Belletje jury

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cantodea11

Belletje jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 13:21

Mijn dochter reed onlangs in de zzl een verkeerde lijn ze moest twee vliegende galopwissel en die kwamen er niet uit niet getoond twee keer een een terecht
Maar er kwam een ruiter na haar de schouderbinnenwaarts reed terwijl hij travers moest doen de ruiter al in de volgende oefening ging en de jury toen een belletje deed en de ruiter de traver over kon doen maar dat is dan toch gewoon verkeerde oefening jammer dan ook een een? Wij vragen dit omdat mijn dochter nu denkt dan had ik wel een kleine volte kunnen rijden en weer opnieuw van hand kunnen veranderen met de twee galopwissels erin dan was tenminste de tweede misschien nog goed gegaan nu mijn vraag is het terecht dat de jury bij de ene combinatie een bel geeft en bij de ander niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 13:38

Wat voor lijn reed ze de eerste keer dan? Als ze de lijn reed maar de wissels vergat dan is het inderdaad 2 x een 0 of een 1 voor de moeite.
Bij een duidelijke vergissing in het programma belt de jury. En als je schouderbinnenwaarts rijdt ipv travers dan is dit duidelijk een vergissing.
Jouw dochter had inderdaad een volte kunnen rijden, dan had ze -2 gehad. Als ze dan de lijn goed had gereden met de wissels dan had ze dit inderdaad beter kunnen doen. Maar dan nog had ze geen belletje gekregen. De jury had -2 opgeschreven en meer niet.
Belletje is echt bij verkeerd rijden of uitbellen bij uitsluiting.

Cantodea11

Re: Belletje jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 16:16

Ze moest op de diagonaal van hand veranderen in contra galop en twee vliegende wissels springen
Dus als ik het begrijp had de jury bij die andere ruiter ook niet mogen bellen want die ging niet de verkeerde kant op

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:20

Cantodea11 schreef:
Ze moest op de diagonaal van hand veranderen in contra galop en twee vliegende wissels springen
Dus als ik het begrijp had de jury bij die andere ruiter ook niet mogen bellen want die ging niet de verkeerde kant op

Jawel, die bel was terecht want de ruiter reed een fout in het programma en had het blijkbaar niet door. Dan bel je. Als je als ruiter een voltetje draait wordt er meestal niet gebeld. Dan is het gewoon -2. Als de jury merkt dat de ruiter stug een fout programma rijdt dan wordt er gebeld.
Maar nogmaals: in dit geval had ze inderdaad beter de -2 kunnen pakken dan 2 x een 1 voor de wissels.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:21

De andere ruiter reed een verkeerde oefening dat is iets anders dan een oefening die mislukt. Had jouw dochter op die diagonaal een uitgestrekte galop ingezet dan had de jury ook gebeld. Het feit dat het niet lukt om de wissels te springen is geen reden om te bellen. Net zo goed als dat je niet zou bellen voor een mislukte schouderbinnenwaarts.

Suzanne F. schreef:
Maar nogmaals: in dit geval had ze inderdaad beter de -2 kunnen pakken dan 2 x een 1 voor de wissels.

Als ze een volte rijdt en de oefening opnieuw inzet dan is het -2 maar de cijfers voor de eerste poging van de oefening blijven staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:43

Maar als ze direct doorhad dat ze verkeerd ging had ze beter een volte kunnen draaien en de diagonaal goed in kunnen rijden.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 18:08

Suzanne F. schreef:
Cantodea11 schreef:

Jawel, die bel was terecht want de ruiter reed een fout in het programma en had het blijkbaar niet door. Dan bel je. Als je als ruiter een voltetje draait wordt er meestal niet gebeld. Dan is het gewoon -2. Als de jury merkt dat de ruiter stug een fout programma rijdt dan wordt er gebeld.

Maar dan zou de jury altijd moeten bellen bij een foutieve gereden oefening en dat heb ik nog nooit meegemaakt mijn dochter reed laatst verkeerd omdat ik een onderdeel vergat toen belde de jury ook niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:16

Ik sluit me aan bij Katja. Ook dat die volte geen nut heeft als het al fout gaat, want de 1e poging telt en dan was het bijvoorbeeld een 1 min 2 geweest.
Een travers rijden ipv een schouderbinnenwaarts is duidelijk een fout en dus terecht een belletje. Wissels niet laten zien als je wel de lijn rijdt is geen programma fout, maar een mislukte oefening en krijg je dus terecht onvoldoendes voor

Als een jury doorheeft dat je een programma fout maakt en jij niet, dan bellen ze. Als je zelf al de volte rijdt om de oefening alsnog te gaan doen bellen ze niet meer maar krijg je wel min 2. Dat je het nog nooit meegemaakt hebt kan, maar het is heel normaal. Ik heb ook nog nooit gehad dat er gebeld werd, omdat ik het altijd zelf al herstelde. Ook bij fout lezen oid.
Als die ruiter na een paar meter travers zelf een volte gereden had om de SB te gaan doen, omdat hij doorhad dat hij een foute oefening reed had de jury ook niet gebeld.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:53

Je dochter rijdt wel vaak verkeerd. Het loont wel echt om je proeven heel goed te kennen zodat je ook nog goed gaat als iemand een keer verkeerd of laat leest.

Als je een onderdeel vergeet moet de jury bellen maar soms zijn ze best een beetje laat. Ik wil tijdens het jureren ook altijd 100% zeker weten dat het echt verkeerd is dus check altijd nog een keer zodat ik niet iemand onnodig uit de concentratie haal.

Suzanne F. schreef:
Maar als ze direct doorhad dat ze verkeerd ging had ze beter een volte kunnen draaien en de diagonaal goed in kunnen rijden.
Ik las het dat ze verkeerd de diagonaal op reed en daarom geen wissels eruit kreeg.
Als je geen diagonaal rijdt moet er wel gebeld worden, dat kan ook niet anders want anders past de proef niet meer.
Zonder het gezien te hebben blijft het altijd een beetje gokken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:39

Maar zoals ik het lees reed ze geen verkeerde lijn. Zo noemt TS het alleen omdat de 2 wissels die gevraagd werden niet lukten en dus niet getoond werden. Dan is het geen foute lijn, maar een mislukte oefening. Als er dan na de 1e mislukte wissel een volte was gereden was dat en een dikke onvoldoende en een min 2 geweest en dan maar hopen dat de 2e dan wel gelukt was.

Want ts schrijft juist dat ze dan beter volte had kunnen rijden en OPNIEUW van hand veranderen waar ik uit op maak dat de goede lijn gereden werd en alleen de wissels totaal niet getoond. Blijft geen programmafout en dus geen reden om te bellen, het is gewoon een mislukte oefening zoals verkeerd aangaloperen bijvoorbeeld. Blijft dus iets compleet anders als een travers rijden waar schouderbinnenwaarts gevraagd wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:40

Ja eens, dan wel.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 00:21

Mijn dochter reed de goede lijn ging dus niet verkeerd maar ze sprong de wissels niet
Andere ruiter reed ook de goed lijn maar deed verkeerde oefening en was al bezig met de volgende maar gaat dan ook de goede kant op
Dat deed mijn dochter dus ook

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 06:45

Dat is geen reden om te bellen.
Als diegene die schouderbinnenwaarts moest dat had geprobeerd maar dat paard was stug rechtuit gelopen was er ook niet gebeld.
Dus dankbaar zijn dat de tweede wissel nog een 1 was want omdat daar niets anders beoordeeld wordt dat de wissel had het eigenlijk een 0 moeten zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:56

Cantodea11 schreef:
Mijn dochter reed de goede lijn ging dus niet verkeerd maar ze sprong de wissels niet
Andere ruiter reed ook de goed lijn maar deed verkeerde oefening en was al bezig met de volgende maar gaat dan ook de goede kant op
Dat deed mijn dochter dus ook

Maar je dochter reed de wissels niet. Dat kan zijn doordat ze ze niet vroeg, maar ook doordat het niet lukte. Als de andere ruiter niet de verkeerde oefening had gereden, maar net als jouw dochter de oefening niet had uitgevoerd dan had de jury ook voor diegene niet gebeld.

Iets opnieuw rijden heeft trouwens geen zin, want ze beoordelen je eerste poging. Dus dan heb je een onvoldoende én -2. Dan kan je beter doorrijden.

Overigens dus wel handig om je proeven uit je hoofd te leren. Dat lijkt ingewikkeld, maar valt echt mee! Ook fijn dat je dan thuis makkelijker lijntjes uit je proef kunt oefenen als je je proeven uit je hoofd weet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:00

Katja schreef:
Dat is geen reden om te bellen.
Als diegene die schouderbinnenwaarts moest dat had geprobeerd maar dat paard was stug rechtuit gelopen was er ook niet gebeld.
Dus dankbaar zijn dat de tweede wissel nog een 1 was want omdat daar niets anders beoordeeld wordt dat de wissel had het eigenlijk een 0 moeten zijn.

Ja eens. En tegen je dochter zeggen dat ze de proeven uit het hoofd leert.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:34

Ze reed niet verkeerd paard was moe reageerde niet op been maar dat weet ze wel was alleen de vraag of de jury mocht bellen bij de andere ruiter vroegen meer mensen zich af vind het ook prima zo hoor we weten dat het bij ons een grote fout was

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:56

Zijn de punten en komma's op je toetsenbord kapot ofzo? :=

Het antwoord op je vraag is al gegeven. Ja, de jury mocht wel bellen bij de andere ruiter en niet voor je dochter. Volgende keer zelf meer eraan rijden, en je minder bezig houden met wat de jury bij anderen doet.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:22

Schouderbinnenwaarts ipv travers is een “verkeerde” lijn want is een hele andere oefening. Wissels die niet uit de verf komen doordat een paard moe is/niet reageert is geen verkeerde lijn maar een paard wat de oefening niet juist uitvoert.. zelfde als je in een m proef ofzo verkeerd aangaloppeert. Als er dan een belletje wordt gegeven wegens “verkeerde” lijn omdat hij verkeerd aanspringt dan worden er veel belletjes gegeven :7 :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:29

TurboDi schreef:
Schouderbinnenwaarts ipv travers is een “verkeerde” lijn want is een hele andere oefening. Wissels die niet uit de verf komen doordat een paard moe is/niet reageert is geen verkeerde lijn maar een paard wat de oefening niet juist uitvoert.. zelfde als je in een m proef ofzo verkeerd aangaloppeert. Als er dan een belletje wordt gegeven wegens “verkeerde” lijn omdat hij verkeerd aanspringt dan worden er veel belletjes gegeven :7 :Y)

En dan worden er ineens heel veel rijtechnische fouten verdoezeld. Travers ipv schouderbinnenwaarts is hetzelfde als links gaan ipv rechts. Daar krijg je dus een vergissing voor aangemerkt, beginnend met min 2. En een belletje als je het zelf niet op tijd doorhebt. Dat heeft niet te maken met niet reageren op de hulpen of iets dergelijks.

Geen wissel springen of verkeerd aangaloperen is een rijtechnische fout en krijg je dus een onvoldoende voor. Een wissel die nagesprongen wordt krijg je ook onvoldoende, maar dan is er nog wel een wissel gesprongen en is het cijfer dus hoger als in dit voorbeeld.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 21:51

Foaly schreef:
Zijn de punten en komma's op je toetsenbord kapot ofzo? :=

Het antwoord op je vraag is al gegeven. Ja, de jury mocht wel bellen bij de andere ruiter en niet voor je dochter. Volgende keer zelf meer eraan rijden, en je minder bezig houden met wat de jury bij anderen doet.

Nou zeg vriendelijk hoor was gewoon een vraag en niet alleen van mij maar ook andere mensen die stonden te kijken. Goed hé kan een komma typen.

En nogmaals die fouten die mijn dochter maakte was haar fout is ze zich van bewust en volgende keer beter dat staat los van mijn vraag.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 21:54

Sluit dit topic maar heb mijn antwoord, bedankt voor degene die het wel uit willen leggen