Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gvb9165 schreef:mika11 schreef:Wat wil je daar dan mee doen?
Een soort singel of tuig bedoel je?
Idd,is er zo iets.
Ibbel schreef:Maw, beide paarden los van elkaar goed opvoeden, daarna in de bak oefenen met links en rechts 1 paard, en tenslotte met beide paarden rechts van je, dus dat de paarden naast elkaar lopen alsof ze een tweespan vormen. Je wilt nl beide paarden de berm in kunnen zetten, maar ook altijd 1 hand vrij kunnen hebben om verkeer te manen vaart te minderen, of wat dan ook.
Pas als je je twee paarden met 1 hand overal kunt laten lopen waar jij wilt, kan je er de openbare weg op. Zelfs als dat maar een zandpad is.
Akshay schreef:Ik heb 2,5 jaar lang rondgelopen met 2 paarden tegelijk. En ben het er inderdaad volledig mee eens dat het oefenen op betrouwbaarheid heel belangrijk is.
Echter 2 paarden in 1 hand heb ik vrijwel nooit gedaan. Waarom niet? Omdat ik dan niet 1 paard een aanwijzing kan geven om harder/langzamer te lopen dus dat werkte hier voor geen meter.
Ibbel schreef:Akshay schreef:Ik heb 2,5 jaar lang rondgelopen met 2 paarden tegelijk. En ben het er inderdaad volledig mee eens dat het oefenen op betrouwbaarheid heel belangrijk is.
Echter 2 paarden in 1 hand heb ik vrijwel nooit gedaan. Waarom niet? Omdat ik dan niet 1 paard een aanwijzing kan geven om harder/langzamer te lopen dus dat werkte hier voor geen meter.
Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg geweest. Je moet het kunnen (of liever, je paarden moeten het kunnen), maar dat wil niet zeggen dat je zo altijd moet lopen.
Maar als je moet uitwijken, als je een auto langzamer moet manen, moet je ze wel even in 1 hand kunnen nemen zonder dat ze meteen dwars op de weg staan/de lijnen in de knoop komen/ze ieder een andere kant op draaien. Je moet ze gewoon ook met 1 hand kunnen manoeuvreren. Dan gaat het met in ieder hand 1 paard des te makkelijker.
gvb9165 schreef:Hallo allen.
Ik loop elke avond een klein stukje met mijn Belg over het zandpad,maar nu wil ik haar gezelschap,s pony een shet ook mee nemen.
Beide in de hand is geen doen,gaan beide een kant op of lopen voorelkaar langs enz.
Is er iets wat ik om de belg haar lijf kan doen,net als bv een zadel?
Hoe doen jullie dat ?
Akshay schreef:Ik heb inderdaad ook wel eens gestaan met een vlieg in mijn oog, op een polderweg waar op dat moment een trekker met kar aan gevlogen kwam. Op dat moment moet je er even op vertrouwen dat ze jou terwijl je blind bent en met een vinger in je oog staat volgen naar een breder stukje berm