Terug nemen uit galop overkruisd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Terug nemen uit galop overkruisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 13:34

Hoi goedemiddag
Ik heb even een vraagje. Heeft er iemand nog tips. Mijn paard gaat zowel links als rechtsom overkruisd op t moment dat ik de overgang van galop naar draf maak. De overgang wilt/kan hij dus niet op het binnenbeen maken. Ps rijden B/L niveau

Suzanne F.

Re: Terug nemen uit galop overkruisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:37

Dan kan je hem denk ik ook niet echt terugrijden in galop om de overgang te maken? Hij doet het al als je hem iets terugrijdt? Dit is vaak kracht te kort, dan zijn ze nog niet sterk genoeg om een gesloten overgang te maken. Helpt het om een volte op te galopperen en de volte kleiner in te draaien en dan te gaan draven? Goed buitenbeen erbij houden om de achterhand te begrenzen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:55

Let er ook goed op dat je zelf voldoende op je buiten zitbeenknobbel zit.
Goed buitenteugel erbij. Zodat hij niet teveel op de binnenkant valt. Want dan is het nog zwaarder en is omspringen voor hem lichter

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:40

De overgang van galop naar draf kan je ook wat resoluter maken. In de wei kunnen ze van galop naar stilstand bij het hek bij wijze van spreken. Dus de rem zit er van nature heus wel op.

Dus duidelijker zijn dat je wil draven. Veel herhalen, overspringen negeren maar doorzetten in je hulp voor de draf.

Dit komt vanzelf goed als je hem beter aan de hulpen krijgt, herhaalt en zodoende ook meer balans en kracht ontwikkelt.

Soms helpt een gek omweggetje waarvan je denkt dat het totaal niet logisch is, misschien wel van galop naar stap gaan en dan wegdraven. Wie weet ...

En als je galop verder goed is, tempowisselingen proberen. In eerste instantie verruimen en terug naar normaal tempo. En later van normaal tempo naar een beetje verzamelen. Is het in galop nog moeilijk begin je met tempowisselingen in draf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:40

Suzanne F. schreef:
Dan kan je hem denk ik ook niet echt terugrijden in galop om de overgang te maken? Hij doet het al als je hem iets terugrijdt? Dit is vaak kracht te kort, dan zijn ze nog niet sterk genoeg om een gesloten overgang te maken. Helpt het om een volte op te galopperen en de volte kleiner in te draaien en dan te gaan draven? Goed buitenbeen erbij houden om de achterhand te begrenzen.

Dit :j

Is vaak kracht tekort inderdaad.

Soms helpt iets schoudervoor zetten en vooral veel gaan schakelen in galop om hem sterker te maken. Binnenteugel goed naar voren houden zodat je niet het binnen achterbeen zelf per ongeluk blokkeert en de overgang zoveel op zit, stem en buitenteugel rijden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 16:46

Suzanne F. schreef:

Het is echt het moment van overgang zegmaar

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 16:47

Elisa2 schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit :j

Is vaak kracht tekort inderdaad.

Soms helpt iets schoudervoor zetten en vooral veel gaan schakelen in galop om hem sterker te maken. Binnenteugel goed naar voren houden zodat je niet het binnen achterbeen zelf per ongeluk blokkeert en de overgang zoveel op zit, stem en buitenteugel rijden.

Bedankt voor de tips! Ik ga het meenemen

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:08

Laat je hem weleens behandelen door een osteopaat/fysio? Dat heeft voor die van mij erg geholpen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:54

Kelly_ann schreef:
De overgang van galop naar draf kan je ook wat resoluter maken. In de wei kunnen ze van galop naar stilstand bij het hek bij wijze van spreken. Dus de rem zit er van nature heus wel op.

Dus duidelijker zijn dat je wil draven. Veel herhalen, overspringen negeren maar doorzetten in je hulp voor de draf.

Dit komt vanzelf goed als je hem beter aan de hulpen krijgt, herhaalt en zodoende ook meer balans en kracht ontwikkelt.

Soms helpt een gek omweggetje waarvan je denkt dat het totaal niet logisch is, misschien wel van galop naar stap gaan en dan wegdraven. Wie weet ...

En als je galop verder goed is, tempowisselingen proberen. In eerste instantie verruimen en terug naar normaal tempo. En later van normaal tempo naar een beetje verzamelen. Is het in galop nog moeilijk begin je met tempowisselingen in draf.

Zou mijn manier niet zijn. In deze fase is een abrupte overgang naar stap er eentje volledig op de voorhand en met veel hand. Daar zou ik me niet aan wagen. Eerst meer kracht opdoen door voltes te openen en te sluiten en proberen wat te schakelen. Verder je overgang zelf vloeiend proberen te zijn, zoals ik zei via een volte want dan heb je hem al iets meer op het binnenachterbeen. En buitenkant begrenzen tegen het omspringen.

En uiteraard medisch iets uitsluiten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 18:39

Bedankt allemaal maar het is niet dat ik hem niet terug uit de galop krijg. Het is echt puur dat hij tijdens de overgang overkruisd schiet zowel linksom als rechtsom :j paard komt niks te kort wat betreft osteopaten en peuten en paten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:32

Je moet hem wat sluiten en de juiste stelling/buiging hebben wil je dat hij goed aan kan springen.
En ga zelf ook niet te zwaar zitten.

Je kunt dit oefenen door veel overgangen te rijden of met balkjes te gaan werken in bv je longeer training.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 19:34

Keell94 schreef:
Je moet hem wat sluiten en de juiste stelling/buiging hebben wil je dat hij goed aan kan springen.
En ga zelf ook niet te zwaar zitten.

Je kunt dit oefenen door veel overgangen te rijden of met balkjes te gaan werken in bv je longeer training.

Het gaat hierbij niet om het aanspringen. Maar de overgang galop naar draf. Goed lezen :o

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:24

Suzanne F. schreef:
Zou mijn manier niet zijn. In deze fase is een abrupte overgang naar stap er eentje volledig op de voorhand en met veel hand. .

Ik zeg ook, een gek omweggetje, soms kom je verder als je even out of the box denkt. Langzaam galopperen kan soms moeilijker zijn voor het paard dan een resolute overgang.

Bovendien zou ik me niet al te druk maken om het omspringen zolang je nog denkt dat hij conditie en kracht mist. En je met enige regelmaat dressuurmatig rijd.

Blijft het gebeuren en loopt het scheef met wat je kan verwachten dan zou ik eens de fysiotherapeut laten komen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 01:08

Kelly_ann schreef:
Suzanne F. schreef:
Zou mijn manier niet zijn. In deze fase is een abrupte overgang naar stap er eentje volledig op de voorhand en met veel hand. .

Ik zeg ook, een gek omweggetje, soms kom je verder als je even out of the box denkt. Langzaam galopperen kan soms moeilijker zijn voor het paard dan een resolute overgang.

Bovendien zou ik me niet al te druk maken om het omspringen zolang je nog denkt dat hij conditie en kracht mist. En je met enige regelmaat dressuurmatig rijd.

Blijft het gebeuren en loopt het scheef met wat je kan verwachten dan zou ik eens de fysiotherapeut laten komen.

Bedankt voor je bericht maar een overgang galop-stap zit er zeker nog niet in. Stap-Galop kan hij dan weer wel ;) ik denk te weinig kracht nog. Ik vind zowiso een overgang lager moeilijker te rijden dan een overgang omhoog. Maar ik heb dan ook wel een vlot voorwaarts paard, dus die heeft al een naar voren denkend mind set :+

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:39

Sterker maken, zoals Suzanne zegt

En bij E of B afwenden, zo recht mogelijk naar de overzijde en dan liefst iets naar buiten gesteld (zodat de binnenschouder naar binnen blijft, binnenteugel ruimte geven!) vlak voor dat je weer op de hoefslag komt de overgang rijden.

De hoefslag heeft een remmende werking, zodat je makkelijker vd voorkant af kan blijven. Denk aan 'hoekjes' rijden ipv bocht

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:24

Hieperdi schreef:

Bedankt voor je bericht maar een overgang galop-stap zit er zeker nog niet in. Stap-Galop kan hij dan weer wel ;) ik denk te weinig kracht nog. Ik vind zowiso een overgang lager moeilijker te rijden dan een overgang omhoog. Maar ik heb dan ook wel een vlot voorwaarts paard, dus die heeft al een naar voren denkend mind set :+[/quote]

Meestal is dat zo, versnellen is voor een paard makkelijker dan vertragen.

Wat misschien ook kan helpen is hem beter aan de stemhulpen te krijgen. Dan kan je de overgang mede op je stem duidelijk maken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:34

Het is vaak idd tekort aan kracht.

Zelf heb ik jonge dieren altijd leren aanspringen op een goed pad in het bos.
Mochten ze overkruist gaan hebben ze ( en de ruiter ) niet de stress van het einde van de bak.
Als ze overkruist gaan laat ik ze overkruist doorlopen, ga zelf verlicht zitten en laat het paard het probleem zelf oplossen. Zo ontdekken ze dat het overkruist gaan super onhandig is en springen ze vroeg of laat van zelf om.
Op dat moment belonen en tijd verlost je van het probleem zonder het dier in de stress te rijden. Na verloop van tijd springen vanzelf goed aan. Pas dan ga ik in de bak ermee aan de slag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:41

Pareltjes schreef:

Mochten ze overkruist gaan hebben ze ( en de ruiter ) niet de stress van het einde van de bak.
Als ze overkruist gaan laat ik ze overkruist doorlopen, ga zelf verlicht zitten en laat het paard het probleem zelf oplossen. Zo ontdekken ze dat het overkruist gaan super onhandig is en springen ze vroeg of laat van zelf om.
Op dat moment belonen en tijd verlost je van het probleem zonder het dier in de stress te rijden. Na verloop van tijd springen vanzelf goed aan. Pas dan ga ik in de bak ermee aan de slag.

hij springt gewoon goed aan.... is een probleem bij terug komen...

De tip naar stap zou ik echt niet doen bij niet voldoende op de achterhand.
Recept voor peesblessures.
Dat zie je al terug bij de mensen die er nog niet aan toe zijn in het Z en het paard toch forceren de stap in...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 11:23

DuoPenotti schreef:
Pareltjes schreef:

hij springt gewoon goed aan.... is een probleem bij terug komen...

De tip naar stap zou ik echt niet doen bij niet voldoende op de achterhand.
Recept voor peesblessures.
Dat zie je al terug bij de mensen die er nog niet aan toe zijn in het Z en het paard toch forceren de stap in...

Klopt inderdaad de overgang naar draf doet hij het. Dus hij land op het buiten achterbeen. Nee galop stap doen we ook niet, dat kan hij nog helemaal niet aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:09

...ik heb altijd de nieuwsgierige vraag hoe mensen precies de overgang vragen.
Hoe kondig je het aan, wat doe je als de halve ophouding(en) niet doorkomen, en welke hulp geef je precies....?

(Ik herinner me een oud topic over welke hulpen mensen zoal gebruikten voor het halthouden.)( [HAW] De zithulpen voor halt
- Ik ben zeer verguld met de bijdragen van Airnd)

En in aanvulling op andere tips zou ik zeggen maak je dier ook handiger en sterker in de andere overgangen: makkelijk uit stap vierkant staan - lukt dat? Hoe makkelijk kun je uit draf naar stap? Hoe goed kun je 'terugkomen' na het verruimen van de draf?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 13:27

Ik up hem even omhoog. Tips zijn nog steeds erg welkom!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:59

Doet ie het ook als je hem uit de galop laat "vallen"? Bijvoorbeeld vanuit verlichte zit/lang teugeltje op je zit terug laten komen en hem dan in draf laten vallen? En aan de longe?

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:54

De tip om het op een volte te doen is goed. Om de goede galop aan te houden moet er altijd iets van buiging naar binnen zijn, hou die buiging dus ook heel lichtjes aan ook op een rechte lijn, dus je ondersteunt met het binnenbeen om hem op een rechte lijn te houden maar hij moet dus een beetje naar binnen gebogen zijn. Als je de overgang wilt maken, dan maak je hem recht, binnen een stap, dan zou hij vanuit de galop direct in draf moeten overgaan zonder dat hij eerst overkruisd gaat lopen.

Het idee hierachter is dat een paard niet zou moeten overkruisen als hij op een kromme lijn loopt (dan maakt hij het zichzelf heel moeilijk). Dus doe het eerst op een kleine volte, waarbij je voor de overgang dus een stap rechtuit gaat, en maak die volte steeds groter en groter tot je het op een rechte lijn kan doen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 15:24

WowAmigo schreef:
Doet ie het ook als je hem uit de galop laat "vallen"? Bijvoorbeeld vanuit verlichte zit/lang teugeltje op je zit terug laten komen en hem dan in draf laten vallen? En aan de longe?

In verlichte zit heb ik het nog niet geprobeerd ik ga dat eens toepassen! Aan de longe doet hij het ook

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 15:26

RedKiwi schreef:
De tip om het op een volte te doen is goed. Om de goede galop aan te houden moet er altijd iets van buiging naar binnen zijn, hou die buiging dus ook heel lichtjes aan ook op een rechte lijn, dus je ondersteunt met het binnenbeen om hem op een rechte lijn te houden maar hij moet dus een beetje naar binnen gebogen zijn. Als je de overgang wilt maken, dan maak je hem recht, binnen een stap, dan zou hij vanuit de galop direct in draf moeten overgaan zonder dat hij eerst overkruisd gaat lopen.

Het idee hierachter is dat een paard niet zou moeten overkruisen als hij op een kromme lijn loopt (dan maakt hij het zichzelf heel moeilijk). Dus doe het eerst op een kleine volte, waarbij je voor de overgang dus een stap rechtuit gaat, en maak die volte steeds groter en groter tot je het op een rechte lijn kan doen.

Hej dankjewel maar het is niet ervoor het is tijdens de overgang dat hij dan ineens omspringt achter. Hij doet het zowel rechtuit als op de volte