Wat voor type persoon past bij een PRE?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Wat voor type persoon past bij een PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 18:35

Mijn zoektocht naar een eigen paard is sinds een paar weken begonnen, en niemand had me kunnen vertellen wat een achtbaan dat is aan emoties. Elke advertentie probeer je het paard als een puzzelstukje te passen en soms past het al bij voorbaat niet, soms past het niet na een gesprek of filmpjes, en soms past het niet na het proefrijden of de kennismaking. En hopelijk past het op een gegeven moment wel :Y)

In mijn zoektocht ben ik toch weer gestuit op de PRE's, en heb ik ergens het vermoeden dat dit het type paard is wat ik zoek. Even heel generaliserend natuurlijk. Elk individu is weer anders. Maar nu sprak ik net met iemand die een PRE te koop heeft staan, wat me weer erg doet twijfelen. En de topictitel kwam een beetje in me op. Wat voor type persoon past normaal gesproken bij een PRE? (En pas ik in dat plaatje?) Of ben ik echt verkeerd aan het zoeken?
Misschien is het ook interessant de vraag andersom te stellen. Wat voor type persoon past echt niet?

Ik kwam een wat ouder topic tegen die dit al wat besprak, maar ben toch even heel nieuwsgierig naar wat (recente) meningen van bokt. Dus barst los *\o/*

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:46

Over het algemeen zijn PRE’s energieke dieren. Ze worden weleens de border collies onder de paarden genoemd :Y)
Ze zoeken een leider, geen onzeker iemand. Die ze uitdaging kunnen bieden en niet met 5 minuutjes stappen klaar is voor vandaag. Die niet bang is met rijden of terughoudend.
Ik heb in het begin best moeite met mijn PRE’s karakter gehad :j maar als ze je eenmaal kennen gaan ze voor je door het vuur.

Je bent altijd welkom om mee te lezen in het PRE/Andalusier topic, daar leer je ook al veel over dit heerlijke ras!
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 21-07-24 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 18:50

Leuk, een reactie :D
Bordercollies, leuk zo de vergelijking, daar kan ik wat mee.

Zijn het dan paarden die ook elke dag bezig gehouden moeten worden? Of kunnen ze ook omgaan met een ruiter die ze niet elke dag zien? (Natuurlijk wel gewoon lekker in de wei met vriendjes op die dagen)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:54

Century schreef:
Leuk, een reactie :D
Bordercollies, leuk zo de vergelijking, daar kan ik wat mee.

Zijn het dan paarden die ook elke dag bezig gehouden moeten worden? Of kunnen ze ook omgaan met een ruiter die ze niet elke dag zien? (Natuurlijk wel gewoon lekker in de wei met vriendjes op die dagen)

Tja, elke dag bezig gehouden moeten worden is een groot woord. Elk paard heeft ook zijn rustdagen nodig. Als je je pre genoeg uitdaging geeft is het niet dat hij gelijk loopt te klieren bij een vrije dag. Maar mijne begon zich wel te vervelen toen ik 3 weken vakantie had ja, ondanks dat hij elke dag buitenkwam en lekker met de kudde kan/kon spelen en rennen
Ik merk ook wel dat mijne ‘beledigd’ is als ik een dagje niet kom. Hij zoekt dan ook wel echt de aandacht van andere mensen op.
Na mijn vakantie van 3 weken deed hij wel een stapje naar achteren en moest ik het wel weer even goedmaken :')

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:58

Mijn ervaring is dat het Gevoelige paarden zijn. Ze spiegelen en hebben idd een leider nodig. Dan kun je alles met ze en zijn ze heel dapper. Ook ik heb in het begin wat moeite gehad met 1 van mijn paarden toen hij jong was. Ik was te onzeker dat maakte hem ook onzeker. Nu gaat het goed en heb ik een geweldig braaf en dapper paard.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:58

Ik heb een lusitano maar ik denk dat voor de Iberische paarden in het algemeen geldt dat ze sensibel en intelligent zijn maar toch nuchter. Dus ik zou zeggen: iemand die ze aanvoelt en ze waardeert om die eigenschappen. Maar binnen een ras is natuurlijk ieder individu ook weer anders :)

Ik ervaar mijn paard ook als een soort bordercollie trouwens, grappige vergelijking. Ik denk iets en hij doet het (grondwerk).

Mijn jonkie is nog niet onder het zadel maar de andere lusitano die ik reed, kon ik na 2 weken stilstaan zorgeloos een buitenrit op maken. Maar die stond wel 24/7 buiten en niet te hoog in z'n voer. Ik denk dat wat dat betreft veel van je management afhangt.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 21-07-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:00

Die van mij kan ik trouwens gerust een paar weken stil zetten en zo weer opstappen. Hij loopt wel 24/7 buiten met vriendjes dus verveelt zich niet

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:08

Een vriendin van mijn heeft eentje.
Zij kan er mee lezen en schrijven maar zij is heel duidelijk en 'zacht', energiek, heeft geen angst en rijdt flinke buitenritten en traint dressuur.
Het paard kan best heet worden en ze dealt er prima mee. Ik zou veel te onzeker zijn voor dat paard. Het paard is met rijden best eenkennig en gevoelig.

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:17

Moet zeggen de ene is de andere ook niet. Er zitten ook gerust flegmatieke types tussen waar je een beginner nog mee op buitenrit kan laten gaan bij wijze van spreken. Persoonlijk zou ik oppassen voor de geïmporteerde PRE's. Heb daar zoveel ellende tussen zien zitten. Of lichamelijk niet goed of compleet verreden en vaak al een tijdje in de handel. Daar wordt geen enkel paard fijner van natuurlijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:18

Ik ben iemand met een angststoornis, ik functioneer meer dan prima, maar kan wel ‘aanvallen’ krijgen, waarbij mijn hartslag overuren maakt. Ook plots zenuwachtig, gespannen of gestresst is mij niet vreemd. Alle 4 mijn PRE’s kunnen hier goed mee om.

Twee geïmporteerde vanaf goede fokkers, een gekocht als veulen uit België en een zelf gefokt.

Verder ben ik van mijzelf erg nuchter, maar wel wat drukker met veel expressie. Daar staan ze de eerste week wel van te kijken, maar daarna prikken ze daar doorheen. Ze zijn op de pinkjes te rijden of begeleiden vanaf de grond met en zonder bit, touw, halster.

Enorm slim, sensibel en in mijn ogen niet heet. Heel verstandig met hun energie, niet druk maken als het niet nodig is, maar aan als gevraagd.
Voor mij niks anders meer.

Mijn drie jarige zonder tuig grondwerken, terwijl er een ander paard wordt gelongeerd in de bak.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 21-07-24 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 19:20

Autumnn schreef:
Over het algemeen zijn PRE’s energieke dieren. Ze worden weleens de border collies onder de paarden genoemd :Y)
Ze zoeken een leider, geen onzeker iemand. Die ze uitdaging kunnen bieden en niet met 5 minuutjes stappen klaar is voor vandaag. Die niet bang is met rijden of terughoudend.
Ik heb in het begin best moeite met mijn PRE’s karakter gehad :j maar als ze je eenmaal kennen gaan ze voor je door het vuur.

Je bent altijd welkom om mee te lezen in het PRE/Andalusier topic, daar leer je ook al veel over dit heerlijke ras!

Welk topic is dit Autumn? Ik heb wel eentje gevonden met foto's, bedoel je die?
Ben ik het topic wat je noemt welkom om uit te leggen wat ik zoek? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de meningen van kenners :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:23

PRE's spiegelen over het algemeen meer dan andere paarden. Dat betekent dat ze jouw gemoedstoestand heel snel overnemen, en ze zijn super gevoelig. Ik denk dat een rustig en stabiel personen het beste bij dit soort type paard past.
Mijn paard kan echt een zenuwpees zijn bij anderen, maar is bij mij heel kalm omdat ik dat ook ben. Maar ben ik eens zenuwachtig ergens over dan merk ik dat bij hem ook wel.

Ik hou enorm van dat gevoelige, ik hoef mezelf maar iets groter te maken en hij gaat al een stapje achteruit. Ik wil nooit meer iets anders, ik vind die kleine hulpen zó fijn. _O_

Als je het leuk vind mag je weleens met die van mij komen grondwerken. :) (Ede)

Charaz

Re: Wat voor type persoon past bij een PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:48

Ik vind ze vooral heerlijk nuchter en eerlijk

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:59

Ik vind dat ze te vaak afgeschilderd worden als “makkelijk”. In mijn ogen zijn het geen beginnerspaarden maar paarden die vragen om een zelfzekere, consequente, en sensibele ruiter. Cool over het algemeen wel, maar wel (hyper)gevoelig.
Altijd even terug gaan naar de origine van een ras, dat zegt veel over het karakter en capaciteiten.
PRE’s en Lusitano’s zijn fantastisch ip voorwaarde dat jouw karakter past bij hen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:07

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 20:37

Bedankt allemaal :) Ik word nog niet echt afgeschrikt van jullie reacties, wat me hoop geeft. Ik denk dat er wel ergens een PRE loopt die bij me past :) nu nog vinden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:48

Ze hebben mensen nodig met gevoel die vanuit rust werken. Verder passen ze zich aan aan hun ruiter/ trainer.

Ze werken graag en zijn graag bezig met hun mens.

Als ik jou was zou ik er gewoon wat gaan uitproberen dan merk je snel genoeg of het past.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:06

Autumnn schreef:

Ik ga mee in wat Autumn zegt, maar een kleine kanttekening van tevens ook een border collie eigenaar.

Mijn hond spiegelt mij niet zo extreem als mijn paard doet. Waarbij ik soms denk zelfverzekerd te zijn en vol vertrouwen ben ik dat onbewust blijkbaar niet en dat heeft zij allang opgepikt.
Denk hierbij aan bijv niet over hindernissen willen springen als er toeschouwers zijn omdat ik dan die prestatiedrang (of angst om te falen) voel en juist dan springt ze niet omdat ik stiekem dus meer twijfel dan ik denk. En zijn er geen toeschouwers gaan we er vloeiend overheen.
Overigens bedoel ik met zelfverzekerd niet hardhandig, dat is bij die van mij bijv echt een no-no.

Een goed opgevoede border collie hoeft niet elke dag uitdaging, maar als je ze aan het werk wil zetten moet je ze ook wel serieus aan het werk zetten anders blijven ze om je aandacht vragen.
Mijn paard kan ik gerust weken vrij geven en zo weer opstappen en wegrijden. Maar zodra ik wegrij moet ik wel opletten en haar aan het werk zetten, niet lopen lanterfanten.

Laat ik het zo zeggen; ik leer steeds meer over mezelf en kom mezelf steeds meer tegen. Hahaha

Oh en nog een border collie vergelijking; als mijn hond iets doet waarvan ze weet dat het niet mag (bijv kattenpoep eten) dan hoef ik maar naar haar te wijzen en ze kruipt al omdat ze weet dat het niet mag.
Als mijn paard op mijn voet gaat staan dan zal ze hem er al afgehaald hebben voordat ze er vol gewicht op heeft gezet. Ze bied nog net niet meteen haar excuses aan. (In vergelijking met een haflinger die nog even een keer extra op je voet een rondje draait en daarna je aankijkt of hij iets fout gedaan heeft hahaha)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:15

Ik vergelijk een PRE eerder met een mechelaar dan met een border collie trouwens :')

Heb er inmiddels met veel gewerkt en zelf aan mn 2e Spanjaard en eerste lusitano. Ze hebben een enorme Schakel Power en vergelijk ze veel met een Ferrari. Ze kunnen flink heftig aan en uit, maar als je daar mee om kan gaan zijn ze dus GEWELDIG :D (daarom vergelijking Mechelse herder)

Django was in het begin heel moeilijk voor mij, maar toen we elkaar snapten... Zou zelf dus nooit meer anders willen als barokke Spanjaard/Portugees.

Mijn man heeft nu een lusitano, die vind ik toch net wat nuchterder in het koppie :j terwijl ikzelf het "gekke randje" in een Andalusier juist erg leuk vind.

Ze zijn idd niet makkelijk en kunnen heel heftig zijn, maar als je een rustige leider bent en netjes afkaderd wat je wel of niet wil, de meest fijne paarden om mee te werken. Ze gaan van knetterende moves naar 100% chill als je de goed kan leren schakelen en ik hou er van.

Wat ik zelf wel heel jammer vind is de enorme hype die er is/was omtrent deze paarden, ze zijn gewoon echt niet passend voor iedereen, en als je er mee omgaat alsof je een Opel rijd ipv een Ferrari krijg je echt een probleem paard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:14

Herken veel in de bovengenoemde omschrijvingen.

Spiegelen, gevoelig,hypermobiel, mensgericht en aanhankelijk. Qua rijden een zekere en consquentie maar eerlijke ruiter nodig. Slim en leergierig maar ook snel uit zichzelf willen meedenken. Mijne heeft behoefte aan afwisseling, kan om niks uit zijn slof schieten maar ook ontzettend stoer zijn. Elke dag verrassing welke bui hij heeft

Pantouftouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:35

Wat ik heel fijn vind aan het ras is dat je in het begin zwaar moet investeren in hun vertrouwen maar deze eenmaal gewonnen, zij voor je door het vuur gaan.
Mijn vorige paard was een Spanjaard en mijn huidige is door mijn vriendin gefokt uit een Westfalen en PRE.
Beide paarden zijn heel dapper, dat vind ik ook fijn.

En ze zitten heerlijk

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:42

Die van mij (wel Lusitano) was heet, gevoelig.

Vertelde je zonder omhaal wat je van hem vetrwachtte, dan vloog hij voor je. De meest absurde dingen heb ik met dat dier gedaan.

Ging je onzeker lopen fiemelen, vrágen, oh nee toch niet, ooh misschien toch wel, dan vloog hij ook.
Mét jou, en jij vloog daarna ook, zónder hem... :')

Goed kunnen rijden was nog niet eens per se het criterium.
Ik heb jonge kinderen gezien die nauwelijks fatsoenlijk konden zitten die met hem overweg konden, en volwassen met een prijzenkast vol gewonnen spul die werkelijk níets met hem konden aanvangen :+

Zelfzeker, weten wat je wil, ervanuit gaan dat ie doet wat je wil, en het ging als een zonnetje.
Niet te hard in de hulpen, was meestal niet nodig.
Gewoon duidelijk, niet per se hard.