Rijlaarzen.mhulp nodig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilonafh

Rijlaarzen.mhulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:36

Hoi allemaal!
Ik ben helemaal nieuw hier! Ben sinds een paar weken weer op een paard geklommen na 20 jaar niet gereden te hebben. Heb les op de manege want eea is wel weggezakt! Maar het verbaasde me hoe snel je het begin weer te pakken hebt.
Ik rijd nu met oude leren korte laarsjes (gewone schoenen), maar langzaam aan wordt het wel tijd voor een laars. Al is het maar om mijn mooie rijbroek te beschermen

Ik ben bij 2 filialen van epplejeck en bij de boer in muiden geweest, maar overal krijg ik ander advies. Heel bijzonder maar ik denk dat het advies gebaseerd wordt op wat er aan voorraad aanwezig is.

In principe ben ik wel uitgekomen bij de Petrie Luca. Ik had mijn man laten meten en de lengte van mijn kuit tot de knik in knie is denken wij rond de 50, kuitmaat 36/37. Nou kwam 1 dame bij EJ ook op 50. Andere filiaal liet me voora 48 passen, maar omdat de luca niet in mijn voetmaat was liet ze me toen pas 50 passen. Uiteraard zaten die toen opeens heel goed!

Goed, ik twijfel dus, welke hoogte ik nu moet doen. Heb de 48 met kuit 36 net binnen, maar krijg die wel met (veel) moeite dicht. Zal foto’s plaatsen. De 50 (met kuit 37) komen later deze week, maar kreeg ik volgens mij wel gemakkelijker aan. Echter, voel ik die wel flink in mijn knieholte als ik mijn been buig. Hoort dat?

Kan daar later ook wel foto’s van plaatsen. Wat vinden jullie van deze 48? Ik heb er écht geen verstand van, laatste keer dat ik reed had ik rubber

Oja, de titel is raar, drukte ergens op en toen werd het al geplaatst
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ilonafh op 18-09-24 21:46, in het totaal 5 keer bewerkt

MamaMiesje

Re: Rijlaarzen.mhulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:40

Maar wat is nu je hulpvraag dan? ;)

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:42

Heb het aangepast, was nog helemaal niet klaar, drukte ergens op en toen was het al geplaatst

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:46

Laarzen zakken gemiddeld nog zo'n 1 a 1,5e cm in, je kan tot die tijd eventueel een hakverhoger erin doen zodat hij niet in je knieholtes knelt. Verder scheelt het ook wel of je met een dressuurzadel (lange beugels) of met een spring/vz zadel rijd (beugels vaak wat korter) ik rijd met een springzadel dus expres mijn laarzen niet tot mijn knieholtes laten aanmeten omdat ik mijn beugels dus korter heb en mijn benen meer buig. Het is net wat je zelf prettig vind.

Maar als je nu al aangeeft dat je de laarzen bij je kuit al amper dicht krijgt zou ik daar ook een maatje groter in gaan, als je benen warm zijn zetten ze al uit en als je meer rijd zal je spiermassa ook toe nemen

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:52

Ah ok! Ik spring nog lang niet, lijkt me wel leuk weer (vroeger veel gedaan) maar zo ver ben ik echt nog niet. Vooral dressuur(zadels) voorlopig dus!

Ja denk ook dat de 36 kuit te strak is. Wel bijzonder want bij De Boer heb ik zelfs een 35 aan gehad, snap niet hoe eigenlijk! Maar dat vond ik dus ook al gek, dat ze me daar 35 liet passen terwijl ik 1 been 36 en 1 37 heb

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:53

Maar het is dus volgens mij of 48 met kuit 36 of 50 met kuit 37, in dit model in ieder geval. Hakjes kan ik nog proberen!

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:53

Wat vinden jullie van de hoogte van deze? Te laag of kan het wel?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:56

Ik heb een hekel aan hoog in m'n knie holte.. her is ook een beeeeetje je eigen gevoel.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:58

Ja daar was ik al bang voor, haha. Ik vind het heel moeilijk te bepalen omdat het al zo lang geleden is dat ik met laarzen reed. Je zou het eigenlijk moeten kunnen proberen op het paard :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:22

Persoonlijk zou ik ze te laag vinden, maar als dressuurruiter heb ik ze dan ook graag erg hoog.

In je achterhoofd houdend dat deze laarzen zeker 1 cm gaan zakken en waarschijnlijk iets meer.
Ook in de kuit zullen ze een klein beetje uitlopen.

Maar wil je er in de winter dikke sokken in, heb je misschien toch liever een maatje groter. :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:41

_Charlot schreef:
Persoonlijk zou ik ze te laag vinden, maar als dressuurruiter heb ik ze dan ook graag erg hoog.

In je achterhoofd houdend dat deze laarzen zeker 1 cm gaan zakken en waarschijnlijk iets meer.
Ook in de kuit zullen ze een klein beetje uitlopen.

Maar wil je er in de winter dikke sokken in, heb je misschien toch liever een maatje groter. :o

Ik ben spring ruiter. Dus wel grappig dat verschil :')

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 22:44

Hmm hoop dat die 50 snel binnenkomen! Zal ook wel meteen even hakjes regelen. Zit het niet vervelend met hakjes? Ben met normale schoenen wel echt een zeur ;-)

xPearlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:55

Ik vind het was lastig inschatten vanaf de foto, maar ik zou denk ik voor de 50cm gaan. Als ze net iets in de knieholte komen dan zitten ze mooi, aangezien ze nog wat inzakken. En je moet niet denken van: Oei als ik door mijn knieën ga, mijn been optil of op een stoel ga zitten, doet het echt pijn in mijn knieholte: Dit is niet de houding die je op het paard hebt.
In de ruitersportzaak waar ik heb gewerkt lieten we mensen dan ook op een zadel zitten, dan zit het alweer heel anders en vaak niet eens meer zo in je knieholte.

De rits moet je niet met volle kracht dicht moeten trekken, maar een beetje moeite mag je wel doen. Want ook dat gaat vaak nog een beetje 'uitrekken'. En nog een tip: Probeer 1 vinger achter de rits te houden (dus aan de binnenkant, tegen je been aan) en met je andere hand doe je de rits dicht. Vaak gaat dat dan iets gemakkelijker met dicht doen en dan is dat iets beter voor de rits.
Ik heb zelfs laarzen waar ik in het begin nog geen 4 rondes mee kon draven omdat ze m'n hele been afknelde. Dat raad ik niemand aan :')

Maar, vooral doen wat fijn voelt! Sommige mensen houden inderdaad niet van te hoge laarzen, sommige willen ze juist zo hoog mogelijk hebben. En beide is niet verkeerd. Mijn laarzen zijn voor het mooie ook te laag, maar ivm lange benen en wat dikke kuiten kom ik anders uit op maatwerk. Tsja, dan ga ik gewoon voor m'n Ego7 die voor het mooie wat te laag zijn hahah

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:05

Ik heb de Petrie Riva, wat hetzelfde model is maar met stardust top en glad afgewerkt leer. Zakt echt niet in hoor. Ik heb hem iets lager genomen, ongeveer een centimeter onder mijn knieholte en daar zitten ze nog. Hoor het ook van anderen met de Riva/Luca dat die laars specifiek vrijwel niet inzakt. Wordt bijvoorbeeld in het Petrie laarzen topic over gediscuseerd. Ben blij dat ik niet een hogere hebt gepakt ondanks dat sommigen op Bokt zijden dat het te laag was en in zou zakken. Ik vind het wel fijn dat ze niet in mijn knieholte poken (totdat ik m'n knie iets voor 90° graden heb, daarna doen ze dat wel), zelfs al draag ik ze enkel van net voor het opstappen tot net na het rijden.

Maar ze rekken ook niet echt in de breedte, en je moet rekening houden dat je kuit wat dikker is in de avond en als je om wat voor reden ook vocht vast houd. Ik zou dus ook erg voorzichtig zijn met laarzen die je nouwlijks dicht krijgt. Die van mij zitten mooi passend om het been (behalve de dressuurboog, die is wat losjes. Maar anders wordt het maatwerk en dat zit toch eigenlijk boven de laars) en geven goed support, maar gaan makkelijk dicht. Het feit dat de rits over de enkel buigt is vaak de meeste moeite.

Ik zou dus vooral iets zoeken wat nu lekker zit. De laars wordt wat soepeler (wat, ze blijven stevig maar dat is ook de bedoeling), zeker bij de enkel. De eerste paar keer rijden was een dingetje, maar na een week of 2 was dat goed. Maar de vorm (hoogte/breedte) is echt niet veranderd van hoe ik ze in de winkel heb gepast.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:42

Waarom persee deze laars? Kijk bv eens naar deniro laarzen, daar heb je per voetmaat diverse maatvoeringen. Wellicht vind je daar iets wat en niet te hoog en niet te strak zit, plus mijn ervaring is dat deniro ook soepeler zit dan de petrie.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 00:31

Deze laarzen zullen wel ietsjes inzakken, maar niet erg veel. Het is wat lastig te zien op de foto, maar ze lijken redelijk mooi te zitten toch?
Ik denk alleen wel dat een kuitmaat groter echt de groot gaat zijn. Ze mogen in het begin best lastig aan te trekken zijn, dat rekt wel uit. Ik stamp al een paar jaar rond op een soortgelijk model van Petrie (en heel eerlijk vind ik het vreselijke laarzen en koop ik ze nooit weer), en die zijn in de kuit zeker uitgerekt. Een rits kan wel wat hebben als die eenmaal dicht zit. Even dicht moeten doen met 1 vinger achter de rits is voor splinternieuwe laarzen helemaal niet zo gek.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 01:40

Cambionn schreef:
Ik heb de Petrie Riva, wat hetzelfde model is maar met stardust top en glad afgewerkt leer. Zakt echt niet in hoor. Ik heb hem iets lager genomen, ongeveer een centimeter onder mijn knieholte en daar zitten ze nog. Hoor het ook van anderen met de Riva/Luca dat die laars specifiek vrijwel niet inzakt. Wordt bijvoorbeeld in het Petrie laarzen topic over gediscuseerd. Ben blij dat ik niet een hogere hebt gepakt ondanks dat sommigen op Bokt zijden dat het te laag was en in zou zakken. Ik vind het wel fijn dat ze niet in mijn knieholte poken (totdat ik m'n knie iets voor 90° graden heb, daarna doen ze dat wel), zelfs al draag ik ze enkel van net voor het opstappen tot net na het rijden.

Maar ze rekken ook niet echt in de breedte, en je moet rekening houden dat je kuit wat dikker is in de avond en als je om wat voor reden ook vocht vast houd. Ik zou dus ook erg voorzichtig zijn met laarzen die je nouwlijks dicht krijgt. Die van mij zitten mooi passend om het been (behalve de dressuurboog, die is wat losjes. Maar anders wordt het maatwerk en dat zit toch eigenlijk boven de laars) en geven goed support, maar gaan makkelijk dicht. Het feit dat de rits over de enkel buigt is vaak de meeste moeite.

Ik zou dus vooral iets zoeken wat nu lekker zit. De laars wordt wat soepeler (wat, ze blijven stevig maar dat is ook de bedoeling), zeker bij de enkel. De eerste paar keer rijden was een dingetje, maar na een week of 2 was dat goed. Maar de vorm (hoogte/breedte) is echt niet veranderd van hoe ik ze in de winkel heb gepast.

Mee eens. Zakken niet en ook niet breder.
TS, misschien met een grotere voetmaat een passende kuithoogte en maat te vinden?

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 06:59

Dank allemaal! In de winkels waar ik ben geweest was dit binnen mijn budget de beste optie, om mijn voet en enkel zitten ze echt super. Ik wil echt niet meer betalen voor die ene keer per week dat ik rijd. Er was ook de Melbourne maar die knelde direct rond mijn enkel. Ook harry’s horse donatelli aangehad, stuk goedkoper, ging wel maar zat minder mooi.
Je zit natuurlijk met die standaard maten, dus best lastig om precies goed uit te komen. Ik heb een heel smal voetje/hakje, heb bv ook speciale skischoenen. Maar was echt niet van plan om voor rijlaarzen ook maatwerk te gaan kopen..

Heb in de winkel inderdaad ook op een zadel gezeten. Het is meer dat ik het advies in de winkels niet echt vertrouw, omdat het voelt dat ze willen verkopen wat ze hebben, niet wat perse het beste past ;-)

Het andere merk dat wordt genoemd ga ik bekijken, maar heb ik niet in de winkels gezien waar ik ben geweest.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 07:08

Cambionn schreef:
TS, misschien met een grotere voetmaat een passende kuithoogte en maat te vinden?

Ah ik zie wel 41 en dan hoogte 49 met kuit 37. Jij zegt als ik het goed begrijp dat ik die ook zou kunnen proberen?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 07:27

Zonder twijfel 50 37

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:33

Ilonafh schreef:
Cambionn schreef:

Ah ik zie wel 41 en dan hoogte 49 met kuit 37. Jij zegt als ik het goed begrijp dat ik die ook zou kunnen proberen?

Ja dat zou ik sowieso proberen. Dan kun je daarna beslissen of je 50/37 of 49/37 beter past.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:45

Vind deze ook veelste laag zitten. Zou gaan voor een 50 hoog en 37 kuit, dat heeft zeker te maken met de pasvorm en waar de bolling van de kuit zit. Liever te hoog dan te laag, is makkelijker op te lossen met hakverhoger. Hakverhogers zijn super, daar merk je verder niets van met lopen want je zal er voornamelijk mee rijden, vaak kunnen die er na verloop van tijd weer ut als je laars ingelopen (ingereden :+ ) is. Meteen voor en na het rijden uittrekken, dan gaan ze lang mee. Petrie's gaan bij mij gemiddeld zeker 15 jaar mee op deze manier.
Misschien kun je eens kijken naar Derby's, ook fijn en wat gunstiger geprijst. Ik heb naast Petrie's ook Derby's bij Doreen Proos vandaan, van dressuurtotaal.nl, zij heeft daarnaast veel showroom modellen in allerlei maten voor een gunstige prijs. En verder kan zij ze ook op maat leveren natuurlijk.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:54

Riviera87 schreef:
Waarom persee deze laars? Kijk bv eens naar deniro laarzen, daar heb je per voetmaat diverse maatvoeringen. Wellicht vind je daar iets wat en niet te hoog en niet te strak zit, plus mijn ervaring is dat deniro ook soepeler zit dan de petrie.
Petrie heeft voor de pre-made winkel maten ook gewoon verschillende opties in hoogte en breedte per voetmaat hoor, en deze zijn een paar maand geleden nog uitgebreid (met dank daaraan dat ik nu passende heb gevonden, daarvoor was enkel Cavallo op bestelling een optie en dit was toch ietsje budget vriendelijker). TS zit ook te twijfelen tussen verschillende kuit en hoogtematen en vraagt wat beter zou passen ;) . Qua soepelheid, tja ik heb ze juist graag stevig. Is denk ik voorkeur.

Niks af aan Deniro hoor. Ik heb ze zelf niet maar wat ik van anderen hoor prima laarzen. Maar denk niet dat Petrie op deze punten specifiek echt per se slechter is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:12

Niet iedereen is fan van een hakverhoger. Ik vind het persoonlijk echt ruk en zou er nooit mee gaan lopen. De hele laars-vorm van hak, enkel en wreef maak je anders, als er iets vervelend zit is dat het! Plus voor dat geld gewoon meteen iets passends kopen. Daarbij loop je die Petrie Luca en Riva echt nauwelijks in kwa zakken, gewoon meteen goed kopen.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 09:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hogere laarzen zijn eindelijk ook binnen. Op de foto’s 1 hoge en 1 lage (50 vs 48cm) aan. Met een beetje hulp van man gaan de 36 kuitomtrek ook prima aan, zelf wel net iets meer moeite mee dan met de 37.
Heb het gevoel bij de 50 dat de boog afronding zegmaar mijn knieschijf raakt bij gestrekt been. Buig ik licht dan voel ik dat niet echt meer geloof ik.

Wat zeggen jullie? Hakverhogers zijn nog onderweg maar heb wel in een winkel al even gepast met andere laars, maar daar mee werd de boel wel erg strak rondom mijn enkel.

Met traplopen drukt bij de 50 de achterkant wel in mijn knieholte trouwens