Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Dan kan je hem denk ik ook niet echt terugrijden in galop om de overgang te maken? Hij doet het al als je hem iets terugrijdt? Dit is vaak kracht te kort, dan zijn ze nog niet sterk genoeg om een gesloten overgang te maken. Helpt het om een volte op te galopperen en de volte kleiner in te draaien en dan te gaan draven? Goed buitenbeen erbij houden om de achterhand te begrenzen.
Suzanne F. schreef:Dan kan je hem denk ik ook niet echt terugrijden in galop om de overgang te maken? Hij doet het al als je hem iets terugrijdt? Dit is vaak kracht te kort, dan zijn ze nog niet sterk genoeg om een gesloten overgang te maken. Helpt het om een volte op te galopperen en de volte kleiner in te draaien en dan te gaan draven? Goed buitenbeen erbij houden om de achterhand te begrenzen.
Elisa2 schreef:Suzanne F. schreef:Dan kan je hem denk ik ook niet echt terugrijden in galop om de overgang te maken? Hij doet het al als je hem iets terugrijdt? Dit is vaak kracht te kort, dan zijn ze nog niet sterk genoeg om een gesloten overgang te maken. Helpt het om een volte op te galopperen en de volte kleiner in te draaien en dan te gaan draven? Goed buitenbeen erbij houden om de achterhand te begrenzen.
Dit![]()
Is vaak kracht tekort inderdaad.
Soms helpt iets schoudervoor zetten en vooral veel gaan schakelen in galop om hem sterker te maken. Binnenteugel goed naar voren houden zodat je niet het binnen achterbeen zelf per ongeluk blokkeert en de overgang zoveel op zit, stem en buitenteugel rijden.
Kelly_ann schreef:De overgang van galop naar draf kan je ook wat resoluter maken. In de wei kunnen ze van galop naar stilstand bij het hek bij wijze van spreken. Dus de rem zit er van nature heus wel op.
Dus duidelijker zijn dat je wil draven. Veel herhalen, overspringen negeren maar doorzetten in je hulp voor de draf.
Dit komt vanzelf goed als je hem beter aan de hulpen krijgt, herhaalt en zodoende ook meer balans en kracht ontwikkelt.
Soms helpt een gek omweggetje waarvan je denkt dat het totaal niet logisch is, misschien wel van galop naar stap gaan en dan wegdraven. Wie weet ...
En als je galop verder goed is, tempowisselingen proberen. In eerste instantie verruimen en terug naar normaal tempo. En later van normaal tempo naar een beetje verzamelen. Is het in galop nog moeilijk begin je met tempowisselingen in draf.
Keell94 schreef:Je moet hem wat sluiten en de juiste stelling/buiging hebben wil je dat hij goed aan kan springen.
En ga zelf ook niet te zwaar zitten.
Je kunt dit oefenen door veel overgangen te rijden of met balkjes te gaan werken in bv je longeer training.
Suzanne F. schreef:Zou mijn manier niet zijn. In deze fase is een abrupte overgang naar stap er eentje volledig op de voorhand en met veel hand. .
Kelly_ann schreef:Suzanne F. schreef:Zou mijn manier niet zijn. In deze fase is een abrupte overgang naar stap er eentje volledig op de voorhand en met veel hand. .
Ik zeg ook, een gek omweggetje, soms kom je verder als je even out of the box denkt. Langzaam galopperen kan soms moeilijker zijn voor het paard dan een resolute overgang.
Bovendien zou ik me niet al te druk maken om het omspringen zolang je nog denkt dat hij conditie en kracht mist. En je met enige regelmaat dressuurmatig rijd.
Blijft het gebeuren en loopt het scheef met wat je kan verwachten dan zou ik eens de fysiotherapeut laten komen.
Hieperdi schreef:Ik zeg ook, een gek omweggetje, soms kom je verder als je even out of the box denkt. Langzaam galopperen kan soms moeilijker zijn voor het paard dan een resolute overgang.
Bovendien zou ik me niet al te druk maken om het omspringen zolang je nog denkt dat hij conditie en kracht mist. En je met enige regelmaat dressuurmatig rijd.
Blijft het gebeuren en loopt het scheef met wat je kan verwachten dan zou ik eens de fysiotherapeut laten komen.
Pareltjes schreef:Het is vaak idd tekort aan kracht.
Zelf heb ik jonge dieren altijd leren aanspringen op een goed pad in het bos.
Mochten ze overkruist gaan hebben ze ( en de ruiter ) niet de stress van het einde van de bak.
Als ze overkruist gaan laat ik ze overkruist doorlopen, ga zelf verlicht zitten en laat het paard het probleem zelf oplossen. Zo ontdekken ze dat het overkruist gaan super onhandig is en springen ze vroeg of laat van zelf om.
Op dat moment belonen en tijd verlost je van het probleem zonder het dier in de stress te rijden. Na verloop van tijd springen vanzelf goed aan. Pas dan ga ik in de bak ermee aan de slag.
DuoPenotti schreef:Pareltjes schreef:Het is vaak idd tekort aan kracht.
Zelf heb ik jonge dieren altijd leren aanspringen op een goed pad in het bos.
Mochten ze overkruist gaan hebben ze ( en de ruiter ) niet de stress van het einde van de bak.
Als ze overkruist gaan laat ik ze overkruist doorlopen, ga zelf verlicht zitten en laat het paard het probleem zelf oplossen. Zo ontdekken ze dat het overkruist gaan super onhandig is en springen ze vroeg of laat van zelf om.
Op dat moment belonen en tijd verlost je van het probleem zonder het dier in de stress te rijden. Na verloop van tijd springen vanzelf goed aan. Pas dan ga ik in de bak ermee aan de slag.
hij springt gewoon goed aan.... is een probleem bij terug komen...
De tip naar stap zou ik echt niet doen bij niet voldoende op de achterhand.
Recept voor peesblessures.
Dat zie je al terug bij de mensen die er nog niet aan toe zijn in het Z en het paard toch forceren de stap in...
WowAmigo schreef:Doet ie het ook als je hem uit de galop laat "vallen"? Bijvoorbeeld vanuit verlichte zit/lang teugeltje op je zit terug laten komen en hem dan in draf laten vallen? En aan de longe?
RedKiwi schreef:De tip om het op een volte te doen is goed. Om de goede galop aan te houden moet er altijd iets van buiging naar binnen zijn, hou die buiging dus ook heel lichtjes aan ook op een rechte lijn, dus je ondersteunt met het binnenbeen om hem op een rechte lijn te houden maar hij moet dus een beetje naar binnen gebogen zijn. Als je de overgang wilt maken, dan maak je hem recht, binnen een stap, dan zou hij vanuit de galop direct in draf moeten overgaan zonder dat hij eerst overkruisd gaat lopen.
Het idee hierachter is dat een paard niet zou moeten overkruisen als hij op een kromme lijn loopt (dan maakt hij het zichzelf heel moeilijk). Dus doe het eerst op een kleine volte, waarbij je voor de overgang dus een stap rechtuit gaat, en maak die volte steeds groter en groter tot je het op een rechte lijn kan doen.