Help mijn 2 jarige trapt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ramona_90

Help mijn 2 jarige trapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 16:55

Mijn 2 jarige staat met nog 2 andere overdag op de wei, nu als ze een paard weg halen om hier iets mee te doen komt mijn 2 jaige volle gas aangerend en haalt vies gericht uit naar de persoon die een paard wilt pakken.
Weet iemand waar dit gedrag vandaan kan komen ?
Als ze van het land allemaal gehaald worden wordt mijn 2 jarige als eerste gepakt dan gaat dit perfect.
Maar zodra je een ander eerst pakt wordt het gevaarlijk ondertussen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:05

Zweep (longeer) meenemen het land op en duidelijk wegjagen als hij aan komt rennen

Gericht trappen is niet oke

Wintu

Re: Help mijn 2 jarige trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:10

Inderdaad zweep meenemen, hier hadden we een merrie die dat deed. Als je het land in kwam om een paard er uit te halen, dan kwam ze je te grazen nemen. En echt gericht trappen. Ik had echter geen zweep, dus heb flink uitgehaald met touw en halster. Ze is naar een hoek gerend en bleef daar staan, heb daarna ook geen problemen meer gehad. Dit is een echte no go en dan waarschuw ik niet, dan is het lik op stuk beleid.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:13

Ik vind dit ook echt gevaarlijk en niet oké. En zou ook zeker iets meenemen om jezelf te beschermen en de maaiende benen uit de buurt te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:19

Eens met bovenstaande mensen.

Maar als je dit hier moet vragen dan denk ik niet dat je stevig genoeg in je schoenen staat om het ook uit te voeren.

Want die zweep is leuk, maar de intentie er achter: dit is mijn ruimte, waag niet er in te komen! Dat is waarom het werkt.

Dus vraag hulp van iemand die meer ervaring heeft en het samen met jou leert.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:23

Nou hier is 1 duidelijke regel en dat is wie denkt mij of het paard dat ik vastheb te bedreigen of aan te vallen zal onmiddellijk merken dat dat een slecht idee is. Dus idd een flinke pets met een longeerzweep en wegsturen of met touw en halster zwiepen en een brul geven. In elk geval ze uit je ruimte houden en dat soort gedrag niet tolereren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:51

Samenvatting: opvoeden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:46

Ramona_90 schreef:
Mijn 2 jarige staat met nog 2 andere overdag op de wei, nu als ze een paard weg halen om hier iets mee te doen komt mijn 2 jaige volle gas aangerend en haalt vies gericht uit naar de persoon die een paard wilt pakken.
Weet iemand waar dit gedrag vandaan kan komen ?
Als ze van het land allemaal gehaald worden wordt mijn 2 jarige als eerste gepakt dan gaat dit perfect.
Maar zodra je een ander eerst pakt wordt het gevaarlijk ondertussen.

Jouw vraag is waar dit gedrag vandaan kan komen. Dat is lastig te zeggen maar lijkt dominantie te zijn zoals je het omschrijft.

Wat het ook is, het is link en ik zou zoals mijn voorgangers al zeggen dit dier snel opvoeden. Want wat de reden ook is, dit mag niet en hoe eerder je het corrigeert, hoe beter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:51

Dat heb ik wel vaker meegemaakt!
Ik nam dan een longeerzweep mee.

Als die dan kwam aanrennen, pets met de zweep en is t klaar!

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 20:10

DuoPenotti schreef:

Maar als je dit hier moet vragen dan denk ik niet dat je stevig genoeg in je schoenen staat om het ook uit te voeren.

Want die zweep is leuk, maar de intentie er achter: dit is mijn ruimte, waag niet er in te komen! Dat is waarom het werkt.

Bij mij is dit echter nooit gebeurd, maar juist bij de mensen die hun paard willen pakken.
Ik zou idd ook meteen uithalen als hij dit bij mij flikt!

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 20:11

Ragdollcat schreef:

Ze nemen idd een zweepje mee, maar hij is niet zo onder de indruk.
Misschien moeten ze een longeerzweep mee nemen idd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:13

Ramona_90 schreef:
DuoPenotti schreef:

Bij mij is dit echter nooit gebeurd, maar juist bij de mensen die hun paard willen pakken.
Ik zou idd ook meteen uithalen als hij dit bij mij flikt!

Oke dan geld mijn antwoord voor die andere mensen :D

Ramona_90 schreef:
Ragdollcat schreef:

Daar gaat hij niet van onder de indruk raken als de intentie er achter is: ik ben bang.
De intentie is wat hem stopt, niet een tikje, daar denderen ze doorheen.

Maar pak je stoer de zweep en nou blijf je uit mijn ruimte!!!!
Dan is tikken vaak helemaal niet nodig.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:14

Het is jouw paard, ik vind het niet OK om hier andere mensen mee op te zadelen en te zeggen dat zij dan maar een zweep mee moeten nemen.
Zorg dat je er de volgende keer bij bent als ze er 1 uit het land halen, zodat je zelf kan zien wat er gebeurt en zelf kan ingrijpen.

Ramona_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 20:16

Cioccolato schreef:

Hij wordt opgevoed, dit gebeurd echter alleen als andere hun paard willen pakken.
Ik ben hier dus nooit bij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:16

Ramona_90 schreef:
Ragdollcat schreef:

Als hij niet onder de indruk is van "een zweepje" dan hebben ze er niet mee geslagen denk ik. Ik zou ook niet met "een zweepje" bij een trappend paard in de buurt komen. Wel met een hele lange dressuurzweep (nog steeds erg link om te doen) of een longeerzweep. En dan echt raak slaan.
Hij zal respect moeten krijgen voor mensen die in het land lopen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:39

Of een lang touw naar hem toe slingeren.

Het gaat inderdaad vooral om de intentie “blijf uit mijn ruimte “

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:43

Iriscope schreef:
Het is jouw paard, ik vind het niet OK om hier andere mensen mee op te zadelen en te zeggen dat zij dan maar een zweep mee moeten nemen.
Zorg dat je er de volgende keer bij bent als ze er 1 uit het land halen, zodat je zelf kan zien wat er gebeurt en zelf kan ingrijpen.

Hoe dacht je dat TS dit ging oplossen als hij het bij haar niet doet?

Ik zou je stalgenoten adviseren om inderdaad een goeie longeerzweep mee te nemen en hem duidelijk te maken dat hij uit hun ruimte moet blijven. Beetje paard heeft dat snel door, als 2 jarige knul met een grote bek kan je natuurlijk altijd proberen om de boel een beetje te domineren :D .

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:44

boemel schreef:
Of een lang touw naar hem toe slingeren.

Het gaat inderdaad vooral om de intentie “blijf uit mijn ruimte “

Ik denk ook niet dat dat zoden aan de dijk gaat zetten.

Goed gericht slaan met dat touw, misschien wel. Maar dan zou ik toch de zweep meenemen. En die ook eens gebruiken.

Vraag eens een stalgenoot om zijn of haar paard te halen als je er bent, TS. Dan kan je zelf optreden en hem eens vragen of die helemaal van de pot gerukt is. Of vraag een stalgenootje of je hun paard eens mag pakken, zodat je ziet wat die doet. Het maar lekker overlaten aan je stalgenootjes is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling. Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid dat die zich gedraagt. En als het gevaarlijk is voor je stalgenoten, dan moet je paard maar uit de groep zodat zij in ieder geval veilig hun paarden kunnen pakken.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 23-07-24 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:45

Juist!
Gewoon heel duidelijk zijn en klaar!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:12

Mijn paard vloog ook mijn stalgenoten aan in de wei. Dan niet met trappen, maar met bijten. Er staat tegenwoordig een vlaggetje bij de wei. Deze hoeft men maar omhoog te houden en hij houdt afstand. Ik begeleid hem zelf ook met het vlaggetje, waar hij van mij heeft geleerd dat vlaggetje omhoog “stop” of “uit mijn ruimte” betekend. Door je paard zelf aan de hand al grenzen aan te leren, door dus bijvoorbeeld te leren wat “uit mijn ruimte” betekend, zal hij dit bij anderen ook oppikken. Hoeft dan helemaal geen geweld aan te pas te komen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:17

Charaz schreef:
Iriscope schreef:

Hoe dacht je dat TS dit ging oplossen als hij het bij haar niet doet?

Ik zou je stalgenoten adviseren om inderdaad een goeie longeerzweep mee te nemen en hem duidelijk te maken dat hij uit hun ruimte moet blijven. Beetje paard heeft dat snel door, als 2 jarige knul met een grote bek kan je natuurlijk altijd proberen om de boel een beetje te domineren :D .

TS kan ook overleggen dat ze een andermans paard mag aanlijnen om uit de groep te halen om op die manier haar eigen paard op te voeden.

Vind dat je dit iig niet aan de stalgenoten over kan laten.

Of zelf mee gaan of zelf het ervaren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:23

Als er een paard van mij in die kudde zou staan en ik dagelijks met gevaar voor eigen leven moet proberen mn paard weg te leiden die er overigens ook angstig door zal worden zou ik eisen dat het paard van de TS spoedig uit de kudde verdwijnt!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:49

Eline_S_S schreef:
Mijn paard vloog ook mijn stalgenoten aan in de wei. Dan niet met trappen, maar met bijten. Er staat tegenwoordig een vlaggetje bij de wei. Deze hoeft men maar omhoog te houden en hij houdt afstand. Ik begeleid hem zelf ook met het vlaggetje, waar hij van mij heeft geleerd dat vlaggetje omhoog “stop” of “uit mijn ruimte” betekend. Door je paard zelf aan de hand al grenzen aan te leren, door dus bijvoorbeeld te leren wat “uit mijn ruimte” betekend, zal hij dit bij anderen ook oppikken. Hoeft dan helemaal geen geweld aan te pas te komen :)

Jij verwacht toch niet dat iedereen met een vlaggetje gaat rondlopen om zijn/haar paard te halen? Dat is gewoon opvoeding welk je paard prima dient te kennen zonder vlaggetje en andere spullen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:50

Ramona_90 schreef:
Cioccolato schreef:

Hij wordt opgevoed, dit gebeurd echter alleen als andere hun paard willen pakken.
Ik ben hier dus nooit bij.

Ik vermoed dat je heel snel van de pensionhouder het verzoek krijgt te vertrekken.
"Ik ben er nooit bij" is geen excuus. Dan regel je dat je erbij bent, en zorg je dat jóuw paard andere mensen niet bedreigt. Jóuw paard, jóuw probleem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:59

Citaat:
Jij verwacht toch niet dat iedereen met een vlaggetje gaat rondlopen om zijn/haar paard te halen? Dat is gewoon opvoeding welk je paard prima dient te kennen zonder vlaggetje en andere spullen.

Ik zou niet weten waarom niet....

Het is blijkbaar een prima reminder (en zo nee kun je alsnog met houding, stem of een mep met de vlaggestok het dier wegsturen).

Opvoeden is erg nuttig hoor, maar (sprak ik als oma zijnde) toch wel iets moeilijker dan de mening debiteren "dat het dier het niet moet doen" (nee, ik wens ook niet gebeten of getrapt te worden)
en als 'oplossing' "geef m een knal".
(Wat soms heus werkt, hoor - maar ook wel eens averechts.)