Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rien10 schreef:Wat leuk dat je weer begonnen bent. Wat je het beste kunt doen, bij de manege waar je rijd, vragen of ze FNRS proeven (de F proeven) rijden. Dat is een leuk begin.
Hier kan je ook een hoop informatie vinden https://www.knhs.nl/beginnen-met-paardrijden
RanjaRietje schreef:Toen ik begon op de manage waren er FNRS wedstrijden super leuk en het niveau word steeds wat hoger. Als je manage hier bij aangesloten heeft is dit een prima opstap om te kijken wat jij leuk vind!
Cambionn schreef:Mocht je bij een MRB manege rijden ipv een FNRS manege, dan zijn ook daar proeven manegewedstrijden. Dit zijn dan de zogenaamde D-proeven maar het idee is hetzelfde als de F-proeven bij de FNRS maneges. Meestal doe je die op je manege zelf, hoe vaak die zijn ligt aan hoe vaak je manege ze organiseert. Maar eens per jaar is er ook een kampioenschap tussen de aangesloten maneges waar je aan mee kan doen.
Daarnaast zijn er ook VS-proeven bij MRB maneges, deze leggen nadruk op (en die quote ik ff) "balans, behendigheid en de samenwerking met het paard". Daarin zitten naast standaard dressuur dingen ook dingen als balkjes, poortjes, slalommen, en kleine sprongetjes. Dit is bij ons ook meteen een mogelijk voorstapje voor meedoen aan het oefen springparcours. Bij ons moet je voor de VS-proeven wel een minimaal niveau in de D-proeven hebben gehaald, maar dat is niet heel hoog. Ik werd bijvoorbeeld al hoger ingeschaald voor mijn eerste proef dan de minimale eis (en ik ben met 25 voor het eerst op een paard gestapt).
Bij ons is de regel overigens dat je mee mag doen met wedstrijden vanaf het moment dat je zelfstandig kan rijden (minimaal stap, draf, stuur en rem). Het is gemaakt voor manegeruiters waar veel mensen voor het eerst te paard gaan, dus het begint echt heel simpel. Welk niveau je inschaalt mag je instructeur/de manege bepalen aan de hand van je kunde, dus als je al wat meer kan hoef je niet onderaan te beginnen (tenzij de manege dat per se zou willen).
Ik zou gewoon eens vragen wat je manege aanbied en van daar uit gaan kijken wat je leuk lijkt.
Leeuwtje_97 schreef:Cambionn schreef:Mocht je bij een MRB manege rijden ipv een FNRS manege, dan zijn ook daar proeven manegewedstrijden. Dit zijn dan de zogenaamde D-proeven maar het idee is hetzelfde als de F-proeven bij de FNRS maneges. Meestal doe je die op je manege zelf, hoe vaak die zijn ligt aan hoe vaak je manege ze organiseert. Maar eens per jaar is er ook een kampioenschap tussen de aangesloten maneges waar je aan mee kan doen.
Daarnaast zijn er ook VS-proeven bij MRB maneges, deze leggen nadruk op (en die quote ik ff) "balans, behendigheid en de samenwerking met het paard". Daarin zitten naast standaard dressuur dingen ook dingen als balkjes, poortjes, slalommen, en kleine sprongetjes. Dit is bij ons ook meteen een mogelijk voorstapje voor meedoen aan het oefen springparcours. Bij ons moet je voor de VS-proeven wel een minimaal niveau in de D-proeven hebben gehaald, maar dat is niet heel hoog. Ik werd bijvoorbeeld al hoger ingeschaald voor mijn eerste proef dan de minimale eis (en ik ben met 25 voor het eerst op een paard gestapt).
Bij ons is de regel overigens dat je mee mag doen met wedstrijden vanaf het moment dat je zelfstandig kan rijden (minimaal stap, draf, stuur en rem). Het is gemaakt voor manegeruiters waar veel mensen voor het eerst te paard gaan, dus het begint echt heel simpel. Welk niveau je inschaalt mag je instructeur/de manege bepalen aan de hand van je kunde, dus als je al wat meer kan hoef je niet onderaan te beginnen (tenzij de manege dat per se zou willen).
Ik zou gewoon eens vragen wat je manege aanbied en van daar uit gaan kijken wat je leuk lijkt.
Dat klinkt ook leuk! De manage waar ik ga rijden is een FNRS manage. Ik ben benieuwd wat daarvan de eisen zijn om ergens aan mee te mogen doen. Allereerst maar weer goed leren zitten en alle termen weer begrijpen.