Wie heeft ervaring met garagetent als hooiopslag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Wie heeft ervaring met garagetent als hooiopslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 10:31

Mijn hooihuisje is afgelopen winter weggewaaid. Het was de bedoeling dat er een houten hok voor terug kwam, maar dat laat door omstandigheden op zich wachten, waardoor mijn hooi in de trailer ligt opgeslagen. Leuk voor tijdelijk, maar voor de winter moet er iets anders zijn.

Wie heeft er ervaring met een garagetent als hooiopslag? Hij zou niet in open gebied worden geplaatst, ingang op het zuiden.
Idee is om grondzeil onderop te leggen, tent erop verankeren, pallets er in en daarop het hooi.
Ik haal hooi voor een maand, dus langer dan dat ligt het er niet in.
Tent die ik op het oog heb is deze: https://www.profitent24.nl/garagetenten/58315.html

Is dit stevig genoeg met het Nederlandse weer? Goed waterdicht?

DubbelFun

Re: Wie heeft ervaring met garagetent als hooiopslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:38

Op zich zal het zeil wel waterdicht zijn, maar door het dunne materiaal gaat het eronder wel kondenseren en zal dat water op je hooi gaan druppen, maar als het hooi niet langer dan een maand ligt zal dat ook niet een heel groot effekt hebben gok ik.
Ingang op het zuiden geeft misschien iets meer regeninslag, maar er zit een afsluitzeiltje bij toch ??

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:39

wij hebben ons hooi ook een winter in een vergelijkbare tent opgeslagen gehad omdat de schuur opnieuw gebouwd werd.
Het hooi werd bij ons toch wel aardig nat. ik had er nog een los zeil overheen gelegd en toen was het nog matig. De voordroogbalen gingen wel goed maar die waren binnen een paar dagen op.
Het ging maar was zeker niet ideaal is mijn ervaring.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:41

Je zou tegen condenseren ook een vliesdoek kunnen gebruiken die je nog tussen het dak en het hooi spant. Dat wordt op velden ook nog wel op de balen direct gebruikt en ademt nog goed. Verder geen ervaring met het gebruik van tenten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 11:25

DubbelFun schreef:
Op zich zal het zeil wel waterdicht zijn, maar door het dunne materiaal gaat het eronder wel kondenseren en zal dat water op je hooi gaan druppen, maar als het hooi niet langer dan een maand ligt zal dat ook niet een heel groot effekt hebben gok ik.
Ingang op het zuiden geeft misschien iets meer regeninslag, maar er zit een afsluitzeiltje bij toch ??

Ja er zit een zeil voor de ingang.

Condens had ik in het vorige hok soms ook (metaal). Maar geen last van schimmel omdat ik altijd bovenste baaltjes voerde en dat met een baaltje per dag snel genoeg ging.
Is vliesdoek waterdicht?

Tijn8: aan de onderkant? Of van de regen of condens? Hoe had je je hooi neergelegd? Tent op stenen of aarde? Zeil er onder?

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:26

Heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat dat prima moet kunnen toch? :x

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:30

In de US worden deze tenten heel vaak gebruikt om hooi op te slaan.
Ja, je hebt condens, maar bij een hoge voersnelheid, bij jou 1 baaltje per dag, gaat dit denk ik geen problemen geven.
Zorg er in elk geval voor dat je baaltjes op pallets liggen, dan kan het eronder ook ventileren. En jezelf aanleren om steeds bij een lege tent, ook onder de pallets even goed schoon te maken.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:31

Daihyo schreef:
DubbelFun schreef:

Ja er zit een zeil voor de ingang.

Condens had ik in het vorige hok soms ook (metaal). Maar geen last van schimmel omdat ik altijd bovenste baaltjes voerde en dat met een baaltje per dag snel genoeg ging.
Is vliesdoek waterdicht?

Tijn8: aan de onderkant? Of van de regen of condens? Hoe had je je hooi neergelegd? Tent op stenen of aarde? Zeil er onder?

Vliesdoek is niet waterdicht zoals een zeil dat is, maar als je het onder afschot hangt voert het water naar de zijkant af; https://www.agrishop.nl/voss-farming-vl ... ppels.html

Beetje het idee van een rieten dak zegmaar. En doordat het niet waterdicht is ademt het veel beter dus minder kans op schimmel en stof. Ik zou het niet als enkele afdekking gebruiken maar als extra laag om condens af te voeren lijkt het me wel geschikt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 11:36

JudithO schreef:
In de US worden deze tenten heel vaak gebruikt om hooi op te slaan.
Ja, je hebt condens, maar bij een hoge voersnelheid, bij jou 1 baaltje per dag, gaat dit denk ik geen problemen geven.
Zorg er in elk geval voor dat je baaltjes op pallets liggen, dan kan het eronder ook ventileren. En jezelf aanleren om steeds bij een lege tent, ook onder de pallets even goed schoon te maken.

Ah goed om te weten. Pallets komen er sowieso onder. Dat had ik in het andere hok ook. Ik wil daar onder dik grondzeil leggen tegen optrekkend vocht aan de onderkant.

Bedankt xladyx. Goede tip!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:56

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:27

Tijn8: aan de onderkant? Of van de regen of condens? Hoe had je je hooi neergelegd? Tent op stenen of aarde? Zeil er onder?[/quote]

aan de bovenkant (was condenswater). Bij ons stond de tent op aarde met een gronddoek en dan de balen op pallets.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:24

Ik heb een klant die zo’n tent heeft, en zij heeft er 80 pakjes in, inderdaad op pallets. Ze had een c pony, paard en 2 Shetlanders. Ze is erg tevreden erover en zegt dat de kwaliteit ook goed blijft.