Situatie : 2 Friezen ,23 en 24 merrie en ruin , beiden sinds bijna 20 jaar in bezit.
Ruin van 23 fit en wordt nog af en toe 20

Bij de merrie van 24 is het heel af en toe 15 min stappen afhankelijk van haar hum.
Beiden vanaf 9 uur sochtends op weidje en paddock met vrije keuze naar hun boxen.
Tussen 3 en 5 naar binnen - geven ze zelf aan en de boxen zijn 4x4,5
Beide hebben een voorgeschiedenis ; Ruin in zijn eerste jaren zeer veel kolieken ( mismanagement op verschillende stallen/maneges )
Merrie had toen wij haar kochten met 4 jaar extreme bloedwormbeschmetting en hierdoor alltijd gevoelige darm gehouden.
Bovendien had ze een slokdarmtumor ( gelukkig goedgekomen) en dikke CPL
Sinds 12 jaar in eigen beheer en nooit meer problemen gehad (afgezien van erg allergische reactie op processierupsen)
Zij stonden tot 2 jaar geleden samen met mijn D-pony.
Hem heb ik op 41jarige leeftijd moeten laten inslapen.
Dit is in bijzijn van de Friezen gebeurt en werd (voor mijn gevoel dan) ook door hun geaccepteerd.
Merrie is wel echt "oud" qua spieren en alles, maar verder fit en kwiek en vrolijk.
Ruin is gezond en rond maar uiteraard ook niet meer in de bespiering als een jonkie.
Maar nu dus het dilemma :
Stel dat er iets gebeurt en ik moet er een laten inslapen.
Manlief en ik hebben al besloten dat hierna geen nieuwe paarden komen ( ik nu 53 en hij 63 en rijden stond nooit bij ons echt voorop en 2x dags bij wind en weer naar stal... het is ook een keer goed geweest).
Maar wat dan ? :
Voor de "overgebleven" een pony of paard erbij zoeken... met als gevolg dat het circeltje zo doorgaat?
(Een box verhuren of een paard in pension nemen is geen optie, dat heb ik een keer mee gemaakt en dat doe ik mij echt niet nog een keer aan)
Overgebleven paard verplaatsen naar een rusthuis, waar ik dus dan de controle en dagelijkse zicht op kwijt ben ? Plus het wennen aam nieuwe situatie /stal / routine ?
De kosten zijn geen probleem, want die hebben wij ja nu ook.
Of :
op hetzelfde moment de ander ook laten gaan - ook al zou die nog n paar jaar door kunnen hobbelen.
Ze zijn dus in die bijna 20 jaar nooit van elkaar gescheiden geweest.
Wat zou nu wijsheid zijn ?