Angst voor hoog opgooien..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinaMarija

Angst voor hoog opgooien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:12

Hoi, lieve mensen!

Ik denk niet dat vele mijn post van een aantal maanden geleden herinneren, maar ik heb ontzettend veel gehad aan de aanbevelingen, vooral over Centered Riding. Ik ben de mensen die hebben gereageerd ontzettend dankbaar, want het is misschien echt geen prestatie onder de ruiters van Bokt, maar ik heb wel binnen twee maanden (als beginner) een “stille” been en hand weten te krijgen, hakken omlaag en noem maar op.. :)

Inmiddels, ben ik al een hoop lessen verder en ben ik gewisseld van lespaard. Nou, het nieuwe lespaard is alles behalve snel, maar is wel enorm groot en geeft flink op. Ik vond dat eerst heel vervelend met het lichtrijden, maar inmiddels heb ik echt een klik met hem en merk ik het niet eens meer. <3

Ik heb met het oude lespaard een paar keer gegaloppeerd aan de longeerlijn. Ik kon wel de balans erin houden, maar het voelde echt alsof ik in een achtbaan zonder gordel zat. Het paard raakte op een gegeven moment (zonder directe oorzaak) kreupel, en ik moest toen uiteraard kiezen voor een ander lespaard. Ik wil ook niet meer wisselen, want ik voel me toch meer een “team” met het nieuwe lespaard.

Ik vond galopperen met het oude lespaard het leukste deel van de lessen, omdat het een nieuwe uitdaging was, maar nu durf ik het niet meer. Ik hoor van anderen dat de galop van het nieuwe lespaard echt snel is, en dat er ook hier weer flink wordt opgegooid. Daarnaast, is het paard ook enorm groot. Ik wil galopperen zó graag weer proberen, en ik weet dat het eraan zit te komen, maar de angst om te vallen zit me echt enorm in de weg (beginnersangsten, hè? :P).

Ik weet dat het misschien niet helpt om er zo hard over na te denken, en.. excuses voor de lappen tekst, maar ik wil toch graag weten wat ik kan verwachten en of jullie misschien advies hebben over galopperen, vooral met zo een “trampolinepaard”. Ik doe enorm m’n best om het goed aan te pakken, dus.. leef je uit met adviezen en ervaringen. :j

Ik kan helaas niet op een ander paard, want ik ben niet voldoende ervaren daarvoor.
Laatst bijgewerkt door TinaMarija op 01-08-24 16:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Goof

Re: Angst voor hoog opgooien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:14

Ik had een paard dat echt hoog opgooide in draf, maar in galop zat hij fijn. Het is echt een hele andere gang en ik zou het zeker gewoon doen.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:17

Goof schreef:
Ik had een paard dat echt hoog opgooide in draf, maar in galop zat hij fijn. Het is echt een hele andere gang en ik zou het zeker gewoon doen.

Ik hoopte daar echt op, maar ik hoorde van meerdere mensen dat hij ook in galop hoog opgooit.. :(

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:18

Bovenstaande is ook mijn ervaring, in draf kun je hier wat moeite mee hebben, maar in galop zit het vaak als een heerlijke schommelstoel. De bewegingen zijn dan juist wat ruimer en beter uit te zitten. :)

Ervaringen van andere zijn ook maar subjectief, ik zou het gewoon zelf eens proberen! Anders kun je altijd naar een paar galopsprongen weer terug naar draf, toch?

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:24

MarrieLeen schreef:
Bovenstaande is ook mijn ervaring, in draf kun je hier wat moeite mee hebben, maar in galop zit het vaak als een heerlijke schommelstoel. De bewegingen zijn dan juist wat ruimer en beter uit te zitten. :)

Ervaringen van andere zijn ook maar subjectief, ik zou het gewoon zelf eens proberen! Anders kun je altijd naar een paar galopsprongen weer terug naar draf, toch?

Ja, dat wel.. ik heb (momenteel) echt niets aan mijn benen in galop, dus ik denk dat wel moet lukken om snel naar draf te gaan als het niet gaat. :D Ik ben vooral bang dat ik er vanaf wordt gebonkt, omdat ik op een paard met een “normale” galop al haast de lucht in schiet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:24

Heel vervelend als je niet helemaal zeker weet of het goed gaat en spanning hebt ervoor, dat helpt ook niet om het te proberen natuurlijk. Kun je misschien een bokriempje aan het zadel maken, of als die er al is, die gebruiken/voor de zekerheid vasthouden als je gaat galloperen? Samen met dat iemand het paard aan de longeerlijn heeft zodat je je niet druk hoeft te maken over het sturen. Verder als het niet goed voelt misschien toch eerst vertrouwen opbouwen met dit nieuwe paard in draf totdat het wel goed voelt om eens te galloperen, of vragen of een ander paard een optie is

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:26

Mijn ervaring is juist dat ze ook in galop hoog kunnen opgooien wat lastig uitzitten is als je het voor het eerst voelt. Maar voor alles is een eerste keer, niet waar? Probeer vooral rechtop te blijven zitten, ga niet voorover hangen (dat deed ik en dan maak je het jezelf een stuk moeilijker)klem je benen niet maar hou ze mooi lang en probeer met de beweging mee te gaan van achter naar voor alsof je op een schommel zit. Het zal niet meteen fijn aanvoelen, maar als je het niet probeert, weet je het ook niet. Misschien valt het reuze mee en geeft hij in galop helemaal niet hoog op. Maar dat weet je alleen door het zelf te doen.

Succes, maar vooral veel plezier!
Laatst bijgewerkt door fohadie op 01-08-24 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:27

TinaMarija schreef:
Goof schreef:

Ik hoopte daar echt op, maar ik hoorde van meerdere mensen dat hij ook in galop hoog opgooit.. :(

Laat je niet gek maken ;)
Hij is groot zeg je, dus hij zal grotere passen nemen en daardoor sneller lijken.
Het ergste dat kan gebeuren is dat hij minder lekker zit.
Vertrouwen in jezelf en je paard en hop, gewoon een keer proberen.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:29

XladyX schreef:
Heel vervelend als je niet helemaal zeker weet of het goed gaat en spanning hebt ervoor, dat helpt ook niet om het te proberen natuurlijk. Kun je misschien een bokriempje aan het zadel maken, of als die er al is, die gebruiken/voor de zekerheid vasthouden als je gaat galloperen? Samen met dat iemand het paard aan de longeerlijn heeft zodat je je niet druk hoeft te maken over het sturen. Verder als het niet goed voelt misschien toch eerst vertrouwen opbouwen met dit nieuwe paard in draf totdat het wel goed voelt om eens te galloperen, of vragen of een ander paard een optie is

Slim! Ik zal vragen of ze een bokriem hebben, dan voel ik me toch wat zekerder voor de eerste paar keren. Ik voel me heel zeker met allerlei figuren in draf, alleen ja.. galop is toch weer een ander verhaal.

Ik had ook al gevraagd naar een ander paard voor galop, maar ik ben niet voldoende ervaren, want de anderen halen weleens streken uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:34

Ik leerde vroeger (ruim 50 jaar geleden) om bij de eerste keren galopperen (aan de longe, maar later ook los, dan had je de teugels gewoon met een knoop erin over de hals) met je buitenhand de achterkant van het zadel bij de lepel vast te pakken, en met je binnenhand de kamer. Galop is een diagonale beweging (van buitenachterbeen naar binnenvoorbeen) en door je buitenhand naar achteren te brengen, breng je je eigen binnenschouder naar voren, die gaat dan gelijk op met het binnenvoorbeen van het paard. Je trekt je eigen billen op deze manier in het zadel en gaat als vanzelf met de beweging mee.

Het is een antieke truc, zoals ik zei, 50 jaar oud minimaal, geen idee of het nog geleerd wordt op maneges, maar het is de eenvoudigste manier om in het zadel te blijven én de beweging van het paard goed te voelen. Je leert nl ook direct te voelen in welke galop je zit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:39

TinaMarija schreef:
XladyX schreef:

Slim! Ik zal vragen of ze een bokriem hebben, dan voel ik me toch wat zekerder voor de eerste paar keren. Ik voel me heel zeker met allerlei figuren in draf, alleen ja.. galop is toch weer een ander verhaal.

Ik had ook al gevraagd naar een ander paard voor galop, maar ik ben niet voldoende ervaren, want de anderen halen weleens streken uit.

Een bokriempje moet je niet speciaal vragen of kopen hoor… als je een zadeldoek hebt met van die lusjes vooraan die je normaal onder het zweetblad vastknoopt, dan gewoon die lusjes naar voren doen en met de klittenband aan elkaar maken. Dan heb je al een ‘bokriempje’ waaraan je je kan vasthouden.

Overigens kan je vragen om de eerste galop aan de longe te mogen proberen? Als je je niet stabiel voelt, kan je de kamer van het zadel vastnemen met je hand.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:42

Goof schreef:
Laat je niet gek maken ;)
Hij is groot zeg je, dus hij zal grotere passen nemen en daardoor sneller lijken.
Het ergste dat kan gebeuren is dat hij minder lekker zit.
Vertrouwen in jezelf en je paard en hop, gewoon een keer proberen.

Ik hoop het! Je hebt er wel echt gelijk in dat het sneller voelt door zijn grote passen, daar wende ik ook pas later aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:43

Halstertouw om de nek kan ook, die heeft iedereen :)

En aan de longe, dan voel jij je vast een stuk zekerder.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:45

Goof schreef:
Dit is ook mijn ervaring. We hebben hier ook een groot paard en in draf gooit ze echt zo hoog op dat doorzitten enorm lastig is. Maar eenmaal in de gallop zit ze echt prima.

Ik zou het idd gewoon eens proberen, eventueel aan de longe inderdaad zodat je vooral kan focussen op wat je voelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:45

Je kan ook gewoon een stro touwtje voor aan het zadel binden. En vaak is niet de ruime galop het probleem maar de overgang galop/draf. Wat echt goed helpt is als je je paard meer aan elkaar kunt gaan rijden, maar als je nog een beginner bent dan is dat niet echt een tip waar je wat aan hebt. Ik zou het vooral zoeken in een steuntje voor jou om je aan vast te houden, en korte stukjes galop op de volte.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:53

Ibbel schreef:
Ik leerde vroeger (ruim 50 jaar geleden) om bij de eerste keren galopperen (aan de longe, maar later ook los, dan had je de teugels gewoon met een knoop erin over de hals) met je buitenhand de achterkant van het zadel bij de lepel vast te pakken, en met je binnenhand de kamer. Galop is een diagonale beweging (van buitenachterbeen naar binnenvoorbeen) en door je buitenhand naar achteren te brengen, breng je je eigen binnenschouder naar voren, die gaat dan gelijk op met het binnenvoorbeen van het paard. Je trekt je eigen billen op deze manier in het zadel en gaat als vanzelf met de beweging mee.

Het is een antieke truc, zoals ik zei, 50 jaar oud minimaal, geen idee of het nog geleerd wordt op maneges, maar het is de eenvoudigste manier om in het zadel te blijven én de beweging van het paard goed te voelen. Je leert nl ook direct te voelen in welke galop je zit.

Het idee om mijn handen niet beide in de kamer van het zadel te houden, vind ik nu al eng, haha. Maar ik wil het zeker proberen zodra het weer kan, want ik mag/kan toch niet anders dan galopperen aan de longeerlijn voor de komende periode. Ik denk dat deze truc wel echt een supergoede manier is om het te leren, want zo kan ik de beweging ook beter volgen. Dankuwel! <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:57

TinaMarija schreef:
Het idee om mijn handen niet beide in de kamer van het zadel te houden, vind ik nu al eng, haha.

Als je met 2 handen de kamer van het zadel vasthoudt, trek je jezelf juist voorover het zadel uit. Jammer dat je lesgever je dat niet heeft verteld. Ik denk dat je daarom dus het gevoel hebt dat je het zadel uitstuiterde, de keren dat je al gegaloppeerd hebt.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:01

Ook ik heb de ervaring dat een paard dat hoog opgooien vaak juist heel anders zit in galop.
Die van mij is in draf soms lastig mee te zitten. In galop zit ze juist als een huis. Persoonlijk vind ik het meer in slowmotion gaan dan met een pony met vlakke gangen.

Ik zou het gewoon proberen. Je kan ook vragen of het aan een longeerlijn kan voor de eerste keer. Dan kan degene op de grond eventueel helpen met het terughalen naar draf als je je toch onveilig voelt.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 17:03

Poekkie schreef:
Een bokriempje moet je niet speciaal vragen of kopen hoor… als je een zadeldoek hebt met van die lusjes vooraan die je normaal onder het zweetblad vastknoopt, dan gewoon die lusjes naar voren doen en met de klittenband aan elkaar maken. Dan heb je al een ‘bokriempje’ waaraan je je kan vasthouden.

Overigens kan je vragen om de eerste galop aan de longe te mogen proberen? Als je je niet stabiel voelt, kan je de kamer van het zadel vastnemen met je hand.

Oh, dat is misschien nog een betere optie! Ik heb er niet echt naar gekeken, maar ik zal de volgende les even kijken of er lusjes aan zitten.

En ja, aan de longe galopperen is eigenlijk ook de enige mogelijkheid voor mij op dit moment. Toen, met het oude lespaard, hield ik me inderdaad vast aan de kamer van het zadel, maar het voelde nog steeds echt zó niet stabiel dat ik me afvraag hoe het me zal afgaan met het nieuwe paard, haha.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:06

Zelf leren galopperen op een volbloed (ex-renpaard) Die was vlak in de galop. Hoog opgooien vind ik soms wel makkelijker/duidelijker te volgen dan een hele vlakke snelle galop. Dus wie weet matcht dit eigenlijk ook gewoon heel goed.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 17:10

Ibbel schreef:
TinaMarija schreef:
Het idee om mijn handen niet beide in de kamer van het zadel te houden, vind ik nu al eng, haha.

Als je met 2 handen de kamer van het zadel vasthoudt, trek je jezelf juist voorover het zadel uit. Jammer dat je lesgever je dat niet heeft verteld. Ik denk dat je daarom dus het gevoel hebt dat je het zadel uitstuiterde, de keren dat je al gegaloppeerd hebt.

Ja, dat klopt echt! Ik wist het niet zo goed onder woorden te brengen, maar inderdaad. :( Ik had ook het gevoel dat het paard me het zadel uit lanceerde. Ik vind het enger klinken, maar ik zal voor de volgende keer toch deze manier gebruiken!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:13

De meeste paarden die in draf hoog opgooien, vind ik juist heel fijn zitten in galop. Ik kan mij voorstellen dat het wat eng is (vooral als ze hoog zijn en het een heel ander paard is dan waar je eerder op hebt gereden). Je rijdt nog bij dezelfde instructeur? Want ik kan mij voorstellen dat je instructeur ook kijkt naar 'welk paard zou kunnen?'.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:21

Vanwege mijn slechte rug heb ik liever een paard dat hoog opgooit. Dit vind ik beter uit te zitten en daarna geen last van mijn rug dan een paard dat niet hoog opgooit.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 17:32

Kookaburra schreef:
De meeste paarden die in draf hoog opgooien, vind ik juist heel fijn zitten in galop. Ik kan mij voorstellen dat het wat eng is (vooral als ze hoog zijn en het een heel ander paard is dan waar je eerder op hebt gereden). Je rijdt nog bij dezelfde instructeur? Want ik kan mij voorstellen dat je instructeur ook kijkt naar 'welk paard zou kunnen?'.

Ja, het is inderdaad dezelfde instructeur, maar de andere paarden (voor mijn lengte/gewicht) vinden het leuk om weleens streken uit te halen, dus helaas zou dat (nog) niet kunnen..

Ik heb wel hoop kunnen verzamelen uit de reacties over zulke paarden die juist beter zitten in galop. <3 Het is verder ook echt zo een lief paard, dus het komt echt neer op mijn angsten over vallen.

Elisa2

Re: Angst voor hoog opgooien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:46

In draf kun je ook vallen.. gewoon niet teveel bij nadenken maar doen. ;-)

Probeer lekker ontspannen te blijven zitten, adem naar je buik en maak je zwaar. De kamer van het zadel vasthouden is een hele goede tip. Waarschijnlijk als je er doorheen bent dan denk je: Oh was dat het?