Haflinger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallinara

Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 20:49

Heyhoi,
Over ongeveer een half jaar tot 7 maanden ga ik een paardje kopen.
Nou ben ik eigenlijk al wat aan het nadenken over welk ras ik wil nemen.
Dan denk ik toch echt een haflinger, omdat dat toch wel een van mijn favoriete paardenrassen is, en ik echt een koudbloedenfan ben.
Ik heb tot 2022 een eigen welshkruising gehad, deze is ingeslapen door zware koliek.
Daarom is mijn vraag: is een haflinger handig om te kopen als je een tijdje geen rijpaarden hebt gehad? Hij/zij komt zowieso samen te staan met twee kleinere shetlanders (waaronder de dochter van mijn vorige merrie.)
En waar moet ik dan aan denken?
Pssm testen? Wat voor karakter? Etc. Etc.

Qwa stalling: 24/7 buiten met schuilstal, automatische drinkbak en onbeperkt hooi.
Op in totaal 0.6 hectare in de winter, dit wordt in de zomer kleine stukjes en dan steeds groter.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Jasia

Re: Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:20

Haflingers zijn geweldig! O:)
Ik denk dat het per paard verschilt of hij/zij geschikt is voor iemand die langere tijd niet gereden heeft..

Ik zou voornamelijk opletten of het paard goede hoeven heeft en geen zomereczeem heeft..

Succes met je zoektocht!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:23

3 paarden jaarrond 24/7 buiten op 0.6 hectare? Dat ga je niet redden. Dat is een voetbalveld. Of is dit alleen de paddock voor de winter, en komt er in de zomer weidegang bij?

Ik heb geen haflinger, maar ik ken eigen alleen maar haflingers die erg lief zijn, maar wel stront eigenwijs :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:24

Als je geen gevoel voor humor hebt: niet aan beginnen.
Als je veel gevoel voor humor hebt: geweldige paarden.

Het helpt als je consequent bent en stevig in je schoenen staat. Geef ze duidelijkheid en je hebt er geen kind aan, geef ze een vinger en ze nemen de hele hand.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 21:27

prugelpiet schreef:
3 paarden jaarrond 24/7 buiten op 0.6 hectare? Dat ga je niet redden. Dat is een voetbalveld. Of is dit alleen de paddock voor de winter, en komt er in de zomer weidegang bij?

Ik heb geen haflinger, maar ik ken eigen alleen maar haflingers die erg lief zijn, maar wel stront eigenwijs :D

Er moet zowieso eentje weg zeggen mijn pleegouders.
Het is een weiland in een L-vorm om ons erf heen.
Het zou ook best kunnen dat het groter is hoor, ik ben niet zo goed in groottes van weilanden.
De andere die erbij staat is iets van 80-90 cm hoog.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:37

Zoals reeds aangegeven, je hebt een ton humor nodig bij deze rakkers ;)

Ikzelf heb 2 paarden 24/7 buiten op 7500m2.
Gaat prima, heb véél te veel gras.

Mijn Haf kan niet op gras. Tonnetje rond in no time!

Ik kan je echt adviseren van fokkers te contacteren bij het stamboek.
Ik ken 2 zeer goede fokkers, kan je altijd wel in contact brengen :)

Zeker PSSM-testen van moeder en vader opvragen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:48

Een haflinger op onbeperkt hooi? Daar geloof ik niet in.

Verder zijn er wat 2 stromingen: de oude, koele types en de modernere sporthaflingertjes met bijhorend heter karakter. Ik heb nog eentje van het oude type, superlief en vergevingsgezind beestje maar wel af en toe wat op je strepen staan. Ik weet niet hoe oud je bent? Of wat je ervaring is? Voor een kinderpony (12-14 jaar, zoiets) vind ik persoonlijk een haf al snel wat te sterk/eigenwijs.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 21:53

Poekkie schreef:

Verder zijn er wat 2 stromingen: de oude, koele types en de modernere sporthaflingertjes met bijhorend heter karakter. Ik heb nog eentje van het oude type, superlief en vergevingsgezind beestje maar wel af en toe wat op je strepen staan. Ik weet niet hoe oud je bent? Of wat je ervaring is? Voor een kinderpony (12-14 jaar, zoiets) vind ik persoonlijk een haf al snel wat te sterk/eigenwijs.

Ik ben over een aantal maandjes 18. Ik rij nu zo’n 12 jaar, maar heb in de tussentijd een stop gehad door corona van ongeveer 2-3 jaar. Nu heb ik sinds de stop iets van 30 lessen gehad, en dit gaat steeds beter. Ik krijg les op een tinker van 1.35, die heeft een pittig maar erg lief karakter. Ze heeft wel veel leiding nodig.
Ik heb 2022 tot 2023 les gehad op een oudere haflinger merrie, superlief deze. Heelaas is deze een aantal weken terug ingeslapen door hoefbevangenheid en nog iets wat ik even vergeten ben.
Mijn allereerste val was ook van een haflinger. Oh, wat een verhaal, ik was 6, man liet mij alleen, op een niet goed aangesingelde zadel. Je kunt het al raden.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 21:54

@Poekkie een of andere reden stond je op mijn foei lijst, heb je er gauw even afgehaald

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:18

Zoals hierboven al gezegd, je hebt veel humor nodig voor een haflinger.
Ik heb van jongs af aan altijd al haflingers gehad en nooit anders gewild. Momenteel ook in bezit van 2 haflingers.
Geen dag is hetzelfde met ze, ik hou van hun karakter!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:36

Oh met dat profiel moet een haflinger wel lukken! Ik dacht even dat je jonger zou zijn aangezien je over pleegouders etc sprak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:56

Poekkie schreef:

Het kan wel hoor, ik heb een haflinger die ik op onbeperkt hooi heb staan en die is niet tonnetje rond.
Ik heb hem inmiddels al 9 jaar, dus het is ook geen bevlieging dat ik hem zo kan houden.

@TS: haflingers hebben idd gevoel voor humor en zijn vreselijk slim, dat is waarom ik ze zelf ook zo leuk vind.
Ik heb er een gehad die ik kende vanaf zijn 4e, toen hij op de manege kwam en die van mij werd toen hij 22 was. Die heb ik 11 jaar gehad, de laatste 4,5 had ik mijn huidige erbij, gekocht toen hij 5 was, die is inmiddels 14.

Hij staat op gras, maar er is nooit genoeg gras om van te leven, dus ik voer er onbeperkt ruwvoer bij en een vitaminebrokje en daarmee heb ik een fijn fit en blij paard.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:07

Ik ben sinds donderdag in het bezit van m’n eerste haf! Ze zit beetje tussen ouderwets en moderne type in zeg maar, kan wel leuk lopen. Tot nu toe vind ik haar geweldig! Ze is nergens bang voor en heb nog nooit een paard gehad dat zo snel leerde. Ze is wel vrij introvert, Super super braaf maar had haar net even aan de longe en toen had ze een flinke uitspatting, dus blijkbaar meer verhuisstress dan ze eerst liet zien. Het stukje je geeft een vinger en ze grijpen je hele hand, is meer van toepassing op mijn fries dan op mijn haf tot nu toe. Ik heb haar ook op pssm laten testen. Haar eigenaar wil graag van de rest van zijn pony’s af vanwege ziekte, de rest van de pony’s is wel een stukje groter moderner en heter dan de mijne, maar zijn wel pony’s met goede papieren

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 02:28

Poekkie schreef:

Hier een Haflinger en een paar IJslanders op onbeperkt weidehooi en in de zomer 24/7 op het gras gehad. 0 problemen, perfect op gewicht. Het geheim? Werken. Wij reden wekelijks minimaal 50km waarvan het grootste deel in een vlotte draf.

TS, ik zou je niet blindstaren op een ras. Bij elk ras zijn er superfijne paarden en rotte appels te vinden. Beter is het om te kijken naar het individu en dan zou je best nog wel eens verrast kunnen worden ;)

Persoonlijk vind ik Haflingers niks, meeste van mijn slechte ervaringen waren met Hafjes :') Maar die van mijn man, ouderwets type en een erg fijn karakter, vond ik wel erg leuk.

Mijn beste paard ooit was eentje die ik nooit gekocht zou hebben als ik haar niet eerder had gekend. Na wat TLC (kwam uit een situatie van mishandeling) en medische zorg (zat zo vast dat ze enkel kon telgangen) werd ze al snel het liefste, loyaalste en betrouwbaarste paard dat ik ooit gezien heb.
Ik zou dus zeker in je omgeving rondkijken/vragen. Viavia kun je soms bij erg leuke paarden terechtkomen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:24

Ik blijf met dit soort vragen altijd aangeven.... nee Haflingers zijn geen kinderpaarden daar zijn ze te sterk en eigenwijs voor. Je moet over een dosis humor beschikken en als je hun humor snapt heb je een vriend voor het leven... ja ook met kinderen maar dan moeten ze ermee opgroeien.

Ik heb Mando van zijn 4e tot zijn 9e ongeveer dagelijks in de aanbieding gelegd bij de AH en had genoeg aandelen in de behangfabriek.
in die jaren begon ik zijn humor te waarderen ipv altijd boos worden als ik er weer eens naast lag of hij weer eens aan de kletter ging of ontsnapte en sinds die tijd zijn we vriendjes....

Dit soort humor.....

Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:45

@Mando: dat zou de mijne nou nooooooooiiiiit doen! :))
Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:32

Nee he. whahahaha..... en ze zijn zo leuk en braaf.... uhuh

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:35

Haflingers zijn echt heel leuk, maar wat al eerder gezegd is: je moet wel de humor ervan inzien. Geen verwachtingen hebben, dat werkt het beste. :D

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:42

Tja, totaal niet onbevooroordeeld maar ik ben al jaren gek op Haflingers.
En sinds 7 jaar dan ook een hele trotse eigenaar van ons gouden paardje.

Ja ze is eigenwijs, humor is zeker belangrijk, ze kan je uittesten maar het wordt met haar echt nooit, maar dan ook nooit gevaarlijk.
Mijn dochter van 12 lest op haar, maar ook jongere kinderen kunnen prima met haar uit de voeten.

Ze staat 24 uur buiten op een paddock met zo goed als onbeperkt hooi en dat gaat goed.
Wel getest op pssm, gelukkig vrij, ivm wat vage klachten, maar dat was op oude stal waar management niet goed was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:56

Haflingers zijn leuk. Ik zou wel oppassen met 24/7 op gras. Dit ras is vrij gevoelig voor hoefbevangenheid.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:02

Dit is mijn 3 jaar en 3 maand oude Haflinger (1.51m):

- per dag 5kg 2e snit hooi welke geweekt wordt minstens half uur, vanwege de suikers
- 3h strookbegrazing ('gras' dat zéér uitgebloeid is en al dor is :') En het andere paard gaat er eerst 8h op zodat hij restjes krijgt)

Te jong om te rijden, nog te angstig om vele kilometers buiten te doen, elke dag hem in 't zweet longeren is ook niet gezond, maar dit is dus even wat het is :')

Afbeelding

(tips altijd welkom nog :') )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:07

Ow, wat een leuke stevige dame heb je, zo zie ik ze graag beter dan al die hittepetitjes.
Mando heeft ook zo'n bouw, ik hou ervan.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:08

De combinatie tussen voer en training is bij de meeste Haflingers wel een belangrijk punt. Zie ook genoeg heel moderne Haflingers die snel dik worden. Karakter moet ook bij je passen, ze zijn eigenwijs en hebben inderdaad humor. Allround zijn ze inzetbaar, zowel recreatief als in de sport. Afrastering moet ook degelijk zijn, want het gras aan de andere kant lijkt vaak wel groener. We hebben er nog 1 welke tot haar dood bij ons zal blijven. Ook al vind ik ze nog steeds mooi om te zien, ik zal er niet snel weer 1 nemen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:10

Ik heb ook al 23 jaar een haflinger. Leuk beest met karakter, dus ik zou ook zeker zeggen: doen.

Wat betreft huisvesting: dat is net wat je wilt en kunt regelen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:17

Nessie schreef:
Afrastering moet ook degelijk zijn, want het gras aan de andere kant lijkt vaak wel groener. We hebben er nog 1 welke tot haar dood bij ons zal blijven. Ook al vind ik ze nog steeds mooi om te zien, ik zal er niet snel weer 1 nemen.

Kan ik ook bevestigen…
Mijn kerel is niet vies van een stroomschokje :)