Paard met voernijd, hoe introduceren aan een maatje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ted_Zale

Paard met voernijd, hoe introduceren aan een maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 08:59

Hey,

Mijn tweede paardje heeft geen geweldig verleden. Hij stond jaren alleen en kreeg 2x een mager emmertje hooi per dag. Nu hij van mij is krijgt hij zo goed als onbeperkt hooi of toegang tot gras. Nu heeft hij hierdoor wel voernijd, opzich niet heel onbegrijpelijk.

Met brokken kan hij echt bijten maar mij of naar andere paarden. We voeren dit al apart in de stal. Met hooi deed hij eerst alleen heel lelijk naar de andere paarden, maar sinds kort ook naar mij. Dit is in de stal en op de grote open wei. Zijn er grondwerk oefeningen of tips om dit gedrag te kunnen verminderen?

Ook staat hij nu nog apart van de anderen met een draadje ertussen. Ze kunnen dus wel snuffelen/kriebelen. We willen hem introduceren aan een merrie. Op het grasweitje kan hij gewoon samen staan zonder problemen. Nu met het hooi is het een ander verhaal. Hij jaagt de merrie al weg als ze ver weg staat. Dit gaat gepaard met echt happen/bijten. Ook bij meerdere voerpunten ver weg van elkaar is hij niet altijd gezellig.

De eigenaar van de andere pony heeft geopperd dat we een tijdje eerst hooi geven apart en daarna samen gras laten eten en dit zo uit te bouwen. Helaas blijft het hierbij en zie ik niet echt vooruitgang in het samen op de wei met hooi. Heeft iemand hier tips voor? Of ervaring?

belle_boef

Re: Paard met voernijd, hoe introduceren aan een maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:13

Kan maar zo zijn dat dit gedrag wegzakt als hij weet dat hij altijd eten heeft.

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 09:27

Bij mij heeft hij altijd toegang tot hooi of ze staan een paar uur op het gras dan niet. Ik heb hem al sinds maart

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:41

Als hij lang alleen gestaan heeft en zeker ook als jong dier dus een stuk sociale opvoeding mist, dan is voedselnijd niet je grootste probleem. Hij mist dan ook een heel stuk hoe ga je met andere paarden om kennis.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:48

Voernijd heeft heel lang nodig om af te nemen.
Sowieso een tijd apart zetten met een draad er tussen om aan elkaar te wennen. Wanneer je ze bij elkaar gaat zetten, dan eerst op een volle wei, zodat er genoeg gras is.
Bij hooi zorgen dat er op verschillende plekken hooi is, bij voorkeur zoveel mogelijk uit elkaar, zodat iedereen rustig kan eten. Aantal paarden + 1 is minimaal, maar liever nog meer. En inderdaad onbeperkt voor eten zorgen.
Hier heeft het meer dan een jaar geduurd voor het gedrag zo goed als weg was.

Voeren jullie uit slowfeeders? Hier helpt het ook om een deel van het hooi los te geven, zodat de eerste stress makkelijk weggegeten kan worden.

En verder heeft het gewoon echt tijd nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:51

Poe lastig!

Ik zou heel voorzichtig zijn tenzij het een knetterdominante en tegelijk heel sociale merrie is want die gaat er een hele klus aan krijgen om deze beleefd te maken.

Verder moet de ruimte echt groot zijn, zodat ze weg kunnen van elkaar, en bij 2 paarden 3 hooipunten.

Als het mijn merrie was zou ik het niet willen omdat het flink wat risico oplevert voor haar.

Jij hebt afgesproken bijv dat jij eventueel medische kosten dekt bij bijtwonden?

Waarom wil je hem perse met een ander samen laten lopen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:08

Eens met Tamara, hij lijkt sociaal onhandig.
Hij mag jou in ieder geval niet bijten en dat moet dus gewoon worden afgestraft.
Verhef je stem, dreig en geef hem een tik als dat allemaal niet werkt.

Ik zou hem - als ie hier stond - koppelen aan een oude wijze dominante merrie of ruin. Eentje die hem kan opvoeden. En dus niet aan een paard dat zich laat wegjagen. Een draadje er tussen helpt om te wennen aan andere paarden maar doet niets met het gedrag.
Eerst een tijdje met z’n tweeën en daarna samen de kudde in.
Af en toe zal het best hardhandig gaan en zal je nieuwe straf krijgen.
Maar beter van een ander paard dan van jou.
En beter zo dan dat je straks je hele groep op t onstuur hebt omdat er zo’n onrustig beest tussen staat.

(Wij hebben zo’n merrie en ik zou niet weten wat ik zonder haar moest….)

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:38

Ik sta aan huis bij mensen, er staat een ruin een jaarling en b pony merrie. Jaarling was geen optie, de ruin was fantastisch dominant maar ze bleven elkaar voortdurend opjagen, vechten en bijten. De ruin is al bijna 26 dus de eigenaar koos voor veiligheid en wil ze niet samen hebben (volledig begrip voor).

De merrie blijft over, voorheen was zij super dominant vooral met veulen langs zich en stond zij bovenaan. Sinds de komst van de mijne is dat helemaal anders. Ze zijn wel ooit samen uitgebroken en hebben toen heel lief de halve buurt rondgelopen en samen gegeten. Ook met buitenritten samen geen probleem. En op de wei met gras ook niet!

Snuffelen doen ze en de ene keer is dit miepen en de andere keer gaat dit goed. De eigenaar van de pony wil het wel proberen met de mijne. Ik vind het alleen spannend omdat ze 20 centimeter kleiner is dan de mijne die nogal agressief kan zijn. Is samen hooi voeren onder het draad met een draad ertussen (wij hebben houten omheining met stroomdraad) een optie? Wij voeren inderdaad wel met slowfeeders en soms los op het verharde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:20

Hoeveel voerplekken zijn er en hoe groot is de paddock?

Dat zal het belangrijkste zijn.

Maar, als ik je bericht zo lees dan vermoed ik dat hij het meest ontspannen gaat zijn met een hooiplekje zonder (in zijn ogen) concurrentie. En je voorkomt ongelukken en blessures, ook niet onbelangrijk.

Samen hooi voeren, je bedoelt een bak gedwongen delen? Dat zou ik in geen geval doen zolang er niet minstens 3 bakken voor 2 dieren zijn. Zal enorm stressvol zijn voor ze.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:23

Zet dan 2 specikuipen met hooi naast elkaar met draad er tussen om te beginnen, dan is het een mijn hoopje en jouw hoopje verhaal ipv echt delen. Ik heb dit ooit met de mijne gehad zo rond een paal 1 hoop hooi, met 1 paard wilde dat niet (stonden er 3 apart) aangrenzende paddock, verkeerspion uit de bak gepakt en tussen die 2 in gezet onder de draad en alles goed. Was nood geval ivm paard met vlasvreten problemen en al avond en niet samen in 1 ivm nacht en pensionhouder die ook wilde slapen.
Dus zorg voor 2 duidelijk visueel gescheiden hoopjes hooi (en draadje is daarvoor dus niet genoeg, object moet wat meer massa hebben.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:36

Ik zou ze inderdaad apart hooi voeren, maar dan op meerdere locaties uit 1 bak met een draad in het midden over een flink stuk lengte.
Evt. 2 hooibakken tegen elkaar zetten, en de draad erover spannen, of 1 heel grote bak met een draad in het midden met onbeperkt hooi. Dan eten ze toch samen, maar kunnen elkaar niet trappen. Er mag best een doorgang zijn, maar dan een stuk verder, zodat omlopen eigenlijk niet loont om de ander weg te jagen.
Het kan zomaar een half jaar duren voordat (hopelijk) de voernijd een beetje is afgenomen. Het verdwijnt wellicht niet meer helemaal, dat is afwachten.
En als het echt niet gaat, de paddock in 2 verdelen en een half jaar of zo apart hooi en brok voeren.

Met clickertraining kun je je paard leren dat er steeds voer bij komt, paar brokjes in de bak doen, en steeds bijvullen met een click erbij.

Een basisoefening van clickeren is 'beleefdheid' (wegkijken of face forward) aanleren, en dat kan wel eens een heel goede oefening zijn voor dit paard.
https://www.youtube.com/watch?v=14nEsI1s72g

TM97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:45

Ik volg

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:11

Hier ook eentje van 21 met voernijd, hij is onderdanig naar mijn paard, maar zou zichzelf verongelukken om toch maar voer te krijgen, die eigenlijk altijd voorhanden is. Ik gebruik voor hem een voeremmer (balancer) die je achter zijn oren kan hangen. Mijn paard is de beleefdheid zelve, hij blijft wachten. Ik probeer de rust er echt in te houden. En als het moet neem ik het zweepje erbij om hem uit mijn persoonlijke ruimte te houden.

Ik moet zeggen dat hij enorm bijgedraaid is, hij weet ondertussen dat hij toch zijn voer krijgt, maar het is wel iets om rekening mee te blijven houden.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:51

Helaas niet vinden je opties, maar een dergelijk paard had ik juist graag in een grote kudde gehad met veel ruimte. De hele kudde accepteert zijn gedrag dan niet. 1 op 1 is dit bijna geen doen, tenzij ze echt een hectare aan grond hebben. Dan kunnen ze voldoende bij elkaar uit de buurt gaan indien nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:00

Kendra schreef:
Hij mag jou in ieder geval niet bijten en dat moet dus gewoon worden afgestraft.
Verhef je stem, dreig en geef hem een tik als dat allemaal niet werkt.

Dan leg je de focus verkeerd. Het is niet het bijten dat afgestraft moet worden, het is dat je in het geheel een veilige ruimte hebt zodat je bij het hooi kunt zonder dat het paard bedenkt dat het jou moet wegsturen. Dat betekent al veel eerder je ruimte claimen, en daarin straf je ook niet achteraf, maar maak je die ruimte al vooraf. (Dat kan op meerdere manieren, maar een zweepje kan daarin handig zijn - dat geeft extra afstand. Maar als je begint met ruimte maken hoef je in zo'n situatie bijna nooit te slaan met een zweep.)

Ik snap die voorkeur voor slaan en straffen niet zo.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:06

troi schreef:
Hoeveel voerplekken zijn er en hoe groot is de paddock?

Dat zal het belangrijkste zijn.

Samen hooi voeren, je bedoelt een bak gedwongen delen? Dat zou ik in geen geval doen zolang er niet minstens 3 bakken voor 2 dieren zijn. Zal enorm stressvol zijn voor ze.

Hoe is de leefsituatie voor jou paard en de andere paarden?