Nieuwe 2 paards of toch een vrachtwagentje?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Aatrox

Nieuwe 2 paards of toch een vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 21:12

Helaas begint mijn Ifor (uit 2018..) allemaal zwakke plekken in het hout te krijgen (wanden) en er moet sowieso een nieuwe klep op..

Nu wouden wij einde van dit jaar een mooie 2e hands vrachtwagen kopen (budget 25-30/35 000) maar als ik nu ga kijken naar een nieuwe bockman kom ik met mijn eisen op zo'n nieuw 10 000 euro uit..

Dat is toch een behoorlijk verschil in de aanschafkosten, maar what about the onderhoudskosten?

Voor de paarden is een 2-paards wagentje natuurlijk een stuk fijner, maar ik heb momenteel een fijne auto voor ervoor, die komt dan ook een beetje doelloos te staan. En ze staan makkelijk op de trailer verder, dus dat is voor mij niet persé de reden om naar een vrachtwagentje gaan, puur het gemak.

Wat is wijsheid? -O-

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:23

Mist nog in je overweging dat de wegenbelasting voor paardenauto's per 1 januari 26 van het kwarttarief naar het voltarief gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:42

Hobbyhorse schreef:
Mist nog in je overweging dat de wegenbelasting voor paardenauto's per 1 januari 26 van het kwarttarief naar het voltarief gaat.

Is dat een feit?

Ik zie alleen maar voornemens als ik erop google en gezien 2026 nog 1,5 jaar ver is, is het maar de vraag welk kabinet er dan zit......

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

cissy

Re: Nieuwe 2 paards of toch een vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:46

Plus dat er geen twee paarden in zo'n B wagentje mogen, of ga je voor een C wagen?

Even onderschriftloos.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:46

1 magisch woord.. laadvermogen. Verdiep je goed voordat je overgaat tot kopen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 21:50

Om de reden die ikke geeft neem ik dat eigenlijk niet mee in de overweging..

Ook weet ik niet of ik dan zelf misschien wel een kleinere auto rijd of niet, dan compenseert dat wel weer..

Maar ga ik met een volledig aluminium opbouw het wel langer redden dan 6 jaar voor er groot onderhoud aan gedaan moet worden.. Ik baal best wel van de kwaliteit van de ifor, die was ook niet goedkoop en nu na 6 jaar is het hout al rot..

Nu is het onderhoud van een vrachtwagentje natuurlijk net zo maar toch.

Dat er geen 2 paarden in zo'n B wagentje mogen wordt al zolang gedogeerd, ik ga me daar niet druk meer om maken. Ook denk ik dat ik volgend jaar voor mijn C(1) ga dus dan heb ik dat probleem sowieso niet meer. Tot die tijd staan er amper 2 tegelijk op eigenlijk.

Laadvermogen, ja met een vrachtwagentje belangrijk, met de trailer niet zo op zich.

Ik heb nu een HB511, mag 1750 kg laden, daar kom ik nooit van mijn leven aan dus ook daar maak ik me niet zo druk om, met een trailer die tot 2400kg mag gaan red ik me ook prima.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:12

Laatst bijgewerkt door Kidde op 12-08-24 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:16

Kidde schreef:
Gedoogd of niet, het gaat toch ook om de veiligheid? Je bent gewoon te zwaar beladen

En die C1-vrachtwagens zijn nauwelijks beter. Twee paarden lukt nog wel maar vaak zijn ze ingericht voor 3 of 4 en dat redden ze evenmin.
Enne, overbeladen op de vrachtwagen is een economisch delict.....

Hier uiteindelijk om die reden bij een 12-tonner uit gekomen. Aan alle kanten iets te groot en omvangrijk maar het enige dat ik kon vinden met fatsoenlijk laadvermogen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:28

Zouden verzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen het ook gedogen?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 22:29

Ja en de ene wagen mag 1200 op papier, de ander 1000 en die weer 900. Dus schiet mij maar lek erin. Ik kijk der niet geheel meer naar. Dan nog gaat mijn vraag dat ook niet om.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:39

Aatrox schreef:
Dat er geen 2 paarden in zo'n B wagentje mogen wordt al zolang gedogeerd, ik ga me daar niet druk meer om maken.

Ik vraag me af of de verzekering daar ook zo over denkt. Betalen zij wel uit bij een eventueel ongeluk?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 22:51

Fijn dat het nu meer over de verantwoordelijkheid gaat dan mijn vraag. Daar heb ik het topic niet voor geopend. :-)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:01

De vaste kosten zoals wegenbelasting en verzekering etc zijn hoger bij een vrachtwagentje. Dat is een nadeel. Voordelen zijn erg groot vind ik: makkelijker reizen, opzadelen op de wagen , paard even veilig wegzetten en laten wachten, stabiliteit op de weg etc…..
Ik heb er meestal maar 1 op staan.2 kan net zonder overbelasting (kleine paarden, E pony)5-10% overbelading is geen probleem. Grootste nadeel vrachtwagentje = kosten Grootste voordeel=gemak

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:07

Als je een goede auto hebt voor een trailer, zou ik een trailer kopen. Je hebt aan een vrachtwagentje, als je geluk hebt, ongeveer dezelfde onderhoudskosten als aan een auto want hij moet door de keuring, moet een beurt hebben etc. De kilometerstand wil je niet te hoog ivm de motor want als die kapot loopt heb je een enorme kostenpost. En dan komt er nog een fikse wegenbelasting en verzekering overheen. En als je hem niet binnen kunt zetten en geen ruimte hebt om hem te wassen, moet je dat ook nog eens laten doen :+

Een vrachtwagentje is super fijn op de weg en qua reizen, maar het is wel echt een extra kostenpost.

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:09

Als je ea op een rijtje moet zetten kun je kijken naar de aspecten waarvan je een aantal al genoemd hebt en die zou ik voor beide opties (trailer/ vrachtwagen) in kaart brengen:
- aanschaf kosten Trailer / Vrachtwagen (eventueel aanschaf andere kleinere auto)
- afschrijvingskosten trailer /vrachtwagen (maar ook als je huidige auto inruilt voor kleinere auto in geval paardenvrachtwagen)
- wegenbelasting
- apk keuring
- verzekering
- regulier onderhoudskosten (vrachtwagen valt meer aan te onderhouden, grote en kleine beurt, reparatiekosten )
- stallingskosten?

Effect van de wegenbelasting naar 100% ipv 25% zou ik zeker in achterhoofd houden. Dan gaan die maandelijkse kosten natuurlijk fors omhoog, maar de afschrijving denk ik ook. Dus je zou die variant best naast kunnen zetten.

En je hebt het over gemak, aan welk gemak zit je te denken?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 23:39

Vooral het gemak van instappen en wegrijden, paarden staan er toch over het algemeen fijner op.

Maar aan de andere kant denk ik dat een fijne 2-3 paards trailer misschien net zo comfortabel voor ze kan zijn tegenwoordig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:44

Wij hebben een ongebouwde Renault master die (uit mijn hoofd) 1500 kilo mag laden. Wij hebben er 2 grote pony’s in. Met een verhoogde versie kunnen er paarden in. Die mag je dus legaal rijden op je B rijbewijs. En als je veel wil meeslepen kan er ook 2000 kilo achter als je zou willen.

Horses on wheels bouwt die dingen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 05:28

Als je reeel naar kosten gaat kijken, dan moet je gewoon een trailer kopen. Een vrachtwagentje is altijd veel duurder in onderhoud, er kan ook gewoon meer aan kapot.

Maken de kosten je niet uit, dan lijkt een wagentje mij heerlijk.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 06:46

ikke schreef:
Hobbyhorse schreef:

Is dat een feit?

Ik zie alleen maar voornemens als ik erop google en gezien 2026 nog 1,5 jaar ver is, is het maar de vraag welk kabinet er dan zit......

De rijksoverheid vermeld dit op de site. Lijken mij geen voornemens meer.

Afbeelding

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rsonenauto.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:55

Als je de auto al hebt staan, jouw paarden net zo makkelijk een trailer op lopen zou ik voor de trailer gaan.

Lager in aanschaf, onderhoudskosten zijn vele malen lager, geen maandelijkse kosten.

Met jouw budget koop je een prachtige trailer voorzien van alle gemakken. Voor het budget koop je geen wonderbaarlijk goede 2 paards wagen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:01

Ander voordeel van een trailercombinatie, je trekauto kun je ook meenemen voor een boodschapje of ander ritje. Een vrachtwagentje in de bebouwde kom of parkeergarage is toch wat lastiger.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 08:19

Albert schreef:
Ander voordeel van een trailercombinatie, je trekauto kun je ook meenemen voor een boodschapje of ander ritje. Een vrachtwagentje in de bebouwde kom of parkeergarage is toch wat lastiger.

Zo zat ik dus ook een beetje te denken.. het is eigenlijk zonde van de trekauto die we hebben staan.. thanks voor de input guys.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:28

Aatrox schreef:
Helaas begint mijn Ifor (uit 2018..) allemaal zwakke plekken in het hout te krijgen (wanden) en er moet sowieso een nieuwe klep op..

Sorry, off topic, maar hoe dan?? Ik heb een 9 jaar oude (2015) en die is zo goed als nieuw. Met geen zichtbaar hout? Klep na 6 jaar vervangen? :?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 08:35

Ja schiet mij maar lek.. ik had in alle goedheid een dacht ik degelijke Ifor aangeschaft.. nou klep is helemaal rot en ook de wanden beginnen al blijkbaar..
Laatst bijgewerkt door Aatrox op 13-08-24 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:35

Ponytante schreef:
Aatrox schreef:

Sorry, off topic, maar hoe dan?? Ik heb een 9 jaar oude (2015) en die is zo goed als nieuw. Met geen zichtbaar hout? Klep na 6 jaar vervangen? :?

Hier hetzelfde. Ook een ifor uit 2015. Ik heb begin dit jaar de grootste kosten gehad. Nieuwe banden :+
Overige jaren is het steeds klein onderhoud, nieuwe kitnaden enz.

Ik gebruik hem bijna wekelijks, staat altijd buiten.

Hoe kan jouw trailer zo snel rotten? Misschien toch ergens productiefout?

Laerkens Beauty