Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Steentje

Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-24 23:53

Ik wil voor onze oudere merrie gaan investeren in een paar dekens voor komende herfst en winter, om haar welzijn wat te ondersteunen. Ze valt in de winter toch wat meer in en ik wil haar spieren en gewrichten graag wat warmer en soepeler houden.

Vandaar mijn vraag aan de Bokkers die een ongeschoren (en wellicht ouder) paard hebben; wanneer (bij welke temperaturen en weersomstandigheden) doen jullie welke deken op?

,

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 00:01

Mijn merrie van 20 stond deze maand te bibberen in een regen bui.Dat had ik nog nooit gezien heel zielig .Dus bij verwachtte grote regenval krijgt ze van nu af aan een goede kwaliteit ongevoerde regen deken op .1200 denier dacht ik die lekken niet door .Wel lastig om steeds het weer in de gaten te houden .
Het is raar weer en ik denk dat ze door haar leeftijd haar temp minder kan regelen .
Ik was ook paard natuurlijk mens maar ben daar een beetje van terug gekomen door ervaring .Onbeperkt hooi bijvoorbeeld kan lang niet bij elk paard .En soms schuilen ze ook niet als dat wel fijn zou zijn omdat ze bij de kudde willen blijven .
Hun kudde instinct is sterker dan hun gevoel voor zelfbehoud.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 00:25

Ik merk hier dat ze een koude rug krijgen van een ongevoerde deken, logisch ook die koude zware deken er op. Dus ik zou minimaal 50 of 100grams deken kopen.

~..Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain..~

Texas02

Re: Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 00:31

Mijn paard krijgt geen deken op, hij is 19. Is niet nodig, een gezond paard kan dit goed zelf reguleren.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 02:40

Ik scheer eind oktober of in november.
Tegen de tijd dat het dan echt koud is en vriest heeft hij al wat vacht weer.
Bevalt heel goed.

Ik heb zelf alles, maar een goede dikke deken en een regendeken met fleecevoering en evt zonder vind ik een must have.
Zelf vind ik 2 regendekens en een dikkere, kan ook een lekkere staldeken zijn ook prima.
Tussen de dekens isoleert het ook weer.

Voor €40 heb ik een zgan bucas gekocht de heavy, net gewassen puur ouder model.
Maar daar ben ik blij mee!!!!
Deze is €230 nieuw, dus ouder, who cares.
Deken doet zijn werk top en altijd gewassen bij een wasserij die goed te boek staat.

Dus ik blij beest heeft in een kudde gestaan.
Met 20+, en eten vond hij niet zo belangrijk, vooral het hooi was erg lekker.
Dus die heeft met de dikste bucas gestaan.
En dan heb ik de light nog met fleece en een bucas freedom medium 200 gram ofzo.
Ik wil ook nog wel eens de medium met de regendeken fleecegevoerd opleggen als tussenstap.
Ze zijn wat ouder dus denk 150 gram, en freedom is de budget versie.
Ik leg dus de sterke versie regendeken over de goedkopere heen.

Mijn basis:
- 2 regendekens een goede bijv bucas smartex met ravotten, en de bucas freedom erbij.
Voor erg slecht weer het drogen.
- medium onderdeken, 200 gram, en dat zou ik lekker met een outlet deken doen.
En bij niet warerdicht een bucas regendeken erover, klaar ben je.

Mijne heeft ook veel aan de bucas recuptex met 0 grams regendeken of fleece voering.
Dat geeft ook isolatie, lucht en bij net wet net niet leg ik die op.
En op stal in dichte schuur regendeken af.
Maar mijn senior krijgt als eerste een recuptex met regendeken nu.

En goed vroeg scheren, cushing dat wel.
Maar eind oktober begin november scheren.
Dan staan ze niet zo bloot met wat geluk zodra de kou komt en dat bevalt top.

En hij heeft onbeperkt ruwvoer en krijgt enkel 1/3 sportmuesli omdat hij sneller invalt, met vitaminekorrel.
Voor poeders pavo senior fiber, hij lust bijna nikz en senior fiber wel dus dat is lekker.
Niks meer, maar omdat dit het enige is wat hij lust moest ik wat.

Slobber is een nee.
Ik moet erg opletten met dekens en hij moet goed bijtijds een dikkere op.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 06:44

Ikzelf heb altijd een ongevoerde regendeken, bucas smartex rain en bucas onderdeken (ook met stay dry voering) in 150 gram gehad.

Daar kom ik de hele winter mee door. Zeker met een ongeschoren paard.

*pum*

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 06:51

Die van ons krijgt in de winter een 0 grams regendeken om. Tot nu toe is dat voldoende. Maar dat kan natuurlijk veranderen als ze ouder wordt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:53

Texas02 schreef:
Mijn paard krijgt geen deken op, hij is 19. Is niet nodig, een gezond paard kan dit goed zelf reguleren.

Makkelijk gezegd. Probleem is vaak dat oudere paarden wel wat gaan mankeren.
Ik heb voor die van mij een regendeken, een rambo duo met liners ( 100 gram en 300) en een wug 200 grams.
Meestal doe ik als hij het koud heeft ( haren overeind, rug strak, meestal overdag10-14 graden of zeer veel koude buien) de duo op, die was ooit 100 gram, maar inmiddels 9 jaar gebruikt, dus gok nog zo'n 50. Wordt het onder de 5 graden, dan gaat er sowieso een liter van 100 gram onder. Wordt het continu vorst dan gaat de 300 eronder. De wug is de reserve deken en de regendeken is voor in de zomer, als het tussen de 15-20 graden is en de hele dag regent. De mijn is heel gevoelig op zijn spieren en valt makkelijker af, dan dat hij aankomt. Hij is inmiddels ook al 24, dus zijn extra zorgen niet overbodig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:59

Mijn inmiddels overleden senior met dikke wollige berenvacht kreeg een deken op bij langdurige regen en ook als het droog was maar wel heel hard en guur waaide.
Ik kon met zijn vacht het grootste deel vd winter toe met ongevoerd. Ik had wel dikker, maar daaronder werd hij klam, onder ongevoerd niet.
Zonder deken werd hij bij genoemd weer stijf, omdat hij dan te weinig bewoog, dan stond hij in de schuilstal te niksen.
Met deken op bleef hij lekker buiten rond scharrelen en bleef hij veel soepeler in zijn gewrichten en spieren.

Hij is (net geen) 33 geworden en helaas al een paar jaar niet meer bij ons, maar zo deed ik het de jaren dat ik hem niet meer hoefde te scheren omdat we niet meer echt actief reden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:01

Mijn oudje met teddyberen vacht heeft de volgende dekens:

- Rambo Summer Series (voor veel regen op warme dagen om de rug droog te houden)
- Rambo Autumn Series (voor veel regen maar wel nog rond de 14/15 graden)
- Rhino 0 grams regendeken (voor alles met veel regen tot een graad of 13 zonder zon).
- Diverse liners van 50g, 100g en 200g voor als het kouder is.

Die liners voeg ik naar gevoel toe. Als ik onder de deken voel wil ik niet dat het daar heel warm aanvoelt. Dan heeft hij het veel te warm. De vacht isoleert in principe goed dus mag het daar gewoon koeler aanvoelen. Ik steek dan ook mijn vingers onder de deken in de vacht en daar moet het wel lekker warm zijn. Dan weet ik dat de juiste deken en eventueel liner erop ligt. Is hij daar tussen zijn vacht ook koud, dan moet er een (dikkere) liner tussen. Meestal heb ik genoeg aan 50g en 100g, en alleen op hele gure koude winterdagen pak ik de 200g. Maar dat is echt paard afhankelijk en ook merk afhankelijk. Met mijn Bucas Smartex Rain stond hij het hele dekenseizoen in principe met die deken op en was een onderdeken zelfs niet echt nodig.

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:06

Mijn watje loopt nu met een vliegendeken met waterdichte rug. Perfect tegen de vliegen en de buien maar koel genoeg bij warm weer. Als het weer kouder wordt krijgt hij zijn rambo weer op. De temperatuur en de wind zijn leidende factoren of er een liner onder gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:22

Hier gaat er met temperaturen onder de 15 graden bij regen een ongevoerde regendeken op, onder de 5 krijgt ze (27) een 200 grams op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:29

Sinds mijn 24 jarige tinker door zijn slechte gebit flink begon af te vallen in de winter ben ik ook met dekens begonnen.
De ongevoerde deken gaat op als de temperatuur onder de 10 graden zakt, of bij veel en lange regenbuien. En ik heb er afgelopen jaar een 100 grams bijgekocht voor de nachten met vorst.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:31

Hier doe ik alleen bij temperaturen onder de tien graden en regen.
Meest najaar. En dan 200 grams.
Ik heb wel een fleecegevoerde regendeken voor als het zomers toch een keer paar dagen guur is.
Verder heeft die van mij geen deken op.
Maar die staat winters ‘s nachts in eigen paddock met schuilstal en is tinker dus dikke vacht.
Tip: begin in september vast flink slobber bij te voeren om ze goed de winter in te krijgen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:27

Er wordt meteen geroepen dat dekens niet nodig zijn ; niet alle paarden kun je over 1 kam scheren en zijn dit gewoon niet gewend.
Hier een oudere Fries , valt in de winter ook in en heeft goede voeding en onbeperkt ruwvoer; zij krijgt ook dekens op om meer energie te besparen aan de lichamelijke conditie dan het warm houden. Bij nat weer heeft ze in de herfst een regendeken 0 grams . Rondom vorst krijgt ze een 100 grams deken op, strengere vorst heb ik nog een 200 grams liggen. Ik vind epplejeck fijne dekens hebben .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:29

Ja klopt hoor,elk paard is anders.
En bij langdurige regen werkt die vacht niet en bij harde wind ook niet.
Dus lekker deken er op als je dat wil :j

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:43

Je kunt het beste echt per paard bekijken of/wanneer het nodig is.
Ik heb 1 jong paard dat duidelijk laat merken wanneer het te koud is, dit paard krijgt koliekklachten en ligt extreem veel.
Eén van de andere paarden is wat minder duidelijk hierin, maar gaat bijvoorbeeld rillen en wordt paniekerig.

Ik vraag me af of de mensen die tegen het gebruik van dekens zijn, in bovenstaande situaties geen deken op zouden doen.

Voor mij als eigenaar zou het veel makkelijker, goedkoper en tijdbesparender zijn om ze allemaal dekenloos te laten.
Ik heb gekeken hoever ik die grenzen op kon rekken en had ook de hoop dat hun vacht op een gegeven moment dik genoeg zou worden, maar helaas.

Ik hou hier vanwege bovenstaande ervaring aan dat wanneer de temperatuur onder 12 graden is, er een 50/100 grams deken op gaat.
Deze gaat wel af zodra het kan.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:28

Gewoon naar het paard kijken is echt de enige tip die ik je kan geven. Mijn pony haatte regen en vond dat vreselijk, terwijl zijn maatje dan echt nog relax buiten stond. Ik zag het vooral naar binnen willen en ook de temperatuurverschillen tussen hem en zijn maatje. Hij had in de winter echt wat meer nodig dan zijn maatje. Dus voelen, kijken naar gedrag en meer kun je niet doen.

(Ik dacht ook altijd, geen dekens nodig, maar helaas had hij andere plannen ;))

Weg hier - Pas hier niet tussen.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:46

Op het moment dat ik merk dat ze zich niet meer warm kan houden. Of in de nazomer bij hele dag regen krijgt ze een ongevoerde regendeken op. Wordt het kouder dan een staldeken eronder van zo'n 100 gram.
Winterdag of koud guur weer staan ze maar een paar uur buiten. Nu is deze merrie 31

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:21

Hier geen ouder paard, maar een shetlander ruin van 10 jaar met 3 diagnoses op zijn naam: Chronisch HB, Chroninsch Stress en beginnend astma.
Hij heeft vanaf het voorjaar t/m eind zomer geen dekens op. Behalve met hevige regenval en helaas deze maand toch echt minimaal 1 a 2x de regen deken op moeten doen. Mijn ruin houd niet van regen en gaat al vrij snel trillen.
Afgelopen maandagavond was een regen deken nog niet nodig, maar op dinsdagochtend heb ik mijn beide pony's op stal moeten zetten ivm hevige regenval en mijn ruin stond te trillen van de kou (staan nu 's nachts buiten). Ze hebben onbeperkt hooi op stal en paddock.
Heb ze even laten bijkomen op stal en op laten drogen. 'S middags weer naar buiten gedaan.

Vanaf het weer slechter gaat worden in oktober kijk ik per dag wat ik doe. Volledig afhankelijk van hoe mijn ruin zich voelt. Bij hevige regenval een regen deken of bij heel slecht weer zoals bijvoorbeeld storm zet ik ze op stal.
Zodra het onder de 10 graden komt gooi ik er een 100 grams winter deken op bij mijn ruin. Bij vrieskou 150gram. Heb ze vanaf het in oktober slechter weer word en het steeds vroeger donker word ook 's nachts op stal staan.

Mijn mini jaarling hengst krijgt nog helemaal geen dekens op. Zolang hij zonder dekens kan doe ik er nog geen dekens op.

Fika: Ik was zo'n iemand die dus echt absoluut tegen dekens was en het op stal zetten. Nooit zou mijn ruin dekens op krijgen of op stal staan,
Tot mijn pony in de winter van 2022/begin van 2022 aangaf dat die echt niet meer zonder dekens kon terwijl hij 24/7 buiten stond.
Nu ik zelf met dekens werk snap ik heel goed waarom mensen er wel voor kiezen. Alleen vijf jaar geleden snapte ik dat dan weer niet want toen was mijn gedachtengang nog: ongeschoren paarden hebben geen dekens nodig, maar in alle genoemde situaties in dit topic zou ik zoals ik er nu in sta ook dekens om doen.
Vorig jaar september moeten verhuizen naar zijn huidige stal ivm gezondheid en hij toen 2 weken op boxrust moest. Eerlijk? Ik vorig jaar blij dat ik een stal voor hem heb kunnen regelen. Hij is er zo van opgeknapt!
Ik ben geswitcht van: Dit zal ik NOOIT doen naar: Ik kijk naar wat het beste is voor het paard of pony.
Is 24/7 buiten het beste? Dan doe ik dat. Is 's nachts op stal het beste? Dan doe ik dat. Per dag bekijk ik wat mijn pony's aangeven en nodig hebben. Overigens is mijn jaarling vooral blij wanneer hij bij mijn ruin is dus die vind het allemaal wel prima waar die staat. Zolang die maar bij mijn ruin is.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-24 22:19

Bedankt voor jullie reacties.

Ik blijf het wel wat lastig vinden wanneer welke deken op.. Het is toch maatwerk voor elk paard.

Maar ik denk dat ik ga beginnen met een 0 grams regendeken en een liner van 100 gram.
Ik denk dat ik daar best al een eind mee kom, zeker in de herfst. :j

,

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:49

Steentje schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik blijf het wel wat lastig vinden wanneer welke deken op.. Het is toch maatwerk voor elk paard.

Maar ik denk dat ik ga beginnen met een 0 grams regendeken en een liner van 100 gram.
Ik denk dat ik daar best al een eind mee kom, zeker in de herfst. :j

Hier kom je inderdaad een heel eind mee. Als je ze gelijk te dik inpakt raken ze dit ook gewend. Wij hebben ook 0, 100 en voor de wat strengere vorst een 300

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:25

_Mir schreef:

Wat een onzin staat daar zeg. Leuk als je geen deken wilt gebruiken, maar misschien per paard kijken en niet principes boven het welzijn van het individuele paard zetten. En vooral niet denken dat jouw paar ervaringen gelden voor elk paard of dat je het beter doet voor een dier als je zo vast houdt. Zat oudere paarden of zelfs jongere die niet genoeg kunnen eten om zich warm te houden en dus enorm af vallen wat met een deken weg is. Genoeg paarden die stijf van de kou worden en met een deken daar geen last van hebben. Wintervacht vinden mensen niet erg vanwege een jury? Het binnen een paar minuten al zeiknat zijn van het zweet en buiten adem is niet prettig voor een dier waarmee je aan het rijden bent en dan kan scheren een oplossing zijn. Ik heb ook nog nooit huidproblemen gehad bij paarden met dekens. Dus dat zij zo reageren dat zij dat zonder dekens niet hebben zegt ook niks. Ik ken ook paarden zonder dekens die juist wel huidproblemen kregen.
En serieus, paarden wennen aan de deken dus je voegt geen warmte toe maar vervangt het? Als het zo simpel was zou niemand meer hoeven te scheren na 1 winter met dekens. :') En zou elk paard dat zonder dekens een winter doorbrengt het jaar erna een flinke wintervacht hebben.
Sommige paarden kunnen makkelijk zonder en sommige niet. Beide is gewoon goed, zolang je maar naar het paard kijkt.

Mijn huidige en vorige paarden worden niet geschoren, maar krijgen allemaal andere dekens op andere momenten op. De huidige krijgt een regendeken op zodra het rond de 15 graden is overdag. Zodra het onder de 10 komt gaat er een winterdeken op met een range temperatuur, hoewel zij hem eerder op krijgt. Voor haar is die range dus niet helemaal correct, ze zeggen van plus 5 tot min 10 oid, maar mijne heeft hem dus vanaf plus 10 tot 0 graden nodig. Onder 0 komt er een onderdeken bij.

Tussen de plus 15 en 20 met veel regen krijgt ze een regen vliegendeken op.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[RIJ-ITP] Wedstrijd weekend met Flow

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:33

MyWishMax schreef:
Wat een onzin staat daar zeg. Leuk als je geen deken wilt gebruiken, maar misschien per paard kijken en niet principes boven het welzijn van het individuele paard zetten. En vooral niet denken dat jouw paar ervaringen gelden voor elk paard of dat je het beter doet voor een dier als je zo vast houdt. Zat oudere paarden of zelfs jongere die niet genoeg kunnen eten om zich warm te houden en dus enorm af vallen wat met een deken weg is. Genoeg paarden die stijf van de kou worden en met een deken daar geen last van hebben. Wintervacht vinden mensen niet erg vanwege een jury? Het binnen een paar minuten al zeiknat zijn van het zweet en buiten adem is niet prettig voor een dier waarmee je aan het rijden bent en dan kan scheren een oplossing zijn. Ik heb ook nog nooit huidproblemen gehad bij paarden met dekens. Dus dat zij zo reageren dat zij dat zonder dekens niet hebben zegt ook niks. Ik ken ook paarden zonder dekens die juist wel huidproblemen kregen.
En serieus, paarden wennen aan de deken dus je voegt geen warmte toe maar vervangt het? Als het zo simpel was zou niemand meer hoeven te scheren na 1 winter met dekens. :') En zou elk paard dat zonder dekens een winter doorbrengt het jaar erna een flinke wintervacht hebben.
Sommige paarden kunnen makkelijk zonder en sommige niet. Beide is gewoon goed, zolang je maar naar het paard kijkt.

Mijn huidige en vorige paarden worden niet geschoren, maar krijgen allemaal andere dekens op andere momenten op. De huidige krijgt een regendeken op zodra het rond de 15 graden is overdag. Zodra het onder de 10 komt gaat er een winterdeken op met een range temperatuur, hoewel zij hem eerder op krijgt. Voor haar is die range dus niet helemaal correct, ze zeggen van plus 5 tot min 10 oid, maar mijne heeft hem dus vanaf plus 10 tot 0 graden nodig. Onder 0 komt er een onderdeken bij.

Tussen de plus 15 en 20 met veel regen krijgt ze een regen vliegendeken op.

Helemaal mee eens . Ik blijf het doodvermoeiend vinden dat bepaalde mensen zich blijven uiten over hoe slecht dekens zijn. Prima dat dat voor hun paarden werkt; dat betekent nog niet dat dit de maatstaf is voor duizenden andere paarden. Evenals het wel of niet natuurlijk bekappen; voor de een werkt het , de ander niet. Er is geen goed of slecht. Kijk naar je paard idd