Pony mee als je met je paard gaat wandelen hoe doe je dat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gvb9165

Pony mee als je met je paard gaat wandelen hoe doe je dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 18:55

Hallo allen.
Ik loop elke avond een klein stukje met mijn Belg over het zandpad,maar nu wil ik haar gezelschap,s pony een shet ook mee nemen.
Beide in de hand is geen doen,gaan beide een kant op of lopen voorelkaar langs enz.
Is er iets wat ik om de belg haar lijf kan doen,net als bv een zadel?
Hoe doen jullie dat ?

mika11

Re: Pony mee als je met je paard gaat wandelen hoe doe je dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:00

Wat wil je daar dan mee doen?
Een soort singel of tuig bedoel je?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:04

Is een kwestie van oefenenen, totdat de shet begrijpt dat ze netjes mee moet lopen. Een paard, shet ook, hoort netjes mee te lopen, en twee ook.
Andere optie is in de bak oefenen; zo nodig een longeersingel omdoen bij de belg en halstertouw van de shet eraan maken (met een veiligheidsknoop, zou ik wel doen) en dan heeft de shet snel door dat ze beter gewoon mee kan lopen omdat ze het aflegt tegen een belg wat gewicht betreft. :D

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:06

Ik zou niet de een aan de ander vastknopen, stel de een wil langs de ene kant van een boom en de ander aan de andere kant en ze raken in paniek.
Ik zou ze eerst in een veilige omgeving leren goed met je mee te lopen samen zonder gedoe en dan pas ze samen mee naar buiten nemen.

Afbeelding

gvb9165

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 19:23

mika11 schreef:

Idd,is er zo iets.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:41

Ik zou ze zelf zeker niet aan elkaar knopen ts, krijg je imo snel ongelukken van. De één schrikt en sleurt de andere mee. Teveel druk op het halster is erg gevaarlijk, vooral voor het kleintje. Ik loop hier ook met beide, gaat echt prima zolang ze beide zijn opgevoed. Ik doe niet anders, ook langs 80 wegen en viaducten. Gewoon even oefenen op het zandpad, :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:52

Gewoon in iedere hand eentje. De eerste keer is het mss handig om iemand erbij te vragen. Maar als je dieren opgevoed zijn kan dat prima. Als je shet nog niet geschikt is om dat te doen dan kun je beter eerst alleen met je pony oefenen zodat ie goed meeloopt

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:33

Een shet vast knopen aan een hele grote zou ik niet doen. Als de grote op hol gaat hangt de shet er als een vlieger achteraan te bungelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 05:52

Hier 2 Belgen en gewoon eerst alleen opvoeden. Weten ze hoe het behoort en voeren ze het keurig uit dan 2 tegelijk. Hier geen enkel probleem er mee. Toen de jongste 3 was kon het al prima. Die is inmiddels 5 en je hebt amper door dat je er 2 bij hebt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:31

Ik deed destijds met mijn twee haflingers eerst met 2 personen lopen, ieder een vast.
Toen dat goed ging, ben ik in mijn eentje gaan lopen en gewoon steeds corrigeren als ze elkaar in de weg gaan lopen
Dus eerst een klein stukje en dat uitbouwen, nadat het luisteren goed ging.

Aan elkaar vastmaken heb ik nooit gedaan, dat lijkt mij minder veilig dan zorgen dat beide dieren naar mij luisteren.
Ik heb wel een tijdje met hoofdstel en bit in gewandeld, zodat mijn aanwijzingen directer door kwamen dan op een (stal)halster.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:11

gvb9165 schreef:
mika11 schreef:

Idd,is er zo iets.

Goed te lezen dat je niet weet dat er longeersingels bestaan en hoe die eruit zien, dan ben je tenminste niet zelf aan het experimenteren geslagen. Recept voor ongelukken. Blijf gewoon heel ver weg van het aan elkaar knopen van twee paarden. En zeker niet 1 van 150 kg aan 1 van 700+ kg.

Maw, beide paarden los van elkaar goed opvoeden, daarna in de bak oefenen met links en rechts 1 paard, en tenslotte met beide paarden rechts van je, dus dat de paarden naast elkaar lopen alsof ze een tweespan vormen. Je wilt nl beide paarden de berm in kunnen zetten, maar ook altijd 1 hand vrij kunnen hebben om verkeer te manen vaart te minderen, of wat dan ook.

Pas als je je twee paarden met 1 hand overal kunt laten lopen waar jij wilt, kan je er de openbare weg op. Zelfs als dat maar een zandpad is.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:01

Ibbel schreef:
Maw, beide paarden los van elkaar goed opvoeden, daarna in de bak oefenen met links en rechts 1 paard, en tenslotte met beide paarden rechts van je, dus dat de paarden naast elkaar lopen alsof ze een tweespan vormen. Je wilt nl beide paarden de berm in kunnen zetten, maar ook altijd 1 hand vrij kunnen hebben om verkeer te manen vaart te minderen, of wat dan ook.

Pas als je je twee paarden met 1 hand overal kunt laten lopen waar jij wilt, kan je er de openbare weg op. Zelfs als dat maar een zandpad is.

Ik heb 2,5 jaar lang rondgelopen met 2 paarden tegelijk. En ben het er inderdaad volledig mee eens dat het oefenen op betrouwbaarheid heel belangrijk is.
Echter 2 paarden in 1 hand heb ik vrijwel nooit gedaan. Waarom niet? Omdat ik dan niet 1 paard een aanwijzing kan geven om harder/langzamer te lopen dus dat werkte hier voor geen meter.

Linkerhand had mijn Fjord, waarom de Fjord links, omdat die zó verkeersmak is dat hij echt niet zomaar gaat reageren. Rechterhand mijn IJslander die dus 2,5 tot 5 jaar oud was en alles mocht leren.
Beide paarden in de berm lukte prima, maar het bleef elke hand 1 paard (oke, en soms even samen zodat ik een hand brokjes kon pakken om te belonen).

Ik heb dit overigens opgebouwd door eerst samen met mijn man te wandelen, ieder een paard. En dan pakte ik er op rustige geschikte punten even 2. Dat ging zo vanzelf dat we nog een keer of 3 samen gewandeld hebben ''voor het geval ik er écht even 1 moest afgeven'' en toen bleek dat het een prima idee was en we het zo prima veilig konden houden.

Paarden aan elkaar vastknopen zie ik zelf écht niet zitten. Maar ik mis ook de logica waarin je zegt ''fatsoenlijk naast elkaar lopen kunnen ze niet, dús ik wil ze aan elkaar knopen'' :Y)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:10

Dit is inderdaad gewoon een kwestie van oefenen, aan elkaar vastbinden lijkt mij geen slim plan.

Zoals al gezegd kun je beginnen met iemand er bij en dan steeds vaker het touw overnemen totdat je uiteindelijk alleen kunt gaan.
Zo heb ik het ook bij mijn pony's gedaan en inmiddels gaan we nog een stapje verder want de jongste gaat regelmatig mee als handpaard tijdens een buitenritje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:17

Oefenen inderdaad. Het is even uitzoeken wie je het beste links en wie rechts kan lopen.

Wat hier ook staat, beginnen met apart zodat ze allebei weten hoe het werkt met wandelen en vervolgens kleine stukjes samen doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:19

Klinkt alsof die dieren nog een stukje opvoeding kunnen gebruiken eigenlijk. Mooie aanleiding om hiervoor te gebruiken!

Ook tijdens het wandelen moeten ze goed op jou letten, achter jouw schouder blijven lopen en aan hun kant lopen. En je mag echt wel streng zijn. Gaat om de veiligheid, ook hun veiligheid!

Denk maar zo, strengheid nu houd de dierenarts, en ellende voor hun, van jouw erf af. Das veel waard

Edit: als je Engels goed is dan kan je op YouTube veel filmpjes vinden op 'teaching horse to lead'. Simpele maar nuttige oefeningen die snel effect hebben
Laatst bijgewerkt door troi op 30-07-24 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:28

Akshay schreef:
Ik heb 2,5 jaar lang rondgelopen met 2 paarden tegelijk. En ben het er inderdaad volledig mee eens dat het oefenen op betrouwbaarheid heel belangrijk is.
Echter 2 paarden in 1 hand heb ik vrijwel nooit gedaan. Waarom niet? Omdat ik dan niet 1 paard een aanwijzing kan geven om harder/langzamer te lopen dus dat werkte hier voor geen meter.

Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg geweest. Je moet het kunnen (of liever, je paarden moeten het kunnen), maar dat wil niet zeggen dat je zo altijd moet lopen.
Maar als je moet uitwijken, als je een auto langzamer moet manen, moet je ze wel even in 1 hand kunnen nemen zonder dat ze meteen dwars op de weg staan/de lijnen in de knoop komen/ze ieder een andere kant op draaien. Je moet ze gewoon ook met 1 hand kunnen manoeuvreren. Dan gaat het met in ieder hand 1 paard des te makkelijker.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:03

Ibbel schreef:
Akshay schreef:

Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg geweest. Je moet het kunnen (of liever, je paarden moeten het kunnen), maar dat wil niet zeggen dat je zo altijd moet lopen.
Maar als je moet uitwijken, als je een auto langzamer moet manen, moet je ze wel even in 1 hand kunnen nemen zonder dat ze meteen dwars op de weg staan/de lijnen in de knoop komen/ze ieder een andere kant op draaien. Je moet ze gewoon ook met 1 hand kunnen manoeuvreren. Dan gaat het met in ieder hand 1 paard des te makkelijker.

oh ja nu snap ik je inderdaad :D Ik las het als ''het is een must dat beide paarden rechts van je lopen'' en die wilde ik afzwakken :)

Ik heb inderdaad ook wel eens gestaan met een vlieg in mijn oog, op een polderweg waar op dat moment een trekker met kar aan gevlogen kwam. Op dat moment moet je er even op vertrouwen dat ze jou terwijl je blind bent en met een vinger in je oog staat volgen naar een breder stukje berm }:0

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:10

gvb9165 schreef:
Hallo allen.
Ik loop elke avond een klein stukje met mijn Belg over het zandpad,maar nu wil ik haar gezelschap,s pony een shet ook mee nemen.
Beide in de hand is geen doen,gaan beide een kant op of lopen voorelkaar langs enz.
Is er iets wat ik om de belg haar lijf kan doen,net als bv een zadel?
Hoe doen jullie dat ?

Als beide paarden goed kunnen meelopen met jou en leren uit je ruimte te blijven, in een bepaalde positie te lopen, stoppen als jij stopt, achteruit gaan als jij achteruit vraagt, dan is er geen probleem toch?
Als ze elk een kant op gaan moet je starten met trainen en ze leren netjes meelopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:15

Ik oefende overigens ook met het van de ene wei naar de andere verplaatsen.
Echt niet dat ik dan 2x ging lopen.
En naar de wei brengen met een volle kruiwagen hooi tussen de beide heren in, zonder dat ze er een sprietje hooi uit eten, was ook een goede oefening.

En ik heb idd na het wandelen ook de uitbreiding naar jonkie mee als handpaard, terwijl ik zelf op de senior reed, gemaakt.
Zo had mijn jonkie al veel kilometers in de benen in het bos, voor ik dat vanaf zijn rug ging oppakken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:21

Akshay schreef:
Ik heb inderdaad ook wel eens gestaan met een vlieg in mijn oog, op een polderweg waar op dat moment een trekker met kar aan gevlogen kwam. Op dat moment moet je er even op vertrouwen dat ze jou terwijl je blind bent en met een vinger in je oog staat volgen naar een breder stukje berm }:0

Je moet er BLIND op kunnen vertrouwen ja :))

Dat is een scenario waar ik nog niet eens aan gedacht had :D

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:28

Oefenen met toch allebei aan de hand meelopen! Zeker niet vastbinden, dat kan makkelijk mis gaan.