paard gestapt).

Bij ons is de regel overigens dat je mee mag doen met wedstrijden vanaf het moment dat je zelfstandig kan rijden (minimaal stap, draf, stuur en rem). Het is gemaakt voor manegeruiters waar veel mensen voor het eerst te paard gaan, dus het begint echt heel simpel. Welk niveau je inschaalt mag je instructeur/de manege bepalen aan de hand van je kunde, dus als je al wat meer kan hoef je niet onderaan te beginnen (tenzij de manege dat per se zou willen).

Ik zou gewoon eens vragen wat je manege aanbied en van daar uit gaan kijken wat je leuk lijkt.

Dat klinkt ook leuk! De manage waar ik ga rijden is een FNRS manage. Ik ben benieuwd wat daarvan de eisen zijn om ergens aan mee te mogen doen. Allereerst maar weer goed leren zitten en alle termen weer begrijpen.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:29

Leeuwtje_97 schreef:
Cambionn schreef:

Dat klinkt ook leuk! De manage waar ik ga rijden is een FNRS manage. Ik ben benieuwd wat daarvan de eisen zijn om ergens aan mee te mogen doen. Allereerst maar weer goed leren zitten en alle termen weer begrijpen.

Bij ons is/was de eis dat je als volwassen ruiter mag instromen in de F3, dit is de eerste proef met galop. De proeven van de FNRS worden aangeduid als "F1" t/m F20 (dacht ik). Bij de F2, F4, F6, etc. krijg je ook een theorie "examen". Multiple choice en vrij makkelijk vond ik (tot de F6 dan, de F8 moet ik nog aan beginnen haha).

F1 en F2 is vooral stappen en lichtrijden. Vanaf de F3 krijg je galop erbij.
Hier kun je de proeven bekijken: https://dressuurproeven.nl/FNRS-Proeven

7September

Re: Starten met paardrijden, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:31

Nog een kleine aanvulling:
Bij proef F1 en F2 heb je 1 promotiepunt nodig om door te mogen naar het volgende niveau. Dat betekend eigenlijk dat je de proef gewoon gehaald hebt.
Bij proeven F3 t/m F8 heb je 2 promotiepunten nodig om door te mogen (dus je moet het proefje 2x gehaald hebben).
Bij proeven F9 t/m F20 heb je 3 promotiepunten nodig om door te mogen naar het volgende niveau.

Je rijdt dus de proefjes minimaal 2x vanaf de F3.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:41

Hoi Leeuwtje,
Wat ik altijd roep bij beginners (wat je naar de letter van de wet niet bent, want jouw lichaam heeft de bewegingen al geleerd) is:
doe een optelsom van voltige (ik hoop dat deze manege dit aanbiedt!)
zitles aan de longe: je echt concentreren op jezelf, (ook gevorderde ruiters die hun zit serieus nemen doen dit!)
en centered riding,
en misschien eens een les op "Joker", een simulator.

Lang niet alle maneges hebben personeel dat geschoold is in beginners en/of centered riding, maar er zijn wel twee boeken van Sally Swift, met oefeningen die je thuis kunt doen en "tekeningen die meer zeggen dat duizend woorden".

Zo is er de tekening in het eerste boek 'centered riding' over lichtrijden.
Het beeld is: er zit een elastiek met een haak aan je ceintuur, en je wordt schuin omhoog getrokken.
... je wordt getrokken - niet te veel zelf doen.
... elastiek : zo hoort het te voelen.
... schuin omhoog: niet 'gaan staan' (dat is recht omhoog)
.... aan je ceintuur: in goed Nederlands je 'core spieren' zijn actief.
En daarna ga je zitten 'alsof je knielt'.

En het leuke van F proeven is, dat de jury geacht wordt punten te geven voor hoe goed jij je hulpen etc geeft, niet (of: niet alleen) voor hoe goed het paard het doet.

Enne: veel plezier!!