Hoe zou jij dit aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Galoppig

Hoe zou jij dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 22:00

Ik kom even met mijn vragen over bijrijder/verzorger en ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen hierover :o

Ik ben onwijs blij met haar, en ze is lief voor mijn paard.
Hij krijgt meer beweging en aandacht, en ik heb soms een dagje vrij.

Nu merk ik dat ik voor mezelf nog eigenlijk helemaal niet zover had nagedacht als er iets zou gebeuren, want er zijn wat kleine dingen verkeerd gegaan merk ik.

Zo is ze een singel kwijtgeraakt, en deze is ook nooit meer gevonden. Ik heb nog wel een andere singel, gelukkig, alleen is deze met schapenwol en dus wel warm.

Laatst vroeg ze aan mij of ze naar het strand mocht met mijn paard, en hoewel ik het gun voelt het niet goed. Er kan echt vanalles gebeuren, met haar en met mijn paard.

Nu kreeg ik het bericht dat zijn hoofdstel stuk is gegaan op buitenrit, en ik baal zo hard hier van. Dit hoofdstel pastte hem zo goed, en het is er een waar hij het minst last van heeft.
Ik kreeg van haar te horen dat het voor nu geen probleem was, en eerlijk gezegd vond ik dat heel apart omdat het voor mij over kwam als bazig. Ik gaf daarom ook al aan dat dit voor mij wel een probleem is en dat ik nu nog half in verhuizing alle overige spullen in dozen heb, en volgens mij geen ander hoofdstel heb die past. Een vriendin van mij gaf aan dat ik haar moest vragen om een nieuwe te betalen. Ik heb echt geen idee nu wat 'normaal' of redelijk is om te doen?

Dit hoofdstel heb ik al ruim twee jaar, en hoewel er altijd iets kapot of kwijt kan gaan vind ik het wel vervelend dat dit allemaal in vrij korte tijd is gebeurd.

Wat zijn een beetje ok grenzen om hier te stellen?
Ik wil sowieso in gesprek gaan maar wel persoonlijk wanneer we elkaar zien, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

xMyrth

Re: Hoe zou jij dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:04

Betaalt zij of rijd ze gratis? Zocht jij een bijrijder of heeft ze gevraagd of ze bij jou mocht komen rijden?

Het ligt er voor mij persoonlijk altijd echt aan op welke manier iemand bij je terecht is gekomen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:12

....in de 20 jaar verzorgpaarden/ bijrijdpaarden gereden te hebben ben ik serieus nooit een onderdeel van het tuig kwijt geraakt. Een kapot riempje van hoofdstel is mij ook wel gebeurt in de jonge jaren van de haflinger, maar dat verving ik dan zelf.

Face to face is wel het beste, anders misschien bellen? In ieder geval niet over de app, op tekst worden dingen nog wel eens anders geïnterpreteerd dan je bedoelt...kwam ik zelf laatst ook weer achter }:0 Maar hier mag je zeker wat van vinden, en een 'nee' op de vraag voor strandrit is ook je goed recht. Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Als het mis gaat wordt er aan jouw deur geklopt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:22

Hoe intensief werd het tuig gebruikt voor de verzorgster en hoe intensief nu met verzorgster?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:24

Het lijkt me wel normaal dat zij zorgt voor een nieuw hoofdstel ja.

Ik zou gewoon zeggen dat je er van baalt dat het hoofdstel kapot is gegaan en of ze voor een nieuwe wilt zorgen? Hetzelfde hoofdstel/ zelfde merk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:28

Elisa2 schreef:

Ik zou gewoon zeggen dat je er van baalt dat het hoofdstel kapot is gegaan en of ze voor een nieuwe wilt zorgen? Hetzelfde hoofdstel/ zelfde merk.

No way dat ik een volledig nieuw hoofdstel betaal als ie al twee jaar oud was.
Wil best meebetalen als ik iets kapot maak, maar iets wat niet nagenoeg nieuw is ga ik ook niet nieuws kopen zelf.

Uiteraard hangt het er natuurlijk vanaf wat er gebeurt is!
En heb er verder geen ervaring mee, het is dus een mening. Ik ben altijd rete zuinig op spullen van een ander en zou het vreselijk vinden als er wat kapot gaat!

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:31

Nog los van de vervanging, wat is er misgegaan op buitenrit dat het hoofdstel kapot kon gaan? Daar zou ik als eigenaar het fijne wel van willen weten.
En op basis daarvan kun je ook bepalen wie verantwoordelijk is.
Als je paard schrok van iets en toen bleef hangen aan een tak (ik noem maar iets) vind ik een andere situatie dan een schade door onoplettendheid van de ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:40

Jolliegirl schreef:
Elisa2 schreef:

Wil best meebetalen als ik iets kapot maak, maar iets wat niet nagenoeg nieuw is ga ik ook niet nieuws kopen zelf.

En heb er verder geen ervaring mee, het is dus een mening. Ik ben altijd rete zuinig op spullen van een ander en zou het vreselijk vinden als er wat kapot gaat!

Als ik iets van een ander kapot maak dan vergoed ik dat gewoon volledig. Vind dat eigenlijk niet meer dan normaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:41

Zamak schreef:
Nog los van de vervanging, wat is er misgegaan op buitenrit dat het hoofdstel kapot kon gaan? Daar zou ik als eigenaar het fijne wel van willen weten.
En op basis daarvan kun je ook bepalen wie verantwoordelijk is.
Als je paard schrok van iets en toen bleef hangen aan een tak (ik noem maar iets) vind ik een andere situatie dan een schade door onoplettendheid van de ruiter.

Precies. Een hoofdstel gaat niet zomaar stuk.

Ik vind het ook bijzonder dat de bijrijder niet zelf begint over (een deel) te vergoeden.
Dat is toch ook wat je doet als je iets stuk maakt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:45

Bij de kwijtgeraakte singel zou ik het logisch vinden dat zij deze vervangt met hetzelfde model. Dat is duidelijk nalatigheid.

Hoe is het hoofdstel kapot gegaan? Als het door slijtage komt zou ik het zelf vervangen, als het ook door nalatigheid kapot is gegaan vind ik het niet meer dan normaal om het de bijrijder te laten vervangen. Eventueel door een tweedehands hoofdstel in dezelfde staat, maar ik zou in ieder geval dezelfde kwaliteit terug willen. Ik neem aan dat een hoofdstel van 2 jaar niet zomaar kapot gaat.

Als je zelf niet met het paard rijdt en de bijrijder betaald geen bijdrage, dan vind ik het hoe dan ook logisch als jij geen nieuw hoofdstel zou kopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:49

Even een keer bellen of samen afspreken en bespreken?

Singel kwijt gebeurt je zelf ook niet snel. Je kunt best eens vragen hoe dat zo is gelopen en ook met het hoofdstel en aangeven dat je (als een tegemoetkoming nu vanzelf nog niet wordt aangeboden) een volgende pechgeval wel compensatie qua kosten meebetalen verwacht.

Nooit te laat om duidelijkheid qua verwachtingen voor de toekomst te scheppen, alleen maar goed alsnog te doen. En dan kun je daarna erop terugvallen als/ dat jullie elkaar qua zorg voor spullen niet liggen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:59

Wat vind je zelf? Ik meen een beetje tussen de regels door de proeven dat je er toch wel van baalt dat dit 'regelmatig' gebeurt. Hoe zou je dit zelf het allerliefst opgelost zien?

Wat je je af kunt vragen is in hoeverre het de schuld is van de bijrijdster dat iets stuk gaat. Is je paard in volle galop er vandoor gegaan, tussen bomen door gedoken en toen met een riempje aan een tak blijven hangen? Heeft ze hem toegestaan z'n hoofd te schuren aan een boom en is het toen stuk gegaan? Dat zou voor mij wel uitmaken.

Als je spullen kwijt maakt/raakt moet je wat mij betreft altijd betalen: als je netjes en zorgvuldig met spullen omgaat raken ze niet zomaar kwijt.

Wat er nu gebeurd zijn nog redelijk kleine dingetjes, maar wat als ze straks een keer door onzorgvuldigheid het zadel laat vallen en de boom breekt?

Je kunt haar vanaf nu iedere maand een bedragje laten betalen wat je apart zet voor als er iets stuk gaat of verdwijnt (met het risico dat ze er minder netjes mee omgaat, want ze heeft er nu voor betaald). Je kunt afspraken maken over welk bedrag ze moet betalen voor welk stuk tuigage dat stuk gaat. Je kunt haar eenmalig een flinke borgsom laten betalen.

Hoe ik het zelf aan zou pakken: ik zou met haar gaan zitten, en aangeven dat ik ècht niet blij ben met hoe het gelopen is. Dat ik graag wil dat ze de schade aan het hoofdstel vergoed (mits dit iets is wat echt binnen haar schuld ligt uiteraard) en dat we vanaf nu in gaan stellen dat ze dingen die stuk of kwijt raken moet gaan vergoeden. Ook zou ik geloof ik vertellen dat het niet aan haar is om te bepalen of het erg is als er dingen stuk gaan, het zijn mijn spullen en ik bepaal zelf wel hoe erg ik het vind dat het stuk is.

Jolliegirl schreef:

Dit vind ik wel heel gemakkelijk gedacht. Sowieso vind ik twee jaar voor een net hoofdstel helemaal niet oud; goed leer kan gemakkelijk 20 jaar meegaan als je er goed mee omgaat.
Daarnaast jaag je dus een ander op kosten die ze anders niet gemaakt hadden (immers: het hoofdstel had niet vervangen hoeven worden als je het niet stuk gemaakt had, dus de ander had geen geld uit hoeven geven) omdat jij iets stuk maakt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:17

Ik denk dat het verstandig is voor jou om een fijn trainingshoofdstel te kopen dat goed zit maar geen kapitaal kost. Geef aan dat de volgende voor haar rekening is als ie weer stuk gaat.
Dan heb jij het voor jouw paard nu opgelost. Stuk gaan kan altijd als het gebruikt wordt, maar de volgende is voor haar

Alles wat niet van henzelf is, is niet van veel waarde (indien het een jonge meid betreft).
Dat merk je ook met een bedrijf en medewerkers... Alles wat ze niet zelf hoeven betalen is niet interessant qua kosten. Pas als ze zelf moeten betalen is het duidelijk. Benoem ook gerust waar het potentiele nieuwe hoofdstel aan moet voldoen qua pasvorm.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 00:08

Alles wat ze kwijt raakt zou ik een nieuwe voor verwachten. Een singel kwijtraken is ook echt heel bijzonder

Kapot maken ligt inderdaad aan wat er gebeurd is. Zo zagen mijn verzorgster en ik na een lange buitenrit dat de stiksels van het bakstuk nar de neusriem los waren gegaan gedeeltelijk (bitloos). We waren er de hele tijd bij en er was niks vreemds gebeurd. Mijn verzorgster heeft overigens aangeboden om het zelf te laten repareren bij de schoenmaker.
Maar niet opletten en het paard bijvoorbeeld op het touw laten staan waardoor dat breekt dan verwacht ik ook een nieuwe.

Ik zou gewoon het gesprek aangaan hoe het hoofdstel kapot is gegaan. Als het te maken valt bij een schoenmaker zou ik dat op haar kosten laten doen. Een hele nieuwe laten betalen ligt een beetje aan de leeftijd en de prijs van het hoofdstel

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 01:22

Wat vervelend dat je spullen kapot gaan en ze kwijt raken!

Als er bij mijn verzorgster spullen van mij zouden kwijtraken of kapot zouden gaan, betaal ik deze wel zelf. Het is wel een goed plan om face to face hierover met haar te gaan praten. Dat ze je spullen mag gebruiken maar dat je het wel prettig vind dat ze er zuinig mee omgaan. Als dit gesprek niks zou helpen en er weer zo laks met je spullen word omgegaan , zou ik daarna wel een vergoeding vragen. Maar dat iets kapot gaat kan altijd, het word nu eenmaal gebruikt.
Ik zou overigens wel nieuwsgierig zijn waarom het hoofdstel kwijt geraakt is..

Dat je je niet fijn voelt bij een strandrit en daar nee op zegt is je goed recht! Het is jouw paard en je moet doen wat voor jou goed voelt. Hoe lastig het ook is, als je vind dat ze al bazig is met sommige dingen, zou ik hierover ook echt gesprek openen. Je moet wel je grenzen aan blijven geven zodat het je niet tegen gaat staan dat je een bijrijder hebt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 02:18

Slopen is nieuwe kopen. Simpel en duidelijk.

Niet zeuren over gebruiksporen. Zwarte vegen op een dekje, los stiksel, etc.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 03:26

Heb je het kapotte hoofstel gezien? Heeft ze niet je spullen verkocht of ben ik nu heel achterdochtig. :o alle onderdelen zijn vervangbaar dus het lijkt me wel heel bijzonder als een volledig hoofdstel kapot kan gaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 04:04

Als je een singel kwijtraakt vind ik het maar logisch dat je zelf een nieuwe koopt. Erg gek dat ze zelfs niet voorstelt om voor een vervanging te zorgen.

Dat kapot hoofdstel hangt ervan af… meestal is dat een riempje dat gestikt kan worden. Is mij vroeger ook al eens gebeurd en toen ben ik gewoon naar de ruitersportzaak gereden en op mijn kosten een nieuw riempje laten inzetten (a la 20 euro).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 06:47

Mijn eerste vraag zou zijn.. verklaar.. hoe is dit gebeurt.

Als het echt ongelukje is dan vervang ik dat zelf. Mijn paard mijn risico maar wel als resultaat niet meer naar buiten met mijn paard.
Nu is het het hoofdstel straks is het mijn paard die ik uit de kreukels kan halen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:02

Een hoofdstel spat toch ook niet zomaar uiteen? En een singel verdwijnt toch niet?
Ik rij al jaren paarden bij (mijn eigen paard is min of meer met pensioen door een chronische blessure) en ik ben nog nooit een stuk tuig kwijt geraakt van iemand anders. Ik ben ens m’n eigen touw kwijt geraakt, maar ik vind een touw nou toch echt wel van een ander kaliber dan een singel (en het was mijn eigen touw, ik ben nog geen touw kwijt geraakt van een ander).

Heb wel eens een halster stuk gehad bij een verzorgpaard toen ik ongeveer 16 jaar was, toen ben ik gewoon een nieuw gaan halen, ook al was het een ongelukje. Maar ik was erbij toen het gebeurde, dus viel de verantwoordelijkheid ook wel op mij vond ik. Maar sowieso, als een paard iets stuk maakt terwijl jij ermee bezig bent, vind ik dat jouw verantwoordelijkheid. Mijn eigen paard is wel eens in iemands (niet opgeruimde) poetskist gaan staan, toen heb ik ook gewoon aangeboden die te vervangen voor een soortgelijk model, ook al had het ding daar eigenlijk niet moeten staan. Maar goed, mijn paard hoort ook niet in een poetskist te gaan staan. Als mijn verzorgpaard haar hoofdstel stuk zou trekken terwijl ik ermee bezig zou zijn, zou ik ook meteen aanbieden het te vervangen/te laten repareren.

Waar is het hoofdstel nu? Heb je het gezien? Misschien kan je zien of dit slijt is of dat er wat anders gebeurd is.

Als jij niet wil dat ze met je paard naar het strand gaat of zelfs maar dat ze op buitenrit gaat, dan is dat jouw goed recht. Het is jouw paard, dus jij bepaalt de regels. Ik zou sowieso even voor jezelf duidelijk bedenken wat jij van haar verwacht en wat je niet wil dat ze doet, en dan eens met haar samen zitten om dat te bespreken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:24

Eerst maar eens face to face het gesprek aan gaan en vragen wat er gebeurt is. En eerst zelf kijken wat er precies kapot is gegaan.

Als het lomp gedrag is vanuit haar kant dan zou ik zeker een vergoeding wel op z'n plek vinden. Doorgaans gaat iets niet zomaar kapot als je je spullen goed onderhoudt. Uiteraard kan er altijd een productiefout in een product zitten waardoor het wel kapot gaat, maar dat kun je vast wel afwegen of die kans er is als je haar verhaal hoort.

En ik zou zeker het gesprek aangaan dat je dit heel vervelend vindt. Je leent je paard en je spullen uit, dan wil je ook dat daar met respect mee om gegaan wordt. Het zou bij mij een deuk in het vertrouwen geven en vertrouwen is het belangrijkste dat er is als je je dier uit besteedt. Ik zou zelf zoiets hebben als er weer wat gebeurt dan is het klaar. Er kan altijd eens wat fout gaan, mensen maken nu eenmaal fouten. Maar 2x in korte tijd dan zou ik me wel gaan afvragen hoe serieus iemand bezig is met m'n dier en spullen.

Als je niet wil dat ze naar het strand gaat dan moet je dat ook gewoon zeggen. Ik heb zelf een 15 jarige bijrijder, zij mag ook alleen buitenrijden als haar moeder of ikzelf mee ga. En dat is helemaal prima.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:34

Jolliegirl schreef:
Elisa2 schreef:

Echt?

Ik heb mijn hoofdstel 13 jaar gehad en uiteindelijk is alleen de sperriem kapot gegaan omdat ik hem los had gemaakt en hij op het riempje is gaan staan.
Hoofdstel nu is nog steeds helemaal gaaf, onder een dikke laag stof, maar totaal geen gebruikerssporen.

Iets van leer van 2 jaar oud moet gewoon vervangen worden.
En vervangen met tweedehands zit je met andermans ellende. Kwaliteit is nooit hetzelfde.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:40

Ik sluit me bij de rest aan, maar wil nog even toevoegen dat het slim is uit te zoeken wie aansprakelijk is als er op een buitenrit een ongeluk
gebeurt. Ik denk dat jij als eigenaar dat bent. Een sterk argument om haar niet alleen een strand rit te laten maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:48

Thami schreef:
Ik sluit me bij de rest aan, maar wil nog even toevoegen dat het slim is uit te zoeken wie aansprakelijk is als er op een buitenrit een ongeluk
gebeurt. Ik denk dat jij als eigenaar dat bent. Een sterk argument om haar niet alleen een strand rit te laten maken.

Op strand gaat het vaak net wat sneller maar toch...bij val partijen vaak minder schade als in bos of polder. Daar ben je net zo verantwoordelijk voor je bijrijdster als op het strand.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:07

Tja dit is de reden dat ik nooit bijrijders heb gehad. Heb je en dagje “vrij’ dan heb je nog gezeur. Persoonlijk heeft het altijd mijn voorkeur gehad om op de dagen dat ik niet zelf kon rijden mijn instructeur of de stalruiter te laten rijden. En ja dat kost geld in plaats van een meebetalende bijrijder ( ik weet niet of dat in dit geval ook zo is) maar je hebt minder gezeur. En mij is altijd uitgelegd dat het qua verzekering ook anders ligt gezien je een dienst afneemt van een professional.