Mag je hier met je paard komen, ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Mag je hier met je paard komen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 23:51

Nu we wat vaker buitenrijden, ben ik onze omgeving aan het herontdekken, op zoek naar mooie routes om te rijden en te wandelen aan de hand.

Er zijn helaas in onze nabije omgeving helemaal geen ruiterpaden, alleen veldwegen en holle wegen.

Nu heb ik vandaag een nieuw pad ontdekt door een ienieminie 'bosje', maar ik kom er niet aan uit of we hier legaal mogen komen met onze pony's.

Dit is de ingang (met houten slagboom) en het bordje wat erbij staat. Ik ben nog een stuk verder gelopen, maar nergens staat er verdere bewegwijzering aangegeven. Ook op de website van het Limburgs Landschap staat geen informatie over en voor ruiters.

Afbeelding

Afbeelding

Mogen we hier komen of niet, ja of nee?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:55

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 00:16

loulou schreef:
Als het onder de ruiteroute valt mag je er rijden. Misschien kan je dat via hier achterhalen:

https://www.hartvanlimburg.nl/nl/ruiter ... en-limburg

Bedankt voor de tip, maar helaas is die website alleen gericht op Noord- en Midden-Limburg.
Wij wonen in Zuid-Limburg. :)

Gooiske

Re: Mag je hier met je paard komen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 00:33

Als je het zeker wil weten even mailtje sturen of bellen naar Limburgs Landschap

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 00:34

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:01

Op het bordje staat van niet. Onderste regel.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:11

Mando schreef:
Op het bordje staat van niet. Onderste regel.

Je mag er wel komen, mits je op de ruiterroute blijft. Net zoiets als de eerste zin bovenaan. Je mag er komen als voetganger, mits je op de aangegeven wegen en paden blijft. ;)

Het is alleen even de vraag wel bos dit precies is, en wat de aangegeven ruiterroutes zijn binnen dit bos :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:17

Ik heb een eigen regel: staat er niet heel duidelijk een verbod voor paarden dan rij ik er gewoon.

Bij het Buurserzand zijn ze ook vreselijk onduidelijk. Ooit hebben ze drama lopen maken omdat ik altijd door het water reed wat niet mocht. Terwijl dat pad op ruiter en mennen stond gemarkeerd als ruiterroute, moeten ze maar duidelijk zijn hoor. Ik wil geen dingen doen die niet zijn toegestaan, maar het moet in 1 oog opslag duidelijk zijn. Net als dat op autowegen word aangegeven hoe hard je mag. :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:28

Ja, zolang je op de ruiterroute blijft.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:52

Staat toch duidelijk?
Mag niet: buiten de ruiterpaden
Dus wel: op de paden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:55

boedjang schreef:
Staat toch duidelijk?

Maar niet elk pad is ook automatisch een ruiterpad.

Maar ik zou het hier gewoon doen en word je aangehouden zeggen dat je dacht dat het een ruiterpad was. En dan heel vriendelijk vragen waar die anders zijn

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:09

Als er in dit gebied geen ruiterpaden zijn mag je er dus niet rijden.

Evt kun je kijken op ruiterenenmennen.nl voor ruiterpaden in je regio.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:16

Je kunt idd op ruiterenenmennen kijken voor een indicatie, maar dat is géén officiële website en er zitten best fouten in.
Bovendien kan de situatie in het veld veranderd zijn (ruiterpad weg of verlegd), maar niet bijgewerkt op de site.
Volg de aanwijzingen in het veld, dus als hier geen aanduiding staat dat het een ruiterpad is, dan is het dat niet tot het tegendeel bewezen is (er mist natuurlijk wel eens een paaltje, opgegeten door bosbouwmachines of door grapjassen uit de grond getrokken).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:28

Dat bordje staat bij ieder bos. En overal staat dat 'je met een paard niet mag rijden buiten de ruiterroutes'.
Vreselijk onduidelijk, maar als er niet ook een ruiterroutepaaltje met schildje met een ruiter/huifkar/hoedijzer-symbool staat, betekent dat dus dat je er níet in mag.

Hier dus ook niet, want er staat geen ruiteroutepaaltje. Vaak hangt zo'n schildje ook direct onder het toegangsbord, op dezelfde paal.

"De Landschappen" hanteren overigens meestal paaltjes met een wit hoefijzer er op geverfd. Waarbij dat hoefijzer naar de zijkant wijst, en niet in de rijrichting van het pad. Wat bij zijpaden ook al niet heel eenduidig uit te leggen is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:34

Ik ga meestal maar uit van niet, want ruiterpaden zijn schaars. :+

Probeer zelf altijd de ruiterpaden op ruiterenenmennen aan te houden en daarbij zelf goed te kijken tijdens het rijden want het klopt inderdaad niet altijd volledig. Maar vaak wel goed genoeg dat ik er mijn rondjes op kan rijden.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:44

Ibbel schreef:
Dat bordje staat bij ieder bos. En overal staat dat 'je met een paard niet mag rijden buiten de ruiterroutes'.
Vreselijk onduidelijk, maar als er niet ook een ruiterroutepaaltje met schildje met een ruiter/huifkar/hoedijzer-symbool staat, betekent dat dus dat je er níet in mag.

Hier dus ook niet, want er staat geen ruiteroutepaaltje. Vaak hangt zo'n schildje ook direct onder het toegangsbord, op dezelfde paal.

"De Landschappen" hanteren overigens meestal paaltjes met een wit hoefijzer er op geverfd. Waarbij dat hoefijzer naar de zijkant wijst, en niet in de rijrichting van het pad. Wat bij zijpaden ook al niet heel eenduidig uit te leggen is.

Zo stellig is het niet hoor. Ik zie het vaak anders, zeker in deze omgeving (Achterhoek) en Twente.
TS: als je geen duidelijke aanduiding voor een ruiterpad kunt vinden, mag je ervan uitgaan dat je er niet mag rijden… Helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:29

Uhm, 'vaak' en 'meestal' zijn woorden die géén stelligheid uitdrukken, dus ik begrijp je reactie niet :D

Je schrijft bovendien exact hetzelfde als ik: als er geen duidelijk bordje staat dat je er in mag, mag het niet.

Het toegangsbordje is bij alle bossen in eigendom van 'De Landschappen', 'SBB' en 'Natuurmonumenten' inhoudelijk identiek en heeft overal de regel "ruiters niet toegestaan tenzij op ruiterpaden/'routes" of "ruiters alleen toegestaan op ruiterroutes"

Overal is wél een stellig woord, en als zodanig ook bedoeld. Want die regel IS overal hetzelfde bij de grote boseigenaren/-beheerders.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:38

Als er bij het pad geen paaltje met 'ruiterroute' (of het teken ervoor) staat mag je dat pad dus niet in.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:09

Ibbel schreef:
Uhm, 'vaak' en 'meestal' zijn woorden die géén stelligheid uitdrukken, dus ik begrijp je reactie niet :D

Je schrijft bovendien exact hetzelfde als ik: als er geen duidelijk bordje staat dat je er in mag, mag het niet.

Het toegangsbordje is bij alle bossen in eigendom van 'De Landschappen', 'SBB' en 'Natuurmonumenten' inhoudelijk identiek en heeft overal de regel "ruiters niet toegestaan tenzij op ruiterpaden/'routes" of "ruiters alleen toegestaan op ruiterroutes"

Overal is wél een stellig woord, en als zodanig ook bedoeld. Want die regel IS overal hetzelfde bij de grote boseigenaren/-beheerders.

Ik ken in Drenthe bossen waar je op alle paden mag rijden behalve op gemarkeerde wandelroutes (en volgens mij mag je ook niet op de MTB-routes, al lopen die soms over exact hetzelfde traject als de ruiterroute).

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:57

Ibbel schreef:

Als je tot drie keer toe benadrukt dat iets ‘bijna altijd’ zo is, vind ik dat behoorlijk stellig overkomen. Matter of definition - twee kanten op. Maar lamaar, ik wil het topic verder niet vervuilen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:59

DuoPenotti schreef:
boedjang schreef:
Staat toch duidelijk?

Maar niet elk pad is ook automatisch een ruiterpad.

Maar ik zou het hier gewoon doen en word je aangehouden zeggen dat je dacht dat het een ruiterpad was. En dan heel vriendelijk vragen waar die anders zijn

Dit deed ik ook altijd bij ons,

Ik kreeg altijd vriendelijk antwoord en ze wezen me naar waar ik wel mocht komen.

Beste optie denk ik of gewoon even bellen, maar dan krijg je meestal een uitleg over het gebied en hoe het loopt en dan kan je het nog niet plaatsen

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:43

Naar mijn weten moeten er dan borden staan dat je niet buiten de ruiterpaden mag komen. Als er geen borden zijn kan er ook nergens op gewezen worden dan is het een openbare ruimte voor een ieder hier.

Heb je al eens bij de gemeente of boswachter geïnformeerd. Of er buiten de ruiterpaden gereden mag worden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:47

Frydis schreef:
Naar mijn weten moeten er dan borden staan dat je niet buiten de ruiterpaden mag komen. Als er geen borden zijn kan er ook nergens op gewezen worden dan is het een openbare ruimte voor een ieder hier.

Heb je al eens bij de gemeente of boswachter geïnformeerd. Of er buiten de ruiterpaden gereden mag worden?

Dat staat er toch? :)

De vraag is alleen was is daar ruiterpad

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:54

Waar het een beetje op neer komt, is dat die bordjes een standaardtekst zijn. Ze zetten er nooit specifiek bij: "maar in dit bos zijn helemaal geen ruiterroutes, dus hier is het sowieso verboden voor paarden" Of daar waar geen ruiterroute is, gewoon op het bord vermelden: verboden voor ruiters - of liever nog, paarden, anders krijg je nog discussie over mennen of aan de hand lopen met een paard :+

Dat zou natuurlijk een stuk duidelijker zijn, maar ja. Dan moet je bij iedere wandelingang een ander bordje hebben dan bij een ingang waar óók een ruiterroute loopt.

'Ze' gaan ervan uit dat iedereen netjes kijkt of er ruiterroutepaaltjes/bordjes staan. En staan die er niet, dan mag je er niet rijden. Wat in dit specifieke voorbeeld duidelijk is. Geen paaltje/bordje in beeld, en wel de mededeling: buiten de routes niet toegankelijk.

Waar dan wél ruiterroutes zijn, kun je navragen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:18

Wat suf. Ik verwacht een verboden bord..
En.geen bord dat t alleen op ruiterpaden is toegestaan als er geen ruiterpaden zijn.