Maakt beginleeftijd uit om ooit op hoger niveau te kunnen rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

MyrYara

Maakt beginleeftijd uit om ooit op hoger niveau te kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 14:08

Ik ben 22 jaar, ik rij nu net een half jaartje. Ik heb geen directe dromen om echt hoog te kunnen rijden ooit. Maar als het mogelijk is zou ik graag willen weten wat er allemaal haalbaar en mogelijk is. En of het al eens eerder is voorgekomen dat iemand pas op latere leeftijd leerde rijden en toch erg hoog te komen is in niveau.

Ik zie zo vaak mensen op hoger niveau die dan al reden vanaf hun 6 tot 10de.
Ik zou gewoon graag willen weten wat mijn mogelijkheden zijn. En wat ik daarvoor zou moeten/kunnen doen.

Momenteel rij ik vooral voor mijn plezier. Maar ik merk dat ik toch gewoon een passie heb ontdekt hierin. En ik hoop dat ik zodra ik de kans heb echt meer en meer zal kunnen gaan rijden.

LadyFiesta

Re: Maakt beginleeftijd uit om ooit op hoger niveau te kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:11

Wat bedoel je met hoger niveau?
L wedstrijden, M? Z?
Of zelfs subtop of Grand Prix?
Met een leuk (eigen) paard en goede begeleiding moet je makkelijk naar M niveau kunnen komen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:19

LadyFiesta schreef:
L wedstrijden, M? Z?
Met een leuk (eigen) paard en goede begeleiding moet je makkelijk naar M niveau kunnen komen.

En dan ook veel geld voor goede begeleiding. Aangezien ts pas laat begonnen is met rijden zullen er heel veel prive lessen aan te pas moeten komen om in relatief korte tijd op niveau te kunnen komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:26

Hoeft niet op korte termijn, toch? Ze is pas 22, dus heeft ze nog 38 jaar om Sue Hearn te evenaren :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:28

Waarom in relatief korte tijd dan Dreamboy? TS kan nog tientallen jaren rijden en ergens heen werken. Er zijn genoeg recreanten die pas later technischer willen gaan rijden.
Maar klopt, geld speelt een rol, voor privé lessen e.d.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:34

Ik herken heel erg wat je zegt! Ik ben zelf begonnen met 25, nu 2 jaar terug. Ik hóéf echt niet per se een GP ruiter te worden ofzo, en ben ook echt niet competatief. Wel wil ik de beste ruiter worden die ik zelf mogelijk kan zijn.

Een voorbeeld van andere later begonnen ruiters ben ik ook wel benieuwd maar. Zo veel beginnen jong en die hebben dan al zo veel meters kunnen maken tegen de tijd dat ze de leeftijd zijn waarmee ik net begon. Ik heb zelfs wel eens te horen gekregen van iemand die al jaren reed dat hij het knap vond dat ik zo laat nog durfde te beginnen. Alsof ik echt aan onbegonnen werk begon.

Maar aan de andere kant, als je soms topruiters ziet van 40+ dan zou je toch denken dat er nog wel tijd is. En hoewel je altijd hoort dat kinderen het sneller oppakken kwa gevoel, zul je als volwassene met passie die serieus bezig is denk ik makkelijker de theorie en techniek kunnen begrijpen en proberen toe te passen (hoe verre dat dan vervolgens lukt is dan weer een tweede) en mogelijk meer geld te besteden hebben voor betere en vaker lessen/rijden. Daarnaast zal talent en je persoonlijkheid ook meespelen. Niet dat ik denk bijzonder getalenteerd te zijn overigens.

Hoe ver ik kan komen nog? We gaan het zien. Maar leuk topic, ben benieuwd naar de inzichten die hier komen!

Dreamboy schreef:
En dan ook veel geld voor goede begeleiding. Aangezien ts pas laat begonnen is met rijden zullen er heel veel prive lessen aan te pas moeten komen om in relatief korte tijd op niveau te kunnen komen.
Hiermee wel enigsinds eens overigens. Ik leer zo veel meer van privélessen dan van de rest. Kan het echt aanraden als je beetje serieus bent. En van mij hoeft het niet eens per sé in relatief korte tijd. Zo snel als kan, maar ook zo snel als gaat, is voor mij prima. Proberen sneller te pushen dan lukt is denk ik niet goed, sommige dingen kosten ook gewoon tijd en die niet nemen werkt meestal averechts.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 28-07-24 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:44

Ik ben zelf ook begonnen met rijden op mijn 6e en ben nu 29, maar heb zelf nooit echt wedstrijden gereden. Ben ik door de jaren ervaring en verschillende paarden te hebben gereden een handige ruiter geworden, zeker weten maar ik ben ondanks de 23 jaar rij ervaring ook geen ruiter die op hoger niveau (Z of hoger) rijd. Tis net waar je prioriteiten liggen.

Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe snel en makkelijk jij leert en dingen oppakt en je paard idem dito. En goede begeleiding. Heb je 2x per week privé les of 1x in de week een groepsles zal daar ook zeker verschil in zitten.

Ik ken ook mensen die jaren gewoon op de manege gehobbeld hebben, nu een eigen paard hebben en nu pas beginnen met privé lessen en wedstrijden rijden.

En heel eerlijk, als ik soms zie wat er in de Z klasses rijd dan hoef je daar echt geen jaren les voor te hebben :') het niveau van de sport is ook niet meer wat het geweest is heb ik het idee van de B t/m het Z

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:53

Lieser schreef:
Hoeft niet op korte termijn, toch? Ze is pas 22, dus heeft ze nog 38 jaar om Sue Hearn te evenaren :)

Dat is ook weer waar.

MyrYara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 14:53

LadyFiesta schreef:
L wedstrijden, M? Z?

In principe wat gewoon mogelijk is. Ik krijg privé les en hoor vaak dat ik erg snel dingen oppak. Ik ben ook erg leergierig.
Tijd is voor mij nog niet echt een noodzaak. Omdat ik dus nu nog niet met een hoger doel rij. Gewoon om goed te kunnen rijden. Enkel zijn het nu nog dromen. Daarom kijk ik naar wat daarin mogelijkheden zijn en wat haalbaar is. Ik wil mezelf ook niet vastzetten op een idee wat domweg niet voor te stellen is. Zeker omdat dit een wereld is die voor mij ook gewoon nog vrij nieuw is nu.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:59

LadyFiesta schreef:
Waarom in relatief korte tijd dan Dreamboy? TS kan nog tientallen jaren rijden en ergens heen werken. Er zijn genoeg recreanten die pas later technischer willen gaan rijden.
Maar klopt, geld speelt een rol, voor privé lessen e.d.

Dat klopt ook maar met relatief korte tijd bedoel ik, dat als je naar de topruiters van nu kijkt, dan zijn de meeste toch wel al heel vroeg begonnen. Vast niet allemaal maar wel veel. Als die nu 40 jaar zijn zitten ze dus al zo'n 35 jaar op een paard. Die achterstand heb je dan dus wel. Bovendien leert men makkelijker als men jong is. Nu is ts natuurlijk niet oud maar met 1x in de week manegeles gaat niemand dat redden of je moet mega veel talent hebben en iemand treffen die dat talent ook ziet. Maar niets is onmogelijk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:01

MyrYara schreef:
LadyFiesta schreef:
L wedstrijden, M? Z?

In principe wat gewoon mogelijk is. Ik krijg privé les en hoor vaak dat ik erg snel dingen oppak. Ik ben ook erg leergierig.
Tijd is voor mij nog niet echt een noodzaak. Omdat ik dus nu nog niet met een hoger doel rij. Gewoon om goed te kunnen rijden. Enkel zijn het nu nog dromen. Daarom kijk ik naar wat daarin mogelijkheden zijn en wat haalbaar is. Ik wil mezelf ook niet vastzetten op een idee wat domweg niet voor te stellen is. Zeker omdat dit een wereld is die voor mij ook gewoon nog vrij nieuw is nu.

Zolang je geen lichamelijke beperkingen krijgt is het met jouw doorzettingsvermogen best haalbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:03

Met genoeg gevoel, talent en geld kun je ver komen. Maar in eerste instantie is gevoel en talent het belangrijkste voor de basis.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:12

Kan altijd toch, ik vind dat dat niet aan leeftijd gebonden is, al merk ik dat na je 55ste je het wel goed vind.

Ik ben op mijn 30ste weer gaan rijden en kocht Mando op mijn 40ste.
Hebben een leuk rondje tot het M2 kunnen rijden en wilde starten in het Z maar helaas kreeg Mando een schiefel waar hij last van had.
Dus ik heb de wedstrijden aan de wilgen gehangen.

Mocht Mando ooit wegvallen en ik zou iets nieuws kopen dan hoop ik dat ik op misschien mijn 65ste of 70ste in goede gezondheid nog leuk wedstrijden te kunnen rijden en zo niet... dan is het bos ook leuk.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:13

Als je iets van kinds af aan doet is het natuurlijk makkelijker om het echt echt goed te leren, omdat je er zó veel mee bezig kan zijn. Je kan er dan zo veel uren in steken, spelenderwijs heel veel leren, en als je goede begeleiding krijgt kan je ontzettend veel ervaring opdoen.

Maar als je als volwassene een goed paard en goede les kan vinden, en wat talent en doorzettingsvermogen hebt, dan kan je heus best het 1 en ander bereiken!

Ik denk dat het voor de echt goede ruiters vooral vaak een kwestie is van als kind al veel toegang tot kwaliteit hebben gehad. Of dat je onderaan hebt kunnen beginnen omdat je als kind nog geen rekeningen hoeft te betalen van een volwassen, zelfstandig leven (met gezin e.d.) zeg maar.

Dat het als volwassene wat lastiger kan zijn om op een goede stal binnen te komen waar je uiteindelijk goede paarden kan gaan rijden. Maar als je op 1 of andere manier toch toegang hebt tot tenminste 1 goed paard dat je goed voor kan stellen in de ring, dan zou je daar wel verder mee kunnen groeien in principe :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:18

BigOne schreef:
Met genoeg gevoel, talent en geld kun je ver komen. Maar in eerste instantie is gevoel en talent het belangrijkste voor de basis.

Gevoel kun je ontwikkelen door veel te rijden. Geld is een vrij belangrijke, want als je je doel wil halen adviseer ik je een goede leermeester te kopen en daar veel begeleiding in te krijgen. En het liefst nog een aantal paarden erbij die je kunt rijden. Goed leren paardrijden leer je door veel verschillende paarden onder begeleiding te rijden.

Talent komt pas in beeld als je echt op het hoogste niveau mee wil doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:37

Je hebt imo direct een bepaald gevoel nodig, schaar het onder talent wat dan ook. Maar van mening verschillen mag. Veel verschillende paarden rijden kan inderdaad behulpzaam zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:45

BigOne schreef:
Je hebt imo direct een bepaald gevoel nodig, schaar het onder talent wat dan ook. Maar van mening verschillen mag. Veel verschillende paarden rijden kan inderdaad behulpzaam zijn.

Ben ik met jou eens. Sommige mensen rijden echt al heel lang, hebben prive lessen maar blijven op een bepaald niveau hangen, ongeacht het paard waar ze op rijden. Die hebben er gewoon geen feeling voor. Wat overigens helemaal niet erg is want plezier staat altijd voorop.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:48

Sommige mensen (ook die op latere leeftijd starten), blijken een natuurtalent te zijn. Dus waarom niet, TS? Gewoon kijken hoever je komt! :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:54

Ik vind 22 eigenlijk nog piepjong hoor :) (maar ja, ik ben 50). Ik merk ook dat mensen die op volwassen leeftijd leren rijden, vaak juist gemotiveerder zijn dan kinderen, die vaak gewoon eens een hobby uitproberen, of mee op ponykamp gaan met een vriendje of vriendinnetje, en vaak in de puberteit weer afhaken. Dus ja, waarom zou het niet kunnen? Olympische ambities zijn misschien iets teveel gevraagd (hoewel bijvoorbeeld jumpingruiters vaak tientallenjaren meedraaien), maar anders denk ik niet dat je leeftijd een belemmering is, artroseklachten zal je nu ook nog niet hebben vermoed ik.

MyrYara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 15:59

Ik hoor echt veel verschillende meningen, verhalen, ervaringen, tips, tricks en zo veel meer. Zo veel dank naar alle inzichten!

Waar het dus vooral op aan komt is privelessen, talent/gevoel en het hebben of rijden van een goed paard.
Gelukkig sta ik in de positie om goed te kunnen sparen. Maar dat kost natuurlijk uiteindelijk ook tijd en een stabiele inkomst.

Ik krijg nu 1x per week een privéles. Maar uiteindelijk kan ik dat opbouwen. Ik krijg lessen die voor mijn gevoel erg goed op mij aansluiten. Als ik mijn vorderingen vergelijk met bijvoorbeeld iemand die op hetzelfde punt begon als ik loop ik erg voor. Al durf ik daar nou niet zo snel openlijk mee te pronken haha.
Ik leg mijn focus ook eerder op goed kunnen rijden dan zo snel mogelijk kunnen rijden.

Maar ik hoop echt graag nog meer meningen te zien. Het geeft me echt veel inzicht en vind het ook heel interessant om iedereens kijk erop te lezen. Ben echt super dankbaar hiervoor!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:11

Waarom niet? Zolang je het wel goed blijft doen en niet volledig voor ''het plaatje'' gaat (dus paardenhoofd in de krul voor betere punten en zo snel mogelijk met stang en trens). Op een fijne stal\manege waar de paarden goed verzorgd worden(en dus buiten komen, mentaal ok zijn, fysiek goed zittend tuig en geen klachten) kun je prima groeien. Als dat met ontspanning komt van beide kanten zal het snel gaan, maar inderdaad, zet er geen druk achter. Ga niet voor zo snel mogelijk. Gewoon beginnen vanaf het begin, je paard en jezelf willen verbeteren vanuit ontspanning. Vanuit daar eens op wedstrijd en kijken waar je aan toe bent. Tijd zat ts, maak je geen druk. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:12

Wanneer je 10 manegelessen vergelijkt met 10 privélessen is het verschil bijna altijd behoorlijk groot.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:25

Sowieso vind ik het niveau van een gemiddelde manegeruiter echt niet goed. Als ik zie wat er aan komt waaien van de maneges hier in de buurt en zichzelf 'erg gevorderd' noemt, mwah.

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

MyrYara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 16:30

Anastasia24 schreef:
Waarom niet? Zolang je het wel goed blijft doen en niet volledig voor ''het plaatje'' gaat (dus paardenhoofd in de krul voor betere punten en zo snel mogelijk met stang en trens). Op een fijne stal\manege waar de paarden goed verzorgd worden(en dus buiten komen, mentaal ok zijn, fysiek goed zittend tuig en geen klachten) kun je prima groeien. Als dat met ontspanning komt van beide kanten zal het snel gaan, maar inderdaad, zet er geen druk achter. Ga niet voor zo snel mogelijk. Gewoon beginnen vanaf het begin, je paard en jezelf willen verbeteren vanuit ontspanning. Vanuit daar eens op wedstrijd en kijken waar je aan toe bent. Tijd zat ts, maak je geen druk. :)

Super bedankt voor deze woorden! Ook een grote motivatie voor me :DD
Ik vind zelf het welzijn van het paard ook een van de allerbelangrijkste dingen. Niet alleen fysieke gezondheid maar ook mentale gezondheid inderdaad. Dus dit sluit super goed aan op ook mijn normen en waarden :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:44

Ik denk dat dat wel uitmaakt. Op je 6e levensjaar heb je de meeste neurologische connecties in het brein actief. Je kunt bij wijze van alles leren. Vanaf die leeftijd worden verbindingen die niet meer gebruikt worden, verwijderd.
Use it or lose it principe.
Uiteraard kun je nog gewoon leren op latere leeftijd (graag zelfs want voorkomt dementie) maar nooit meer zo goed en en snel als op jonge leeftijd. Ik denk dat als je start met rijden in je 20+er jaren dat je nooit meer zo goed wordt als dat je zou starten op 7 jarige leeftijd. Ook qua lef, leefprocessen, trial and error etc.