Paard gekocht en opgelicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

valine

Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 16:10

Nooit gedacht dat ik hier nog eens een topic over zou openen, maar helaas...

Een tijdje terug ben ik begonnen met het zoeken naar een nieuw paard. Na een aantal teleurstellingen ben ik bij mijn huidige paard terecht gekomen.
Eerst via mail contact gehad en verteld wat ik zocht, een afspraak gemaakt om te komen kijken en te proefrijden.
Tijdens die afspraak natuurlijk veel gevraagd over het paard, waarom staat ze te koop, is ze betrouwbaar, is ze gezond ect.
Op alle vragen antwoord gehad en het klonk goed. Meerdere malen gevraagd of het paard gezond is of in het verleden iets heeft gemankeerd. Hierop werd geantwoord dat het paard niks mankeerde en altijd gezond is geweest en dat ze verkocht werd ivm tijd te kort door de vorige eigenaar (paard stond bij een handelaar).
Proefgereden en een afspraak gemaakt voor een keuring.
De keuring werd ingepland in de drukste week van mijn werk waardoor ik er niet bij kon zijn, echter kon de keuring wel gefilmd worden. Dat vond ik prima dus dit zo afgesproken.
Op de ochtend van de keuring kreeg ik een berichtje dat er niet gefilmd mocht worden van de dierenarts vanwege privacy.
Vlak daarna kreeg ik een berichtje dat ze goedgekeurd was. Alles prima zou je denken.

Eenmaal bij mij op stal niks aan de hand en een ontzettend braaf paard in omgang en onder het zadel.
Viavia contact gekregen met de oude eigenaar die haar 8,5 jaar heeft gehad voor mij. Via haar kreeg ik alle informatie over mijn paard, inc alle gebreken die zij heeft (peesblessures) en waarvan de verkoper op de hoogte was (hier heb ik zwart op wit bewijs van).
Tevens blijkt het paard bij de vorige eigenaar volledig afgekeurd te zijn en is zij verkocht als opvoedmerrie bij een kudde jaarlingen.
Ik heb een best bedrag betaald voor dit paard terwijl dit paard bewust met een dikke peesblessure verkocht is om als buitenrijpaard door het leven te gaan.

Ondertussen contact gehad met onze rechtsbijstand en die vertelde dat ik alleen de dierenarts kon aanschrijven in dit verhaal omdat hij haar gekeurd geeft en ik de verkoper niet aansprakelijk kan stellen ondanks dat deze bewust cruciale informatie heeft verzwegen.
Als ik dit van te voren had geweten had ik dit paard nooit gekocht namelijk.

Mijn eigen veearts komt volgende week om de beide voorbenen te echoën en om te zien wat de schade is.

Wat ik met dit verhaal wil, geen idee, misschien hebben meerdere mensen ervaring met dit soort gevallen? Lotgenoten vinden?

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:16

Balen.
Maar wel oneerlijk ook van de vorige eigenaar. Neem je verantwoording als je paard kapot is, stuur zo'n dier niet de handel in..
Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:19

Ze is dus alleen klinisch gekeurd? Bij een gerenommeerde kliniek? Met buigproeven etc en alles erop en eraan? Heb je al contact gezocht met de keuringsarts?
Als ik jou was zou ik FloortjeM een pb sturen voor advies. Wat je nu het beste kan doen. Want je hebt nu een paard wat niet geschikt is voor jouw gebruiksdoel begrijp ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 16:25

De vorige eigenaar heeft haar in goed vertrouwen weggedaan als weidemaatje, ook zij is opgelicht door de persoon waar ik haar van heb gekocht

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:26

Heb je een keuringsrapport gekregen? Dat lijkt me stap 1.
Wel verdrietig zo'n verhaal, voor jou maar ook voor het paard.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 16:27

Earth schreef:

Keuringsrapport heb ik erbij gekregen

Earth

Re: Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:28

Mm ok. Ik zou inderdaad eens contact opnemen met Floortje, zij weet precies wat je nodig hebt en hoe je dit aan kunt pakken.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:39

Wie heeft de keuring ingepland; jij of de verkoper?

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:44

valine schreef:
Earth schreef:

Keuringsrapport heb ik erbij gekregen

Wat stond daar dan in? Alleen klinisch gekeurd neem ik aan? En toen was het paard rad? Is ze nu kreupel dan? Volgens mij zijn oude peesblessures op Xray niet eens te zien omdat die alleen de botten tonen? Wel vervelend zeg zoiets en oneerlijk van verkoper die hem wel bekende informatie heeft achtergehouden kennelijk.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:45

Wat ontzettend naar zeg! Ik zou ook contact opnemen met Floortje M.
Hoe lang heb je dit paard nu?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:45

Is de handelaar niet verplicht het paard terug te nemen en jou je geld terug te geven.
Jij hebt alles gevraagd over het paard, daar heeft ie over gelogen.
En daar is dus ook bewijs van.
Keuring is gedaan.
Dan sta je toch in je recht.
Het is wel heel erg voor het paard, die is de dupe.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 16:58

Keuring is ingepland door de verkopende partij.
Paard is nu 2 maanden in mijn bezit en loopt zolang ik haar heb rad.
De laatste peesblessure heeft zij in december 2023 opgelopen en heeft daarna 1,5 maand rust gehad. Toen is zij als weidemaatje weggegaan waarna ze na een aantal dagen op internet werd aangeboden als rijpaard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:06

valine schreef:
De laatste peesblessure heeft zij in december 2023 opgelopen en heeft daarna 1,5 maand rust gehad. Toen is zij als weidemaatje weggegaan waarna ze na een aantal dagen op internet werd aangeboden als rijpaard.

Maar ze is nu rad? Na een half jaar zou een peesblessure genezen kunnen zijn. Wel moet je er daarna voorzichtig mee zijn om te voorkomen dat het terugkomt. Je hebt geen eerlijke informatie gekregen over haar medische voorgeschiedenis, dat is waar. Echter als het paard rad is en rad blijft dan is er minder aan de hand. Van een professionele verkoper zou je een half jaar garantie moeten hebben en dat is nog niet voorbij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:08

Was de verkopende partij een particulier of een bedrijf?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:09

Inderdaad Floortje een bericht sturen en geen verdere informatie openbaar zetten om de voortgang voor jou zo goed mogelijk te laten verlopen.

Keep shining, keep smiling...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:21

Suzanne F. schreef:
Was de verkopende partij een particulier of een bedrijf?

Volgens de beginpost is het een handelaar :j

Ik zou idd ook contact opnemen met FloortjeM.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 31-07-24 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:23

valine schreef:

Is de keuring uitgevoerd door een onafhankelijke dierenarts?

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 17:39

anjali schreef:
valine schreef:

Maar ze is nu rad? Na een half jaar zou een peesblessure genezen kunnen zijn. Wel moet je er daarna voorzichtig mee zijn om te voorkomen dat het terugkomt. Je hebt geen eerlijke informatie gekregen over haar medische voorgeschiedenis, dat is waar. Echter als het paard rad is en rad blijft dan is er minder aan de hand. Van een professionele verkoper zou je een half jaar garantie moeten hebben en dat is nog niet voorbij.

Ik heb het paard gekocht om ritten door het duin te maken, hier staan we namelijk naast. een paard met 2 peesblessures waarvan eentje vrij recent daar wil ik niet het duin mee in, dat is gewoon te zwaar voor de pezen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:40

Als de verkopende partij de handelaar is geweest, dan is het terugdraaien van de koop niet zo heel moeilijk.
Valt dan gewoon onder consumentenrecht en je hebt 6 maanden tijd om het dier terug te brengen en je geld terug te krijgen.

https://www.hamburgeradvocaten.nl/nl/sp ... isch-recht

https://www.hekkelman.nl/kennis/mijn-pa ... mentenkoop.

Maarrrrr... recht hebben is 1 ding, het geld ook werkelijk terugkrijgen kan soms heel iets anders zijn. Daarom is het verstandig om een advocaat in de arm te nemen. Het advies van je rechtsbijstandsverzekering vind ik raar en onjuist.
Laatst bijgewerkt door Dees op 31-07-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:42

Verkoper is een professional, dan heb jij als koper 6 maanden garantie tenzij er duidelijk is aangegeven welke gebreken het paard heeft.

Voor de zekerheid je eigen dierenarts het paard laten controleren, evt met echo.
Stel het paard is nu wel goed, dan heb je wel een probleem, want goed is goed. Ook als hij in het verleden en ernstige blessure heeft gehad.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:43

De rechtsbijstand zit hier niet goed qua advies. Vraag of je daar een advocaat van hun te spreken kan krijgen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:45

Als jij aannemelijk kunt maken dat de handelaar wist van de blessure, dan heb je absoluut een zaak.
Neem een goede advocaat in de arm, bijvoorbeeld FloortjeM.
Je rechtsbijstand zit hier fout in met de informatie die je hier geeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:45

@Fika
Ook als hij het niet wist, heb je als koper gewoon garantie.

;)

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:46

Dan moet je wel kunnen bewijzen dat de blessure er al zat voordat je het paard kocht, of is mijn informatie verouderd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:48

Fika schreef:
Dan moet je wel kunnen bewijzen dat de blessure er al zat voordat je het paard kocht, of is mijn informatie verouderd?

Is verouderd. Tegenwoordig moet de verkoper aantonen dat het paard geen blessure/gebrek had bij verkoop.

Edit: bij verkoop van een handelaar aan particulier

;)