Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Texas02 schreef:Mijn paard krijgt geen deken op, hij is 19. Is niet nodig, een gezond paard kan dit goed zelf reguleren.
Steentje schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Ik blijf het wel wat lastig vinden wanneer welke deken op.. Het is toch maatwerk voor elk paard.
Maar ik denk dat ik ga beginnen met een 0 grams regendeken en een liner van 100 gram.
Ik denk dat ik daar best al een eind mee kom, zeker in de herfst.
_Mir schreef:
MyWishMax schreef:Wat een onzin staat daar zeg. Leuk als je geen deken wilt gebruiken, maar misschien per paard kijken en niet principes boven het welzijn van het individuele paard zetten. En vooral niet denken dat jouw paar ervaringen gelden voor elk paard of dat je het beter doet voor een dier als je zo vast houdt. Zat oudere paarden of zelfs jongere die niet genoeg kunnen eten om zich warm te houden en dus enorm af vallen wat met een deken weg is. Genoeg paarden die stijf van de kou worden en met een deken daar geen last van hebben. Wintervacht vinden mensen niet erg vanwege een jury? Het binnen een paar minuten al zeiknat zijn van het zweet en buiten adem is niet prettig voor een dier waarmee je aan het rijden bent en dan kan scheren een oplossing zijn. Ik heb ook nog nooit huidproblemen gehad bij paarden met dekens. Dus dat zij zo reageren dat zij dat zonder dekens niet hebben zegt ook niks. Ik ken ook paarden zonder dekens die juist wel huidproblemen kregen.
En serieus, paarden wennen aan de deken dus je voegt geen warmte toe maar vervangt het? Als het zo simpel was zou niemand meer hoeven te scheren na 1 winter met dekens. En zou elk paard dat zonder dekens een winter doorbrengt het jaar erna een flinke wintervacht hebben.
Sommige paarden kunnen makkelijk zonder en sommige niet. Beide is gewoon goed, zolang je maar naar het paard kijkt.
Mijn huidige en vorige paarden worden niet geschoren, maar krijgen allemaal andere dekens op andere momenten op. De huidige krijgt een regendeken op zodra het rond de 15 graden is overdag. Zodra het onder de 10 komt gaat er een winterdeken op met een range temperatuur, hoewel zij hem eerder op krijgt. Voor haar is die range dus niet helemaal correct, ze zeggen van plus 5 tot min 10 oid, maar mijne heeft hem dus vanaf plus 10 tot 0 graden nodig. Onder 0 komt er een onderdeken bij.
Tussen de plus 15 en 20 met veel regen krijgt ze een regen vliegendeken op.
Gebruikers op dit forum: Esther, Jet, Koekie73, RianneH, Ubermetrics, Westhof en 7 bezoekers