Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anjali schreef:Het is heel verschillend. Vaak moeten ze toch geopereerd worden en dan zou ik persoonlijk hem niet kopen want geen zin in de medische molen. Zeker niet met een net nieuw aangekocht paard. Als operatie nodig zou zijn dan moet de eigenaar dat maar laten doen voordat hij hem verkoopt. Vind ik! Anderen kunnen er anders over denken.
pol013 schreef:Ik weet niet of dat waar is: 'vaak moeten de geopereerd worden'. Vaak worden ze geopereerd is misschien wel een aardig kloppend statement.
Of het ook vaak nodig is?
Ik denk dat er best veel chips 'voor de zekerheid' uitgehaald worden. Of die ook problemen hadden veroorzaakt zul je nooit weten.
Sommigen worden er inderdaad preventief uitgehaald omdat je er echt een probleem van kunt verwachten.
In het geval van TS: wat zegt de DA? want die kan er als enige iets zinnigs over zeggen. Die kan de grootte en de locatie inschatten. Dat is de enige manier om over dit specifieke geval aan fatsoenlijk advies te krijgen.
Als het dier al gekeurd voor aankoop (waar het op lijkt aangezien je dit vraagt) kun je de huidige foto's eerst eens laten bekijken door je eigen dierenarts. Als die ze goed genoeg vind het en dier is nu klinisch correct kun je altijd nog opnieuw keuren (als het geen heel recente foto's zijn)
Anekdotisch: ik heb er 2 lopen met een chip. Klinische gewoon gezonde paarden waar ik onbezorgd mee spring en cross. Ik heb ze laten zitten omdat het risico laag genoeg ingeschat wordt en opereren + herstellen ook weer zijn eigen risico's vormt.
anjali schreef:Het is heel verschillend. Vaak moeten ze toch geopereerd worden en dan zou ik persoonlijk hem niet kopen want geen zin in de medische molen. Zeker niet met een net nieuw aangekocht paard. Als operatie nodig zou zijn dan moet de eigenaar dat maar laten doen voordat hij hem verkoopt. Vind ik! Anderen kunnen er anders over denken.
Nicky1963 schreef:anjali schreef:Het is heel verschillend. Vaak moeten ze toch geopereerd worden en dan zou ik persoonlijk hem niet kopen want geen zin in de medische molen. Zeker niet met een net nieuw aangekocht paard. Als operatie nodig zou zijn dan moet de eigenaar dat maar laten doen voordat hij hem verkoopt. Vind ik! Anderen kunnen er anders over denken.
Dit hadden wij vorig jaar ook gedaan, op kosten van de verkoper laten opereren en daarna gekocht.
Kreeg hij een paar weken later alsnog artrose op de plek waar de chip had gezeten.
Dus, moraal van dit verhaal, het blijft een gok en risico moet je niet kopen. Wijze en dure les voor ons.
Pdp schreef:DuoPenotti schreef:Door jou uitgekozen DA?
nee ik heb hem niet laten keuren was de eigenaar zelf dus ook niet mijn da
Saaams schreef:Ik zou de foto(‘s) laten herbeoordelen door je eigen dierenarts en als die aangeeft dat het risico nihil is op problemen, dan zou ik de gok wel durven wagen.
Gebruikers op dit forum: Loe_Loe, Maaike_Indy, Mattice, Nanu, Tinkermuts, Urona447, xYaartje en 7 bezoekers