paard kopen met chip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pdp

paard kopen met chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 15:14

hey, ik heb nu een leuk paardje gevonden om te kopen maar heeft wel een chip. De chip zit wel niet in het gewricht en is een kleintje. Kan dit kwaad om dit paard te kopen of loop je risico? heeft iemand hier ervaring mee? alvast bedankt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:22

Heb er 2 (gehad) met chip.

Eentje was een jaarling toen vanuit stamboekonderzoek bleek dat hij OC-vrij was. Helaas op 3-jarige leeftijd alsnog wel chip. Niet geopereerd. Als 5 jarige verkocht. Chip zat zo ingekapseld dat een goede dierenarts bij aankoopkeuring deze alleen kon terugvinden na gerichte vraag. Hij vond het verwaardeloosbaar, vond het niet eens een notitie op het keuringsrapport waard.

De andere had op jonge leeftijd bij de aankoopkeuring ook een chip bij de kogel. Zat ingekapseld, niet geopereerd. Heb dat paard nog steeds, al ruim 21 jaar. Hij mankeert inmiddels van alles en daarom gepensioneerd, maar die chip heeft nooit enig probleem veroorzaakt. Was bij aankoop wel goede reden om de prijs naar beneden te krijgen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

anjali

Re: paard kopen met chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:55

Het is heel verschillend. Vaak moeten ze toch geopereerd worden en dan zou ik persoonlijk hem niet kopen want geen zin in de medische molen. Zeker niet met een net nieuw aangekocht paard. Als operatie nodig zou zijn dan moet de eigenaar dat maar laten doen voordat hij hem verkoopt. Vind ik! Anderen kunnen er anders over denken.

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 15:58

anjali schreef:
Het is heel verschillend. Vaak moeten ze toch geopereerd worden en dan zou ik persoonlijk hem niet kopen want geen zin in de medische molen. Zeker niet met een net nieuw aangekocht paard. Als operatie nodig zou zijn dan moet de eigenaar dat maar laten doen voordat hij hem verkoopt. Vind ik! Anderen kunnen er anders over denken.

ja maar de da zij wel dat het geen kwaad kon maar ik dacht ik vraag hier eens met mensen die ervaring hierin hebben

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:58

Ik heb ooit een veulen gekocht, deze heeft idd heel even een dik kogeltje gehad met 8 maanden oud of zo.
En met 5 laten keuren en daar kwam een chipje uit. Volgens de DA goed te opereren maar raade het helemaal niet aan omdat het op een plek zat die zelden tot nooit problemen zou geven.
Met 10 heb ik hem verkocht en in die tijd nooit wat gehad.
daarna weet ik helaas niet...

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:02

Ik weet niet of dat waar is: 'vaak moeten de geopereerd worden'. Vaak worden ze geopereerd is misschien wel een aardig kloppend statement.
Of het ook vaak nodig is?
Ik denk dat er best veel chips 'voor de zekerheid' uitgehaald worden. Of die ook problemen hadden veroorzaakt zul je nooit weten.
Sommigen worden er inderdaad preventief uitgehaald omdat je er echt een probleem van kunt verwachten.

In het geval van TS: wat zegt de DA? want die kan er als enige iets zinnigs over zeggen. Die kan de grootte en de locatie inschatten. Dat is de enige manier om over dit specifieke geval aan fatsoenlijk advies te krijgen.

Als het dier al gekeurd voor aankoop (waar het op lijkt aangezien je dit vraagt) kun je de huidige foto's eerst eens laten bekijken door je eigen dierenarts. Als die ze goed genoeg vind het en dier is nu klinisch correct kun je altijd nog opnieuw keuren (als het geen heel recente foto's zijn)

Anekdotisch: ik heb er 2 lopen met een chip. Klinische gewoon gezonde paarden waar ik onbezorgd mee spring en cross. Ik heb ze laten zitten omdat het risico laag genoeg ingeschat wordt en opereren + herstellen ook weer zijn eigen risico's vormt.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 16:06

pol013 schreef:
Ik weet niet of dat waar is: 'vaak moeten de geopereerd worden'. Vaak worden ze geopereerd is misschien wel een aardig kloppend statement.
Of het ook vaak nodig is?
Ik denk dat er best veel chips 'voor de zekerheid' uitgehaald worden. Of die ook problemen hadden veroorzaakt zul je nooit weten.
Sommigen worden er inderdaad preventief uitgehaald omdat je er echt een probleem van kunt verwachten.

In het geval van TS: wat zegt de DA? want die kan er als enige iets zinnigs over zeggen. Die kan de grootte en de locatie inschatten. Dat is de enige manier om over dit specifieke geval aan fatsoenlijk advies te krijgen.

Als het dier al gekeurd voor aankoop (waar het op lijkt aangezien je dit vraagt) kun je de huidige foto's eerst eens laten bekijken door je eigen dierenarts. Als die ze goed genoeg vind het en dier is nu klinisch correct kun je altijd nog opnieuw keuren (als het geen heel recente foto's zijn)

Anekdotisch: ik heb er 2 lopen met een chip. Klinische gewoon gezonde paarden waar ik onbezorgd mee spring en cross. Ik heb ze laten zitten omdat het risico laag genoeg ingeschat wordt en opereren + herstellen ook weer zijn eigen risico's vormt.

ja hij is vanochtend gekeurd geweest dus redelijk recent

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:07

Door jou uitgekozen DA?

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 16:08

DuoPenotti schreef:
Door jou uitgekozen DA?

nee ik heb hem niet laten keuren was de eigenaar zelf dus ook niet mijn da

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:08

anjali schreef:

Dit hadden wij vorig jaar ook gedaan, op kosten van de verkoper laten opereren en daarna gekocht.
Kreeg hij een paar weken later alsnog artrose op de plek waar de chip had gezeten.
Dus, moraal van dit verhaal, het blijft een gok en risico moet je niet kopen. Wijze en dure les voor ons.

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 16:10

Nicky1963 schreef:
anjali schreef:

Dit hadden wij vorig jaar ook gedaan, op kosten van de verkoper laten opereren en daarna gekocht.
Kreeg hij een paar weken later alsnog artrose op de plek waar de chip had gezeten.
Dus, moraal van dit verhaal, het blijft een gok en risico moet je niet kopen. Wijze en dure les voor ons.

ja meer perfecte paarden vind je nu toch amper je zou toch al mooi geluk mogen hebben als je een perfect paard vind denk ik dan

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:11

Pdp schreef:
DuoPenotti schreef:
Door jou uitgekozen DA?

nee ik heb hem niet laten keuren was de eigenaar zelf dus ook niet mijn da

Dan de foto's door je eigen da laten beoordelen en op dat advies afgaan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:12

Ik zou de foto(‘s) laten herbeoordelen door je eigen dierenarts en als die aangeeft dat het risico nihil is op problemen, dan zou ik de gok wel durven wagen.

† Laerkens Beauty

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:12

Saaams schreef:
Ik zou de foto(‘s) laten herbeoordelen door je eigen dierenarts en als die aangeeft dat het risico nihil is op problemen, dan zou ik de gok wel durven wagen.

nihil gaat een DA nooit zeggen. Laag, matig of hoog zijn meer gebruikelijke termen.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:19

Inderdaad foto’s door je eigen veearts laten beoordelen. Ik heb recent een 3 jarige gekocht waarvan er ook een chip uit ‘moet’, dat gaat binnenkort gebeuren. In principe zijn zulke operaties routinewerk bij de meeste klinieken, echter moet je de nazorg wel op je willen nemen en het is ook niet geheel risicoloos. Dus voor mij ligt het ook echt aan waar de ocd zit en hoe deze eruit ziet.

Daarentegen heb ik ook een paard staan, die ik als veulen aangeschaft heb, die ook een klein chipje heeft maar deze zit gunstig dus die hebben we lekker laten zitten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:17

Hier een paard laten keuren bij de dierenkliniek in Merelbeke (Gent België) en second opinion te visdonk (Roosendaal Nederland).

Beide konden niet voorspellen wat de toekomst zou brengen met een chip.
Het betrof een chip THV de kogel rechtsachter bij een 3 jarige.

Beide benadrukten uitdrukkelijk dat ze nooit zullen zeggen dat het licht, matig of ernstig is of licht, matig of ernstig kans is op problemen omdat men dat gewoonweg niet kán zeggen.
Men kan de toekomst niet voorspellen.

Beiden waren wel duidelijk dat het absoluut kan een probleem worden.

Vaak wordt er ook gekeken of er al een ingang naar het gewricht is of het bot en zogenaamde cyste...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:50

Ons vorige paard had er 1 bleek toen we hem wilden kopen. Had al op L niveau gesprongen en er nooit problemen mee gehad. In de 6 jaar dat we hem hadden van de chip nooit last gehad. Hij heeft op M niveau eventing gelopen bij ons, L springen en L dressuur.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:07

Heel belangrijk dat je jouw eigen DA naar de foto's laat kijken. Niet afgaan op de DA van de verkoper (al kan die prima zijn)
Dan kijken wat jouw eigen DA zegt.
Hoe oud is het paard, TS? Heeft hij al wat gedaan qua sport?

Ik zou er altijd rekening mee houden dat het kan zijn dat hij toch geopereerd moet worden. En als die kans er is, heb je dat liever eerder dan later.
Ik zou bij twijfel dus onderhandelen dat je koopt nadat verkoper hem heeft laten opereren en het paard netjes is gerevalideerd. Of je koopt met het bedrag van operatie van de prijs af.

Ik heb een 2.5 jarige gekocht die op RX helemaal goed was. Inmiddels is ze 4 en zadelmak gemaakt. Onlangs liep ze ineens erg kreupel. Lang verhaal kort; toch een OCD (kogel LV) die we niet hadden kunnen zien op de foto's dus geopereerd en nu aan het revalideren (boxrust) Het lijkt allemaal goed te komen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:14

Hier ook ooit een paard gekocht met chip. De keurende dierenarts vertelde mij dit en dat hij dit dier ook eerder had gezien (niet ivm verkoop maar hengstenkeuring).
Omdat ie als hengst niet meer doorging, ging hij na het doorrijden de verkoop in.

Dus de dierenarts had dus ook foto’s van een half jaar ervoor en van dat moment.

Ik vond het erg vervelend dat de fokker mij dit niet vooraf had gezegd. De prijs was toen best pittig… en ook nog eens vol in de crisistijd.

Desondanks gaf de Da een positief advies.
Dier heeft geen stap kreupel gezet. Fijnste dier ooit.

Dus ja. Ik ben er voor gegaan. Maar als de verkoper mij dit eerder in het proces had gezegd, was ik afgehaakt.

Boehoe!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie