Paard wordt gek van de vliegen op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frydis

Paard wordt gek van de vliegen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 00:25

Hi,

Net boven het stro, achter tegen de wand waar de paarden meestal mesten, stikt het van de stal vliegen. Mijn paard heeft extreem veel last van vliegen en ik weet eigenlijk niet meer wat ik er nog aan kan doen... Hoe houd jij je stal nu vliegvrij zodat je paard niet gek begint te worden?

Hoe kom ik er vanaf?

Wintu

Re: Paard wordt gek van de vliegen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 00:39

Vliegendeken op doen op stal.

Vliegenvanger werkt niet afdoende en spray ook niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 00:40

beter schoonmaken daar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 00:46

Een ventilator plaatsen op een veilige manier.
Vliegen hebben een hekel aan wind.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 03:54

Wij hebben inloopstallen en sinds vorig jaar in de weide periode enkel stalmatten. Ze staan ontzettend veel vrijwillig binnen maar zijn dan zowaar zindelijk binnen haha. Ze liggen wel gerust op de matten te slapen. Daarnaast knoflook liksteen. De hele stal is 1 knoflook maarrrr vlieg vrij. Zal vast komen door geen ontlasting en knoflook samen maar hier werkt het prefect en zijn de paarden happy

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 08:40

Beter schoonhouden. Citronella spuiten, ventilator aan.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 10:23

Stallen worden 4x keer per dag uitgemest. Het heeft niets met een slechte hygiëne te maken. Hij staat in het zomerseizoen dag en nacht met een vliegendeken op.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:10

Sproeiapparaatje van Flybuster neerzetten of ophangen. Werkt hier perfect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:16

Schoonmaken met azijn en anders dieren en hooi uit de buurt en dat soort plekken inspuiten met veerust voor in de stal (ja is contactgif, dus liefst veeg je die dode vliegen de vuilnisbak in en niet de mesthoop op.)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:22

Als het echt erg is Veerust spuiten. Paard en vliegendeken ook insprayen. Moet wel dagelijks want het werkt een aantal uren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:52

Lindsey_99 schreef:
Als het echt erg is Veerust spuiten. Paard en vliegendeken ook insprayen. Moet wel dagelijks want het werkt een aantal uren.

Veerust voor op de koe/paard inderdaad, de stalversie is voor in een gebouw op de plekken waar veel vliegen willen zitten en die werkt iets van 6 weken. Lees dus even goed de spuitbus voordat je er 1 pakt. Ik zou liever 1x spuiten met voor in de stal versie en dieren even buiten dan 4x/dag paard in spuiten. Spul is niet zo fijn en het wordt nog eens een kostbaar grapje ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:31

Frydis schreef:
Stallen worden 4x keer per dag uitgemest. Het heeft niets met een slechte hygiëne te maken. Hij staat in het zomerseizoen dag en nacht met een vliegendeken op.

Ik bedoel niet alleen het mesten. Vaak zijn de wanden ook vies. Eigenlijk zou je de stal inclusief wanden en mogelijk plafond een keer goed schoon willen maken. En daarna bijhouden. Op de wanden zitten vaak de meeste vliegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:33

Even een bus resoluut ophalen en dat ‘s morgens vroeg juist op die plekken spuiten. Wel opletten dat het niet op het stro, hooi en water komt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:59

Frydis schreef:

4x per dag uitmesten? Hoeveel uren staat hij daar per dag dan in?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:09

Frydis schreef:

Niet alleen uitmesten maar ook de stalmuren soppen. Eens in de week de stal helemaal leeg halen, vloer laten drogen en dan pas weer opstrooien. Vloer eventueel soppen. Voerbakken schoonhouden. Plafond en balken schoonhouden. Resten voer weghalen. Voer niet in de stal opslaan. Kortom; strikte hygiëne toepassen.
De muren insmeren met antivliegen spul. Ik weet de naam nu niet, het is geel van kleur en wordt met een kwast opgebracht op plekken waar het paard niet bij kan. Bijvoorbeeld direct onder de voerbak.

Paarden goed schoon houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:09

dierenfan schreef:
Frydis schreef:

Ik denk dat TS ballen wippen bedoelt. Vier keer per dag uitmesten is qua tijd niet te doen en kost kapitalen. Dus iedere keer als je een mestbal ziet liggen, weghalen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:38

rien10 schreef:
dierenfan schreef:

Ik denk dat TS ballen wippen bedoelt. Vier keer per dag uitmesten is qua tijd niet te doen en kost kapitalen. Dus iedere keer als je een mestbal ziet liggen, weghalen.

Dan nog, hoe lang staat een paard dan op stal dat dat vier maal daags nodig is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:08

Volgens mij zou iets als Sirocco poeder ook het aantal vliegen moeten kunnen verminderen. Dat is een stalpoeder dat je onder je bodembedekker gebruikt.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:32

Een paard hoeft daar niet standaard lang voor op stal te staan om 4 keer mest weg te halen . Die 2 van mij hebben ruime paddock 30x25 met daaraan 2x inloopstal, maar gaan bijna altijd binnen poepen. Ik kan daar dagelijks wel 6x drollen weg wippen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:26

Gombal schreef:
Een paard hoeft daar niet standaard lang voor op stal te staan om 4 keer mest weg te halen . Die 2 van mij hebben ruime paddock 30x25 met daaraan 2x inloopstal, maar gaan bijna altijd binnen poepen. Ik kan daar dagelijks wel 6x drollen weg wippen.

maar dat is niet schoonmaken, stront van de muren afboenen, vloer helemaal stront en zeik vrij maken... dat is wat er bedoeld wordt.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:06

speurneusc schreef:
Gombal schreef:

maar dat is niet schoonmaken, stront van de muren afboenen, vloer helemaal stront en zeik vrij maken... dat is wat er bedoeld wordt.

Ik gaf dit als reactie op de reactie van dierenfan . Die vraag hoeveel t dier op stal staat wanneer je 4x daags de stal uitmest .

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 21:25

dierenfan schreef:

Paard staat alleen 's nachts op stal. Hij poept per dag twee kruiwagens vol.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:37

Frydis schreef:
dierenfan schreef:

Ongelooflijk zeg! Ik heb 2 trekpaarden en in de winter 2 volle kruiwagens per 24 uur stal en paddock bij elkaar. 24/7 inloopstallen.

Ga jij dan s nachts nog je bed uit om te mesten en s nachts nog zoveel vliegen bij jullie?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:43

Frydis schreef:
dierenfan schreef:

Das niet normaal hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:50

Frydis schreef:

Frydis schreef:
dierenfan schreef:

Dus jij gaat in de nacht 4 keer uitmesten dan?

Als je schrijft ik mest de stal elke dag uit en dan nog 3 keer de wei/paddock, ja dat is logisch.
Maar 4 keer een stal waar een paard niet staat kan natuurlijk niet.

Dus ergens klopt je verhaal niet.

Maar spuit veerust op de vliegen verzamel plaatsen.uiteraard niet op stro of hooi.